REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć wielkość dodatków BAF i CAF w usługach spedycyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński
Jak policzyć składnik ceny za usługę spedycyjną ?
Jak policzyć składnik ceny za usługę spedycyjną ?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Klient zawsze powinien upewnić się czy podana cena za usługę spedycyjną zawiera już odpowiednie dodatki. Składnikami, na które należy zwrócić szczególną uwagę są: dodatek BAF (Bunker Adjustment Factor) oraz CAF (Currency Adjustment Factor). Dziś podpowiadamy jak je obliczyć.

Cena za usługę spedycyjną kalkulowana jest na podstawie danych w przesłanym przez klienta zapytaniu ofertowym.

REKLAMA

Złożona na tej podstawie oferta obejmuje tylko te czynności, które są w niej wymienione i zachowuje ważność w określonym terminie.

Formalnie ten zapis jest określony w Ogólnych Polskich Warunkach Spedycji z roku 2010 - §6, punkt 6.1.

Klient powinien upewnić się czy podana cena zawiera już odpowiednie dodatki. Składnikami ceny, na które należy zwrócić szczególną uwagę są: dodatek BAF (Bunker Adjustment Factor) oraz CAF (Currency Adjustment Factor).

Dodatek BAF to wprowadzony przez firmy spedycyjne dodatek paliwowy równoważący wahania cen paliwa na rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to odpowiednik opłaty paliwowej, z którą mamy do czynienia w usługach kurierskich. Dodatek CAF to dodatek walutowy, który równoważy wahania ceny na skutek zawirowań kursu złotego wobec kursów walut obcych. Każda z firm spedycyjnych ustaliła wewnętrznie sposób naliczania wysokości dodatków BAF i CAF i zastrzega prawo do zmiany metodolologii naliczania ich wysokości.

Jak to robi Raben?

W przypadku firm należących grupy Raben w Polsce dodatek BAF w przewozach krajowych jest obliczany w odniesieniu do średniej ceny hurtowej oleju napędowego w PKN Orlen w miesiącach: kwiecień, maj, czerwiec 2008. Jest to wartość 3462 zł/m3.

Firma zastrzega prawo do automatycznej korekty ceny za usługę o 1,5% w przypadku zmiany średniej miesięcznej ceny oleju napędowego powyżej lub poniżej ceny bazowej o 5% lub wielokrotność 5% na cały następny miesiąc.

REKLAMA

Jeżeli na przykład: średnia cena oleju napędowego w PKN Orlen w stosunku do wartości bazowej wzrośnie o 7%, cena na następny miesiąc za usługę wzrasta o 1,5%. Jeśli średnia cena oleju spadnie o 11% w stosunku do wartości bazowej – cena za usługę spada o 3%. We sierpniu 2011 różnica ceny w stosunku do wartości bazowej wyniosła 12,10%, co oznacza, że do ceny podstawowej netto na usługę spedycyjną wykonywaną przez firmy grupy Raben we wrześniu 2011 należy doliczyć 3% dodatku BAF.

W usługach międzynarodowych dodatek BAF jest obliczany w odniesieniu do średniej ceny hurtowej oleju napędowego w PKN Orlen w pierwszym kwartale 2005 roku. Jest to wartość 2530 zł/m3. Firma zastrzega prawo do automatycznej korekty ceny za usługę o 1,0% w przypadku zmiany średniej miesięcznej ceny oleju napędowego powyżej lub poniżej ceny bazowej o 5% lub wielokrotność 5% na cały następny miesiąc.

W sierpniu 2011 różnica procentowa w stosunku do ceny bazowej oleju napędowego wyniosła 53,40%. Oznacza to, że dodatek BAF na usługi międzynarodowe wynosi 10%. Jeśli chodzi o CAF, wprowadzenie i stosowanie tego dodatku jest uzasadnione w sytuacji gdy punkt odniesienia dla określenia ceny stanowią wartości wyrażone w walutach obcych (w szczególności Euro), a koszty związane z ich świadczeniem ponoszone są w złotych polskich.

Jak policzyć CAF ?

Głównymi składowymi CAF na przykładzie Raben Polska są: KB – średni roczny kurs sprzedaży danej waluty w roku 2007 wg Narodowego Banku Polskiego, KM – średni miesięczny kurs sprzedaży danej waluty obcej obliczony na podstawie kursów sprzedaży ogłoszonych przez Narodowy Bank Polski w danym miesiącu kalendarzowym, W – wyrażony w procentach wskaźnik określający stosunek świadczenia międzynarodowych usług przewozowych ponoszonych w polskich złotych do ogółu kosztów ponoszonych przez przewoźnika w związku ze świadczeniem takich usług. Wskaźnik CAF obliczany jest ze wzoru: 

CAF = (KB – KM) x W / KB. 

REKLAMA

I tak na przykład obliczając wskaźnik CAF dla waluty Euro na wrzesień 2011 r. mamy: KB – dla waluty Euro jest przyjęty na poziomie 3,82 PLN, KM - średni kurs Euro z poprzedniego miesiąca, czyli z sierpnia 2011 r. wynosi 4,15 PLN, W – ustalony jest obecnie na poziomie 67%. CAF = (3,82 PLN – 4,15 PLN) x 0,67 / 3,82 PLN = -5,82%

Ujemna wartość CAF sprawia, że stawki cenowe są odpowiednio obniżone, w przypadku gdy wartość CAF jest dodatnia – ceny są odpowiednio powiększone o wspomniany wskaźnik. Jeśli stawki cenowe podlegają zarówno korekcie walutowej i korekcie paliwowej, wtedy każda obliczana jest osobno a wyniki są zestawiane w celu określenia stawek rzeczywistych.

Jak liczy BAT i CAT firma DSV Road ?

Jako drugi przykład zostanie pokazana metodologia naliczania BAF i CAF w firmie DSV Road Sp. z o.o. Ceną bazową przyjętą do obliczania wartości BAF jest cena oleju napędowego Ekodiesel obowiązująca w PKN Orlen 16.5.2009. Jest to 2703 zł/m3.

Dopłata aktualizowana jest co tydzień. Innymi czynnikami wpływającymi na wysokość BAF w DSV Road są: aktualna cena Ekodiesel obowiązująca ostatniego dnia roboczego poprzedzającego tydzień, w którym BAF obowiązuje oraz udział kosztów paliwa w całości kosztów transportu, który jest oszacowany na 35%. Dla przykładu zostanie podana metodologia obliczenia korekty walutowej dla tygodnia nr 38/2011. Cena bazowa Ekodiesel, jak już wspomniano wynosi 2703 zł/m3.

Cena Ekodiesel w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym tydzień nr 38/2011, czyli dnia 16.09.2011 wynosi 4130 zł/m3. Różnica bieżącej ceny w stosunku do ceny bazowej wynosi 52,79%. Udział kosztów paliwa w całości kosztów wynosi 35%. Wartość BAF wyznacza 35% z obliczonej różnicy pomiędzy ceną bazową i ceną aktualną. Jest to zatem 18,48% i taka jest wartość BAF w tygodniu nr 38/2011. Jeśli chodzi dodatek CAF, jest on w DSV aktualizowany co miesiąc. Bazową ceną waluty EURO (dla niej zostanie przedstawiony przykład) jest 4,08 zł.

Czynnikami, które wpływają na wartość dodatku CAF są: średnia arytmetyczna wartości kursów walut w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym CAF obowiązuje oraz współczynnik wpływu zmiany kursu walut na zmianę kosztów DSV Road Sp. z o.o, który jest ustalony na 68%.

Jak policzyć CAF w danym miesiącu ?

Dla przykładu zostanie podana metodologia obliczenia CAF dla miesiąca sierpień 2011. Średni kurs Euro obliczony w dniach 27.06-27.07.2011 wynosił 3,99 zł. Kurs bazowy to jak wspomniano 4,08 zł. Różnica procentowa pomiędzy kursem aktualnym a bazowym wyniosła 2,21%. Wartość ta jest w DSV zredukowana do 68% (opisany powyżej współczynnik). W takim wypadku wartość korekty CAF w sierpniu 2011 w DSV wyniosła 1,50%. Dodatki BAF i CAF są nieodłącznym elementem struktury ceny za usługę spedycyjną.

Im szybciej zostaną zrozumiane mechanizmy ich powstawania, tym szybciej klienci będą zdolni do uzgodnienia przejrzystych reguł współpracy z firmą spedycyjną. Takiego właśnie zgodnego współdziałania życzę wszystkim przedsiębiorcom, a w razie pytań zachęcam do osobistego kontaktu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA