REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy polskie magazyny zainwestują w automatyzację?

Jeśli polskie magazyny chcąc być konkurencyjne na globalnym rynku, muszą w kolejnych latach zainwestować w automatyzację i robotyzację procesów. Niestety, na tle krajów Europy Zachodniej polska branża magazynowa wciąż nie wypada najlepiej.
Jeśli polskie magazyny chcąc być konkurencyjne na globalnym rynku, muszą w kolejnych latach zainwestować w automatyzację i robotyzację procesów. Niestety, na tle krajów Europy Zachodniej polska branża magazynowa wciąż nie wypada najlepiej.
Promag

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli polskie magazyny chcą być konkurencyjne na globalnym rynku, muszą w kolejnych latach zainwestować w automatyzację i robotyzację procesów. Niestety, na tle krajów Europy Zachodniej polska branża magazynowa wciąż nie wypada najlepiej.

REKLAMA

Realizowane są co prawda mniej lub bardziej spektakularne inwestycje, jednak głównie za sprawą dużych globalnych firm z kapitałem zagranicznym (producenci oraz centra dystrybucyjne sieci handlowych) – m.in. z uwagi na dostęp do środków finansowych. Poza tym są one organizowane na wzór spółek działających na zachodzie – posiadają więc odpowiednie wzorce funkcjonowania i są bardziej świadome wymiernych korzyści z automatyzacji.

REKLAMA

 - Nie należy oczekiwać, by polskie firmy nadrobiły w ciągu kilku najbliższych lat wszystkie zaległości, ale z roku na rok sytuacja powinna być coraz lepsza. Rośnie bowiem zainteresowanie nowoczesnymi rozwiązaniami, liczba nowych inwestycji, a menadżerowie coraz wyraźniej dostrzegają, że ich wdrożenie jest nie tylko konieczne by uzyskać wymaganą popytem wydajność procesów, ale też pozwala znacząco obniżyć koszty w dłuższym okresie, co jednoznacznie wiąże się z zwiększaniem konkurencyjności produktów i usług. Dotyczy to nie tylko największych przedsiębiorstw dysponujących ogromnymi powierzchniami magazynowymi, ale także tych mniejszych, od kilku do kilkunastu tysięcy miejsc paletowych – mówi Karolina Tokarz, Wiceprezes Zarządu i Dyrektor ds. Handlu i Marketingu w PROMAG S.A.

Zobacz też: Sposób na sprawne zarządzanie magazynem  

Większa wydajność, niższe koszty i mniej błędów

REKLAMA

Wśród głównych barier utrudniających polskim firmom inwestycje w automatykę magazynową wymienić należy przede wszystkim przekonanie o dużych nakładach początkowych i niepewność czasu zwrotu oraz kosztów ostatecznych całej inwestycji. Do tego dochodzi brak wystarczającej wiedzy na temat możliwych i właściwych do zastosowania rozwiązań i brak doświadczenia w tym zakresie. A to utrudnia podejmowanie decyzji.

- Nowoczesne rozwiązania automatyki magazynowej pozwalają poprawić wydajność procesów, a tym samym obniżyć koszty jednostkowe produktu. Maszyna może pracować praktycznie 24 godziny na dobę i jest w stanie wykonać zdecydowanie więcej operacji niż człowiek, co sprzyja obniżeniu kosztów pracy, a jednocześnie pozwala poprawić jakość dostaw i przyspieszyć czas ich realizacji – mówi Karolina Tokarz. - Dzięki automatyzacji możemy też wyeliminować niemal do zera ewentualne błędy w kompletacji produktów. To także wymierne oszczędności eksploatacyjne, czego przykładem są chociażby regały z układnicami, które nie potrzebują ani światła, ani ciepła i mogą pracować w nieoświetlonym i nieogrzewanym magazynie. Jednym słowem automatyzacja, to przede wszystkim zwiększenie konkurencyjności na rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

Automatyzacja w magazynie nie musi być droga                                                                   

Polskie przedsiębiorstwa powinny mieć świadomość, że automatyzacja i robotyzacja procesów intralogistycznych, to proces nieuchronny i nieodwracalny. Im wcześniej uda się więc stworzyć firmom odpowiednie warunki do tego typu inwestycji i uświadomić korzyści jakie za nimi stoją, tym więcej skorzystają zarówno one same, jak i cała polska gospodarka. W dalszym ciągu pokutuje jednak niesłuszne przekonanie, że automatyzacja jest po prostu droga, a nawet zbyt droga, by mogła być opłacalna. Na pewno jest tak, że wymaga ona od każdej firmy niemałych początkowych nakładów finansowych. Jednak w dłuższej perspektywie jest to jedyna droga by obniżyć koszty funkcjonowania, a tym samym zapewnić sobie dalszy rozwój. Poza tym z biegiem lat nowoczesne rozwiązania intralogistyczne sukcesywnie tanieją i są już teraz dostępne dla coraz szerszej grupy klientów. To ogromna szansa dla średnich polskich przedsiębiorstw, w których na dobrą sprawę brakuje jakichkolwiek rozwiązań z zakresu automatyki magazynowej, a całą pracę wykonuje człowiek.

– Aby proces automatyzacji przyniósł poprawę efektywności, ale z drugiej strony wymierne oszczędności w możliwie krótkim czasie, należy w pierwszej kolejności realizować projekty dopasowane do potrzeb danej firmy, jej specyfiki, skali działania i możliwości. Ważne by były to rozwiązania elastyczne, które można będzie rozwijać w kolejnych latach – dodaje Karolina Tokarz - Inwestycja w automatyzację to przecież nie tylko budowa zupełnie nowej, całkowicie zautomatyzowanej powierzchni magazynowej, ale również ciągłe unowocześnianie zasobów, którymi już dysponujemy. I w tym kierunku powinny podążać polskie przedsiębiorstwa w kolejnych latach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA