REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty faktury przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Resiak
Ekspert podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób powinniśmy rozliczać faktury korygujące w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów? Czy powinny one zostać ujęte w dacie wpływu, czy też koniecznym jest korygowanie deklaracji, w której rozliczyliśmy WNT.

Kupujemy towary w innych niż Polska państwach członkowskich UE. Z tego tytułu rozpoznajemy na gruncie podatku VAT wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru (WNT). Sporadycznie otrzymujemy faktury korygujące dotyczące transakcji, w których zmniejszony zostaje obrót z tytułu transakcji.

REKLAMA

W jaki sposób powinniśmy rozliczać takie faktury, czy powinny one zostać ujęte w dacie wpływu, czy też koniecznym jest korygowanie deklaracji, w której rozliczyliśmy WNT.

Otrzymywane przez Spółkę faktury korygujące, które zmniejszają obrót z tytułu dokonanej transakcji to tzw. faktury korygujące in minus. Sposób rozliczania takich faktur określony został w art. 86 ust. 10a ustawy o podatku od towarów i usług. 

Z wskazanego przepisu wynika, że w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą in minus, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał.

Jeżeli natomiast podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów: Korekta przed i po zapłaceniu podatku

REKLAMA

W oparciu o treść analizowanej regulacji należy rozróżnić dwie sytuacje. Jeżeli podatnik dokonał już odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury pierwotnej i dopiero wówczas otrzymał fakturę korygującą, to wówczas nabywca zobowiązany jest do rozliczenia faktury korygującej in minus w miesiącu, w którym otrzymał fakturę.

Odmiennie należy natomiast potraktować przypadek, w którym podatnik, który otrzymał fakturę korygującą in minus nie obniżył jeszcze kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z treści faktury pierwotnej. W takiej sytuacji, nabywca zobowiązany jest do rozliczenia faktury korygującej łącznie (w tym samym okresie rozliczeniowym) z fakturą pierwotną.


Powyższa zasada ogólna dotycząca rozliczenia faktur korygujących in minus przez nabywcę ma zastosowanie do wszystkich rodzajów transakcji. Zarówno do obrotu krajowego, jak i transgranicznego, stąd też regulacja ta odnosi się również do faktur korygujących in minus otrzymywanych przez Spółkę w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów.

Należy pamiętać, że w przypadku WNT, powiązanie kwoty podatku VAT należnego i naliczone jest tak ścisłe, że zasady rozliczania faktur korygujących in minus w zakresie kwoty podatku VAT naliczonego przesądzają również o zasadzie rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu WNT.

Inaczej mówiąc, w przypadku WNT otrzymanie przez Spółkę faktury korygującej in minus wiązać się będzie z odpowiednią korektą zarówno kwoty podatku VAT naliczonego jak również kwoty podatku VAT należnego.

Podsumowując, w odpowiedzi na zadane pytanie należy wskazać, że w zależności od tego, czy Spółka rozliczyła już WNT, którego dotyczy faktura korygująca, czy też nie dokonała rozliczenia model postępowania powinien wyglądać następująco.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów: Rozliczenia faktury korygującej in minus w miesiącu jej otrzymania

Jeżeli Spółka rozliczyła już WNT zobowiązana jest do rozliczenia faktury korygującej in minus w miesiącu, w którym otrzymuje fakturę.

Zatem Spółka powinna dokonać korekty obrotu w związku z otrzymaną fakturą korygującą in minus w okresie rozliczeniowym, w którym faktura ta wpłynęła do Spółki, przy czym Spółka powinna skorygować zarówno podatek należny jak i naliczony.

Nieprawidłowym byłoby natomiast korygowanie deklaracji VAT 7 za okres, w którym rozliczono WNT. Poza tym konieczna jest również stosowna korekta informacji podsumowującej.

Natomiast, jeżeli WNT nie zostało jeszcze rozliczone, wówczas faktura korygująca in minus powinna zostać rozliczona łącznie z fakturą pierwotną (w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA