REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto i w jakim kraju musi zapłacić VAT od usługi logistycznej

Anna Resiak
Ekspert podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy polska firma spedycyjna, która zleciła rosyjskiemu przewoźnikowi transport towaru z Kijowa do Moskwy musi naliczyć VAT od takiej transakcji ?

Przedstawiamy problem jednego z polskich spedytorów

REKLAMA

REKLAMA

Firma świadczy usługi spedycyjne na rzecz podmiotów krajowych i zagranicznych, usługi te wykonywane są wyłącznie na rzecz przedsiębiorców. W niektórych przypadkach firma zleca wykonanie usług transportowych lub spedycyjnych zagranicznym podwykonawcom.

Pytanie jaki zadał właściciel:

W których przypadkach jestem zobowiązany do opodatkowania usług na gruncie VAT. W szczególności interesuje mnie następująca sytuacja, z którą spotkałem się niedawno: zleciłem firmie rosyjskiej wykonanie transportu towarów z Kijowa do Moskwy, czy powinienem opodatkować na gruncie podatku VAT taką transakcję?

REKLAMA

Kto rozlicza VAT od usługi transportowej?

Zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT podlega świadczenie usług na terytorium kraju (Polski). W tym kontekście nie budzą wątpliwości typowe sytuacje, czyli wykonywanie usług transportowych lub spedycyjnych przez polską firmę na rzecz kontrahenta, który również ma siedzibę w Polsce. W takiej sytuacji podatek VAT z tytułu transakcji rozliczał będzie zawsze usługodawca (firma transportowa).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problematyczne są za to sytuacje, gdy usługi świadczone są w obrocie międzynarodowym czy unijnym, a więc polski przedsiębiorca świadczy usługi transportowe/spedycyjne na rzecz firmy zagranicznej lub nabywa takie usługi od firmy zagranicznej. W takich przypadkach koniecznym jest ustalenie, gdzie (w którym państwie) dana usługa jest świadczona.

Konieczność taka wynika z faktu, że usługa podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem VAT wyłącznie, jeżeli była świadczona na terytorium kraju, co, jak się zaraz przekonamy, może mieć miejsce także w przypadku, gdy jedna ze stron transakcji jest podmiotem zagranicznym.

Zasadą ogólną (wynikającą z art. 28 b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) jest, że usługa świadczona jest w miejscu, w którym usługobiorca (nabywca) ma swoją siedzibę.

Przykład

Czeska Spółka A świadczy na rzecz Spółki polskiej usługę transportu materiałów budowlanych z Katowic do Brna. We wskazanej sytuacji miejscem świadczenia (i opodatkowana) usługi będzie terytorium Polski.

Podmiot będący usługobiorcą usług transportowych świadczonych przez podatnika z innego kraju zobowiązany jest rozpoznać import usług z tytułu takiej transakcji. Podmiot świadczący usługę na rzecz podatnika z innego państwa dokonuje zaś tak zwanego eksportu usług i nie jest on z tego tytułu do zobowiązany do rozliczenia podatku VAT.

Przykład

Firma transportowa X z siedzibą w Warszawie w styczniu 2010 r., na zlecenie firmy Y LTD z siedzibą w Londynie, przewiozła towary na trasie Gdańsk – Barcelona. Każda ze stron transakcji jest podatnikiem VAT.

Miejscem świadczenia (opodatkowania) dla opisanej usługi jest terytorium Wielkiej Brytanii, gdzie firma Y (usługobiorca) powinna zapłacić podatek VAT należny od całej kwoty uiszczonego na rzecz usługodawcy polskiego wynagrodzenia. Zakupiony przewóz towarów stanowi dla niej import usługi. Po stronie usługodawcy polskiego – firmy transportowej X – zrealizowany transport nie skutkuje obowiązkiem rozliczenia (zapłaty) podatku VAT w kraju (Polsce). Jednakże obowiązany jest on wypełnić obowiązki formalno – dokumentacyjne, w szczególności: wystawić fakturę VAT (tzw. handlową, tj. bez wskazania m.in. stawki i kwoty VAT, ale z zawartą adnotacją, iż podatek rozlicza usługobiorca), wykazać otrzymane wynagrodzenie (kwotę odpowiadającą podstawie opodatkowania) w deklaracji VAT (poz. 21 i 22), a także wykazać transakcję w informacji podsumowującej VAT UE.

Uwaga na wyjątki

Od przedstawionej powyżej zasady dotyczącej ustalania miejsca świadczenia usługi, tzn. reguły, zgodnie z którą usługa świadczona jest w kraju, w którym siedzibę ma usługobiorca, ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje szereg wyjątków. Dwa z nich dotyczą usług transportu towarów świadczonych na rzecz innych podatników (przedsiębiorców). Wyjątki te przedstawione zostały w art. 28f ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług.

Pierwsza sytuacja dotyczy świadczenia usługi transportowej na rzecz podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej (stałe miejsce prowadzenia działalności) poza terytorium UE, jeżeli transport wykonywany jest w całości na terytorium Polski. Miejscem świadczenia usługi będzie wówczas terytorium Polski (zatem usługa opodatkowana będzie w Polsce).

Druga natomiast zbieżna jest z tą przedstawioną w pytaniu. W przypadku świadczenia usługi transportowej na rzecz podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej (stałe miejsce prowadzenia działalności) na terytorium Polski, jeżeli transport wykonywany jest w całości poza terytorium UE, miejscem świadczenia usługi jest terytorium znajdujące się poza UE (więc nie powstanie obowiązek opodatkowania usługi na terytorium Polski)

Zatem, jeżeli polski przedsiębiorca nabywa od firmy rosyjskiej usługę transportu towarów z Kijowa do Moskwy, a zatem w sytuacji, gdy transport dokonywany jest wyłącznie poza terytorium Unii Europejskiej, nie ma obowiązku opodatkowania takiej usługi podatkiem VAT w Polsce, a więc nie rozpoznaje importu usług.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA