Dzięki inwestycjom wkrótce przejmiemy wolumen kontenerów z portów Niemiec i Holandii
REKLAMA
REKLAMA
Teraz widzimy, że w przypadku gdańskiego Deepwater Container Terminal i Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni (BCT), dynamika jest jeszcze wyższa niż zakładały analizy. W 2011 roku DCT przeładował 650 tys. TEU, czyli o ponad 200 tys. więcej niż w roku 2010. Pod koniec tego roku liczba ta ma wynieść 900 tys., co oznaczałoby wzrost o 27 proc. BCT w Gdyni tylko w pierwszym półroczu 2012 roku przeładował 205 tys. TEU. To wynik o niemal 17,5 procenta lepszy od porównywalnego okresu w 2011 roku.
REKLAMA
Kontenery z portów Niemiec i Holandii
REKLAMA
Zaplanowane inwestycje w polskich portach mogą jeszcze poprawić te wyniki i są szansą na zwiększenie ich pozycji w światowych rankingach. Wzrost możliwości przeładunkowych będzie skutkować przyciągnięciem do krajowych portów kolejnych armatorów i uruchomieniem nowych połączeń do Polski. W konsekwencji firmy z zaplecza, takie jak Balticon będą miały szansę na dalszy rozwój. Liczymy przede wszystkim na przejęcie wolumenu kontenerów dotychczas ulokowanych w portach Niemiec i Holandii.
Głównym atutem rodzimych terminali jest konkurencyjna cena obsługi i serwisu kontenerów, co wpisuje się w światowy trend redukcji kosztów przez przewoźników. Uważamy, że w ciągu najbliższych 10-15 lat możemy odrobić większość strat do niemieckich portów, tym bardziej, że port w Hamburgu nie może nadal przyjmować największych kontenerowców ze względu na za płytki tor wodny terminala kontenerowego. Polskie porty są również atrakcyjne dla armatorów ze względu na możliwość szybkiego przesłania towarów w głąb państw Europy Wschodniej. Możemy w niedalekiej przyszłości stać się oknem na świat dla rynków Białorusi czy Ukrainy.
Zwiększenie możliwości przeładunkowych oraz serwisowych kontenerów to kluczowe założenia konsekwentnie realizowanego planu inwestycyjnego dla spółki Balticon, który wdrożyliśmy na jesieni 2011 roku. W efekcie podjętych działań w ciągu kilku miesięcy firma zdobyła status autoryzowanego serwisu kontenerów chłodniczych Carrier Transicold Container oraz podpisała z Zarządem Morskiego Portu w Gdańsku 30-letnią umowę dzierżawy nieruchomości o powierzchni 5 ha. Na oddalonym o zaledwie 3,5 km od DCT placu trwają obecnie prace infrastrukturalne. Docelowo Balticon zamierza rozbudować gdański depot oraz stworzyć pierwszy w Polsce warsztat remontowy kontenerów chłodniczych.
Kontenery: Pierwszy serwis w kraju
REKLAMA
Nowa inwestycja w postaci warsztatu kontenerów chłodniczych w Gdańsku, będzie pierwszą tego typu placówką w kraju. Do tej pory segment kontenerów chłodniczych był w Polsce niedostatecznie zagospodarowany, a armatorzy serwisowali swoje kontenery głównie w Niemczech i Holandii. Powstający warsztat będzie mógł przejąć istotny wolumen napraw z ośrodków w Bremerhaven, Hamburgu i Goeteborgu. Stwarza to perspektywę przyciągnięcia do kraju nowych, dużych klientów. Szacujemy, że po uruchomieniu wszystkich planowanych usług samego serwisu, przychody Balticon mogą wzrosnąć o około 21 mln zł rocznie w terminie nie dłuższym niż 3 lata. Pierwsze prace na nowej nieruchomości zostały już ukończone.
Do końca czerwca 2012 roku utwardzono 1000 metrów kwadratowych placu i zbudowano stację transformatorową. Zakupiono także nowe kontenery chłodnicze z przeznaczeniem na wynajem bądź dzierżawę. Po pracach stricte infrastrukturalnych, polegających na dalszym utwardzaniu placu i budowie pomieszczeń warsztatowych, planuje się kolejne, związane z rozszerzeniem wachlarza usług, m.in. budowę myjni kontenerów cystern.
Chłodnie w kontenerach
W przypadku obsługi kontenerów chłodniczych, najważniejsze dla docelowego klienta jest szybkie otrzymanie towarów, w większości szybko się psujących, takich jak owoce, mięso czy ryby. Samochody ciężarowe, którymi rozwożone są kontenery chłodnicze do klientów, wyposażone są w agregaty prądotwórcze, zapewniające ciągłe zasilanie urządzeń chłodniczych kontenerów. Przy tym niezwykle ważna jest również kompleksowość usług, tj. serwis tych kontenerów w Polsce. Obecnie spółka Balticon serwisuje kontenery marek: Dalkin, Starcool i Carrier Transicold Container.
Oprócz serwisu, co jest również bardzo istotne, wykonuje inspekcje stanu technicznego, mycie, przygotowanie pod załadunek towarów, renowacje oraz przeróbki kontenerów na specjalne życzenia klientów. Zakończone naprawy podlegają wewnętrznej kontroli jakości i zgodności ze standardem IICL5. Tylko w roku 2011 przeprowadzono ponad 10 tysięcy przeglądów serwisowych kontenerów różnych producentów.
Docelowo firma planuje rocznie serwisować około 32 tys. kontenerów chłodniczych.
Inwestycja w plac na terenie Morskiego Portu Gdańsk nie jest jedyną drogą rozwoju usług kontenerowych w ramach sąsiedztwa z DCT. Balticon rozważa również budowę depot na terenie Pomorskiego Centrum Logistycznego, którego pierwsze obiekty powstaną już niebawem. Jeśli decyzją władz Centrum znajdzie się w Wolnym Obszarze Celnym, Balticon będzie mógł serwisować kontenery bezpośrednio w strefie terminalu.
Balticon jako jedna z niewielu firm jest w stanie wykonać każdą usługę niezbędną w łańcuchu transportowo - logistycznym kontenerów i przy tym utrzymuje pion transportowy. Dzięki temu jest może utrzymać konkurencyjne ceny i ograniczyć czas związany z organizacją poszczególnych etapów dostawy towaru do odbiorców. Około 45 proc. przychodów spółki pochodzi z usług związanych z przemieszczaniem kontenerów drogą lądową i kolejową.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.