Nowa Yamaha Grizzly 700 EPS WTHC 2014
REKLAMA
REKLAMA
Nowy Grizzly 700 EPS WTHC - najważniejsze cechy podwozia i zawieszenia
Wytrzymała rama Grizzly 700 EPS WTHC na 2014 rok została wyposażona w dodatkowe wzmocnienia, które poprawią ogólną sztywność podwozia, adaptując konstrukcję do szerszego rozstawu kół.
REKLAMA
Jedną z najbardziej znaczących zmian w zawieszeniu jest użycie nowego projektu podwozia, które teraz zawiera dłuższe górne i dolne, przednie i tylne wahacze. Są one o 30 mm dłuższe niż te użyte w modelu z 2013 roku, co w przypadku dolnych wahaczy oznacza nową, lżejszą konstrukcję.
Zobacz też: Yamaha XVS1300 Custom - opis modelu
REKLAMA
Osadzenie przednich felg jest teraz zredukowane o 2 mm, a rozstaw przednich kół został zwiększony o 56 mm. Półosie oraz drążki kierownicze zostały natomiast dopasowane tak, aby sprostać również szerszemu o 60 mm rozstawowi tylnych kół. Ulepszony system zawieszenia zawiera zaprojektowane na nowo amortyzatory z większym skokiem, zoptymalizowanym tłumieniem dobicia i odbicia oraz sprężynami 2-stopniowymi, z 5-stopniową regulacją napięcia wstępnego.
Do zalet nowego zestawu zawieszenia i szerszego rozstawu osi należy zaliczyć m.in. wyższy poziom stabilności oraz zwiększony komfort jazdy, dzięki którym Grizzly 700 EPS WTHC jest jeszcze lepszym pojazdem do użytku rekreacyjnego i profesjonalnego. Zwiększona stabilność jest szczególnie przydatna przy wspinaniu się na strome zbocza i zjeżdżaniu ze skalistych zboczy, zapewniając kierowcy pewność i poprawiając właściwości terenowe tego dzielnego ATV.
Nowa Yamaha Grizzly 700 EPS WTHC 2014 - ulepszona geometria układu sterowania
Grizzly 700 EPS WTHC na 2014 rok korzysta nie tylko z nowego projektu zawieszenia, ale również z ulepszonej geometrii układu sterowania. Kształt ramienia prowadzącego przekładni kierowniczej został tak zoptymalizowany, aby zredukować wysiłek kierowcy w czasie dłuższych jazd – kierowanie stało się teraz łatwiejsze, a promień skrętu pozostał niemalże taki sam jak w modelu 2013.
Zobacz też: BMW K 1600 GTL Exclusive
Zmodyfikowany kształt felg
Przednie oraz tylne koła w kształcie spirali w modelu 2014 posiadają nowo zaprojektowane, wykręcone na zewnątrz ranty, które chronione są przez opony. Dzięki takiemu rozwiązaniu, w środku felgi nie zbiera się brud, co mogłoby się zdarzyć w odwrotnie ukształtowanych rantach. Nowe felgi przyczyniły się też do zredukowania masy nieresorowanej, natomiast redukcja osadzenia o 2 mm pomogła osiągnąć lekkość prowadzenia.
Nowa Yamaha Grizzly 700 EPS WTHC 2014 - opony Maxxis
Nowe koła wyposażone są w zestaw opon Maxxis MU19 i MU20 drugiej generacji, które zostały stworzone specjalnie dla Yamahy. Wewnętrzna struktura tych opon została zmodyfikowana pod kątem nowych ustawień wahacza oraz dla zwiększenia komfortu jazdy. Wygląd zewnętrzny oraz kształt bieżnika opon przednich Maxxix MU19A AT25X8-12 i tylnych Maxxis MU20A AT25x10-12 pozostają bez zmian.
Nowa Yamaha Grizzly 700 EPS WTHC 2014 - dwustopniowy system EPS
Model 2014 został wyposażony w skalibrowane na nowo oprogramowanie sterujące systemem EPS (elektryczny układ wspomagania kierownicy), zaprojektowane tak, aby dopełnić zmian w geometrii układu sterowania, nowej konstrukcji opon oraz w szerszym rozstawie osi. Wstępna siła została zwiększona, ale zanim EPS zaaplikuje jakąkolwiek siłę wspomagania, potrzebna jest informacja zwrotna o bezwładności.
Zobacz też: Nowe BMW R 1200 RT - opis modelu
Kolejną istotną zmianą jest predefiniowany program sterowania EPS, który załącza się automatycznie w trakcie jazdy z napędem na 4 koła i z zablokowanym dyferencjałem. Inżynierowie Yamahy przeanalizowali różne siły działające tylko w czasie jazdy w trybie 4WD/Diff Lock i w efekcie powstał nowy, predefiniowany program zaprojektowany specjalnie, aby zapewnić odpowiednią siłę wspomagania właśnie w takich sytuacjach.
Nowy Grizzly 700 EPS WTHC - najważniejsze cechy silnika i przekładni
REKLAMA
Inżynierowie Yamahy skupili swoje wysiłki, aby Grizzly 700 EPS WTHC 2014 był czystszy, oszczędniejszy i agresywniejszy. Jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 686 cm3 z głowicą SOHC przeszedł więc liczne techniczne modyfikacje w niemalże wszystkich kluczowych obszarach.
Wartości momentu obrotowego i mocy zostały zwiększone dzięki kilku zmianom w konstrukcji silnika. Zupełnie nowy wałek rozrządu oferuje zmienione czasy otwarć zaworów ze zredukowanym czasem współotwarcia. Użyta została też nowa, jednoportowa głowica z komorą spalania o zakończeniu jednospadkowym. Razem z lżejszym, kutym tłokiem, zmiany te skutkują zwiększoną kompresją – 10.0:1 w porównaniu do 9.2:1 w poprzednim modelu.
Razem ze zmniejszeniem masy tłoka, zastosowane zostały również wałki wyrównoważające o niższej wadze. Z kolei, aby sprostać wyższej mocy oraz momentowi obrotowemu, poprawiono wytrzymałość łożyska korbowodu, a sam korbowód został poddany nowej obróbce termicznej.
Nowa konfiguracja głowicy/tłoka/wałka rozrządu nie tylko dostarcza większe wartości mocy i momentu obrotowego, ale jednocześnie pozwala silnikowi w modelu 2014 spełnić surowe normy emisji spalin. Kluczowe role w uczynieniu tego silnika czystszym pełnią też katalizator o strukturze plastra miodu oraz system zasysania powietrza (Air Induction), który wprowadza świeże powietrze do portu wydechowego, pozwalając dopalić wszelkie pozostałe węglowodory.
W celu zmaksymalizowania możliwości nowych komponentów silnika i spełnienia norm emisji spalin inżynierowie Yamahy zamontowali w nim nową jednostkę sterującą (ECU). Zawiera ona nowe mapowanie zapłonu i wtrysku paliwa, jak również oprogramowanie nowego systemu AI oraz port i złącze dla nowego narzędzia diagnostycznego Yamaha YDT.
Wynikiem wszystkich tych zmian technicznych na sezon 2014 jest silniejszy, mocniejszy i bardziej elastyczny silnik z poprawioną reakcją przepustnicy w całym zakresie obrotowym. Silnik ten jest nie tylko mocniejszy, ale pracuje ekonomiczniej, spełniając ścisłe normy emisji spalin EPA/CARB (w trybie LA-4). Co więcej, ta zupełnie przekonstruowana jednostka zapewnia oszczędność paliwa około 30% w stosunku do modelu 2013. Ten silnik jest czystszy, oszczędniejszy i bardziej agresywny.
Nowa Yamaha Grizzly 700 EPS WTHC 2014 - specyfikacja układu napędowego
Typ: 686 cm3, 1-cylindrowy, chłodzony cieczą, 4-suwowy, SOHC, 4-zaworowy
Średnica x skok: 102,0 mm x 84,0 mm
Stopień sprężania: 10:1
Układ zasilania: Elektronicznie sterowany wtrysk paliwa, pojedyncza przepustnica, Mikuni 40IES
Układ zapłonu: TCI – Digital Transistor Controlled Ignition
Rozrusznik: Elektryczny
Skrzynia biegów: Yamaha Ultramatic® z paskiem V-Belt i funkcją hamowania silnikiem wszystkich kół, biegi Szybki/Wolny/N/R/P
Napęd: Yamaha On-Command ze sterowaniem 2WD/4WD/Diff Lock, Shaft
Źródło: materiały prasowe Yamaha
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.