REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gazoport w Świnoujściu - kiedy zawinie pierwszy statek?

Subskrybuj nas na Youtube
Gazoport w Świnoujściu - kiedy zawinie pierwszy statek?
Gazoport w Świnoujściu - kiedy zawinie pierwszy statek?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W gazoporcie w Świnoujściu trwają ostatnie prace wykończeniowe. Obecnie malowane są dwa zbiorniki na skroplony gaz ziemny (LNG). W fazie końcowej są również negocjacje inwestora z wykonawcą gazoportu w kwestii aneksu do umowy na realizację inwestycji. Pierwszy statek z LNG zawinie do portu jeszcze w tym roku.

Trwa malowanie dwóch zbiorników na skroplony gaz ziemny (LNG) w powstającym w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) gazoporcie. Na budowie prowadzone są ostatnie prace wykończeniowe – podał dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polskiego LNG PAP Maciej Mazur.

REKLAMA

Gazoport w Świnoujściu - zbiorniki na gaz LNG

W zbiornikach będzie magazynowany gaz, który przypłynie do świnoujskiego portu. Zbiorniki spełniają bardzo restrykcyjne normy bezpieczeństwa, aby utrzymać skroplony gaz w temperaturze minus 162 st. C. W tak niskiej temperaturze gaz ziemny pozostaje w stanie płynnym, co pozwala zmagazynować go 600 razy więcej, niż gdyby był w stanie naturalnym. Każdy ze zbiorników ma wysokość 20-piętrowego wieżowca i obwód 250 m. Kopuła zbiornika pokrywana jest czterowarstwowym systemem powłok, gdzie powłokę wewnętrzną stanowi mata z włókna szklanego, pełniąca funkcję zbrojenia - wyjaśnił Mazur.

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

REKLAMA

Na ściany zbiorników nakładane są trzy warstwy malarskie. Do zabezpieczenia powierzchni dachów stosuje się zestawy żywic epoksydowych. Do pomalowania obu zbiorników potrzeba aż 54 ton emulsji. Łączna powierzchnia obu zbiorników, którą należy pokryć specjalistycznymi farbami, to 3,3 ha. Zastosowane farby szybko się utwardzają i uzyskują odporność na deszcz. Mają wysoką wytrzymałość na promieniowanie UV i tworzą membranę hydroizolacyjną. Aby spełnić restrykcyjne wymagania związane z aplikacją farb - w czasie upałów - prace wykonywane są w godzinach wieczornych i trwają niemal do północy.

Jak podkreślił Mazur, zaawansowanie inwestycji, zgodnie z raportami wykonawcy – konsorcjum, któremu lideruje włoska firma Saipem - wynosi ponad 98 proc.Dokonano już odbioru mediów pomocniczych, m.in. instalacji przeciwpożarowej i wody pitnej. Działają już instalacje elektryczne, wentylacji/klimatyzacji oraz wodno-kanalizacyjne. Praktycznie zakończona jest budowa dróg wewnętrznych, w tym 4 km dróg asfaltowych. Wykończone zostały wszystkie pomieszczenia administracyjne i warsztatowe, trwa ich meblowanie – poinformował dyrektor.Równolegle trwa szczegółowa kontrola wykonanych prac - dodał. Sprawdzenia wymaga 1536 linii rurociągów i 5718 punktów pomiarowych. Przeprowadzono już 50 tys. szczegółowych inspekcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowy magazyn w Porcie Gdynia

Gazoport w Świnoujściu - negocjacje aneksu do umowy

Jak powiedział Mazur, w fazie końcowej są negocjacje inwestora spółki Polskie LNG z wykonawcą gazoportu, dotyczące podpisania aneksu do umowy. W ostatnich miesiącach resort skarbu informował, że wykonawca wysuwał dodatkowe roszczenia finansowe, nieuznawane przez stronę polską. Negocjowany właśnie aneks ma zakończyć ten spór. Zgodnie z deklaracjami konsorcjum realizującego inwestycję, pierwszy statek z LNG zawinie do portu w Świnoujściu w tym roku. Terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat, uznana przez rząd polski za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m sześć. i odpowiadać będzie około jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Istnieje możliwość rozbudowy mocy terminalu - do 7,5 mld m sześć. rocznie. 8 kwietnia br. Polskie LNG i firma Tractebel Engineering zawarły umowę na opracowanie studium wykonalności na rozbudowę terminala. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo - Wschodniej i jedną z największych na całym kontynencie. W Europie działa 22 terminali LNG. (PAP) epr/ gma/

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA