REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzięki inwestycjom wkrótce przejmiemy wolumen kontenerów z portów Niemiec i Holandii

Tomasz Szmid
fot. Balticon
fot. Balticon

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci branży morskiej i ekonomiści prognozują utrzymanie wzrostowej tendencji w ilości przeładowanych kontenerów w Polsce w ciągu najbliższych kilku lat. W 2010 roku analitycy szacowali, że krajowy wolumen przeładunków kontenerowych będzie wzrastać o 10-15 proc. rocznie.

Teraz widzimy, że w przypadku gdańskiego Deepwater Container Terminal i Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni (BCT), dynamika jest jeszcze wyższa niż zakładały analizy. W 2011 roku DCT przeładował 650 tys. TEU, czyli o ponad 200 tys. więcej niż w roku 2010. Pod koniec tego roku liczba ta ma wynieść 900 tys., co oznaczałoby wzrost o 27 proc. BCT w Gdyni tylko w pierwszym półroczu 2012 roku przeładował 205 tys. TEU. To wynik o niemal 17,5 procenta lepszy od porównywalnego okresu w 2011 roku.

REKLAMA

Kontenery z portów Niemiec i Holandii

REKLAMA

Zaplanowane inwestycje w polskich portach mogą jeszcze poprawić te wyniki i są szansą na zwiększenie ich pozycji w światowych rankingach. Wzrost możliwości przeładunkowych będzie skutkować przyciągnięciem do krajowych portów kolejnych armatorów i uruchomieniem nowych połączeń do Polski. W konsekwencji firmy z zaplecza, takie jak Balticon będą miały szansę na dalszy rozwój. Liczymy przede wszystkim na przejęcie wolumenu kontenerów dotychczas ulokowanych w portach Niemiec i Holandii.

Głównym atutem rodzimych terminali jest konkurencyjna cena obsługi i serwisu kontenerów, co wpisuje się w światowy trend redukcji kosztów przez przewoźników. Uważamy, że w ciągu najbliższych 10-15 lat możemy odrobić większość strat do niemieckich portów, tym bardziej, że port w Hamburgu nie może nadal przyjmować największych kontenerowców ze względu na za płytki tor wodny terminala kontenerowego. Polskie porty są również atrakcyjne dla armatorów ze względu na możliwość szybkiego przesłania towarów w głąb państw Europy Wschodniej. Możemy w niedalekiej przyszłości stać się oknem na świat dla rynków Białorusi czy Ukrainy.


Zwiększenie możliwości przeładunkowych oraz serwisowych kontenerów to kluczowe założenia konsekwentnie realizowanego planu inwestycyjnego dla spółki Balticon, który wdrożyliśmy na jesieni 2011 roku. W efekcie podjętych działań w ciągu kilku miesięcy firma zdobyła status autoryzowanego serwisu kontenerów chłodniczych Carrier Transicold Container oraz podpisała z Zarządem Morskiego Portu w Gdańsku 30-letnią umowę dzierżawy nieruchomości o powierzchni 5 ha. Na oddalonym o zaledwie 3,5 km od DCT placu trwają obecnie prace infrastrukturalne. Docelowo Balticon zamierza rozbudować gdański depot oraz stworzyć pierwszy w Polsce warsztat remontowy kontenerów chłodniczych.

Kontenery: Pierwszy serwis w kraju

REKLAMA

Nowa inwestycja w postaci warsztatu kontenerów chłodniczych w Gdańsku, będzie pierwszą tego typu placówką w kraju. Do tej pory segment kontenerów chłodniczych był w Polsce niedostatecznie zagospodarowany, a armatorzy serwisowali swoje kontenery głównie w Niemczech i Holandii. Powstający warsztat będzie mógł przejąć istotny wolumen napraw z ośrodków w Bremerhaven, Hamburgu i Goeteborgu. Stwarza to perspektywę przyciągnięcia do kraju nowych, dużych klientów. Szacujemy, że po uruchomieniu wszystkich planowanych usług samego serwisu, przychody Balticon mogą wzrosnąć o około 21 mln zł rocznie w terminie nie dłuższym niż 3 lata. Pierwsze prace na nowej nieruchomości zostały już ukończone.

Do końca czerwca 2012 roku utwardzono 1000 metrów kwadratowych placu i zbudowano stację transformatorową. Zakupiono także nowe kontenery chłodnicze z przeznaczeniem na wynajem bądź dzierżawę. Po pracach stricte infrastrukturalnych, polegających na dalszym utwardzaniu placu i budowie pomieszczeń warsztatowych, planuje się kolejne, związane z rozszerzeniem wachlarza usług, m.in. budowę myjni kontenerów cystern.

Chłodnie w kontenerach

W przypadku obsługi kontenerów chłodniczych, najważniejsze dla docelowego klienta jest szybkie otrzymanie towarów, w większości szybko się psujących, takich jak owoce, mięso czy ryby. Samochody ciężarowe, którymi rozwożone są kontenery chłodnicze do klientów, wyposażone są w agregaty prądotwórcze, zapewniające ciągłe zasilanie urządzeń chłodniczych kontenerów. Przy tym niezwykle ważna jest również kompleksowość usług, tj. serwis tych kontenerów w Polsce. Obecnie spółka Balticon serwisuje kontenery marek: Dalkin, Starcool i Carrier Transicold Container.

Oprócz serwisu, co jest również bardzo istotne, wykonuje inspekcje stanu technicznego, mycie, przygotowanie pod załadunek towarów, renowacje oraz przeróbki kontenerów na specjalne życzenia klientów. Zakończone naprawy podlegają wewnętrznej kontroli jakości i zgodności ze standardem IICL5. Tylko w roku 2011 przeprowadzono ponad 10 tysięcy przeglądów serwisowych kontenerów różnych producentów. 

Docelowo firma planuje rocznie serwisować około 32 tys. kontenerów chłodniczych.

Inwestycja w plac na terenie Morskiego Portu Gdańsk nie jest jedyną drogą rozwoju usług kontenerowych w ramach sąsiedztwa z DCT. Balticon rozważa również budowę depot na terenie Pomorskiego Centrum Logistycznego, którego pierwsze obiekty powstaną już niebawem. Jeśli decyzją władz Centrum znajdzie się w Wolnym Obszarze Celnym, Balticon będzie mógł serwisować kontenery bezpośrednio w strefie terminalu.

Balticon jako jedna z niewielu firm jest w stanie wykonać każdą usługę niezbędną w łańcuchu transportowo - logistycznym kontenerów i przy tym utrzymuje pion transportowy. Dzięki temu jest może utrzymać konkurencyjne ceny i ograniczyć czas związany z organizacją poszczególnych etapów dostawy towaru do odbiorców. Około 45 proc. przychodów spółki pochodzi z usług związanych z przemieszczaniem kontenerów drogą lądową i kolejową.

Tomasz Szmid, Prezes zarządu Balticon SA
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA