Obowiązkowe wyposażenie motocykla
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązującym prawem jest rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 44. poz. 432). Zgodnie z nim, wyposażenie naszego motocykla musi spełniać kilka wymogów.
REKLAMA
Homologacja
Przede wszystkim wszelkie elementy wyposażenia i części związane z bezpieczeństwem użytkowania motocykla i ochroną środowiska muszą spełniać jeden z następujących warunków:
Zobacz też: Jak przygotować skuter do sezonu?
1) znakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub Unii Europejskiej - "e",
2) oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji,
3) oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji,
4) oznakowane są znakiem bezpieczeństwa zgodnie z przepisami o badaniach i certyfikacji.
Obowiązkowe wyposażenie
Po drugie, w motocyklu muszą się znaleźć następujące elementy:
Zobacz też: Jak przygotować się do dłuższej trasy?
1) prędkościomierz umieszczony w polu widzenia kierowcy oraz drogomierz,
2) co najmniej jedno lusterko zewnętrzne po lewej stronie motocykla, zapewniające kierującemu niezbędną dla bezpieczeństwa ruchu widoczność do tyłu,
3) sygnał dźwiękowy o ciągłym i nieprzeraźliwym tonie, o poziomie dźwięku mierzonym podczas postoju pojazdu z odległości 3 m nie mniejszym niż 87 dB,
4) błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony,
5) w urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby niepowołane,
6) tłumik wydechu (poziom hałasu dla motocykla z silnikiem o pojemności skokowej nieprzekraczającej 125 ccm nie może przekraczać 94 dB, a dla motocykli z silnikami o większej pojemności – 96 dB),
7) dwa niezależne hamulce, z których jeden działa co najmniej na przednie koło, a drugi - co najmniej na tylne koło,
8) w ogumienie pneumatyczne o nośności dostosowanej do nacisku koła oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.
Zobacz też: Jak przygotować motocykl do dłuższej trasy?
Pamiętajmy przy tym, że muszą być to opony, których wskaźniki nie pokazują granicznego zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon nie zaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika nie mniejszej niż 1,6 mm. Nie mogą być to również opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę ani opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.
9) Światła:
- drogowe („długie”),
- mijania („krótkie”),
- kierunkowskazy – nie dotyczy to motocykla zarejestrowanego po raz pierwszy przed 1 stycznia1986,
- hamowania „stop”,
- oświetlające tablicę rejestracyjną,
- pozycyjne tylne,
- odblaskowe tylne, inne niż trójkąty.
Dopuszcza się również wyposażenie motocykla w następujące światła:
- przeciwmgłowe przednie,
- przeciwmgłowe tylne,
- odblaskowe przednie,
- odblaskowe boczne,
- jazdy dziennej,
- awaryjne.
Zobacz też: Dlaczego opony w motocyklu przedwcześnie się zużywają?
Plany i zmiany
Nowa ustawa Unii Europejskiej wprowadza również obowiązkowy system ABS dla motocykli z silnikiem o pojemności skokowej przekraczającej 125 ccm. Wciąż jednak nie wiadomo, kiedy nowe przepisy wejdą w życie.
Pierwotnie ABS miał stać się elementem obowiązkowego wyposażenia w 2013 roku, obecnie jednak mówi się już o roku 2017 jako o realnym terminie. Unia przewiduje, że spopularyzowanie ABS-u wpłynie na obniżenie jego cen.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.