REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminale kontenerowe a Europejski VI Korytarz Transportowy

Piotr Frąckowiak
Piotr Frąckowiak, Intermodal manager, Bałtycki Terminal Kontenerowy
Piotr Frąckowiak, Intermodal manager, Bałtycki Terminal Kontenerowy

REKLAMA

REKLAMA

Wystarczy rzut oka na mapę, by zauważyć, że przez Polskę przebiega najkrótsza droga lądowa, łącząca Skandynawię z basenem Morza Śródziemnego, równie ważna z punktu widzenia rozwoju naszej gospodarki.

REKLAMA

W codziennym myśleniu o roli Polski w transporcie międzynarodowym, utarło się przekonanie, że najważniejsze szlaki komunikacyjne przebiegają na linii wschód-zachód. Tranzyt towarów pomiędzy Azją a Europą Zachodnią ma stanowić o potencjale transportowym naszego kraju. Wystarczy jednak rzut oka na mapę, by zauważyć, że przez Polskę przebiega najkrótsza droga lądowa, łącząca Skandynawię z basenem Morza Śródziemnego, równie ważna z punktu widzenia rozwoju naszej gospodarki.

REKLAMA

Szlak ten jest dużą szansą rozwoju polskich portów, które obecnie nie są w stanie rywalizować z takimi potęgami jak Hamburg, czy Rotterdam, obsługującymi znamienitą większość importu do Unii Europejskiej. Jeśli za wskaźnik rozwoju i wagi portu w handlu międzynarodowym przyjąć liczbę przeładowanych kontenerów, widać, że na Bałtyk przypada jedynie nieco ponad 1% światowego obrotu. Połączenie bałtyckich terminali z portami wschodniej części Morza Śródziemnego i przejęcie ładunków z Europy Centralnej dotychczas ciążące do portów Zachodniej Europy to poważny argument na zwiększenie tego udziału.

Europejski Korytarz Transportowy

Koncepcja tzw. Europejskiego VI Korytarza Transportowego, łączącego Polskę z Chorwacją, powstała już w 1999,z inicjatywy Polski, Czech, Słowacji. Od 2004 roku, szlak ten jest wewnętrznym korytarzem unijnym i inwestycje w jego rozwój zostały sklasyfikowane jako działania priorytetowe i wpisane w program rozwoju transeuropejskich sieci transportowych TEN-T.


REKLAMA

W ramach wdrażania tego projektu, zrealizować należy szereg inwestycji. Ze strony polskiej powinny być to przede wszystkim rozpoczęty już remont linii kolejowych E 65 (Gdynia-Tczew-Warszawa-Katowice-Zebrzydowice) i C-E 65 (Tczew-Bydgoszcz-Pszczyna), co pozwoli na osiągnięcie przez pociągi towarowe prędkości 120 km/h. Niezbędna jest również modernizacja kolejowych przejść granicznych ze Słowacją, przede wszystkim Zwardoń-Skalite, gdzie obecnie pociąg musi być dzielony na mniejsze składy z uwagi na zbyt duże nachylenie terenu.

Największe problemy, z jakimi stykają się realizatorzy koncepcji Korytarza VI to jedne z najwyższych w Europie stawek dostępu do torów, jakie dyktują Polskie Linie Kolejowe oraz brak koordynacji działań na szczeblu ministerialnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wdrożenie projektu korytarza oznacza również szybszy rozwój transportu intermodalnego, w którym ładunek zapakowany w uniwersalny kontener szybko i sprawnie zmienia środki transportu. Taki sposób przewozu towaru jest od dawna promowany przez Unię Europejską, która przeznacza na projekty związane z jego rozwojem ponad pół miliarda Euro. Transport intermodalny pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.

Fundamentalne znaczenie dla realizacji tej koncepcji ma rozbudowa terminali kontenerowych, tak morskich jak i tzw. suchych, czyli śródlądowych. Stanowią one podstawę współczesnego transportu intermodalnego oraz służą jako łączniki pomiędzy korytarzem a pozostałymi sieciami

logistycznymi. Od sprawności ich działania i zdolności przeładunkowej zależy efektywność, a co za tym idzie, opłacalność wykorzystania całego szlaku.


Bałtycki Terminal Kontenerowy wspólnie z kilkoma innymi podmiotami stara się aktywnie przyczynić do budowy korytarza. W ostatnich miesiącach udało się, przy współpracy z firmą Baltic Rail, wypracować pierwsze regularne połączenie kolejowe z portami północnego wybrzeża Adriatyku, będące solidną bazą do wprowadzenia koncepcji korytarza w życie. W planach są już następne. Kilku innych operatorów kolejowych, zachęconych tym przykładem, również pracuje już nad otwarciem swoich własnych serwisów w obrębie korytarza.

Jest to dowód na to, że istnieje realne zapotrzebowanie na funkcjonowanie korytarza ze strony biznesu i podmiotów prywatnych, upatrujących w nim okazje do nowej, lepszej obsługi ładunków środkowoeuropejskich. Te pierwsze próby pokazują, że koncepcja korytarza nie jest jedynie zbiorem teoretycznych założeń i dywagacji. Jest realną szansą na tani i szybki transport w regionie. Bez zintensyfikowania prac nad modernizacją, udrożnieniem i rozbudową infrastruktury, która leży po stronie władz poszczególnych krajów, a szczególnie Polski (większość korytarza przebiega przez nasz kraj), możemy zaprzepaścić unikalną okazję dla rozwoju naszych portów i całej gospodarki narodowej.

fot. BCT
fot. BCT
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

REKLAMA

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

Noga z gazu. Posypią się mandaty. Policja szykuje akcję na weekend

Mazowiecka policja ogłosiła, że w najbliższą sobotę na drogach Mazowsza przeprowadzi akcję "Kaskadowy pomiar prędkości". W ramach tej inicjatywy policjanci będą korzystać zarówno z oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w wideorejestratory oraz ręczne mierniki prędkości.

REKLAMA