REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypadek motocyklowy - nie bój sie pomóc!

Subskrybuj nas na Youtube
Warto pamiętać, że czasem nawet najprostsze czynności reanimacyjne przeprowadzone przez przygodnych świadków zdarzenia mogą uratować komuś życie lub zdrowie. Fot. Fotolia
Warto pamiętać, że czasem nawet najprostsze czynności reanimacyjne przeprowadzone przez przygodnych świadków zdarzenia mogą uratować komuś życie lub zdrowie. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Statystyki są nieubłagane – tylko w zeszłym roku na polskich drogach doszło do 6759 zdarzeń z udziałem jednośladów, w których śmierć poniosło 271 kierowców motocykli, 21 pasażerów oraz 313 rowerzystów. Skutki mogłyby być mniej tragiczne, gdyby tylko uczestnicy ruchu drogowego posiadali choć minimalną wiedzę na temat udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadków drogowych.

REKLAMA

Jak wynika z policyjnych obserwacji, winę za wysoki wskaźnik wypadków należy upatrywać po obu stronach uczestników ruchu drogowego – zarówno kierujących jednośladami, jak i samochodami. Różnica polega na tym, że w przypadku nawet najdrobniejszej kolizji dwóch takich pojazdów, różnica mas i stref bezpiecznych powoduje, że to motocyklista lub rowerzysta mają dużo mniejsze szanse na przeżycie czy wyjście z wypadku bez większych obrażeń, niż kierujący czy pasażer „czterech kółek”.

REKLAMA

Niestety duży wpływ na wyniki statystyk ma fakt bardzo niskiej świadomości społecznej dotyczącej chęci i umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Pamiętajmy, że po wykonaniu telefonu alarmowego profesjonalna pomoc może nadejść nawet po upływie kilkunastu minut. A czas zawsze będzie działał na niekorzyść poszkodowanego. Warto więc wiedzieć, że czasem nawet najprostsze czynności przeprowadzone odpowiednio wcześnie przez przygodnych świadków zdarzenia mogą uratować komuś życie lub zdrowie.

Zobacz też: Polskie realia motocyklowe

REKLAMA

Miejmy nadzieję, że odsetek ludzi potrafiących, a co najważniejsze – chcących pomóc będzie coraz większy. Na pewno dużą zasługę należy oddać członkom ochotniczych straży pożarnych, którzy często jako pierwsi pojawiają się na miejscu wypadku, udzielając jego ofiarom tzw. Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy. Wiadomo jednak, że by udzielić jej w sposób w pełni profesjonalny musi zostać użyty sprzęt bardziej zaawansowany niż ten, który znajdziemy w apteczce samochodowej statystycznego Polaka. – Oczywiście pod warunkiem, że takową posiada. Prawdą jest, że apteczka samochodowa, turystyczna lub osobista powinna znajdować się w każdym domu, co więcej - być podstawowym elementem wyposażenia naszego samochodu czy plecaka w czasie wycieczek. Ponieważ to koszt zaczynający się już od kilkunastu złotych, cena nie powinna dla nikogo stanowić usprawiedliwienia – tłumaczy Natalia Henczke, konsultant sklepu Twoja-Apteczka.

Oprócz torby lub plecaka ratowniczego, strażacy wyposażeni są również m.in. w kołnierze ortopedyczne, szyny Kramera czy inny specjalistyczny sprzęt medyczny. – Najczęściej wykorzystywanymi przez ratowników są kołnierze jednoczęściowe lub składane. Dzisiejsze rozwiązania pozwalają regulować rozmiary indywidualnie pod potrzeby poszkodowanego, nie wymagają też ściągania w przypadku konieczności wykonania zdjęcia rentgenowskiego. Po złożeniu spokojnie mieszczą się nawet w apteczce samochodowej – dodaje Natalia Henczke.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Technika prawidłowego hamowania

Zatrzymując się przy temacie kołnierza czy właśnie szyn Kramera – nie można powiedzieć, by sprzęt ten znajdywał się na standardowym wyposażeniu apteczki. Dodatkowo, by bezpiecznie korzystać z tego typu rozwiązań, warto posiadać odpowiednią wiedzę. Zgodnie z maksymą „Primum non nocere” powinniśmy być pewni, że mimo całego naszego zaangażowania, nie zrobimy komuś krzywdy. – Należy wiedzieć jak poprawnie założyć kołnierz oraz szyny - jak i gdzie je przyłożyć, wymodelować czy usztywnić. To informacje, które można pozyskać np. na szkoleniach przeprowadzanych często także przez sklepy oferujące tego typu rozwiązania – tłumaczy ratownik, Jakub Czajka.

Zobacz też: Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?

Podsumowując - bądźmy odpowiedzialni na drodze, nie tylko za siebie czy swoich pasażerów, ale również za innych uczestników ruchu. A jeśli już jesteśmy świadkami wypadku – nie bójmy się pomóc. Róbmy to jednak w sposób pełni świadomy.

Źródło: www.twoja-apteczka.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA