REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT na podzleceniu przy eksporcie towarów?

Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
fot. Still
fot. Still

REKLAMA

REKLAMA

Mimo, że podstawowa stawka podatku VAT wynosi obecnie 23 proc, w wielu przypadkach można zastosować tzw. preferencyjne opodatkowanie. Ma to duże znaczenie szczególnie dla branży TSL. Jakie dokumenty są wymagane? Jakie warunki trzeba spełnić?

Podstawową stawką podatku VAT jest obecnie stawka 23%. Od tej zasady ustawodawca przyjął jednak kilka wyjątków, stosując tzw. preferencyjne opodatkowanie. W wielu przypadkach skorzystanie z obniżonej stawki VAT, wymaga od podatnika spełnienia określonych warunków czy zebrania wymaganych dowodów. Takie preferencje są szczególnie zauważalne w branży TSL. Dlatego przeanalizujmy poniższy przykład.

REKLAMA

Jaką stawka podatku przy eksporcie

REKLAMA

Spółka A (z branży TSL) wykonała usługę polegającą na dokonaniu odprawy celnej eksportowej oraz uzupełnieniu listu przewozowego SMGS. Za przedmiotową usługę obciążyła Spółkę B (nabywcę – pośrednika). Faktycznym beneficjentem świadczenia był eksporter – Spółka C.

W konsekwencji Spółka A ma wątpliwość wg jakiej stawki podatku VAT powinna opodatkować przedmiotowe świadczenie, skoro nabywcą usługi jest Spółka B (pośrednik), a z posiadanych przez podatnika dokumentów (SAD, list przewozowy SMGS) wynika, że faktycznym beneficjentem jest Spółka C.

Otóż, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwie Spółka A, dokonując sprzedaży przedmiotowej usługi, wykonała transakcję opodatkowaną podatkiem VAT. W konsekwencji należy przeanalizować przepisy określające właściwą wysokość opodatkowania.

Jak już wskazano na wstępie obowiązującą obecnie stawką podatku VAT jest oczywiście stawka 23 % (vide art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ustawy o VAT). 

Podatek 0 proc. przy czynnościach związanych z eksportu

REKLAMA

Jednakże od powyższej reguły ustawodawca przewidział możliwość preferencyjnego opodatkowania. I tak, powołując się na art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

Co ważne, w przypadku świadczenia tego typu usług (czyt. związanych z organizacją eksportu towarów) ustawodawca nie uzależnił skorzystania z preferencyjnego opodatkowania od spełnienia innych warunków (np. zebrania odpowiednich dokumentów, czy też wykonania świadczenia bezpośrednio na rzecz eksportera).

Tym samym, zdaniem Autora, bez znaczenia pozostaje tutaj okoliczność, który podmiot nabył usługę: pośrednik czy też faktyczny beneficjent świadczenia (eksporter).

W podobnej sprawie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 grudnia 2010 r. IPPP3/443-952/10-4/MPe.

Zatem przedmiotowa transakcja nabyta przez pośrednika również powinna zostać opodatkowana wg 0% stawki podatku VAT.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA