REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć wielkość dodatków BAF i CAF w usługach spedycyjnych

Tomasz Dobczyński
Jak policzyć składnik ceny za usługę spedycyjną ?
Jak policzyć składnik ceny za usługę spedycyjną ?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Klient zawsze powinien upewnić się czy podana cena za usługę spedycyjną zawiera już odpowiednie dodatki. Składnikami, na które należy zwrócić szczególną uwagę są: dodatek BAF (Bunker Adjustment Factor) oraz CAF (Currency Adjustment Factor). Dziś podpowiadamy jak je obliczyć.

Cena za usługę spedycyjną kalkulowana jest na podstawie danych w przesłanym przez klienta zapytaniu ofertowym.

REKLAMA

REKLAMA

Złożona na tej podstawie oferta obejmuje tylko te czynności, które są w niej wymienione i zachowuje ważność w określonym terminie.

Formalnie ten zapis jest określony w Ogólnych Polskich Warunkach Spedycji z roku 2010 - §6, punkt 6.1.

Klient powinien upewnić się czy podana cena zawiera już odpowiednie dodatki. Składnikami ceny, na które należy zwrócić szczególną uwagę są: dodatek BAF (Bunker Adjustment Factor) oraz CAF (Currency Adjustment Factor).

REKLAMA

Dodatek BAF to wprowadzony przez firmy spedycyjne dodatek paliwowy równoważący wahania cen paliwa na rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to odpowiednik opłaty paliwowej, z którą mamy do czynienia w usługach kurierskich. Dodatek CAF to dodatek walutowy, który równoważy wahania ceny na skutek zawirowań kursu złotego wobec kursów walut obcych. Każda z firm spedycyjnych ustaliła wewnętrznie sposób naliczania wysokości dodatków BAF i CAF i zastrzega prawo do zmiany metodolologii naliczania ich wysokości.

Jak to robi Raben?

W przypadku firm należących grupy Raben w Polsce dodatek BAF w przewozach krajowych jest obliczany w odniesieniu do średniej ceny hurtowej oleju napędowego w PKN Orlen w miesiącach: kwiecień, maj, czerwiec 2008. Jest to wartość 3462 zł/m3.

Firma zastrzega prawo do automatycznej korekty ceny za usługę o 1,5% w przypadku zmiany średniej miesięcznej ceny oleju napędowego powyżej lub poniżej ceny bazowej o 5% lub wielokrotność 5% na cały następny miesiąc.

Jeżeli na przykład: średnia cena oleju napędowego w PKN Orlen w stosunku do wartości bazowej wzrośnie o 7%, cena na następny miesiąc za usługę wzrasta o 1,5%. Jeśli średnia cena oleju spadnie o 11% w stosunku do wartości bazowej – cena za usługę spada o 3%. We sierpniu 2011 różnica ceny w stosunku do wartości bazowej wyniosła 12,10%, co oznacza, że do ceny podstawowej netto na usługę spedycyjną wykonywaną przez firmy grupy Raben we wrześniu 2011 należy doliczyć 3% dodatku BAF.

W usługach międzynarodowych dodatek BAF jest obliczany w odniesieniu do średniej ceny hurtowej oleju napędowego w PKN Orlen w pierwszym kwartale 2005 roku. Jest to wartość 2530 zł/m3. Firma zastrzega prawo do automatycznej korekty ceny za usługę o 1,0% w przypadku zmiany średniej miesięcznej ceny oleju napędowego powyżej lub poniżej ceny bazowej o 5% lub wielokrotność 5% na cały następny miesiąc.

W sierpniu 2011 różnica procentowa w stosunku do ceny bazowej oleju napędowego wyniosła 53,40%. Oznacza to, że dodatek BAF na usługi międzynarodowe wynosi 10%. Jeśli chodzi o CAF, wprowadzenie i stosowanie tego dodatku jest uzasadnione w sytuacji gdy punkt odniesienia dla określenia ceny stanowią wartości wyrażone w walutach obcych (w szczególności Euro), a koszty związane z ich świadczeniem ponoszone są w złotych polskich.

Jak policzyć CAF ?

Głównymi składowymi CAF na przykładzie Raben Polska są: KB – średni roczny kurs sprzedaży danej waluty w roku 2007 wg Narodowego Banku Polskiego, KM – średni miesięczny kurs sprzedaży danej waluty obcej obliczony na podstawie kursów sprzedaży ogłoszonych przez Narodowy Bank Polski w danym miesiącu kalendarzowym, W – wyrażony w procentach wskaźnik określający stosunek świadczenia międzynarodowych usług przewozowych ponoszonych w polskich złotych do ogółu kosztów ponoszonych przez przewoźnika w związku ze świadczeniem takich usług. Wskaźnik CAF obliczany jest ze wzoru: 

CAF = (KB – KM) x W / KB. 

I tak na przykład obliczając wskaźnik CAF dla waluty Euro na wrzesień 2011 r. mamy: KB – dla waluty Euro jest przyjęty na poziomie 3,82 PLN, KM - średni kurs Euro z poprzedniego miesiąca, czyli z sierpnia 2011 r. wynosi 4,15 PLN, W – ustalony jest obecnie na poziomie 67%. CAF = (3,82 PLN – 4,15 PLN) x 0,67 / 3,82 PLN = -5,82%

Ujemna wartość CAF sprawia, że stawki cenowe są odpowiednio obniżone, w przypadku gdy wartość CAF jest dodatnia – ceny są odpowiednio powiększone o wspomniany wskaźnik. Jeśli stawki cenowe podlegają zarówno korekcie walutowej i korekcie paliwowej, wtedy każda obliczana jest osobno a wyniki są zestawiane w celu określenia stawek rzeczywistych.

Jak liczy BAT i CAT firma DSV Road ?

Jako drugi przykład zostanie pokazana metodologia naliczania BAF i CAF w firmie DSV Road Sp. z o.o. Ceną bazową przyjętą do obliczania wartości BAF jest cena oleju napędowego Ekodiesel obowiązująca w PKN Orlen 16.5.2009. Jest to 2703 zł/m3.

Dopłata aktualizowana jest co tydzień. Innymi czynnikami wpływającymi na wysokość BAF w DSV Road są: aktualna cena Ekodiesel obowiązująca ostatniego dnia roboczego poprzedzającego tydzień, w którym BAF obowiązuje oraz udział kosztów paliwa w całości kosztów transportu, który jest oszacowany na 35%. Dla przykładu zostanie podana metodologia obliczenia korekty walutowej dla tygodnia nr 38/2011. Cena bazowa Ekodiesel, jak już wspomniano wynosi 2703 zł/m3.

Cena Ekodiesel w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym tydzień nr 38/2011, czyli dnia 16.09.2011 wynosi 4130 zł/m3. Różnica bieżącej ceny w stosunku do ceny bazowej wynosi 52,79%. Udział kosztów paliwa w całości kosztów wynosi 35%. Wartość BAF wyznacza 35% z obliczonej różnicy pomiędzy ceną bazową i ceną aktualną. Jest to zatem 18,48% i taka jest wartość BAF w tygodniu nr 38/2011. Jeśli chodzi dodatek CAF, jest on w DSV aktualizowany co miesiąc. Bazową ceną waluty EURO (dla niej zostanie przedstawiony przykład) jest 4,08 zł.

Czynnikami, które wpływają na wartość dodatku CAF są: średnia arytmetyczna wartości kursów walut w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym CAF obowiązuje oraz współczynnik wpływu zmiany kursu walut na zmianę kosztów DSV Road Sp. z o.o, który jest ustalony na 68%.

Jak policzyć CAF w danym miesiącu ?

Dla przykładu zostanie podana metodologia obliczenia CAF dla miesiąca sierpień 2011. Średni kurs Euro obliczony w dniach 27.06-27.07.2011 wynosił 3,99 zł. Kurs bazowy to jak wspomniano 4,08 zł. Różnica procentowa pomiędzy kursem aktualnym a bazowym wyniosła 2,21%. Wartość ta jest w DSV zredukowana do 68% (opisany powyżej współczynnik). W takim wypadku wartość korekty CAF w sierpniu 2011 w DSV wyniosła 1,50%. Dodatki BAF i CAF są nieodłącznym elementem struktury ceny za usługę spedycyjną.

Im szybciej zostaną zrozumiane mechanizmy ich powstawania, tym szybciej klienci będą zdolni do uzgodnienia przejrzystych reguł współpracy z firmą spedycyjną. Takiego właśnie zgodnego współdziałania życzę wszystkim przedsiębiorcom, a w razie pytań zachęcam do osobistego kontaktu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA