REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać certyfikat AEO (upoważnionego przedsiębiorcy) ?

Ewa Krysztofiuk
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Aby uzyskać status AEO należy przejść odpowiednie postępowanie sprawdzające, prowadzone przez właściwą ze względu na siedzibę wnioskującego przedsiębiorcy, Izbę Celną.

Co to jest AEO?

Przypomnijmy Autohorised Ekonomic Operators AEO (upoważniony przedsiębiorca), wg dokumentu wydanego przez Komisję Europejską w Brukseli 29 czerwca 2007 (Taxud 2006/1450 „Upoważnieni Przedsiębiorcy – wytyczne”) jest to przedsiębiorca, który jest wiarygodny w całej Wspólnocie w zakresie swoich operacji celnych i w związku z tym przysługuje mu prawo do uzyskania korzyści na obszarze wspólnoty.

REKLAMA

Uzyskanie tego statusu szczególne znaczenie ma dla przewoźników, spedytorów, agencji celnych, czyli wszystkich podmiotów, które świadczą usługi związane z przewozem towarów na rzecz importerów i eksporterów.

Wymogi jakie należy spełnić w celu uzyskania statusu AEO

Chcąc uzyskać status upoważnionego przedsiębiorcy, należy spełnić szereg wymogów, takich jak:

1. posiadanie odpowiedniego systemu księgowego, który jest zgody z ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości stosowanymi przez państwo członkowskie, w którym prowadzona jest księgowość i który ułatwia kontrolę celną, opartą na audycie;

2. umożliwienie organowi celnemu fizycznego i elektronicznego dostępu do ewidencji;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. posiadanie systemu logistycznego odróżniającego towary wspólnotowe od niewspólnotowych;

4. posiadanie struktury administracyjnej, która jest zgodna z rodzajem i wielkością prowadzonej działalności oraz która jest odpowiednia do zarządzania przepływem towarów;

5. posiadania systemu kontroli wewnętrznej zdolnego do wykrywania nielegalnych lub nieprawidłowych transakcji;

6. posiadanie odpowiednich procedur archiwizacji ewidencji przedsiębiorstwa i informacji oraz procedur ochrony przed utratą danych;

7. zapewnienie, że pracownicy mają świadomość konieczności powiadamiania organów celnych w każdym przypadku, gdy zostaną wykryte trudności związane z przestrzeganiem przepisów oraz ustanowienie odpowiednich kontaktów służących informowaniu organów celnych o wystąpieniu takich zjawisk;

8. posiadanie odpowiednich środków technologii informatycznej zabezpieczających system teleinformatyczny przed nieuprawnionym dostępem oraz zabezpieczającym dokumentację wnioskodawcy;

9. posiadanie udokumentowanej wypłacalności (oznacza dobrą sytuacje finansową, która umożliwia wnioskodawcy regulowanie jego zobowiązań stosownie do rodzaju prowadzonej przez niego działalności gospodarczej); musi być udokumentowana na przestrzeni 3 lat.


Jakie dokumenty są wymagane przy składaniu wniosku o AEO

Przedsiębiorca starający się o uzyskanie statusu upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) powinien złożyć w Izbie Celnej wniosek wraz z następującymi dokumentami:

1. potwierdzenie prowadzenia działalności gospodarczej, tj. wyciąg z KRS lub ewidencji działalności gospodarczej,

2. zaświadczenie o niekaralności przedsiębiorcy (w przypadku gdy jest to osoba prawna lub stowarzyszenie sprawdzeniu podlegają wszystkie osoby kierujące przedsiębiorstwem),

3. wykaz stałych przedstawicieli prawnych do spraw celnych, z których usług korzysta w momencie składania wniosku oraz oświadczenie o ich niekaralności,

4. oświadczenie, iż w stosunku do niego nie jest prowadzone postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne w związku z ogłoszeniem upadłości, 

5. kwestionariusz samooceny,

6. procedury obowiązujące u przedsiębiorcy, dokument polityki bezpieczeństwa informacji obowiązujący i funkcjonujący w firmie przedsiębiorcy.

Jak Izba Celna prowadzi postępowanie sprawdzające?

REKLAMA

1. przestrzeganie wymogów celnych. Sprawdzane są informacje z okresu ostatnich trzech lat, czy przedsiębiorca nie naruszył przepisów regulujących obrót towarowy z zagranicą. Sprawdzana jest również organizacja wewnątrz przedsiębiorstwa pod kątem czy istnieją procedury, mechanizmy pozwalające na unikniecie w przyszłości (lub minimalizacje) ewentualnych nieprawidłowości,

2. czy istnieją odpowiednie systemy zarządzania ewidencjami handlowymi, transportowymi, które to umożliwią właściwą kontrolę celną. Kontrolą objęte są zarówno procedury wprowadzania danych do elektronicznych ewidencji jak również bezpieczeństwo samych baz danych (zabezpieczenia przed możliwością dostępu dla osób nieuprawnionych),

3. czy przedsiębiorca może udokumentować swoją wypłacalność, tzn. badana jest jego kondycja finansowa, sprawozdanie finansowe oraz to czy na bieżąco reguluje swoje zobowiązania,

4. spełnienie odpowiednich standardów bezpieczeństwa i ochrony, tj. wprowadzenie odpowiednich norm bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie, ochrona stref takich jak miejsca załadunku, rozładunku towarów.


Jakie są rodzaje świadectw AEO oraz korzyści związane z uzyskaniem statusu AEO

Istnieją trzy rodzaje świadectw AEO, o których uzyskanie można się starać: I - AEOC uproszczenie celne, II – AEOS bezpieczeństwo i ochrona, III – AEOF uproszczenie celne/bezpieczeństwo i ochrona.

Korzyści dla przedsiębiorcy związane z posiadaniem statusu AEO są następujące:

1. posiadacz świadectwa AEO podlega mniejszej liczbie kontroli fizycznych i kontroli dokumentów niż inni przedsiębiorcy;

2. priorytetowe traktowanie przesyłki w przypadku wytypowania do kontroli – przeprowadzenie kontroli poza kolejnością;

3. możliwość wyboru przez przedsiębiorcę miejsca kontroli, na wniosek przedsiębiorcy i po uzgodnieniu z organem celnym;

4. możliwość składania mniejszej ilości danych na potrzeby przywozowej/wywozowej deklaracji skróconej (dotyczy świadectwa AEOS i AEOF);

5. możliwość uprzedniego powiadomienia przez organy celne o wytypowaniu przesyłki do kontroli (dotyczy świadectwa AEOS i AEOF);

6. szybszy i łatwiejszy dostęp do uproszczeń określonych w art. 14b ust 1 RWKC;

7. priorytetowa obsługa zgłoszeń celnych;

8. priorytetowa obsługa przez organy celne wszelkich wniosków;

9. specjalne miejsca obsługi w organach celnych dla posiadaczy AEO.

Świadectwo AEO wywiera skutki dla przedsiębiorcy w ciągu 10 dni roboczych po jego wydaniu.

Jest ono uznawane we wszystkich krajach UE oraz ma nieograniczony okres ważności.

Należy pamiętać o tym, iż organy celne po wydaniu przedsiębiorcy świadectwa AEO monitorują spełnianie przez przedsiębiorcę warunków i kryteriów do uzyskania i posiadania statusu upoważnionego przedsiębiorcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA