REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć wielkość dodatków BAF i CAF w usługach spedycyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński
Jak policzyć składnik ceny za usługę spedycyjną ?
Jak policzyć składnik ceny za usługę spedycyjną ?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Klient zawsze powinien upewnić się czy podana cena za usługę spedycyjną zawiera już odpowiednie dodatki. Składnikami, na które należy zwrócić szczególną uwagę są: dodatek BAF (Bunker Adjustment Factor) oraz CAF (Currency Adjustment Factor). Dziś podpowiadamy jak je obliczyć.

Cena za usługę spedycyjną kalkulowana jest na podstawie danych w przesłanym przez klienta zapytaniu ofertowym.

REKLAMA

Złożona na tej podstawie oferta obejmuje tylko te czynności, które są w niej wymienione i zachowuje ważność w określonym terminie.

Formalnie ten zapis jest określony w Ogólnych Polskich Warunkach Spedycji z roku 2010 - §6, punkt 6.1.

Klient powinien upewnić się czy podana cena zawiera już odpowiednie dodatki. Składnikami ceny, na które należy zwrócić szczególną uwagę są: dodatek BAF (Bunker Adjustment Factor) oraz CAF (Currency Adjustment Factor).

Dodatek BAF to wprowadzony przez firmy spedycyjne dodatek paliwowy równoważący wahania cen paliwa na rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to odpowiednik opłaty paliwowej, z którą mamy do czynienia w usługach kurierskich. Dodatek CAF to dodatek walutowy, który równoważy wahania ceny na skutek zawirowań kursu złotego wobec kursów walut obcych. Każda z firm spedycyjnych ustaliła wewnętrznie sposób naliczania wysokości dodatków BAF i CAF i zastrzega prawo do zmiany metodolologii naliczania ich wysokości.

Jak to robi Raben?

W przypadku firm należących grupy Raben w Polsce dodatek BAF w przewozach krajowych jest obliczany w odniesieniu do średniej ceny hurtowej oleju napędowego w PKN Orlen w miesiącach: kwiecień, maj, czerwiec 2008. Jest to wartość 3462 zł/m3.

Firma zastrzega prawo do automatycznej korekty ceny za usługę o 1,5% w przypadku zmiany średniej miesięcznej ceny oleju napędowego powyżej lub poniżej ceny bazowej o 5% lub wielokrotność 5% na cały następny miesiąc.

REKLAMA

Jeżeli na przykład: średnia cena oleju napędowego w PKN Orlen w stosunku do wartości bazowej wzrośnie o 7%, cena na następny miesiąc za usługę wzrasta o 1,5%. Jeśli średnia cena oleju spadnie o 11% w stosunku do wartości bazowej – cena za usługę spada o 3%. We sierpniu 2011 różnica ceny w stosunku do wartości bazowej wyniosła 12,10%, co oznacza, że do ceny podstawowej netto na usługę spedycyjną wykonywaną przez firmy grupy Raben we wrześniu 2011 należy doliczyć 3% dodatku BAF.

W usługach międzynarodowych dodatek BAF jest obliczany w odniesieniu do średniej ceny hurtowej oleju napędowego w PKN Orlen w pierwszym kwartale 2005 roku. Jest to wartość 2530 zł/m3. Firma zastrzega prawo do automatycznej korekty ceny za usługę o 1,0% w przypadku zmiany średniej miesięcznej ceny oleju napędowego powyżej lub poniżej ceny bazowej o 5% lub wielokrotność 5% na cały następny miesiąc.

W sierpniu 2011 różnica procentowa w stosunku do ceny bazowej oleju napędowego wyniosła 53,40%. Oznacza to, że dodatek BAF na usługi międzynarodowe wynosi 10%. Jeśli chodzi o CAF, wprowadzenie i stosowanie tego dodatku jest uzasadnione w sytuacji gdy punkt odniesienia dla określenia ceny stanowią wartości wyrażone w walutach obcych (w szczególności Euro), a koszty związane z ich świadczeniem ponoszone są w złotych polskich.

Jak policzyć CAF ?

Głównymi składowymi CAF na przykładzie Raben Polska są: KB – średni roczny kurs sprzedaży danej waluty w roku 2007 wg Narodowego Banku Polskiego, KM – średni miesięczny kurs sprzedaży danej waluty obcej obliczony na podstawie kursów sprzedaży ogłoszonych przez Narodowy Bank Polski w danym miesiącu kalendarzowym, W – wyrażony w procentach wskaźnik określający stosunek świadczenia międzynarodowych usług przewozowych ponoszonych w polskich złotych do ogółu kosztów ponoszonych przez przewoźnika w związku ze świadczeniem takich usług. Wskaźnik CAF obliczany jest ze wzoru: 

CAF = (KB – KM) x W / KB. 

REKLAMA

I tak na przykład obliczając wskaźnik CAF dla waluty Euro na wrzesień 2011 r. mamy: KB – dla waluty Euro jest przyjęty na poziomie 3,82 PLN, KM - średni kurs Euro z poprzedniego miesiąca, czyli z sierpnia 2011 r. wynosi 4,15 PLN, W – ustalony jest obecnie na poziomie 67%. CAF = (3,82 PLN – 4,15 PLN) x 0,67 / 3,82 PLN = -5,82%

Ujemna wartość CAF sprawia, że stawki cenowe są odpowiednio obniżone, w przypadku gdy wartość CAF jest dodatnia – ceny są odpowiednio powiększone o wspomniany wskaźnik. Jeśli stawki cenowe podlegają zarówno korekcie walutowej i korekcie paliwowej, wtedy każda obliczana jest osobno a wyniki są zestawiane w celu określenia stawek rzeczywistych.

Jak liczy BAT i CAT firma DSV Road ?

Jako drugi przykład zostanie pokazana metodologia naliczania BAF i CAF w firmie DSV Road Sp. z o.o. Ceną bazową przyjętą do obliczania wartości BAF jest cena oleju napędowego Ekodiesel obowiązująca w PKN Orlen 16.5.2009. Jest to 2703 zł/m3.

Dopłata aktualizowana jest co tydzień. Innymi czynnikami wpływającymi na wysokość BAF w DSV Road są: aktualna cena Ekodiesel obowiązująca ostatniego dnia roboczego poprzedzającego tydzień, w którym BAF obowiązuje oraz udział kosztów paliwa w całości kosztów transportu, który jest oszacowany na 35%. Dla przykładu zostanie podana metodologia obliczenia korekty walutowej dla tygodnia nr 38/2011. Cena bazowa Ekodiesel, jak już wspomniano wynosi 2703 zł/m3.

Cena Ekodiesel w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym tydzień nr 38/2011, czyli dnia 16.09.2011 wynosi 4130 zł/m3. Różnica bieżącej ceny w stosunku do ceny bazowej wynosi 52,79%. Udział kosztów paliwa w całości kosztów wynosi 35%. Wartość BAF wyznacza 35% z obliczonej różnicy pomiędzy ceną bazową i ceną aktualną. Jest to zatem 18,48% i taka jest wartość BAF w tygodniu nr 38/2011. Jeśli chodzi dodatek CAF, jest on w DSV aktualizowany co miesiąc. Bazową ceną waluty EURO (dla niej zostanie przedstawiony przykład) jest 4,08 zł.

Czynnikami, które wpływają na wartość dodatku CAF są: średnia arytmetyczna wartości kursów walut w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym CAF obowiązuje oraz współczynnik wpływu zmiany kursu walut na zmianę kosztów DSV Road Sp. z o.o, który jest ustalony na 68%.

Jak policzyć CAF w danym miesiącu ?

Dla przykładu zostanie podana metodologia obliczenia CAF dla miesiąca sierpień 2011. Średni kurs Euro obliczony w dniach 27.06-27.07.2011 wynosił 3,99 zł. Kurs bazowy to jak wspomniano 4,08 zł. Różnica procentowa pomiędzy kursem aktualnym a bazowym wyniosła 2,21%. Wartość ta jest w DSV zredukowana do 68% (opisany powyżej współczynnik). W takim wypadku wartość korekty CAF w sierpniu 2011 w DSV wyniosła 1,50%. Dodatki BAF i CAF są nieodłącznym elementem struktury ceny za usługę spedycyjną.

Im szybciej zostaną zrozumiane mechanizmy ich powstawania, tym szybciej klienci będą zdolni do uzgodnienia przejrzystych reguł współpracy z firmą spedycyjną. Takiego właśnie zgodnego współdziałania życzę wszystkim przedsiębiorcom, a w razie pytań zachęcam do osobistego kontaktu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA