REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty faktury przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów

Anna Resiak
Ekspert podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób powinniśmy rozliczać faktury korygujące w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów? Czy powinny one zostać ujęte w dacie wpływu, czy też koniecznym jest korygowanie deklaracji, w której rozliczyliśmy WNT.

Kupujemy towary w innych niż Polska państwach członkowskich UE. Z tego tytułu rozpoznajemy na gruncie podatku VAT wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru (WNT). Sporadycznie otrzymujemy faktury korygujące dotyczące transakcji, w których zmniejszony zostaje obrót z tytułu transakcji.

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób powinniśmy rozliczać takie faktury, czy powinny one zostać ujęte w dacie wpływu, czy też koniecznym jest korygowanie deklaracji, w której rozliczyliśmy WNT.

Otrzymywane przez Spółkę faktury korygujące, które zmniejszają obrót z tytułu dokonanej transakcji to tzw. faktury korygujące in minus. Sposób rozliczania takich faktur określony został w art. 86 ust. 10a ustawy o podatku od towarów i usług. 

Z wskazanego przepisu wynika, że w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą in minus, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał.

REKLAMA

Jeżeli natomiast podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów: Korekta przed i po zapłaceniu podatku

W oparciu o treść analizowanej regulacji należy rozróżnić dwie sytuacje. Jeżeli podatnik dokonał już odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury pierwotnej i dopiero wówczas otrzymał fakturę korygującą, to wówczas nabywca zobowiązany jest do rozliczenia faktury korygującej in minus w miesiącu, w którym otrzymał fakturę.

Odmiennie należy natomiast potraktować przypadek, w którym podatnik, który otrzymał fakturę korygującą in minus nie obniżył jeszcze kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z treści faktury pierwotnej. W takiej sytuacji, nabywca zobowiązany jest do rozliczenia faktury korygującej łącznie (w tym samym okresie rozliczeniowym) z fakturą pierwotną.


Powyższa zasada ogólna dotycząca rozliczenia faktur korygujących in minus przez nabywcę ma zastosowanie do wszystkich rodzajów transakcji. Zarówno do obrotu krajowego, jak i transgranicznego, stąd też regulacja ta odnosi się również do faktur korygujących in minus otrzymywanych przez Spółkę w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów.

Należy pamiętać, że w przypadku WNT, powiązanie kwoty podatku VAT należnego i naliczone jest tak ścisłe, że zasady rozliczania faktur korygujących in minus w zakresie kwoty podatku VAT naliczonego przesądzają również o zasadzie rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu WNT.

Inaczej mówiąc, w przypadku WNT otrzymanie przez Spółkę faktury korygującej in minus wiązać się będzie z odpowiednią korektą zarówno kwoty podatku VAT naliczonego jak również kwoty podatku VAT należnego.

Podsumowując, w odpowiedzi na zadane pytanie należy wskazać, że w zależności od tego, czy Spółka rozliczyła już WNT, którego dotyczy faktura korygująca, czy też nie dokonała rozliczenia model postępowania powinien wyglądać następująco.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów: Rozliczenia faktury korygującej in minus w miesiącu jej otrzymania

Jeżeli Spółka rozliczyła już WNT zobowiązana jest do rozliczenia faktury korygującej in minus w miesiącu, w którym otrzymuje fakturę.

Zatem Spółka powinna dokonać korekty obrotu w związku z otrzymaną fakturą korygującą in minus w okresie rozliczeniowym, w którym faktura ta wpłynęła do Spółki, przy czym Spółka powinna skorygować zarówno podatek należny jak i naliczony.

Nieprawidłowym byłoby natomiast korygowanie deklaracji VAT 7 za okres, w którym rozliczono WNT. Poza tym konieczna jest również stosowna korekta informacji podsumowującej.

Natomiast, jeżeli WNT nie zostało jeszcze rozliczone, wówczas faktura korygująca in minus powinna zostać rozliczona łącznie z fakturą pierwotną (w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA