REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto i w jakim kraju musi zapłacić VAT od usługi logistycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Resiak
Ekspert podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy polska firma spedycyjna, która zleciła rosyjskiemu przewoźnikowi transport towaru z Kijowa do Moskwy musi naliczyć VAT od takiej transakcji ?

Przedstawiamy problem jednego z polskich spedytorów

REKLAMA

Firma świadczy usługi spedycyjne na rzecz podmiotów krajowych i zagranicznych, usługi te wykonywane są wyłącznie na rzecz przedsiębiorców. W niektórych przypadkach firma zleca wykonanie usług transportowych lub spedycyjnych zagranicznym podwykonawcom.

Pytanie jaki zadał właściciel:

W których przypadkach jestem zobowiązany do opodatkowania usług na gruncie VAT. W szczególności interesuje mnie następująca sytuacja, z którą spotkałem się niedawno: zleciłem firmie rosyjskiej wykonanie transportu towarów z Kijowa do Moskwy, czy powinienem opodatkować na gruncie podatku VAT taką transakcję?

Kto rozlicza VAT od usługi transportowej?

REKLAMA

Zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT podlega świadczenie usług na terytorium kraju (Polski). W tym kontekście nie budzą wątpliwości typowe sytuacje, czyli wykonywanie usług transportowych lub spedycyjnych przez polską firmę na rzecz kontrahenta, który również ma siedzibę w Polsce. W takiej sytuacji podatek VAT z tytułu transakcji rozliczał będzie zawsze usługodawca (firma transportowa).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problematyczne są za to sytuacje, gdy usługi świadczone są w obrocie międzynarodowym czy unijnym, a więc polski przedsiębiorca świadczy usługi transportowe/spedycyjne na rzecz firmy zagranicznej lub nabywa takie usługi od firmy zagranicznej. W takich przypadkach koniecznym jest ustalenie, gdzie (w którym państwie) dana usługa jest świadczona.

Konieczność taka wynika z faktu, że usługa podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem VAT wyłącznie, jeżeli była świadczona na terytorium kraju, co, jak się zaraz przekonamy, może mieć miejsce także w przypadku, gdy jedna ze stron transakcji jest podmiotem zagranicznym.

Zasadą ogólną (wynikającą z art. 28 b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) jest, że usługa świadczona jest w miejscu, w którym usługobiorca (nabywca) ma swoją siedzibę.

Przykład

Czeska Spółka A świadczy na rzecz Spółki polskiej usługę transportu materiałów budowlanych z Katowic do Brna. We wskazanej sytuacji miejscem świadczenia (i opodatkowana) usługi będzie terytorium Polski.

Podmiot będący usługobiorcą usług transportowych świadczonych przez podatnika z innego kraju zobowiązany jest rozpoznać import usług z tytułu takiej transakcji. Podmiot świadczący usługę na rzecz podatnika z innego państwa dokonuje zaś tak zwanego eksportu usług i nie jest on z tego tytułu do zobowiązany do rozliczenia podatku VAT.

Przykład

Firma transportowa X z siedzibą w Warszawie w styczniu 2010 r., na zlecenie firmy Y LTD z siedzibą w Londynie, przewiozła towary na trasie Gdańsk – Barcelona. Każda ze stron transakcji jest podatnikiem VAT.

Miejscem świadczenia (opodatkowania) dla opisanej usługi jest terytorium Wielkiej Brytanii, gdzie firma Y (usługobiorca) powinna zapłacić podatek VAT należny od całej kwoty uiszczonego na rzecz usługodawcy polskiego wynagrodzenia. Zakupiony przewóz towarów stanowi dla niej import usługi. Po stronie usługodawcy polskiego – firmy transportowej X – zrealizowany transport nie skutkuje obowiązkiem rozliczenia (zapłaty) podatku VAT w kraju (Polsce). Jednakże obowiązany jest on wypełnić obowiązki formalno – dokumentacyjne, w szczególności: wystawić fakturę VAT (tzw. handlową, tj. bez wskazania m.in. stawki i kwoty VAT, ale z zawartą adnotacją, iż podatek rozlicza usługobiorca), wykazać otrzymane wynagrodzenie (kwotę odpowiadającą podstawie opodatkowania) w deklaracji VAT (poz. 21 i 22), a także wykazać transakcję w informacji podsumowującej VAT UE.

Uwaga na wyjątki

REKLAMA

Od przedstawionej powyżej zasady dotyczącej ustalania miejsca świadczenia usługi, tzn. reguły, zgodnie z którą usługa świadczona jest w kraju, w którym siedzibę ma usługobiorca, ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje szereg wyjątków. Dwa z nich dotyczą usług transportu towarów świadczonych na rzecz innych podatników (przedsiębiorców). Wyjątki te przedstawione zostały w art. 28f ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług.

Pierwsza sytuacja dotyczy świadczenia usługi transportowej na rzecz podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej (stałe miejsce prowadzenia działalności) poza terytorium UE, jeżeli transport wykonywany jest w całości na terytorium Polski. Miejscem świadczenia usługi będzie wówczas terytorium Polski (zatem usługa opodatkowana będzie w Polsce).

Druga natomiast zbieżna jest z tą przedstawioną w pytaniu. W przypadku świadczenia usługi transportowej na rzecz podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej (stałe miejsce prowadzenia działalności) na terytorium Polski, jeżeli transport wykonywany jest w całości poza terytorium UE, miejscem świadczenia usługi jest terytorium znajdujące się poza UE (więc nie powstanie obowiązek opodatkowania usługi na terytorium Polski)

Zatem, jeżeli polski przedsiębiorca nabywa od firmy rosyjskiej usługę transportu towarów z Kijowa do Moskwy, a zatem w sytuacji, gdy transport dokonywany jest wyłącznie poza terytorium Unii Europejskiej, nie ma obowiązku opodatkowania takiej usługi podatkiem VAT w Polsce, a więc nie rozpoznaje importu usług.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA