REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opakowania z towrzyw sztucznych, a transport warzyw i owoców

Pojemnik wielokrotnego użytku
Pojemnik wielokrotnego użytku
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnimi czasy daje się zauważyć rosnącą popularność wykorzystywania opakowań z tworzyw sztucznych w transporcie i magazynowaniu warzyw i owoców. Czy opakowania z tworzyw są lepsze w użytkowaniu od tradycyjnych drewnianych?

Opakowania z tworzyw sztucznych coraz bardziej popularne

REKLAMA

REKLAMA

Najczęściej spotykanym rozwiązaniem w logistyce i spedycji warzyw i owoców są drewniane skrzynie i palety. Coraz częściej jednak, dystrybutorzy produktów rolnych i sadowniczych decydują się na wybór bardziej praktycznych opakowań z tworzywa sztucznego, najczęściej plastiku. Jedną z głównych zalet zastosowania plastiku zamiast drewna dla skrzyń i palet przy transporcie warzyw i owoców jest higiena. Gładkie wnętrze pojemników z tworzywa sztucznego można w łatwy i wygodny sposób umyć i zdezynfekować, o czym w przypadku drewnianych skrzyń nie może być mowy bez użycia specjalistycznego oprzyrządowania i poddania ich właściwym procesom. Unifikacja przepisów dotyczących transportu i magazynowania produktów spożywczych, szczególnie produktów rolnych i sadowniczych, stawia przed producentami, dystrybutorami i handlowcami szereg warunków do spełnienia, które generują znaczącą część kosztów związanych z logistyką tej grupy towarów. – Łatwość przystosowania palet z plastiku do kolejnego transportu, nawet po okresie wykorzystania ich do magazynowania towaru, pozwala na znaczące ograniczenie kosztów związanych ze spedycją. Tworzywa sztuczne charakteryzują się nie tylko większą odpornością i wytrzymałością od drewna, co pozwala na wydłużenie ich żywotności, ale są całkowicie odporne na wilgoć, a więc nie zaszkodzi im żaden rodzaj czyszczenia po użyciu – tłumaczy Wojciech Bytner, dyrektor generalny Utz Group. 

Opakowania z tworzyw sztucznych - zalety

Odporność tworzywa sztucznego znajduje odzwierciedlenie również w przypadku przerw pomiędzy użytkowaniem palet i skrzyń plastikowych. Przechowywanie nieużywanych pojemników wymaga dodatkowych miejsc magazynowych, na które nie każdy rolnik lub przedsiębiorca może sobie pozwolić. Z drugiej jednak strony, przetrzymywanie pustych skrzyń na zewnątrz naraża je na oddziaływanie czynników atmosferycznych. Naprzemienne działanie słońca i deszczu oraz wysokich i niskich temperatur niszczy drewno, pękają deski, wychodzą gwoździe lub odpadają spody. O tego typu ubytkach nie może być mowy w przypadku skrzyń plastikowych. Charakterystyka technologii łączenia i zastosowanych materiałów w paletach z tworzywa sztucznego odpowiada również za bezpieczeństwo transportowanych produktów. Gładkie ściany i dno nie stwarzają niebezpieczeństwa „skaleczenia” przewożonych owoców, co często ma miejsce w przypadku zastosowania drewnianych skrzyń, w których gwoździe, drzazgi czy ostre krawędzie desek mogą je łatwo uszkodzić. 

REKLAMA

Opakowania z tworzyw sztucznych, a ekonomia transportu 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowy element komplikujący rozwiązania dla przewozu tej grupy żywności wynika z potrzeby zachowania jej świeżości, a więc wyznaczenia dodatkowej przestrzeni pomiędzy skrzyniami pozwalającej na dostęp powietrza do towaru. Zastosowanie skrzyń z tworzywa sztucznego dla transportu ciężkiego towaru, jak większość warzyw i owoców, pozwala na optymalizację kosztów spedycji. Jak największe możliwe do zachowania zgodnie z przepisami parametry ładowności często decydują o opłacalności transportu towaru. Waga skrzyniopalety z tworzywa sztucznego jest prawie 2 razy mniejsza niż odpowiednika. Odporność tworzywa sztucznego na wilgoć również znajduje odzwierciedlenie w optymalizacji wagi transportu warzyw i owoców.
– Charakterystyka plastiku jest szczególnie istotna w przypadku tzw. wodnego rozładunku skrzyń napełnionych np. jabłkami. W trakcie tej operacji skrzynia zostaje zanurzona w specjalnej wannie napełnionej wodą, wtedy owoc wypływają na powierzchnię i taśmociągami transportowane są dalej. Skrzynia drewniana nasiąka wodą, co wpływa na jej rozmiar oraz ciężar, które będą się zmieniały. Skrzynia z tworzywa nie zmienia tych parametrów – dodaje Wojciech Bytner z Utz Group. 

Wykorzystanie pojemników z tworzywa sztucznego do transportu warzyw i owoców pozwala również na ograniczenie kosztów związanych ze zużyciem skrzyniopalet. Chociaż rozwiązanie to jest wyjątkowo trwałe i odporne, pojemniki te również mogą ulec uszkodzeniu. W takich sytuacjach jednak, gdy zaistnieje potrzeba wymiany płóz lub stóp skrzyniopalety można tę naprawę w łatwy sposób przeprowadzić używając do tego celu jedynie śrubokręta. W przypadku skrzyniopalet drewnianych taki zabieg jest nieopłacalny, częste przypadki uszkodzenia i szybkie tempo zużycia tych pojemników generuje zwykle stałe koszty każdego producenta. Dla przedsiębiorców, którym zależy na budowaniu i utrwaleniu wizerunku firmy skrzyniopalety z plastiku stanowią wygodne rozwiązanie dla obrandowienia transportu. Gładkie ściany tych opakowań powodują, że można w łatwy sposób umieścić na nich trwałe, nawet kolorowe logo użytkownika. Kształt opakowań ułatwia też wdrożenie rozwiązań ułatwiających załadunek i magazynowanie towaru, co możemy osiągnąć poprzez umieszczenie na skrzyniopaletach kodów kreskowych lub transponderów RFID.
W produkcji owoców i warzyw zachodzą ciągłe zmiany. Przetwórcy oraz sami konsumenci oczekują produktów najwyżej jakości. Spełnienie tych wymagań związane jest z optymalizacją wszystkich elementów procesu: od sposobu zbioru, transportu, sortowania i przechowywania w chłodniach, a w niektórych przypadkach aż po ich przetwórstwo. Na wygląd owoców na regale, w sklepie czy straganie z pewnością ma wpływ zastosowany przez sadownika rodzaj skrzyniopalety. Wydaje się, że nowoczesne produkty z tworzywa sztucznego doskonale ułatwiają uzyskanie wysokich standardów, które mogą znaleźć odbicie w sprzedaży.

Źródło: Materiały prasowe Utz Group

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA