REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 1

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
przygotowanie motocykla do sezonu
przygotowanie motocykla do sezonu

REKLAMA

REKLAMA

Sumienne przygotowanie maszyny do sezonu to podstawa. Pozwoli nam uniknąć niebezpiecznych niespodzianek na drodze i kosztownych napraw. Jakie czynności należy wykonać, by motocykl na początku sezonu był w pełnej gotowości?

Przede wszystkim przygotowania do wiosny należałoby rozpocząć jeszcze przed końcem sezonu poprzedniego. Odpowiednie zimowanie motocykla to podstawa, zwłaszcza jeśli  nie planujemy śmigać po mieście w trakcie chłodów.

REKLAMA

Idzie zima – co robić?

Jakie więc czynności powinniśmy wykonać jeszcze jesienią? Przede wszystkim należy zastanowić się, gdzie nasz rumak prześpi całą zimę. Niestety, jeśli nie mamy garażu do dyspozycji, sytuacja się komplikuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dlaczego motocykl po zimie nie chce odpalić?

Pomijając problem z ochroną motocykla przed złodziejami, (co nie jest takie oczywiste nawet na parkingu strzeżonym), warunki panujące na dworze nigdy nie będą dość dobre dla naszej maszyny. Niskie temperatury przyspieszają parcienie gumy i powodują zamarzanie wody zbierającej się w zakamarkach silnika.

Parkingi znajdują się też zwykle blisko ulic, które na zimę są posypywane solą, ta zaś niszczy metalowe elementy maszyny. Rdza to niestety wielka bolączka motocyklistów, którzy nie mogą zapewnić swojemu sprzętowi dachu nad głową.

Lepiej wcześniej niż później

Gdy już znajdziemy domek dla naszego motocykla, powinniśmy pomyśleć o wymienieniu oleju wraz z filtrem. Na ogół zaleca się tą wymianę właśnie przed zimą, by materiał naniesiony przez olej nie zapychał kanałów i przewodów olejowych. Inna szkoła mówi co prawda, że olej przez zimę może stracić część swoich właściwości, jednak obecnie najnowsze oleje syntetyczne nie mają tego problemu.

Zobacz też: Jak transportować motocykl?

Warto spuścić też paliwo z gaźników, by zapobiec osadzaniu się wytrącanych osadów na dnie komór pływakowych. W tym celu odkręcamy na chwilę śruby spustowe znajdujące się na dnie komór gaźnikowych. Jeśli nie zrobimy tego przed zimą, będziemy i tak zmuszeni zająć się tą czynnością na wiosnę.

By uniknąć wiosennych problemów z odpaleniem motocykla, koniecznie zadbajmy o akumulator. Powinniśmy wyjąć go z maszyny i w okresie zimowym przechować w ciepłych warunkach. Należy go również systematycznie doładowywać, najlepiej co około dwa tygodnie.

Zanim pożegnamy nasz motocykl na kilka miesięcy, warto również sprawdzić, czy ciśnienie w oponach jest właściwe i ewentualnie je dopompować. Idealnie, jeśli motocykl stoi przez zimę z kołami nad ziemią  – zapobiega to odkształcaniu się opon.

Zobacz też: Rodzaje silników motocyklowych

Stojący w garażu motocykl możemy przynajmniej kilka razy w zimie odwiedzić i odpalić. Stopniowo rozgrzejmy silnik i „przelećmy” przez wszystkie biegi, przy okazji słuchając, w jaki sposób pracuje.

Nareszcie wiosna!

Dni stają się coraz cieplejsze, ptaszki śpiewają, kwiatki kwitną, a za oknem coraz częściej słyszymy znajomy ryk silnika – to oznaki, że nadeszła ulubiona pora roku motocyklistów. Jeśli jesienią grzecznie odrobiliśmy opisaną wyżej pracę domową, powinniśmy uniknąć większych problemów z odpaleniem maszyny, jednak kilka czynności sprawdzających i tak należy wykonać. Jeśli czegoś zaniedbaliśmy, tych obowiązków będzie zdecydowanie więcej.

Zobacz też: Jakie są rodzaje motocykli?

Najpierw wykonujemy podstawowe czynności serwisowe. Jeśli nie spuściliśmy wcześniej paliwa z komór gaźnikowych, robimy to teraz. Konieczne może się okazać oczyszczenie komór z nagromadzonych tam osadów.

Podobnie z olejem – jeśli nie wymieniliśmy go przed zimą, wiosenne porządki to ostatni dzwonek na dokonanie tej wymiany. Pamiętajmy, że co około 12 000 km należy również nabyć nowe świece zapłonowe. Jeśli na wiosnę mamy problemy z odpaleniem sprzętu, możliwe że świece należy po prostu przeczyścić i sprawdzić przerwy między elektrodami.

Obejrzyjmy dokładnie cały silnik pod kątem ewentualnych wycieków. Zainteresujmy się też, kiedy ostatnio kontrolowane były luzy zaworowe i jakie są wymagania producenta. Trudno jest dokonać prawidłowej kontroli samodzielnie, dlatego możliwe, że czas odwiedzić mechanika.

Zobacz też: Motocykl dla kobiety

O ile wyjęliśmy akumulator przed zimą i regularnie go ładowaliśmy, prawdopodobnie wystarczy teraz włożyć go z powrotem. W przeciwnym razie będziemy musieli go wymienić. O takiej konieczności świadczy między innymi białawy nalot na klemach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA