REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy polskie magazyny zainwestują w automatyzację?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jeśli polskie magazyny chcąc być konkurencyjne na globalnym rynku, muszą w kolejnych latach zainwestować w automatyzację i robotyzację procesów. Niestety, na tle krajów Europy Zachodniej polska branża magazynowa wciąż nie wypada najlepiej.
Jeśli polskie magazyny chcąc być konkurencyjne na globalnym rynku, muszą w kolejnych latach zainwestować w automatyzację i robotyzację procesów. Niestety, na tle krajów Europy Zachodniej polska branża magazynowa wciąż nie wypada najlepiej.
Promag

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli polskie magazyny chcą być konkurencyjne na globalnym rynku, muszą w kolejnych latach zainwestować w automatyzację i robotyzację procesów. Niestety, na tle krajów Europy Zachodniej polska branża magazynowa wciąż nie wypada najlepiej.

REKLAMA

Realizowane są co prawda mniej lub bardziej spektakularne inwestycje, jednak głównie za sprawą dużych globalnych firm z kapitałem zagranicznym (producenci oraz centra dystrybucyjne sieci handlowych) – m.in. z uwagi na dostęp do środków finansowych. Poza tym są one organizowane na wzór spółek działających na zachodzie – posiadają więc odpowiednie wzorce funkcjonowania i są bardziej świadome wymiernych korzyści z automatyzacji.

REKLAMA

 - Nie należy oczekiwać, by polskie firmy nadrobiły w ciągu kilku najbliższych lat wszystkie zaległości, ale z roku na rok sytuacja powinna być coraz lepsza. Rośnie bowiem zainteresowanie nowoczesnymi rozwiązaniami, liczba nowych inwestycji, a menadżerowie coraz wyraźniej dostrzegają, że ich wdrożenie jest nie tylko konieczne by uzyskać wymaganą popytem wydajność procesów, ale też pozwala znacząco obniżyć koszty w dłuższym okresie, co jednoznacznie wiąże się z zwiększaniem konkurencyjności produktów i usług. Dotyczy to nie tylko największych przedsiębiorstw dysponujących ogromnymi powierzchniami magazynowymi, ale także tych mniejszych, od kilku do kilkunastu tysięcy miejsc paletowych – mówi Karolina Tokarz, Wiceprezes Zarządu i Dyrektor ds. Handlu i Marketingu w PROMAG S.A.

Zobacz też: Sposób na sprawne zarządzanie magazynem  

Większa wydajność, niższe koszty i mniej błędów

REKLAMA

Wśród głównych barier utrudniających polskim firmom inwestycje w automatykę magazynową wymienić należy przede wszystkim przekonanie o dużych nakładach początkowych i niepewność czasu zwrotu oraz kosztów ostatecznych całej inwestycji. Do tego dochodzi brak wystarczającej wiedzy na temat możliwych i właściwych do zastosowania rozwiązań i brak doświadczenia w tym zakresie. A to utrudnia podejmowanie decyzji.

- Nowoczesne rozwiązania automatyki magazynowej pozwalają poprawić wydajność procesów, a tym samym obniżyć koszty jednostkowe produktu. Maszyna może pracować praktycznie 24 godziny na dobę i jest w stanie wykonać zdecydowanie więcej operacji niż człowiek, co sprzyja obniżeniu kosztów pracy, a jednocześnie pozwala poprawić jakość dostaw i przyspieszyć czas ich realizacji – mówi Karolina Tokarz. - Dzięki automatyzacji możemy też wyeliminować niemal do zera ewentualne błędy w kompletacji produktów. To także wymierne oszczędności eksploatacyjne, czego przykładem są chociażby regały z układnicami, które nie potrzebują ani światła, ani ciepła i mogą pracować w nieoświetlonym i nieogrzewanym magazynie. Jednym słowem automatyzacja, to przede wszystkim zwiększenie konkurencyjności na rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

Automatyzacja w magazynie nie musi być droga                                                                   

Polskie przedsiębiorstwa powinny mieć świadomość, że automatyzacja i robotyzacja procesów intralogistycznych, to proces nieuchronny i nieodwracalny. Im wcześniej uda się więc stworzyć firmom odpowiednie warunki do tego typu inwestycji i uświadomić korzyści jakie za nimi stoją, tym więcej skorzystają zarówno one same, jak i cała polska gospodarka. W dalszym ciągu pokutuje jednak niesłuszne przekonanie, że automatyzacja jest po prostu droga, a nawet zbyt droga, by mogła być opłacalna. Na pewno jest tak, że wymaga ona od każdej firmy niemałych początkowych nakładów finansowych. Jednak w dłuższej perspektywie jest to jedyna droga by obniżyć koszty funkcjonowania, a tym samym zapewnić sobie dalszy rozwój. Poza tym z biegiem lat nowoczesne rozwiązania intralogistyczne sukcesywnie tanieją i są już teraz dostępne dla coraz szerszej grupy klientów. To ogromna szansa dla średnich polskich przedsiębiorstw, w których na dobrą sprawę brakuje jakichkolwiek rozwiązań z zakresu automatyki magazynowej, a całą pracę wykonuje człowiek.

– Aby proces automatyzacji przyniósł poprawę efektywności, ale z drugiej strony wymierne oszczędności w możliwie krótkim czasie, należy w pierwszej kolejności realizować projekty dopasowane do potrzeb danej firmy, jej specyfiki, skali działania i możliwości. Ważne by były to rozwiązania elastyczne, które można będzie rozwijać w kolejnych latach – dodaje Karolina Tokarz - Inwestycja w automatyzację to przecież nie tylko budowa zupełnie nowej, całkowicie zautomatyzowanej powierzchni magazynowej, ale również ciągłe unowocześnianie zasobów, którymi już dysponujemy. I w tym kierunku powinny podążać polskie przedsiębiorstwa w kolejnych latach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA