REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 1

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
przygotowanie motocykla do sezonu
przygotowanie motocykla do sezonu

REKLAMA

REKLAMA

Sumienne przygotowanie maszyny do sezonu to podstawa. Pozwoli nam uniknąć niebezpiecznych niespodzianek na drodze i kosztownych napraw. Jakie czynności należy wykonać, by motocykl na początku sezonu był w pełnej gotowości?

Przede wszystkim przygotowania do wiosny należałoby rozpocząć jeszcze przed końcem sezonu poprzedniego. Odpowiednie zimowanie motocykla to podstawa, zwłaszcza jeśli  nie planujemy śmigać po mieście w trakcie chłodów.

REKLAMA

Idzie zima – co robić?

Jakie więc czynności powinniśmy wykonać jeszcze jesienią? Przede wszystkim należy zastanowić się, gdzie nasz rumak prześpi całą zimę. Niestety, jeśli nie mamy garażu do dyspozycji, sytuacja się komplikuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dlaczego motocykl po zimie nie chce odpalić?

Pomijając problem z ochroną motocykla przed złodziejami, (co nie jest takie oczywiste nawet na parkingu strzeżonym), warunki panujące na dworze nigdy nie będą dość dobre dla naszej maszyny. Niskie temperatury przyspieszają parcienie gumy i powodują zamarzanie wody zbierającej się w zakamarkach silnika.

Parkingi znajdują się też zwykle blisko ulic, które na zimę są posypywane solą, ta zaś niszczy metalowe elementy maszyny. Rdza to niestety wielka bolączka motocyklistów, którzy nie mogą zapewnić swojemu sprzętowi dachu nad głową.

Lepiej wcześniej niż później

Gdy już znajdziemy domek dla naszego motocykla, powinniśmy pomyśleć o wymienieniu oleju wraz z filtrem. Na ogół zaleca się tą wymianę właśnie przed zimą, by materiał naniesiony przez olej nie zapychał kanałów i przewodów olejowych. Inna szkoła mówi co prawda, że olej przez zimę może stracić część swoich właściwości, jednak obecnie najnowsze oleje syntetyczne nie mają tego problemu.

Zobacz też: Jak transportować motocykl?

Warto spuścić też paliwo z gaźników, by zapobiec osadzaniu się wytrącanych osadów na dnie komór pływakowych. W tym celu odkręcamy na chwilę śruby spustowe znajdujące się na dnie komór gaźnikowych. Jeśli nie zrobimy tego przed zimą, będziemy i tak zmuszeni zająć się tą czynnością na wiosnę.

By uniknąć wiosennych problemów z odpaleniem motocykla, koniecznie zadbajmy o akumulator. Powinniśmy wyjąć go z maszyny i w okresie zimowym przechować w ciepłych warunkach. Należy go również systematycznie doładowywać, najlepiej co około dwa tygodnie.

Zanim pożegnamy nasz motocykl na kilka miesięcy, warto również sprawdzić, czy ciśnienie w oponach jest właściwe i ewentualnie je dopompować. Idealnie, jeśli motocykl stoi przez zimę z kołami nad ziemią  – zapobiega to odkształcaniu się opon.

Zobacz też: Rodzaje silników motocyklowych

Stojący w garażu motocykl możemy przynajmniej kilka razy w zimie odwiedzić i odpalić. Stopniowo rozgrzejmy silnik i „przelećmy” przez wszystkie biegi, przy okazji słuchając, w jaki sposób pracuje.

Nareszcie wiosna!

Dni stają się coraz cieplejsze, ptaszki śpiewają, kwiatki kwitną, a za oknem coraz częściej słyszymy znajomy ryk silnika – to oznaki, że nadeszła ulubiona pora roku motocyklistów. Jeśli jesienią grzecznie odrobiliśmy opisaną wyżej pracę domową, powinniśmy uniknąć większych problemów z odpaleniem maszyny, jednak kilka czynności sprawdzających i tak należy wykonać. Jeśli czegoś zaniedbaliśmy, tych obowiązków będzie zdecydowanie więcej.

Zobacz też: Jakie są rodzaje motocykli?

Najpierw wykonujemy podstawowe czynności serwisowe. Jeśli nie spuściliśmy wcześniej paliwa z komór gaźnikowych, robimy to teraz. Konieczne może się okazać oczyszczenie komór z nagromadzonych tam osadów.

Podobnie z olejem – jeśli nie wymieniliśmy go przed zimą, wiosenne porządki to ostatni dzwonek na dokonanie tej wymiany. Pamiętajmy, że co około 12 000 km należy również nabyć nowe świece zapłonowe. Jeśli na wiosnę mamy problemy z odpaleniem sprzętu, możliwe że świece należy po prostu przeczyścić i sprawdzić przerwy między elektrodami.

Obejrzyjmy dokładnie cały silnik pod kątem ewentualnych wycieków. Zainteresujmy się też, kiedy ostatnio kontrolowane były luzy zaworowe i jakie są wymagania producenta. Trudno jest dokonać prawidłowej kontroli samodzielnie, dlatego możliwe, że czas odwiedzić mechanika.

Zobacz też: Motocykl dla kobiety

O ile wyjęliśmy akumulator przed zimą i regularnie go ładowaliśmy, prawdopodobnie wystarczy teraz włożyć go z powrotem. W przeciwnym razie będziemy musieli go wymienić. O takiej konieczności świadczy między innymi białawy nalot na klemach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA