REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Port w Gdyni zbuduje duży magazyn zbożowo-paszowy

Subskrybuj nas na Youtube
Port w Gdyni zbuduje duży magazyn zbożowo-paszowy.
Port w Gdyni zbuduje duży magazyn zbożowo-paszowy.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Port w Gdyni kupił teren od Stoczni Remontowej Nauta SA. Na dodatkowych 2,2 ha przy ul. Waszyngtona ma powstać magazyn zbożowo-paszowy.

Port w Gdyni powiększył się o 2,2 ha; na terenie przy ul. Waszyngtona, który port kupił od Stoczni Remontowej Nauta SA, za ponad dwa lata ma powstać magazyn zbożowo-paszowy. Port zapłacił za działkę 17,7 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

W poniedziałek w Gdyni przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA i Stoczni Remontowej Nauta SA podpisali akt notarialny sprzedaży zabudowanej nieruchomości położonej na Nabrzeżu Śląskim. Teren w bezpośrednim sąsiedztwie obszaru portu obejmuje m.in. tor kolejowy nr 701 wykorzystywany do obsługi Nabrzeża.

Zobacz też: Gazoport w Świnoujściu - kiedy zawinie pierwszy statek?

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) SA Janusz Jarosiński poinformował po podpisaniu aktu, że kupiony teren na Nabrzeżu Śląskim będzie wykorzystywany do obsługi polskiego eksportu zbóż. Jak powiedział, „działka o pow. 2,2 ha to może niewiele przy ok. 500 ha powierzchni ogólnej portu, ale dla spółki teren ma ogromne znaczenie”. „(...) powiększona zostanie powierzchnia składowa dla zboża, a to oznacza, że będzie można przyjmować większe statki, przygotować wcześniej towar, (...) zwiększać konkurencyjność” – tłumaczył.

REKLAMA

Zwrócił uwagę, że „gdyby udało się pozyskać nowe tereny, port mógłby zdobyć nowych inwestorów i zwiększać obroty ładunkowe”. Zboża i pasze w porcie w Gdyni przeładowują trzy terminale. Jarosiński podał, że w ciągu siedmiu miesięcy br. w porcie przeładowano 2,3 mln ton zboża i pasz. W ub.r. było to 2,9 mln t. „Dynamika przyrostu ładunków w porcie w tej grupie jest ogromna i chcemy być tu najlepszym portem w kraju” – dodał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

Poinformował, że co najmniej przez rok nabyty teren i istniejące tam obiekty będą wykorzystywane do składowania ładunków masowych. W tym czasie będzie przygotowywany projekt i budowa nowego magazynu na zboże. Zakłada się, że za ponad dwa lata powstanie tam nowy magazyn zbożowy, który ma być połączony z istniejącymi.

Jarosiński podkreślił, że zakupiony obszar ma też pełnić rolę bufora między przemysłowymi terenami portowymi a terenami, na których po sąsiedzku ma być w przyszłości przestrzeń usługowo-biurowa, a trochę dalej – mieszkaniowa.

Uczestniczący w podpisaniu umowy prezydent Gdyni Wojciech Szczurek zaznaczył, że „budując miasto musimy widzieć potrzeby portu, a port dostrzegając rozwijającą się tkankę miejską także uwzględnia to w swoich działaniach i można to robić harmonijnie”.

Zgodnie z planem zagospodarowania Śródmieścia, rejon ul. Waszyngtona i Węglowej przeznaczony jest pod funkcje przemysłowe, magazynowe oraz urządzenia portu morskiego i ma stanowić nową granice pomiędzy obszarami przemysłowo-portowymi i strefą miejską.

Stocznia Remontowa Nauta sprzedaje swoje tereny położone m.in. przy ul. Waszyngtona, bo swoją działalność kilka lat temu przeniosła na obszar po zlikwidowanej Stoczni Gdynia.

Prezes Stoczni Remontowej Nauta SA Krzysztof Juchniewicz przyznał, że dzięki zmianie miejsca działalności stocznia remontuje coraz więcej i coraz większe jednostki, a to przekłada się na wielkość przychodów. Podał, że na 2015 r. planowane są przychody w wysokości ponad 400 mln zł, o ponad 100 mln wyższe niż w ub.r. W rejonie ul. Waszyngtona Nauta ma jeszcze do sprzedania teren o pow. ok. 6 ha. Juchniewicz podał, że są oferenci na zakup i jeszcze w tym roku powinny być zakończone negocjacje w sprawie sprzedaży. Terenem zainteresowani są m.in. deweloperzy.

ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni ponad 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o., GCT - Gdynia Container Terminal S.A. oraz Bałtycki Terminal Zbożowy Sp. z o.o.

Stocznia Remontowa Nauta należy do Grupy MARS Shipyards and Offshore. W ramach Grupy skonsolidowane zostały spółki tzw. stoczniowe z portfela Agencji Rozwoju Przemysłu. Nauta w ostatnich 20 latach koncentrowała się przede wszystkim na remontach statków. Od 2012 r. realizuje zamówienia na budowę nie tylko częściowo wyposażonych kadłubów, lecz także kompletnych jednostek. Zakład Nowych Budów stoczni Nauta znajduje się na terenach b. Stoczni Gdańsk. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA