REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
wypadek stłuczka kolizja motocykl Fot. Fotolia
wypadek stłuczka kolizja motocykl Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poślizgi, mniej lub bardziej poważne stłuczki, gleby parkingowe – takie sytuacje prędzej czy później przytrafiają się każdemu czynnemu motocykliście. Jak ochronić maszynę przed skutkami kontaktu z asfaltem czy inną nieprzyjazną powierzchnią?

Montowanie do motocykla zabezpieczeń staje się coraz popularniejsze, a wystające z boku maszyny elementy nie świadczą o małych umiejętnościach, ale o uzasadnionej przezorności. W końcu przeciętny koszt gmoli czy crash padów nie może się równać kosztom malowania porysowanych owiewek, nie mówiąc już nawet o remoncie zniszczonego silnika. A wypadki, jak wiadomo, chodzą po ludziach. Przyjrzyjmy się więc bliżej najpopularniejszym patentom na ochronę motocykla przed skutkami ewentualnej gleby.

REKLAMA

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Gmole i klatki motocyklowe

Dodatkowe stelaże z giętej lub spawanej rury to dość solidne zabezpieczenie. Mogą mieć one bardzo różny wygląd i wielkość. Najczęściej podstawę konstrukcji stanowi rama w kształcie litery „U”, do której mocowane są inne elementy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gmole na ogół chronią przede wszystkim silnik, a także inne, zwłaszcza plastikowe elementy motocykla. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest zestaw na przód, choć istnieją również wersje montowane z tyłu. W tego typu ochronę wyposażone są zwykle maszyny szkoleniowe w szkołach jazdy i ośrodkach ruchu drogowego.

Zobacz też: Jak przygotować skuter do sezonu?

Gmole uchodzą za najskuteczniejszy sposób na zabezpieczenie motocykla, jednak niewątpliwie dość mocno zmieniają one jego wygląd. Najbardziej pasują chyba do maszyn turystycznych oraz do cruiserów, czy chopperów – chromowane gmole mogą w ich przypadku stanowić wręcz efektowną ozdobę, nadającą motocyklowi charakteru.

Rozbudowane stelaże, zwane klatkami są również montowane w maszynach przeznaczonych do stuntu. Mają one tak częsty kontakt z podłożem, że solidne zabezpieczenie silnika to podstawa.

Crash pady, ślizgacze

Właściciele maszyn sportowych chętniej wybierają bardziej subtelne elementy ochronne, jak crash pady, zwane ze względu na wygląd również grzybkami. Wystają one poza obrys motocykla i w razie wywrotki czy poślizgu dość dobrze chronią przede wszystkim plastiki.

Zobacz też: Jak przygotować się do dłuższej trasy?

Producenci oferują całą gamę crash padów, w różnych wzorach i kolorach, począwszy od niepolecanych raczej „chińczyków” aż po profesjonalne, firmowe elementy dedykowane konkretnym modelom motocykli. Pamiętajmy jednak, że jeśli nasz sprzęt wyposażony jest w pełne owiewki, prawdopodobnie będziemy musieli wyciąć w nich otwór, żeby móc takie zabezpieczenia zamontować.

Crash pady nie są rozwiązaniem idealnym, zwłaszcza te mocowane na pojedynczej śrubie. Przy upadku owa śruba przejmuje na siebie całą energię uderzenia i przenosi ją na ramę i silnik maszyny, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń tych części motocykla.

Bardziej zaawansowane konstrukcyjnie dwustopniowe pady zginają się w razie gleby w takim miejscu, by zniszczeniu uległy tylko zewnętrzne ich części, wykonane z mniej wytrzymałych elementów. Wówczas energia uderzenia nie jest przenoszona, co chroni ramę i silnik.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do dłuższej trasy?

Szczególnym rodzajem zabezpieczenia są ślizgacze, montowane na przednim kole lub tylnym wahaczu. Z przodu ochraniają one pokrywy sprzęgła i alternatora, z tyłu zaś mogą pomóc ocalić zaciski hamulcowe, nakrętki osi i samą powierzchnię wahacza.

Co wybrać? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, gdyż każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety. Na przykład rozbudowane gmole mogą utrudnić składanie się w zakręty przy sportowej jeździe, jednak znakomicie sprawdzą się podczas wypraw w terenie. Crash pady, choć uchodzą za mniej solidne zabezpieczenie, są bezustannie udoskonalane.

Żadne zabezpieczenie nie daje stuprocentowej gwarancji, jednak każde z nich może okazać się bardzo przydatne w konkretnych sytuacjach. Wszystko zależy od rodzaju maszyny, jej przeznaczenia oraz preferencji motocyklisty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA