REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
wypadek stłuczka kolizja motocykl Fot. Fotolia
wypadek stłuczka kolizja motocykl Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poślizgi, mniej lub bardziej poważne stłuczki, gleby parkingowe – takie sytuacje prędzej czy później przytrafiają się każdemu czynnemu motocykliście. Jak ochronić maszynę przed skutkami kontaktu z asfaltem czy inną nieprzyjazną powierzchnią?

Montowanie do motocykla zabezpieczeń staje się coraz popularniejsze, a wystające z boku maszyny elementy nie świadczą o małych umiejętnościach, ale o uzasadnionej przezorności. W końcu przeciętny koszt gmoli czy crash padów nie może się równać kosztom malowania porysowanych owiewek, nie mówiąc już nawet o remoncie zniszczonego silnika. A wypadki, jak wiadomo, chodzą po ludziach. Przyjrzyjmy się więc bliżej najpopularniejszym patentom na ochronę motocykla przed skutkami ewentualnej gleby.

REKLAMA

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Gmole i klatki motocyklowe

Dodatkowe stelaże z giętej lub spawanej rury to dość solidne zabezpieczenie. Mogą mieć one bardzo różny wygląd i wielkość. Najczęściej podstawę konstrukcji stanowi rama w kształcie litery „U”, do której mocowane są inne elementy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gmole na ogół chronią przede wszystkim silnik, a także inne, zwłaszcza plastikowe elementy motocykla. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest zestaw na przód, choć istnieją również wersje montowane z tyłu. W tego typu ochronę wyposażone są zwykle maszyny szkoleniowe w szkołach jazdy i ośrodkach ruchu drogowego.

Zobacz też: Jak przygotować skuter do sezonu?

Gmole uchodzą za najskuteczniejszy sposób na zabezpieczenie motocykla, jednak niewątpliwie dość mocno zmieniają one jego wygląd. Najbardziej pasują chyba do maszyn turystycznych oraz do cruiserów, czy chopperów – chromowane gmole mogą w ich przypadku stanowić wręcz efektowną ozdobę, nadającą motocyklowi charakteru.

Rozbudowane stelaże, zwane klatkami są również montowane w maszynach przeznaczonych do stuntu. Mają one tak częsty kontakt z podłożem, że solidne zabezpieczenie silnika to podstawa.

Crash pady, ślizgacze

Właściciele maszyn sportowych chętniej wybierają bardziej subtelne elementy ochronne, jak crash pady, zwane ze względu na wygląd również grzybkami. Wystają one poza obrys motocykla i w razie wywrotki czy poślizgu dość dobrze chronią przede wszystkim plastiki.

Zobacz też: Jak przygotować się do dłuższej trasy?

Producenci oferują całą gamę crash padów, w różnych wzorach i kolorach, począwszy od niepolecanych raczej „chińczyków” aż po profesjonalne, firmowe elementy dedykowane konkretnym modelom motocykli. Pamiętajmy jednak, że jeśli nasz sprzęt wyposażony jest w pełne owiewki, prawdopodobnie będziemy musieli wyciąć w nich otwór, żeby móc takie zabezpieczenia zamontować.

Crash pady nie są rozwiązaniem idealnym, zwłaszcza te mocowane na pojedynczej śrubie. Przy upadku owa śruba przejmuje na siebie całą energię uderzenia i przenosi ją na ramę i silnik maszyny, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń tych części motocykla.

Bardziej zaawansowane konstrukcyjnie dwustopniowe pady zginają się w razie gleby w takim miejscu, by zniszczeniu uległy tylko zewnętrzne ich części, wykonane z mniej wytrzymałych elementów. Wówczas energia uderzenia nie jest przenoszona, co chroni ramę i silnik.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do dłuższej trasy?

Szczególnym rodzajem zabezpieczenia są ślizgacze, montowane na przednim kole lub tylnym wahaczu. Z przodu ochraniają one pokrywy sprzęgła i alternatora, z tyłu zaś mogą pomóc ocalić zaciski hamulcowe, nakrętki osi i samą powierzchnię wahacza.

Co wybrać? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, gdyż każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety. Na przykład rozbudowane gmole mogą utrudnić składanie się w zakręty przy sportowej jeździe, jednak znakomicie sprawdzą się podczas wypraw w terenie. Crash pady, choć uchodzą za mniej solidne zabezpieczenie, są bezustannie udoskonalane.

Żadne zabezpieczenie nie daje stuprocentowej gwarancji, jednak każde z nich może okazać się bardzo przydatne w konkretnych sytuacjach. Wszystko zależy od rodzaju maszyny, jej przeznaczenia oraz preferencji motocyklisty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA