REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzięki inwestycjom wkrótce przejmiemy wolumen kontenerów z portów Niemiec i Holandii

Tomasz Szmid
fot. Balticon
fot. Balticon

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci branży morskiej i ekonomiści prognozują utrzymanie wzrostowej tendencji w ilości przeładowanych kontenerów w Polsce w ciągu najbliższych kilku lat. W 2010 roku analitycy szacowali, że krajowy wolumen przeładunków kontenerowych będzie wzrastać o 10-15 proc. rocznie.

Teraz widzimy, że w przypadku gdańskiego Deepwater Container Terminal i Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni (BCT), dynamika jest jeszcze wyższa niż zakładały analizy. W 2011 roku DCT przeładował 650 tys. TEU, czyli o ponad 200 tys. więcej niż w roku 2010. Pod koniec tego roku liczba ta ma wynieść 900 tys., co oznaczałoby wzrost o 27 proc. BCT w Gdyni tylko w pierwszym półroczu 2012 roku przeładował 205 tys. TEU. To wynik o niemal 17,5 procenta lepszy od porównywalnego okresu w 2011 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Kontenery z portów Niemiec i Holandii

Zaplanowane inwestycje w polskich portach mogą jeszcze poprawić te wyniki i są szansą na zwiększenie ich pozycji w światowych rankingach. Wzrost możliwości przeładunkowych będzie skutkować przyciągnięciem do krajowych portów kolejnych armatorów i uruchomieniem nowych połączeń do Polski. W konsekwencji firmy z zaplecza, takie jak Balticon będą miały szansę na dalszy rozwój. Liczymy przede wszystkim na przejęcie wolumenu kontenerów dotychczas ulokowanych w portach Niemiec i Holandii.

Głównym atutem rodzimych terminali jest konkurencyjna cena obsługi i serwisu kontenerów, co wpisuje się w światowy trend redukcji kosztów przez przewoźników. Uważamy, że w ciągu najbliższych 10-15 lat możemy odrobić większość strat do niemieckich portów, tym bardziej, że port w Hamburgu nie może nadal przyjmować największych kontenerowców ze względu na za płytki tor wodny terminala kontenerowego. Polskie porty są również atrakcyjne dla armatorów ze względu na możliwość szybkiego przesłania towarów w głąb państw Europy Wschodniej. Możemy w niedalekiej przyszłości stać się oknem na świat dla rynków Białorusi czy Ukrainy.


Zwiększenie możliwości przeładunkowych oraz serwisowych kontenerów to kluczowe założenia konsekwentnie realizowanego planu inwestycyjnego dla spółki Balticon, który wdrożyliśmy na jesieni 2011 roku. W efekcie podjętych działań w ciągu kilku miesięcy firma zdobyła status autoryzowanego serwisu kontenerów chłodniczych Carrier Transicold Container oraz podpisała z Zarządem Morskiego Portu w Gdańsku 30-letnią umowę dzierżawy nieruchomości o powierzchni 5 ha. Na oddalonym o zaledwie 3,5 km od DCT placu trwają obecnie prace infrastrukturalne. Docelowo Balticon zamierza rozbudować gdański depot oraz stworzyć pierwszy w Polsce warsztat remontowy kontenerów chłodniczych.

REKLAMA

Kontenery: Pierwszy serwis w kraju

Nowa inwestycja w postaci warsztatu kontenerów chłodniczych w Gdańsku, będzie pierwszą tego typu placówką w kraju. Do tej pory segment kontenerów chłodniczych był w Polsce niedostatecznie zagospodarowany, a armatorzy serwisowali swoje kontenery głównie w Niemczech i Holandii. Powstający warsztat będzie mógł przejąć istotny wolumen napraw z ośrodków w Bremerhaven, Hamburgu i Goeteborgu. Stwarza to perspektywę przyciągnięcia do kraju nowych, dużych klientów. Szacujemy, że po uruchomieniu wszystkich planowanych usług samego serwisu, przychody Balticon mogą wzrosnąć o około 21 mln zł rocznie w terminie nie dłuższym niż 3 lata. Pierwsze prace na nowej nieruchomości zostały już ukończone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do końca czerwca 2012 roku utwardzono 1000 metrów kwadratowych placu i zbudowano stację transformatorową. Zakupiono także nowe kontenery chłodnicze z przeznaczeniem na wynajem bądź dzierżawę. Po pracach stricte infrastrukturalnych, polegających na dalszym utwardzaniu placu i budowie pomieszczeń warsztatowych, planuje się kolejne, związane z rozszerzeniem wachlarza usług, m.in. budowę myjni kontenerów cystern.

Chłodnie w kontenerach

W przypadku obsługi kontenerów chłodniczych, najważniejsze dla docelowego klienta jest szybkie otrzymanie towarów, w większości szybko się psujących, takich jak owoce, mięso czy ryby. Samochody ciężarowe, którymi rozwożone są kontenery chłodnicze do klientów, wyposażone są w agregaty prądotwórcze, zapewniające ciągłe zasilanie urządzeń chłodniczych kontenerów. Przy tym niezwykle ważna jest również kompleksowość usług, tj. serwis tych kontenerów w Polsce. Obecnie spółka Balticon serwisuje kontenery marek: Dalkin, Starcool i Carrier Transicold Container.

Oprócz serwisu, co jest również bardzo istotne, wykonuje inspekcje stanu technicznego, mycie, przygotowanie pod załadunek towarów, renowacje oraz przeróbki kontenerów na specjalne życzenia klientów. Zakończone naprawy podlegają wewnętrznej kontroli jakości i zgodności ze standardem IICL5. Tylko w roku 2011 przeprowadzono ponad 10 tysięcy przeglądów serwisowych kontenerów różnych producentów. 

Docelowo firma planuje rocznie serwisować około 32 tys. kontenerów chłodniczych.

Inwestycja w plac na terenie Morskiego Portu Gdańsk nie jest jedyną drogą rozwoju usług kontenerowych w ramach sąsiedztwa z DCT. Balticon rozważa również budowę depot na terenie Pomorskiego Centrum Logistycznego, którego pierwsze obiekty powstaną już niebawem. Jeśli decyzją władz Centrum znajdzie się w Wolnym Obszarze Celnym, Balticon będzie mógł serwisować kontenery bezpośrednio w strefie terminalu.

Balticon jako jedna z niewielu firm jest w stanie wykonać każdą usługę niezbędną w łańcuchu transportowo - logistycznym kontenerów i przy tym utrzymuje pion transportowy. Dzięki temu jest może utrzymać konkurencyjne ceny i ograniczyć czas związany z organizacją poszczególnych etapów dostawy towaru do odbiorców. Około 45 proc. przychodów spółki pochodzi z usług związanych z przemieszczaniem kontenerów drogą lądową i kolejową.

Tomasz Szmid, Prezes zarządu Balticon SA
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA