REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty faktury przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów

Anna Resiak
Ekspert podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób powinniśmy rozliczać faktury korygujące w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów? Czy powinny one zostać ujęte w dacie wpływu, czy też koniecznym jest korygowanie deklaracji, w której rozliczyliśmy WNT.

Kupujemy towary w innych niż Polska państwach członkowskich UE. Z tego tytułu rozpoznajemy na gruncie podatku VAT wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru (WNT). Sporadycznie otrzymujemy faktury korygujące dotyczące transakcji, w których zmniejszony zostaje obrót z tytułu transakcji.

REKLAMA

W jaki sposób powinniśmy rozliczać takie faktury, czy powinny one zostać ujęte w dacie wpływu, czy też koniecznym jest korygowanie deklaracji, w której rozliczyliśmy WNT.

Otrzymywane przez Spółkę faktury korygujące, które zmniejszają obrót z tytułu dokonanej transakcji to tzw. faktury korygujące in minus. Sposób rozliczania takich faktur określony został w art. 86 ust. 10a ustawy o podatku od towarów i usług. 

Z wskazanego przepisu wynika, że w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą in minus, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał.

Jeżeli natomiast podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów: Korekta przed i po zapłaceniu podatku

REKLAMA

W oparciu o treść analizowanej regulacji należy rozróżnić dwie sytuacje. Jeżeli podatnik dokonał już odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury pierwotnej i dopiero wówczas otrzymał fakturę korygującą, to wówczas nabywca zobowiązany jest do rozliczenia faktury korygującej in minus w miesiącu, w którym otrzymał fakturę.

Odmiennie należy natomiast potraktować przypadek, w którym podatnik, który otrzymał fakturę korygującą in minus nie obniżył jeszcze kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z treści faktury pierwotnej. W takiej sytuacji, nabywca zobowiązany jest do rozliczenia faktury korygującej łącznie (w tym samym okresie rozliczeniowym) z fakturą pierwotną.


Powyższa zasada ogólna dotycząca rozliczenia faktur korygujących in minus przez nabywcę ma zastosowanie do wszystkich rodzajów transakcji. Zarówno do obrotu krajowego, jak i transgranicznego, stąd też regulacja ta odnosi się również do faktur korygujących in minus otrzymywanych przez Spółkę w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów.

Należy pamiętać, że w przypadku WNT, powiązanie kwoty podatku VAT należnego i naliczone jest tak ścisłe, że zasady rozliczania faktur korygujących in minus w zakresie kwoty podatku VAT naliczonego przesądzają również o zasadzie rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu WNT.

Inaczej mówiąc, w przypadku WNT otrzymanie przez Spółkę faktury korygującej in minus wiązać się będzie z odpowiednią korektą zarówno kwoty podatku VAT naliczonego jak również kwoty podatku VAT należnego.

Podsumowując, w odpowiedzi na zadane pytanie należy wskazać, że w zależności od tego, czy Spółka rozliczyła już WNT, którego dotyczy faktura korygująca, czy też nie dokonała rozliczenia model postępowania powinien wyglądać następująco.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów: Rozliczenia faktury korygującej in minus w miesiącu jej otrzymania

Jeżeli Spółka rozliczyła już WNT zobowiązana jest do rozliczenia faktury korygującej in minus w miesiącu, w którym otrzymuje fakturę.

Zatem Spółka powinna dokonać korekty obrotu w związku z otrzymaną fakturą korygującą in minus w okresie rozliczeniowym, w którym faktura ta wpłynęła do Spółki, przy czym Spółka powinna skorygować zarówno podatek należny jak i naliczony.

Nieprawidłowym byłoby natomiast korygowanie deklaracji VAT 7 za okres, w którym rozliczono WNT. Poza tym konieczna jest również stosowna korekta informacji podsumowującej.

Natomiast, jeżeli WNT nie zostało jeszcze rozliczone, wówczas faktura korygująca in minus powinna zostać rozliczona łącznie z fakturą pierwotną (w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA