REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminale kontenerowe a Europejski VI Korytarz Transportowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Frąckowiak
Piotr Frąckowiak, Intermodal manager, Bałtycki Terminal Kontenerowy
Piotr Frąckowiak, Intermodal manager, Bałtycki Terminal Kontenerowy

REKLAMA

REKLAMA

Wystarczy rzut oka na mapę, by zauważyć, że przez Polskę przebiega najkrótsza droga lądowa, łącząca Skandynawię z basenem Morza Śródziemnego, równie ważna z punktu widzenia rozwoju naszej gospodarki.

W codziennym myśleniu o roli Polski w transporcie międzynarodowym, utarło się przekonanie, że najważniejsze szlaki komunikacyjne przebiegają na linii wschód-zachód. Tranzyt towarów pomiędzy Azją a Europą Zachodnią ma stanowić o potencjale transportowym naszego kraju. Wystarczy jednak rzut oka na mapę, by zauważyć, że przez Polskę przebiega najkrótsza droga lądowa, łącząca Skandynawię z basenem Morza Śródziemnego, równie ważna z punktu widzenia rozwoju naszej gospodarki.

REKLAMA

REKLAMA

Szlak ten jest dużą szansą rozwoju polskich portów, które obecnie nie są w stanie rywalizować z takimi potęgami jak Hamburg, czy Rotterdam, obsługującymi znamienitą większość importu do Unii Europejskiej. Jeśli za wskaźnik rozwoju i wagi portu w handlu międzynarodowym przyjąć liczbę przeładowanych kontenerów, widać, że na Bałtyk przypada jedynie nieco ponad 1% światowego obrotu. Połączenie bałtyckich terminali z portami wschodniej części Morza Śródziemnego i przejęcie ładunków z Europy Centralnej dotychczas ciążące do portów Zachodniej Europy to poważny argument na zwiększenie tego udziału.

Europejski Korytarz Transportowy

Koncepcja tzw. Europejskiego VI Korytarza Transportowego, łączącego Polskę z Chorwacją, powstała już w 1999,z inicjatywy Polski, Czech, Słowacji. Od 2004 roku, szlak ten jest wewnętrznym korytarzem unijnym i inwestycje w jego rozwój zostały sklasyfikowane jako działania priorytetowe i wpisane w program rozwoju transeuropejskich sieci transportowych TEN-T.


W ramach wdrażania tego projektu, zrealizować należy szereg inwestycji. Ze strony polskiej powinny być to przede wszystkim rozpoczęty już remont linii kolejowych E 65 (Gdynia-Tczew-Warszawa-Katowice-Zebrzydowice) i C-E 65 (Tczew-Bydgoszcz-Pszczyna), co pozwoli na osiągnięcie przez pociągi towarowe prędkości 120 km/h. Niezbędna jest również modernizacja kolejowych przejść granicznych ze Słowacją, przede wszystkim Zwardoń-Skalite, gdzie obecnie pociąg musi być dzielony na mniejsze składy z uwagi na zbyt duże nachylenie terenu.

REKLAMA

Największe problemy, z jakimi stykają się realizatorzy koncepcji Korytarza VI to jedne z najwyższych w Europie stawek dostępu do torów, jakie dyktują Polskie Linie Kolejowe oraz brak koordynacji działań na szczeblu ministerialnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wdrożenie projektu korytarza oznacza również szybszy rozwój transportu intermodalnego, w którym ładunek zapakowany w uniwersalny kontener szybko i sprawnie zmienia środki transportu. Taki sposób przewozu towaru jest od dawna promowany przez Unię Europejską, która przeznacza na projekty związane z jego rozwojem ponad pół miliarda Euro. Transport intermodalny pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.

Fundamentalne znaczenie dla realizacji tej koncepcji ma rozbudowa terminali kontenerowych, tak morskich jak i tzw. suchych, czyli śródlądowych. Stanowią one podstawę współczesnego transportu intermodalnego oraz służą jako łączniki pomiędzy korytarzem a pozostałymi sieciami

logistycznymi. Od sprawności ich działania i zdolności przeładunkowej zależy efektywność, a co za tym idzie, opłacalność wykorzystania całego szlaku.


Bałtycki Terminal Kontenerowy wspólnie z kilkoma innymi podmiotami stara się aktywnie przyczynić do budowy korytarza. W ostatnich miesiącach udało się, przy współpracy z firmą Baltic Rail, wypracować pierwsze regularne połączenie kolejowe z portami północnego wybrzeża Adriatyku, będące solidną bazą do wprowadzenia koncepcji korytarza w życie. W planach są już następne. Kilku innych operatorów kolejowych, zachęconych tym przykładem, również pracuje już nad otwarciem swoich własnych serwisów w obrębie korytarza.

Jest to dowód na to, że istnieje realne zapotrzebowanie na funkcjonowanie korytarza ze strony biznesu i podmiotów prywatnych, upatrujących w nim okazje do nowej, lepszej obsługi ładunków środkowoeuropejskich. Te pierwsze próby pokazują, że koncepcja korytarza nie jest jedynie zbiorem teoretycznych założeń i dywagacji. Jest realną szansą na tani i szybki transport w regionie. Bez zintensyfikowania prac nad modernizacją, udrożnieniem i rozbudową infrastruktury, która leży po stronie władz poszczególnych krajów, a szczególnie Polski (większość korytarza przebiega przez nasz kraj), możemy zaprzepaścić unikalną okazję dla rozwoju naszych portów i całej gospodarki narodowej.

fot. BCT
fot. BCT
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA