REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Yamaha YZF 600 R Thundercat – Poradnik kupującego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Sokołowski
Yamaha YZF 600 R Thundercat na torze wyścigowym
Yamaha YZF 600 R Thundercat na torze wyścigowym

REKLAMA

REKLAMA

Yamaha w połowie lat 90 wypuściła na rynek model o przydomku Thundercat, który był następcą znanej i lubianej FZR-y. Konstrukcja praktycznie została bez zmian, tak samo jak silnik praktycznie żywcem przeniesiono z poprzedniego modelu. Zastosowano sprawdzone rozwiązania, co przyczyniło się do tego, ze motocykl ten był produkowany przez prawie dekadę bez większych zmian.

REKLAMA

W porównaniu do swojego poprzednika Thundercat został znacząco przemodelowany wizualnie i pokryto go połaciami plastiku, które dosyć dobrze chronią kierowcę przed deszczem, wiatrem i innymi rzeczami, które nadlatują w nasza stronę znad przedniej owiewki. Mimo swojego wieku Thundercat nadal może cieszyć oko i jego design jest jeszcze w miarę świeży. Nie znajdziemy tutaj bajerów jakie oferują nam dzisiejsze motocykle, jednak będziemy mieli do dyspozycji wszystko co jest niezbędne do jazdy.

REKLAMA

Thundercat był zaliczany do kategorii motocykli sportowych i stawał w szranki z takimi modelami jak Honda CBR 600 F3, Kawasaki ZZR 600 czy Suzuki GSX-R 600. Czas zweryfikował jednak ambicje sportowe tego motocykla i dzisiaj należy go zaklasyfikować do motocykli sportowo-turystycznych. Liderem bezawaryjności segmentu była honda, gixer był szybszy, a zygzak wygodniejszy, a honda prawie bezobsługowa. Oprócz tego konkurencja była trochę tańsza od Yamahy, co nigdy nie pozwoliło jej wybić się w tej stawce. Przejdźmy jednak do konkretów.

Zobacz też: Polskie realia motocyklowe

Silnik

REKLAMA

Tak jak już wcześniej pisałem, nie zaznamy tutaj technicznych fajerwerków, bo silnik jeżeli chodzi o konstrukcję pochodzi z lat 80, co stanowi jego wadę i zaletę. Zaletą jest fakt, że będzie działał do póki nie wlejemy do środka kisielu lub innych substancji które nie są w jakieś formie oleiste. Jednostka jest bardzo trwała i nie wskazuje śladów większego zmęczenia nawet po 70 tyś. km. Dzielnie znosi wszelkiego rodzaju nieczułe traktowanie jak strzelanie z wydechu, kręcenie do odciny i jazdę z pełnym obciążeniem.

Poważną wadą tego motocykla jest skrzynia biegów. Podobnie jak w innych yamahach standardem i w tym modelu jest wypadający drugi bieg. Dzieje się to przede wszystkim z powodu nieumiejętnej i zbyt mało stanowczej zmiany z pierwszego biegu na drugi. Nie wiem czym to jest uwarunkowane, że Yamaha nie potrafi rozwiązać problemu skrzyni do dzisiaj, bo nawet w popularnej małej „Fazie” Fz6 można się spotkać z tym problemem. Koszt naprawy drugiego biegu wynosi ok. 2500-3000 tyś. zł. Kupując używany egzemplarz należy nastawić się na tą wymianę jako nieodłączny element programu. Kombinowanie z używanymi skrzyniami i doraźnymi naprawami mija się z celem kiedy mamy zamiar jeszcze trochę pojeździć danym egzemplarzem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do podróży?

Zawieszenie i prowadzenie

Zawieszenie w Thundercacie określiłbym jako ciut za miękkie. Można to jednak szybko zmienić, bo mamy do dyspozycji pełną regulację twardości zawieszenia, co może dzisiaj jest oczywiste w tej klasie motocykli, jednak w tamtych czasach nie było. Jeżeli to nam nie wystarczy zmienić olej w lagach na bardziej gęsty i mamy problem z głowy.

Zastaniemy tutaj klasyczny widelec teleskopowy z przodu i monoshock z tyły. Rama mimo, ze wygląda na aluminiową jest stalowa, co wpływa na wyższą wagę pojazdu. Jeżeli chodzi o prowadzenie, to oprócz sporej masy w porównaniu z dzisiejszymi motocyklami kociak zachowuje się w zakrętach neutralnie i jedzie tam gdzie go skierujemy. Odziany jest w kapcie rozmiarów 120/60/R17 z przodu i rzadko dziś spotykany w tej klasie rozmiar 160/60/R17 z tyłu. Hamulcom należy się medal za ich skuteczność i precyzję. Były one na tyle skuteczne, że Yamaha zadecydowała, że wylądują one w ich pierwszej R1 i R6, co jest swego rodzaju ciekawostką.

Często można usłyszeć, że sześćsetki nie idą od dołu, a czasem nawet że trzeba się odpychać nogami aby ruszyć. Krótko mówiąc, takie teorie należy włożyć między bajki, co prawda do 3 tyś. obrotów faktycznie niewiele się dzieje, ale jeśli wskazówka obrotomierza przekroczy tę wartość to kociak ochoczo przyspiesza, a w granicach 6-7 tyś zyskuje drugi oddech i pokazuje pazurki. Jeżeli będziemy poruszali się turystycznie we dwie osoby z bagażem, to właściwym zakresem obrotów będzie ten powyżej 6 tyś. 

Zobacz też: Co zabrać w podróż motocyklem?

Eksploatacja i przydatność na co dzień

Motocykl ten nie wygrywał testów porównawczych, jednak królował poza statystykami. Thundercat jest tak naprawdę jednym z nielicznych motocykli którym udał się szpagat pomiędzy sportem, użytecznością i turystyką. Zawdzięcza to między innymi pozycji za kierownicą, która jest lekko pochylona i zapewnia przy tym dobrą ochronę przed wiatrem i deszczem, nawet kierowcy o wzroście wyższym niż przeciętny, Zaleta jest także kanapa, na której można spokojnie wysiedzieć parę godzin z rzędu nie obawiając się zdrętwienia czterech liter. Miejsce pasażera oferuje dużą powierzchnię do siedzenia i praktyczne, pewne uchwyty. Z walorów użytkowych można nadmienić, że spalanie kota ogranicza się w mieście do 5,5-6 l przy w miarę dynamicznej jeździe, a w trasie nawet z pełnym obciążeniem i bagażem potrafi spaść nawet do 4,8 litra jeżeli nie jedziemy autostradą.

Mimo swojej sporej masy i niemałych gabarytów jak na tą pojemność nie powinno być większych problemów z manewrowaniem pomiędzy samochodami czy zawracaniem na węższych drogach, czyli przydatność w mieście można ocenić na plus. Serwisów również nie będziemy musieli odwiedzać zbyt często, bo po pierwsze oprócz drugiego biegu nie ma się co zepsuć, a po drugie przy odrobinie umiejętności i wysiłku można wyjąć z niego silnik za pomocą zestawu kluczy który znajdziemy pod siedzeniem.

Zobacz też: Motocyklowe SUVy

Dlaczego szara eminencja?

Thundercat nigdy nie wszedł na „salony” tak jak uczynił to jego poprzednik i następca. Zawsze był średniakiem, który przy tym nie był najtańszy. Co zatem zadecydowało o fakcie jego długiej produkcji i dużej popularności wśród motocykli używanych? Bez wątpienia jego bezawaryjność, którą poświadczą rzesze użytkowników. Drugim ważnym atutem jest wszechstronność, bo nie ma większego problemu żeby w wakacje założyć kufer lub sakwy i resztę akcesoriów turystycznych i pojechać w siną dal, a w weekend po pracy wyskoczyć na tor i odreagować stresujący tydzień. Mało któremu motocyklowi można powierzyć tyle zadań przy pewności, że nas nie zawiedzie. Trzecim argumentem, który świadczy o jego popularności jest fakt, że nadal można trafić sztuki, które nie widziały polskich dróg i nie przejechały więcej niż 30 tyś km. Niestety te egzemplarze pochodzą z USA, gdzie Thundercat był produkowany do 2004 r.

Nie wiem dlaczego w Polsce kociak jest nadal trochę niedocenionym motocyklem. Raczej nie zobaczymy go zbyt często na ulicach naszych miast. Sytuacja również nie jest za ciekawa jeżeli chodzi o części zamienne do tego modelu. Nie wspomnę już o ASO, gdzie ceny części do tego modelu są astronomicznie drogie np. przewody hamulcowe na przód 550zł. Na rynku części używanych i akcesoriów sytuacją również nie jest różowa, ale nie ma tragedii. Jeżeli chodzi o części używane jak poszukamy to znajdziemy, gorzej się ma sprawa z akcesoriami. Z pomocą przychodzą nam zagraniczne serwisy, gdzie znajdziemy wszystko, czego potrzebujemy.

Zobacz też: Pierwszy motocykl - najgorsze wybory

Podsumowując Yamahę YZF 600 R Thundercat trzeba powiedzieć, że jest to motocykl niedoceniony jednak z bardzo dużym potencjałem na rynku używanym. Ja osobiście polecam go również jako pierwszy motocykl, bo ma dość zrównoważony temperament, a użytkując go będziemy wstanie określić się czy chcemy iść bardziej w turystykę czy może sport. Ceny używanych sztuk wahają się w przedziale 5-12 tyś. zł. Jest to dość duża rozbieżność jednak więcej zależy od stanu niż wieku motocykla.

Yamaha YZF 600 R Thundercat w podróży
Yamaha YZF 600 R Thundercat na torze wyścigowym
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA