REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opakowania z towrzyw sztucznych, a transport warzyw i owoców

Pojemnik wielokrotnego użytku
Pojemnik wielokrotnego użytku
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnimi czasy daje się zauważyć rosnącą popularność wykorzystywania opakowań z tworzyw sztucznych w transporcie i magazynowaniu warzyw i owoców. Czy opakowania z tworzyw są lepsze w użytkowaniu od tradycyjnych drewnianych?

Opakowania z tworzyw sztucznych coraz bardziej popularne

REKLAMA

REKLAMA

Najczęściej spotykanym rozwiązaniem w logistyce i spedycji warzyw i owoców są drewniane skrzynie i palety. Coraz częściej jednak, dystrybutorzy produktów rolnych i sadowniczych decydują się na wybór bardziej praktycznych opakowań z tworzywa sztucznego, najczęściej plastiku. Jedną z głównych zalet zastosowania plastiku zamiast drewna dla skrzyń i palet przy transporcie warzyw i owoców jest higiena. Gładkie wnętrze pojemników z tworzywa sztucznego można w łatwy i wygodny sposób umyć i zdezynfekować, o czym w przypadku drewnianych skrzyń nie może być mowy bez użycia specjalistycznego oprzyrządowania i poddania ich właściwym procesom. Unifikacja przepisów dotyczących transportu i magazynowania produktów spożywczych, szczególnie produktów rolnych i sadowniczych, stawia przed producentami, dystrybutorami i handlowcami szereg warunków do spełnienia, które generują znaczącą część kosztów związanych z logistyką tej grupy towarów. – Łatwość przystosowania palet z plastiku do kolejnego transportu, nawet po okresie wykorzystania ich do magazynowania towaru, pozwala na znaczące ograniczenie kosztów związanych ze spedycją. Tworzywa sztuczne charakteryzują się nie tylko większą odpornością i wytrzymałością od drewna, co pozwala na wydłużenie ich żywotności, ale są całkowicie odporne na wilgoć, a więc nie zaszkodzi im żaden rodzaj czyszczenia po użyciu – tłumaczy Wojciech Bytner, dyrektor generalny Utz Group. 

Opakowania z tworzyw sztucznych - zalety

Odporność tworzywa sztucznego znajduje odzwierciedlenie również w przypadku przerw pomiędzy użytkowaniem palet i skrzyń plastikowych. Przechowywanie nieużywanych pojemników wymaga dodatkowych miejsc magazynowych, na które nie każdy rolnik lub przedsiębiorca może sobie pozwolić. Z drugiej jednak strony, przetrzymywanie pustych skrzyń na zewnątrz naraża je na oddziaływanie czynników atmosferycznych. Naprzemienne działanie słońca i deszczu oraz wysokich i niskich temperatur niszczy drewno, pękają deski, wychodzą gwoździe lub odpadają spody. O tego typu ubytkach nie może być mowy w przypadku skrzyń plastikowych. Charakterystyka technologii łączenia i zastosowanych materiałów w paletach z tworzywa sztucznego odpowiada również za bezpieczeństwo transportowanych produktów. Gładkie ściany i dno nie stwarzają niebezpieczeństwa „skaleczenia” przewożonych owoców, co często ma miejsce w przypadku zastosowania drewnianych skrzyń, w których gwoździe, drzazgi czy ostre krawędzie desek mogą je łatwo uszkodzić. 

REKLAMA

Opakowania z tworzyw sztucznych, a ekonomia transportu 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowy element komplikujący rozwiązania dla przewozu tej grupy żywności wynika z potrzeby zachowania jej świeżości, a więc wyznaczenia dodatkowej przestrzeni pomiędzy skrzyniami pozwalającej na dostęp powietrza do towaru. Zastosowanie skrzyń z tworzywa sztucznego dla transportu ciężkiego towaru, jak większość warzyw i owoców, pozwala na optymalizację kosztów spedycji. Jak największe możliwe do zachowania zgodnie z przepisami parametry ładowności często decydują o opłacalności transportu towaru. Waga skrzyniopalety z tworzywa sztucznego jest prawie 2 razy mniejsza niż odpowiednika. Odporność tworzywa sztucznego na wilgoć również znajduje odzwierciedlenie w optymalizacji wagi transportu warzyw i owoców.
– Charakterystyka plastiku jest szczególnie istotna w przypadku tzw. wodnego rozładunku skrzyń napełnionych np. jabłkami. W trakcie tej operacji skrzynia zostaje zanurzona w specjalnej wannie napełnionej wodą, wtedy owoc wypływają na powierzchnię i taśmociągami transportowane są dalej. Skrzynia drewniana nasiąka wodą, co wpływa na jej rozmiar oraz ciężar, które będą się zmieniały. Skrzynia z tworzywa nie zmienia tych parametrów – dodaje Wojciech Bytner z Utz Group. 

Wykorzystanie pojemników z tworzywa sztucznego do transportu warzyw i owoców pozwala również na ograniczenie kosztów związanych ze zużyciem skrzyniopalet. Chociaż rozwiązanie to jest wyjątkowo trwałe i odporne, pojemniki te również mogą ulec uszkodzeniu. W takich sytuacjach jednak, gdy zaistnieje potrzeba wymiany płóz lub stóp skrzyniopalety można tę naprawę w łatwy sposób przeprowadzić używając do tego celu jedynie śrubokręta. W przypadku skrzyniopalet drewnianych taki zabieg jest nieopłacalny, częste przypadki uszkodzenia i szybkie tempo zużycia tych pojemników generuje zwykle stałe koszty każdego producenta. Dla przedsiębiorców, którym zależy na budowaniu i utrwaleniu wizerunku firmy skrzyniopalety z plastiku stanowią wygodne rozwiązanie dla obrandowienia transportu. Gładkie ściany tych opakowań powodują, że można w łatwy sposób umieścić na nich trwałe, nawet kolorowe logo użytkownika. Kształt opakowań ułatwia też wdrożenie rozwiązań ułatwiających załadunek i magazynowanie towaru, co możemy osiągnąć poprzez umieszczenie na skrzyniopaletach kodów kreskowych lub transponderów RFID.
W produkcji owoców i warzyw zachodzą ciągłe zmiany. Przetwórcy oraz sami konsumenci oczekują produktów najwyżej jakości. Spełnienie tych wymagań związane jest z optymalizacją wszystkich elementów procesu: od sposobu zbioru, transportu, sortowania i przechowywania w chłodniach, a w niektórych przypadkach aż po ich przetwórstwo. Na wygląd owoców na regale, w sklepie czy straganie z pewnością ma wpływ zastosowany przez sadownika rodzaj skrzyniopalety. Wydaje się, że nowoczesne produkty z tworzywa sztucznego doskonale ułatwiają uzyskanie wysokich standardów, które mogą znaleźć odbicie w sprzedaży.

Źródło: Materiały prasowe Utz Group

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA