REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto i w jakim kraju musi zapłacić VAT od usługi logistycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Resiak
Ekspert podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy polska firma spedycyjna, która zleciła rosyjskiemu przewoźnikowi transport towaru z Kijowa do Moskwy musi naliczyć VAT od takiej transakcji ?

Przedstawiamy problem jednego z polskich spedytorów

REKLAMA

Firma świadczy usługi spedycyjne na rzecz podmiotów krajowych i zagranicznych, usługi te wykonywane są wyłącznie na rzecz przedsiębiorców. W niektórych przypadkach firma zleca wykonanie usług transportowych lub spedycyjnych zagranicznym podwykonawcom.

Pytanie jaki zadał właściciel:

W których przypadkach jestem zobowiązany do opodatkowania usług na gruncie VAT. W szczególności interesuje mnie następująca sytuacja, z którą spotkałem się niedawno: zleciłem firmie rosyjskiej wykonanie transportu towarów z Kijowa do Moskwy, czy powinienem opodatkować na gruncie podatku VAT taką transakcję?

Kto rozlicza VAT od usługi transportowej?

REKLAMA

Zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT podlega świadczenie usług na terytorium kraju (Polski). W tym kontekście nie budzą wątpliwości typowe sytuacje, czyli wykonywanie usług transportowych lub spedycyjnych przez polską firmę na rzecz kontrahenta, który również ma siedzibę w Polsce. W takiej sytuacji podatek VAT z tytułu transakcji rozliczał będzie zawsze usługodawca (firma transportowa).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problematyczne są za to sytuacje, gdy usługi świadczone są w obrocie międzynarodowym czy unijnym, a więc polski przedsiębiorca świadczy usługi transportowe/spedycyjne na rzecz firmy zagranicznej lub nabywa takie usługi od firmy zagranicznej. W takich przypadkach koniecznym jest ustalenie, gdzie (w którym państwie) dana usługa jest świadczona.

Konieczność taka wynika z faktu, że usługa podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem VAT wyłącznie, jeżeli była świadczona na terytorium kraju, co, jak się zaraz przekonamy, może mieć miejsce także w przypadku, gdy jedna ze stron transakcji jest podmiotem zagranicznym.

Zasadą ogólną (wynikającą z art. 28 b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) jest, że usługa świadczona jest w miejscu, w którym usługobiorca (nabywca) ma swoją siedzibę.

Przykład

Czeska Spółka A świadczy na rzecz Spółki polskiej usługę transportu materiałów budowlanych z Katowic do Brna. We wskazanej sytuacji miejscem świadczenia (i opodatkowana) usługi będzie terytorium Polski.

Podmiot będący usługobiorcą usług transportowych świadczonych przez podatnika z innego kraju zobowiązany jest rozpoznać import usług z tytułu takiej transakcji. Podmiot świadczący usługę na rzecz podatnika z innego państwa dokonuje zaś tak zwanego eksportu usług i nie jest on z tego tytułu do zobowiązany do rozliczenia podatku VAT.

Przykład

Firma transportowa X z siedzibą w Warszawie w styczniu 2010 r., na zlecenie firmy Y LTD z siedzibą w Londynie, przewiozła towary na trasie Gdańsk – Barcelona. Każda ze stron transakcji jest podatnikiem VAT.

Miejscem świadczenia (opodatkowania) dla opisanej usługi jest terytorium Wielkiej Brytanii, gdzie firma Y (usługobiorca) powinna zapłacić podatek VAT należny od całej kwoty uiszczonego na rzecz usługodawcy polskiego wynagrodzenia. Zakupiony przewóz towarów stanowi dla niej import usługi. Po stronie usługodawcy polskiego – firmy transportowej X – zrealizowany transport nie skutkuje obowiązkiem rozliczenia (zapłaty) podatku VAT w kraju (Polsce). Jednakże obowiązany jest on wypełnić obowiązki formalno – dokumentacyjne, w szczególności: wystawić fakturę VAT (tzw. handlową, tj. bez wskazania m.in. stawki i kwoty VAT, ale z zawartą adnotacją, iż podatek rozlicza usługobiorca), wykazać otrzymane wynagrodzenie (kwotę odpowiadającą podstawie opodatkowania) w deklaracji VAT (poz. 21 i 22), a także wykazać transakcję w informacji podsumowującej VAT UE.

Uwaga na wyjątki

REKLAMA

Od przedstawionej powyżej zasady dotyczącej ustalania miejsca świadczenia usługi, tzn. reguły, zgodnie z którą usługa świadczona jest w kraju, w którym siedzibę ma usługobiorca, ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje szereg wyjątków. Dwa z nich dotyczą usług transportu towarów świadczonych na rzecz innych podatników (przedsiębiorców). Wyjątki te przedstawione zostały w art. 28f ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług.

Pierwsza sytuacja dotyczy świadczenia usługi transportowej na rzecz podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej (stałe miejsce prowadzenia działalności) poza terytorium UE, jeżeli transport wykonywany jest w całości na terytorium Polski. Miejscem świadczenia usługi będzie wówczas terytorium Polski (zatem usługa opodatkowana będzie w Polsce).

Druga natomiast zbieżna jest z tą przedstawioną w pytaniu. W przypadku świadczenia usługi transportowej na rzecz podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej (stałe miejsce prowadzenia działalności) na terytorium Polski, jeżeli transport wykonywany jest w całości poza terytorium UE, miejscem świadczenia usługi jest terytorium znajdujące się poza UE (więc nie powstanie obowiązek opodatkowania usługi na terytorium Polski)

Zatem, jeżeli polski przedsiębiorca nabywa od firmy rosyjskiej usługę transportu towarów z Kijowa do Moskwy, a zatem w sytuacji, gdy transport dokonywany jest wyłącznie poza terytorium Unii Europejskiej, nie ma obowiązku opodatkowania takiej usługi podatkiem VAT w Polsce, a więc nie rozpoznaje importu usług.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA