REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Efektywne zarządzanie energią w magazynie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Widłowy wózek elektryczny
Widłowy wózek elektryczny
Promag S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Efektywne zarządzanie energią w magazynie wiąże się nie tylko z koniecznością budowy obiektów spełniających określone standardy i wymagania w zakresie izolacji termicznej. Znaczną ilość energii zaoszczędzić można w trakcie codziennej pracy, na poszczególnych etapach procesów magazynowo-transportowych. Pod warunkiem, że zainwestujemy w odpowiednie wyposażenie i rozwiązania.

Gdzie występują największe straty ciepła

Newralgicznym punktem, w którym notuje się największe straty ciepła są miejsca przeładunkowe. Dlatego też odpowiednie zaplanowanie i wyposażenie stanowisk przeładunkowych może istotnie zredukować straty ciepła i przynieść firmie znaczące oszczędności. Kluczowe znacznie mają tutaj zwłaszcza tzw. śluzy uszczelniające, które chronią wnętrze budynku i rozładowywane towary przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, ale także dodatkowo poprawiają komfort codziennej pracy – zwłaszcza w okresie zimowym.

REKLAMA

REKLAMA

 − Najwyższy stopień izolacji termicznej gwarantują śluzy pneumatyczne, które dzięki temu bardzo dobrze sprawdzają się w branży spożywczej, a zwłaszcza w takich obiektach jak chłodnie i mroźnie. Posiadają one specjalne nadmuchiwane poduszki, dzięki którym śluza bardzo dokładnie przylega do samochodu, co znacząco ogranicza wymianę powietrza i straty ciepła. Co więcej, dzięki szerokiemu zakresowi poduszek bocznych i górnych mogą być one stosowane, gdy rozładowywane są samochody dostawcze o różnych wymiarach. – mówi Marek Łabęda, Dyrektor ds. Technicznych w firmie PROMAG S.A.

Oszczędności może przynieść także ograniczenie wymiany powietrza pomiędzy poszczególnymi pomieszczeniami – a zwłaszcza pomiędzy pomieszczeniami ogrzewanymi a nieogrzewanymi. Takie zadanie spełniają drzwi wahadłowe oraz specjalne kurtyny paskowe. Te ostatnie można także stosować przy bramach zewnętrznych. Co więcej, jest to także rozwiązanie skutecznie zabezpieczające pracowników i towar przed kurzem, dymem i wszelkiego rodzaju oparami, a przy tym pozwalające o około 30dB zredukować poziom hałasu wewnątrz pomieszczenia.

Zobacz też: Prowadzenie magazynu w tej samej miejscowości co siedziba spółki w kontekście obowiązku informacyjnego (NIP-8)

REKLAMA

Wpływ składowania towarów na energooszczędność magazynu

O energooszczędności magazynu decyduje także sam sposób składowania w nim towarów. Najprostszym, najtańszym, a jednocześnie najbardziej popularnym rozwiązaniem na rynku są obecnie regały paletowe rzędowe. Bardziej zaawansowane systemy jak chociażby regały wjezdne, przejezdne albo regały z platformą sterowaną radiowo, pozwalają jednak osiągnąć znacznie wyższy współczynnik wykorzystania kubatury magazynu (co wpływa na koszty utrzymania), a jednocześnie obniżają koszty operacji magazynowych (np. poprzez minimalizację czasu pracy wózków).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Mniejszy magazyn, w którym powierzchnia jest maksymalnie wykorzystania, to przede wszystkim niższe rachunki związane z bieżącym utrzymaniem i ogrzewaniem obiektu lub w przypadku magazynów typu chłodnie i mroźnie, ich chłodzenia. Z drugiej jednak strony energooszczędność – choć bardzo istotna – to tylko jeden z wielu czynników, który bierze się pod uwagę przy wyborze systemu składowania. Musimy bowiem pamiętać, że specyfika pracy każdej firmy jest inna, inna jest charakterystyka jednostek paletowych oraz zachodzących procesów, a to narzuca konieczność indywidualnego planowania technologii magazynu i doboru wyposażenia, w tym także systemów regałowych. Rozwiązania dedykowane np. magazynom szybko rotującym, z bardzo zróżnicowanym towarem, mogą nie być funkcjonalne tam, gdzie np. towar jest jednorodny – podkreśla Marek Łabęda z PROMAG S.A.

Innym przykładem zaawansowanego technologicznie rozwiązania, które pozwala ograniczyć koszty eksploatacyjne są automatyczne systemy składowania wyposażone w regały z układnicami. Pozwalają one nie tylko zoptymalizować przestrzeń magazynową do niezbędnego minimum, ale mogą też pracować w obiekcie nieogrzewanym i nieoświetlonym, co generuje kolejne oszczędności. Dodatkowo systemy tej klasy wyposażone są w zaawansowane układy odzysku energii wytwarzanej podczas hamowania dynamicznego układnicy. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że tego typu instalacje mają uzasadnienie ekonomiczne tylko przy konieczności uzyskania wysokiej wydajności procesów magazynowych.

Zobacz też: Odszkodowanie za wypadek przy pracy

Wewnętrzny transport

Mając na względzie zużycie energii warto dokładnie przyjrzeć się także elektrycznym wózkom widłowym, wykorzystywanym na co dzień w magazynie. Zużycie energii – zwłaszcza w starszych modelach – może być bowiem stosunkowo wysokie, w porównaniu do tego co rynek oferuje dzisiaj. Dobrym rozwiązaniem są wózki elektryczne wyposażone w systemy odzyskiwania energii podczas jazdy po pochyłości oraz w trakcie hamowania, a także te, które wyposażone są w kilka programów jazdy, w tym także tryb ekonomiczny.

Śluza pneumatyczna
Promag S.A.
Regały z układnicą Promag
Promag S.A.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA