REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opakowania z towrzyw sztucznych, a transport warzyw i owoców

Subskrybuj nas na Youtube
Pojemnik wielokrotnego użytku
Pojemnik wielokrotnego użytku
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnimi czasy daje się zauważyć rosnącą popularność wykorzystywania opakowań z tworzyw sztucznych w transporcie i magazynowaniu warzyw i owoców. Czy opakowania z tworzyw są lepsze w użytkowaniu od tradycyjnych drewnianych?

Opakowania z tworzyw sztucznych coraz bardziej popularne

REKLAMA

Najczęściej spotykanym rozwiązaniem w logistyce i spedycji warzyw i owoców są drewniane skrzynie i palety. Coraz częściej jednak, dystrybutorzy produktów rolnych i sadowniczych decydują się na wybór bardziej praktycznych opakowań z tworzywa sztucznego, najczęściej plastiku. Jedną z głównych zalet zastosowania plastiku zamiast drewna dla skrzyń i palet przy transporcie warzyw i owoców jest higiena. Gładkie wnętrze pojemników z tworzywa sztucznego można w łatwy i wygodny sposób umyć i zdezynfekować, o czym w przypadku drewnianych skrzyń nie może być mowy bez użycia specjalistycznego oprzyrządowania i poddania ich właściwym procesom. Unifikacja przepisów dotyczących transportu i magazynowania produktów spożywczych, szczególnie produktów rolnych i sadowniczych, stawia przed producentami, dystrybutorami i handlowcami szereg warunków do spełnienia, które generują znaczącą część kosztów związanych z logistyką tej grupy towarów. – Łatwość przystosowania palet z plastiku do kolejnego transportu, nawet po okresie wykorzystania ich do magazynowania towaru, pozwala na znaczące ograniczenie kosztów związanych ze spedycją. Tworzywa sztuczne charakteryzują się nie tylko większą odpornością i wytrzymałością od drewna, co pozwala na wydłużenie ich żywotności, ale są całkowicie odporne na wilgoć, a więc nie zaszkodzi im żaden rodzaj czyszczenia po użyciu – tłumaczy Wojciech Bytner, dyrektor generalny Utz Group. 

Opakowania z tworzyw sztucznych - zalety

Odporność tworzywa sztucznego znajduje odzwierciedlenie również w przypadku przerw pomiędzy użytkowaniem palet i skrzyń plastikowych. Przechowywanie nieużywanych pojemników wymaga dodatkowych miejsc magazynowych, na które nie każdy rolnik lub przedsiębiorca może sobie pozwolić. Z drugiej jednak strony, przetrzymywanie pustych skrzyń na zewnątrz naraża je na oddziaływanie czynników atmosferycznych. Naprzemienne działanie słońca i deszczu oraz wysokich i niskich temperatur niszczy drewno, pękają deski, wychodzą gwoździe lub odpadają spody. O tego typu ubytkach nie może być mowy w przypadku skrzyń plastikowych. Charakterystyka technologii łączenia i zastosowanych materiałów w paletach z tworzywa sztucznego odpowiada również za bezpieczeństwo transportowanych produktów. Gładkie ściany i dno nie stwarzają niebezpieczeństwa „skaleczenia” przewożonych owoców, co często ma miejsce w przypadku zastosowania drewnianych skrzyń, w których gwoździe, drzazgi czy ostre krawędzie desek mogą je łatwo uszkodzić. 

Opakowania z tworzyw sztucznych, a ekonomia transportu 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dodatkowy element komplikujący rozwiązania dla przewozu tej grupy żywności wynika z potrzeby zachowania jej świeżości, a więc wyznaczenia dodatkowej przestrzeni pomiędzy skrzyniami pozwalającej na dostęp powietrza do towaru. Zastosowanie skrzyń z tworzywa sztucznego dla transportu ciężkiego towaru, jak większość warzyw i owoców, pozwala na optymalizację kosztów spedycji. Jak największe możliwe do zachowania zgodnie z przepisami parametry ładowności często decydują o opłacalności transportu towaru. Waga skrzyniopalety z tworzywa sztucznego jest prawie 2 razy mniejsza niż odpowiednika. Odporność tworzywa sztucznego na wilgoć również znajduje odzwierciedlenie w optymalizacji wagi transportu warzyw i owoców.
– Charakterystyka plastiku jest szczególnie istotna w przypadku tzw. wodnego rozładunku skrzyń napełnionych np. jabłkami. W trakcie tej operacji skrzynia zostaje zanurzona w specjalnej wannie napełnionej wodą, wtedy owoc wypływają na powierzchnię i taśmociągami transportowane są dalej. Skrzynia drewniana nasiąka wodą, co wpływa na jej rozmiar oraz ciężar, które będą się zmieniały. Skrzynia z tworzywa nie zmienia tych parametrów – dodaje Wojciech Bytner z Utz Group. 

Wykorzystanie pojemników z tworzywa sztucznego do transportu warzyw i owoców pozwala również na ograniczenie kosztów związanych ze zużyciem skrzyniopalet. Chociaż rozwiązanie to jest wyjątkowo trwałe i odporne, pojemniki te również mogą ulec uszkodzeniu. W takich sytuacjach jednak, gdy zaistnieje potrzeba wymiany płóz lub stóp skrzyniopalety można tę naprawę w łatwy sposób przeprowadzić używając do tego celu jedynie śrubokręta. W przypadku skrzyniopalet drewnianych taki zabieg jest nieopłacalny, częste przypadki uszkodzenia i szybkie tempo zużycia tych pojemników generuje zwykle stałe koszty każdego producenta. Dla przedsiębiorców, którym zależy na budowaniu i utrwaleniu wizerunku firmy skrzyniopalety z plastiku stanowią wygodne rozwiązanie dla obrandowienia transportu. Gładkie ściany tych opakowań powodują, że można w łatwy sposób umieścić na nich trwałe, nawet kolorowe logo użytkownika. Kształt opakowań ułatwia też wdrożenie rozwiązań ułatwiających załadunek i magazynowanie towaru, co możemy osiągnąć poprzez umieszczenie na skrzyniopaletach kodów kreskowych lub transponderów RFID.
W produkcji owoców i warzyw zachodzą ciągłe zmiany. Przetwórcy oraz sami konsumenci oczekują produktów najwyżej jakości. Spełnienie tych wymagań związane jest z optymalizacją wszystkich elementów procesu: od sposobu zbioru, transportu, sortowania i przechowywania w chłodniach, a w niektórych przypadkach aż po ich przetwórstwo. Na wygląd owoców na regale, w sklepie czy straganie z pewnością ma wpływ zastosowany przez sadownika rodzaj skrzyniopalety. Wydaje się, że nowoczesne produkty z tworzywa sztucznego doskonale ułatwiają uzyskanie wysokich standardów, które mogą znaleźć odbicie w sprzedaży.

Źródło: Materiały prasowe Utz Group

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA