REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
Motocykl z Wielkiej Brytanii Fot. Newspress
Motocykl z Wielkiej Brytanii Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Motocykle w Wielkiej Brytanii możemy kupić po bardzo okazyjnych cenach. Pamiętajmy jednak, że po powrocie do kraju czekają nas nieuniknione formalności. Jak szybko i bezboleśnie zarejestrować „anglika”?

Rejestracja nawet polskiego sprzętu może okazać się drogą przez mękę, jeśli nie dopełnimy odpowiednich formalności lub trafimy na wyjątkowo oporną „panią w okienku”. W przypadku motocykli z Wielkiej Brytanii sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana, dlatego warto wiedzieć, czego możemy się spodziewać, by nie dać się zapędzić w urzędzie w przysłowiowy kozi róg.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Gra jest zaś warta świeczki, bo jednoślady angielskie w przeciwieństwie do tamtejszych samochodów można stosunkowo niewielkim kosztem dostosować do polskich warunków.

REKLAMA

Upatrzymy – kupujemy!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy już znajdziemy swój upragniony sprzęt, zwróćmy koniecznie uwagę na to, czy zostaną do niego dołączone legalne dokumenty. W przypadku Wielkiej Brytanii za dowód rejestracyjny robi arkusz V5C. Po zakupie wypełniamy w owym arkuszu sekcję nr 10 i odsyłamy ją do DVLA - angielskiego wydziału komunikacji. Nowy dowód rejestracyjny zostanie nam przysłany w ciągu kilku tygodni, ale tylko na angielski adres.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Uwaga! W Wielkiej Brytanii nie potrzeba umowy kupna-sprzedaży, by stać się właścicielem pojazdu. Z jednej strony warto byłoby uświadomić polskich urzędników o tym, że przepisy na świecie mogą się różnić, jednakże jeśli chcemy uniknąć ewentualnych dyskusji w wydziale komunikacji, możemy spróbować namówić poprzedniego właściciela by spisał z nami taką umowę – na wszelki wypadek.

Opuszczając Wyspy z nową maszyną, wypełniamy w V5C sekcję nr 11 – dotyczącą wyeksportowania motocykla z Wielkiej Brytanii i odsyłamy ją do DVLA. Jeśli kupujemy sprowadzony z Anglii motocykl już w Polsce, np. od handlarza, sprawdźmy dokładnie czy wszystkie te czynności zostały dopełnione.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Kwestie techniczne

Dobra wiadomość jest taka, że od kilku lat pojazdy sprowadzone z krajów Unii Europejskiej posiadające dokumenty potwierdzające dopuszczenie do ruchu, nie muszą ponownie przechodzić w Polsce zeerowego badania technicznego. Zawsze jest to jeden wydatek mniej.

Musimy jednak w pierwszej kolejności odwiedzić tłumacza, który przetłumaczy nam zagraniczne dokumenty. Koszt to około 100 zł. Następnie, podobnie jak to jest w przypadku angielskich samochodów, należy wymienić reflektor bądź reflektory, aby kąt padania światła został dostosowany do ruchu prawostronnego. Gdy to uczynimy, maszyna powinna przejść już obowiązkowy przegląd techniczny, który kosztuje około 120 zł.

Pamiętajmy, że wymiana lampy to nie tylko kwestia formalności. Jeżdżąc po polskich drogach z niedostosowanymi światłami możemy bardzo łatwo oślepić innych kierowców i spowodować wypadek.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Od okienka do okienka

Zabierając się za rejestrację, musimy być przygotowani na wycieczkę po urzędach. Najpierw z kompletem dokumentów wybieramy się do Urzędu Skarbowego, gdzie wypełniamy dokument VAT-24, czyli wniosek o zwolnienie z podatku pojazdu używanego, sprowadzonego z kraju UE. Mimo to musimy uiścić obowiązkową opłatę w wysokości 160 zł.

Po kilku dniach powinniśmy otrzymać papier VAT-25, który razem z pozostałymi dokumentami zabieramy do wydziału komunikacji. Tam po zapłaceniu 190 zł dostajemy tymczasowy dowód  ważny 30 dni oraz upragnioną tablicę rejestracyjną.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A i A1?

Motocykl  oczywiście musimy ubezpieczyć – niektóre wydziały komunikacji wymagają dostarczenia polisy jeszcze przed rejestracją, natomiast zgodnie z prawem, ubezpieczenie należy zakupić najpóźniej w dniu rejestracji. Koszt OC waha się zwykle od około 70 do 250 zł.

Ostatnim krokiem jest odbiór po około czterech tygodniach stałych dokumentów, czyli tzw. twardego dowodu rejestracyjnego. Wówczas nie pozostaje już nic innego, jak cieszyć się nowym nabytkiem na polskich drogach!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA