REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gazoport w Świnoujściu - kiedy zawinie pierwszy statek?

Subskrybuj nas na Youtube
Gazoport w Świnoujściu - kiedy zawinie pierwszy statek?
Gazoport w Świnoujściu - kiedy zawinie pierwszy statek?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W gazoporcie w Świnoujściu trwają ostatnie prace wykończeniowe. Obecnie malowane są dwa zbiorniki na skroplony gaz ziemny (LNG). W fazie końcowej są również negocjacje inwestora z wykonawcą gazoportu w kwestii aneksu do umowy na realizację inwestycji. Pierwszy statek z LNG zawinie do portu jeszcze w tym roku.

Trwa malowanie dwóch zbiorników na skroplony gaz ziemny (LNG) w powstającym w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) gazoporcie. Na budowie prowadzone są ostatnie prace wykończeniowe – podał dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polskiego LNG PAP Maciej Mazur.

REKLAMA

REKLAMA

Gazoport w Świnoujściu - zbiorniki na gaz LNG

W zbiornikach będzie magazynowany gaz, który przypłynie do świnoujskiego portu. Zbiorniki spełniają bardzo restrykcyjne normy bezpieczeństwa, aby utrzymać skroplony gaz w temperaturze minus 162 st. C. W tak niskiej temperaturze gaz ziemny pozostaje w stanie płynnym, co pozwala zmagazynować go 600 razy więcej, niż gdyby był w stanie naturalnym. Każdy ze zbiorników ma wysokość 20-piętrowego wieżowca i obwód 250 m. Kopuła zbiornika pokrywana jest czterowarstwowym systemem powłok, gdzie powłokę wewnętrzną stanowi mata z włókna szklanego, pełniąca funkcję zbrojenia - wyjaśnił Mazur.

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

Na ściany zbiorników nakładane są trzy warstwy malarskie. Do zabezpieczenia powierzchni dachów stosuje się zestawy żywic epoksydowych. Do pomalowania obu zbiorników potrzeba aż 54 ton emulsji. Łączna powierzchnia obu zbiorników, którą należy pokryć specjalistycznymi farbami, to 3,3 ha. Zastosowane farby szybko się utwardzają i uzyskują odporność na deszcz. Mają wysoką wytrzymałość na promieniowanie UV i tworzą membranę hydroizolacyjną. Aby spełnić restrykcyjne wymagania związane z aplikacją farb - w czasie upałów - prace wykonywane są w godzinach wieczornych i trwają niemal do północy.

REKLAMA

Jak podkreślił Mazur, zaawansowanie inwestycji, zgodnie z raportami wykonawcy – konsorcjum, któremu lideruje włoska firma Saipem - wynosi ponad 98 proc.Dokonano już odbioru mediów pomocniczych, m.in. instalacji przeciwpożarowej i wody pitnej. Działają już instalacje elektryczne, wentylacji/klimatyzacji oraz wodno-kanalizacyjne. Praktycznie zakończona jest budowa dróg wewnętrznych, w tym 4 km dróg asfaltowych. Wykończone zostały wszystkie pomieszczenia administracyjne i warsztatowe, trwa ich meblowanie – poinformował dyrektor.Równolegle trwa szczegółowa kontrola wykonanych prac - dodał. Sprawdzenia wymaga 1536 linii rurociągów i 5718 punktów pomiarowych. Przeprowadzono już 50 tys. szczegółowych inspekcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowy magazyn w Porcie Gdynia

Gazoport w Świnoujściu - negocjacje aneksu do umowy

Jak powiedział Mazur, w fazie końcowej są negocjacje inwestora spółki Polskie LNG z wykonawcą gazoportu, dotyczące podpisania aneksu do umowy. W ostatnich miesiącach resort skarbu informował, że wykonawca wysuwał dodatkowe roszczenia finansowe, nieuznawane przez stronę polską. Negocjowany właśnie aneks ma zakończyć ten spór. Zgodnie z deklaracjami konsorcjum realizującego inwestycję, pierwszy statek z LNG zawinie do portu w Świnoujściu w tym roku. Terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat, uznana przez rząd polski za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m sześć. i odpowiadać będzie około jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Istnieje możliwość rozbudowy mocy terminalu - do 7,5 mld m sześć. rocznie. 8 kwietnia br. Polskie LNG i firma Tractebel Engineering zawarły umowę na opracowanie studium wykonalności na rozbudowę terminala. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo - Wschodniej i jedną z największych na całym kontynencie. W Europie działa 22 terminali LNG. (PAP) epr/ gma/

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA