REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek magazynowy w I połowie 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Rynek magazynowy w I połowie 2015 r.
Rynek magazynowy w I połowie 2015 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak wyglądała sytuacja na rynku powierzchni magazynowych w Polsce w pierwszej połowie 2015 r.?

Dobre wyniki makroekonomiczne pozytywnie stymulują rozwój sektora powierzchni magazynowo-produkcyjnych w Polsce. Silny popyt na poziomie 1,27 mln mkw. i spadający we wszystkich regionach poziom pustostanów motywuje deweloperów do uruchamiania kolejnych inwestycji nie tylko na dojrzałych rynkach, ale też w nowych lokalizacjach. W budowie pozostaje 680 000 mkw. nowoczesnej powierzchni przemysłowej, z czego 172 000 mkw. to inwestycje spekulacyjne. Kolejne przynajmniej 100 000 mkw. jest na etapie przygotowywania pozwoleń na budowę.

REKLAMA

Zobacz też: Wpływ automatyki magazynowej na rozwój regionów

Rynek magazynowy w I połowie 2015 r. - popyt

REKLAMA

Na koniec czerwca br. popyt brutto, czyli nowe umowy, ekspansje i przedłużenie, wyniósł 1,27 tys. mkw. i był o 350 000 mkw. wyższy, niż w tym samym okresie w 2014 r. 63% transakcji stanowiły nowe umowy najmu i ekspansje klientów w dotychczasowych lokalizacjach. Najwięcej, bo 270 000 mkw., wynajęte zostało w regionie Polski Centralnej oraz Warszawie i okolicach. Najwyższy popyt netto 164 000 mkw. również odnotowano w Polsce Centralnej, następnie w regionie Poznania  i na Górnym Śląsku. Poza głównymi regionami widoczny był wzrost popytu na nowych rynkach takich jak Lublin i  Rzeszów, gdzie łącznie wynajęto ponad 100 000 mkw.

Obecny wzrost gospodarczy opiera się na solidniejszych niż w czasie poprzednich cyklów koniunkturalnych podstawach. Utrzymuje się niska inflacja, obserwujemy rozsądny wzrost akcji kredytowych i malejący deficyt na rachunku obrotów, a dodatkowo stabilnie rośnie konsumpcja prywatna, co przekłada się pośrednio na dynamiczny rozwój rynku nieruchomości przemysłowych w Polsce – skomentowała Renata Osiecka, Partner Zarządzająca AXI IMMO. Znaczna cześć nowego popytu w sektorze generowana jest przez firmy związane z rynkiem konsumenta końcowego. Szacujemy, że na koniec br. popyt netto może przekroczyć ubiegłoroczny rekord 1,4 mln mkw. – dodała Renata Osiecka, Partner Zarządzająca AXI IMMO.

W strukturze popytu w pierwszej połowie roku tradycyjnie największy 33% udział mieli operatorzy logistyczni, ale warto zaznaczyć wyższą niż w ubiegłych latach aktywność firm z sektora dom i wnętrze i szeroko rozumianego sektora elektronicznego, które odpowiednio miały 17% i 13% w całości odnotowanego popytu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Elementy modułowe jako środki trwałe przedsiębiorcy

Rynek magazynowy w I połowie 2015 r. - podaż

W pierwszej połowie roku do użytku oddano 472 000 mkw., jest to wzrost o 58% względem tego samego okresu roku poprzedniego. Najwięcej, bo o 182 000 mkw. w ramach 5 inwestycji wzbogacił się rynek w Poznaniu.

Obserwujemy wysoką aktywność deweloperów, w budowie jest ponad 680 000 mkw. nowoczesnych powierzchni magazynowych, z czego ponad 170 000 mkw. to powierzchnia spekulacyjna. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wolumen realizowanej powierzchni spekulacyjnej jest ponad dwukrotnie wyższy. Warto zaznaczyć, że poza dużą liczbą projektów w realizacji, niemal na każdym rynku, deweloperzy mają zabezpieczone grunty pod nowe inwestycje. Dotyczy to nie tylko dojrzałych rynków jak, Warszawa czy Poznań, ale również nowych lokalizacji takich jak Bydgoszcz czy Lublin – podsumowała Renata Osiecka, Partner Zarządzająca AXI IMMO.

Rynek magazynowy w I połowie 2015 r. - poziom pustostanów

Na koniec II kw. 2015 r. współczynnik powierzchni niewynajętej wyniósł 5%. Jest to spadek o 0,7% względem I kw. br. W ujęciu rocznym spadł o 5,4%. Jest to historycznie najniższy średni poziom pustostanów w Polsce. Łącznie do wynajęcia pozostaje 480 000 mkw. We wszystkich regionach dostępność powierzchni spadła poniżej 10%. Najwięcej wolnych modułów pozostaje w Warszawie (9,7%) oraz okolicach (9,5%), a następnie na Górnym  Śląsku. Najniższy poziom pustostanów poniżej 3% występuje w Poznaniu i Wrocławiu. Warto też zaznaczyć, że cześć powierzchni jest zajęta pod kontrakty „short term”, które formalnie nie są wliczane, jako powierzchnia wynajęta.

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

Rynek magazynowy w Polsce w I połowie 2015 r. - czynsze

W ostatnim półroczu czynsze utrzymały się na stabilnym poziomie, takie pozostaną w kolejnych miesiącach, pomimo niskiego poziomu pustostanów. Niewielkich podwyżek możemy oczekiwać w Polsce Centralnej, ze względu na niską dostępność powierzchni i brak realizacji inwestycji spekulacyjnych.

Rynek magazynowy w Polsce - prognozy

REKLAMA

W drugiej połowie roku możemy spodziewać się utrzymania wysokiej aktywności deweloperskiej. Niski poziom pustostanów będzie zachęcał deweloperów do uruchamiania kolejnych inwestycji. Możliwe, że część z nich będzie realizowana spekulacyjne, cześć głównie w regionie Warszawy oraz nowych lokalizacjach po podpisaniu umów typu pre-let.

Pod względem popytu trend wzrostowy powinien utrzymać się, głównie dzięki rozwojowi firm obecnych już na polskim rynku oraz inwestycją zagranicznym. Sektorami z największym potencjałem rozwoju pozostanie sektor FMCG, elektronika, dom i wnętrze zwłaszcza w kanale sprzedaży e-commerce.

Źródło: Materiały prasowe AXI IMMO

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA