REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminale kontenerowe a Europejski VI Korytarz Transportowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Frąckowiak
Piotr Frąckowiak, Intermodal manager, Bałtycki Terminal Kontenerowy
Piotr Frąckowiak, Intermodal manager, Bałtycki Terminal Kontenerowy

REKLAMA

REKLAMA

Wystarczy rzut oka na mapę, by zauważyć, że przez Polskę przebiega najkrótsza droga lądowa, łącząca Skandynawię z basenem Morza Śródziemnego, równie ważna z punktu widzenia rozwoju naszej gospodarki.

REKLAMA

W codziennym myśleniu o roli Polski w transporcie międzynarodowym, utarło się przekonanie, że najważniejsze szlaki komunikacyjne przebiegają na linii wschód-zachód. Tranzyt towarów pomiędzy Azją a Europą Zachodnią ma stanowić o potencjale transportowym naszego kraju. Wystarczy jednak rzut oka na mapę, by zauważyć, że przez Polskę przebiega najkrótsza droga lądowa, łącząca Skandynawię z basenem Morza Śródziemnego, równie ważna z punktu widzenia rozwoju naszej gospodarki.

REKLAMA

Szlak ten jest dużą szansą rozwoju polskich portów, które obecnie nie są w stanie rywalizować z takimi potęgami jak Hamburg, czy Rotterdam, obsługującymi znamienitą większość importu do Unii Europejskiej. Jeśli za wskaźnik rozwoju i wagi portu w handlu międzynarodowym przyjąć liczbę przeładowanych kontenerów, widać, że na Bałtyk przypada jedynie nieco ponad 1% światowego obrotu. Połączenie bałtyckich terminali z portami wschodniej części Morza Śródziemnego i przejęcie ładunków z Europy Centralnej dotychczas ciążące do portów Zachodniej Europy to poważny argument na zwiększenie tego udziału.

Europejski Korytarz Transportowy

Koncepcja tzw. Europejskiego VI Korytarza Transportowego, łączącego Polskę z Chorwacją, powstała już w 1999,z inicjatywy Polski, Czech, Słowacji. Od 2004 roku, szlak ten jest wewnętrznym korytarzem unijnym i inwestycje w jego rozwój zostały sklasyfikowane jako działania priorytetowe i wpisane w program rozwoju transeuropejskich sieci transportowych TEN-T.


REKLAMA

W ramach wdrażania tego projektu, zrealizować należy szereg inwestycji. Ze strony polskiej powinny być to przede wszystkim rozpoczęty już remont linii kolejowych E 65 (Gdynia-Tczew-Warszawa-Katowice-Zebrzydowice) i C-E 65 (Tczew-Bydgoszcz-Pszczyna), co pozwoli na osiągnięcie przez pociągi towarowe prędkości 120 km/h. Niezbędna jest również modernizacja kolejowych przejść granicznych ze Słowacją, przede wszystkim Zwardoń-Skalite, gdzie obecnie pociąg musi być dzielony na mniejsze składy z uwagi na zbyt duże nachylenie terenu.

Największe problemy, z jakimi stykają się realizatorzy koncepcji Korytarza VI to jedne z najwyższych w Europie stawek dostępu do torów, jakie dyktują Polskie Linie Kolejowe oraz brak koordynacji działań na szczeblu ministerialnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wdrożenie projektu korytarza oznacza również szybszy rozwój transportu intermodalnego, w którym ładunek zapakowany w uniwersalny kontener szybko i sprawnie zmienia środki transportu. Taki sposób przewozu towaru jest od dawna promowany przez Unię Europejską, która przeznacza na projekty związane z jego rozwojem ponad pół miliarda Euro. Transport intermodalny pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.

Fundamentalne znaczenie dla realizacji tej koncepcji ma rozbudowa terminali kontenerowych, tak morskich jak i tzw. suchych, czyli śródlądowych. Stanowią one podstawę współczesnego transportu intermodalnego oraz służą jako łączniki pomiędzy korytarzem a pozostałymi sieciami

logistycznymi. Od sprawności ich działania i zdolności przeładunkowej zależy efektywność, a co za tym idzie, opłacalność wykorzystania całego szlaku.


Bałtycki Terminal Kontenerowy wspólnie z kilkoma innymi podmiotami stara się aktywnie przyczynić do budowy korytarza. W ostatnich miesiącach udało się, przy współpracy z firmą Baltic Rail, wypracować pierwsze regularne połączenie kolejowe z portami północnego wybrzeża Adriatyku, będące solidną bazą do wprowadzenia koncepcji korytarza w życie. W planach są już następne. Kilku innych operatorów kolejowych, zachęconych tym przykładem, również pracuje już nad otwarciem swoich własnych serwisów w obrębie korytarza.

Jest to dowód na to, że istnieje realne zapotrzebowanie na funkcjonowanie korytarza ze strony biznesu i podmiotów prywatnych, upatrujących w nim okazje do nowej, lepszej obsługi ładunków środkowoeuropejskich. Te pierwsze próby pokazują, że koncepcja korytarza nie jest jedynie zbiorem teoretycznych założeń i dywagacji. Jest realną szansą na tani i szybki transport w regionie. Bez zintensyfikowania prac nad modernizacją, udrożnieniem i rozbudową infrastruktury, która leży po stronie władz poszczególnych krajów, a szczególnie Polski (większość korytarza przebiega przez nasz kraj), możemy zaprzepaścić unikalną okazję dla rozwoju naszych portów i całej gospodarki narodowej.

fot. BCT
fot. BCT
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA