REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony motocyklowe - fakty i mity

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Sokołowski
Wszystko o oponach motocyklowych. Fot. Fotolia
Wszystko o oponach motocyklowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dobór opon w motocyklu to kluczowy element bezpieczeństwa. W przeciwieństwie do samochodu, jednoślad ma tylko dwa punkty kontaktu z podłożem, a często tylko jeden. Poniżej przedstawiamy fakty i obalamy mity na temat opon motocyklowych.

Na gumie nie warto oszczędzać

Komplet dobrych szosowych opon motocyklowych kosztuje często ponad 1000 zł, co nie jest małym wydatkiem. Żywotność tych opon jest o wiele mniejsza niż samochodowych. Skutkuje to często tym, że szukamy różnego rodzaju okazji poczynając od opona używanych, a kończąc na oponach nieużywanych z sprzed paru lat. Na co zwracać uwagę przy zakupie opon dowiedzie się za chwilę.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Zakup używanego motocykla

Dlaczego opony są takie ważne?

Opony motocyklowe są produktem bardzo zaawansowanym technologicznie i praktycznie nie do zniszczenia przy normalnej eksploatacji. Kryteria według których produkuje się opony motocyklowe są o wiele surowsze niż ich samochodowe odpowiedniki. Już śpieszę z wyjaśnieniem. Trzeba wziąć pod uwagę, że powierzchnia styku każdej opony motocyklowej, z podłożem jest równa wielkości jajka które położylibyśmy na jezdni. Pod uwagę należy również wziąć, to że opony motocyklowe stykają się z podłożem pod różnymi kątami i dlatego muszą być odpowiednio wyprofilowane.

Wszystkie te czynniki sprawiają, że koszt opracowania i wyprodukowania opony motocyklowej jest o wiele większy niż ma to miejsce w przypadku ogumienia samochodowego. Pomimo zmniejszonej powierzchni styku w stosunku do opon samochodowych, motocyklowe gumy muszą zapewnić porównywalna przyczepność, co również podnosi poprzeczkę dla producentów. Wszystkie te czynniki sprawiają, że bez dobrej gumy, ani rusz.

REKLAMA

Zobacz też: Honda CBR

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kryteria doboru

Czym powinniśmy się kierować wybierając oponę do swojego motocykla? Przede wszystkim typem motocykla, jego wagą i prędkościami jakie będziemy rozwijać. Każdy producent jednośladów podaje jakie opony należy zakładać do danego motocykla i nie powinniśmy przy tych wartościach nic zmieniać. Tutaj szerzej wcale nie znaczy lepiej. Jest to chyba najczęściej popełniany grzech przez motocyklistów jeżeli chodzi o sprawy opon. Szersza opona wygląda lepiej, jednak w istocie znacząco wpływa na zachowanie motocykla podczas jazdy. Najbardziej na jego sterowność.

Uwieżcie że sztab inżynierów budujący dany motocykl dokładnie policzył jakiej opony mu potrzeba. Oprócz odpowiedniego rozmiaru należy zwrócić uwagę na indeks prędkości opony, bo jest to wartość, która określa do jakiej prędkości dana opona jest przystosowana, jak również indeks wagi, który mówi o tym ile kilogramów obciążenia taka opona wytrzyma. Zazwyczaj wraz ze wzrostem indeksów rosną ceny, jednak są to dobrze ulokowane pieniądze. Komplet dobrych opon zapewnia spokój sumienia, że opona wytrzyma te 250 km/h, którymi pędzimy po niemieckiej autostradzie. W wypadku kiedy będzie nam szkoda pieniędzy na dobrą oponę, możemy się spodziewać poważnych konsekwencji łącznie z bliskim kontaktem z asfaltem.

Zobacz też: Akcesoria motocyklowe zwiększające finkcjonalność

Używki, gra warta świeczki?

Używane opony motocyklowe to temat, który ciągnie się od czasu, kiedy zanotowano nagły przyrost rejestracji jednośladów na naszym rynku. W tym czasie hurtowo zaczęto sprowadzać używane opony z za naszej zachodniej granicy, nie zawsze jednak z wiadomych źródeł. Zdarzają się przypadki, że zamiast na śmietnik, opona trafia do dostawczaka, a za tydzień możemy przeczytać w ogłoszeniu internetowym, że jeszcze starczy na 3 tyś km. Przy kupnie używanych opon istnieje duże prawdopodobieństwo, że trafimy się na minę. Powodów jest kilka:

Jednym z nich jest fakt, że nikt nie rezygnuje z dobrej opony, a nasi zachodni sąsiedzi potrafią liczyć pieniądze, w związku z czym jest jakiś powód, że rezygnują z danej opony. Zazwyczaj decydują się zmienić oponę, ponieważ tej której używali uległa uszkodzeniu, najczęściej przebiciu. Na zachodzie nikt się nie bawi w kołkowanie takich opon, bo jest to nie do pomyślenia. Po przedziurawieniu zakłada się nową. Taka przebita opona trafia do nas, jest naprawiana i sprzedawana.

Kolejnym powodem, dla którego nie koniecznie warto rozglądać się za używanymi oponami jest fakt, że pochodzą one również z rozbitych motocykli. Mimo, że taka guma wygląda dobrze na pierwszy rzut oka, to może zdarzyć się tak, że jej struktura jest mocno naruszona, lub uszkodzone będą karkasy. Niestety te wady wyjdą dopiero w trakcie jazdy, a wtedy może być już za późno.

Jedyne co może być pocieszające dla amatorów używanych opon to fakt, że w innych krajach opony zazwyczaj zmienia się w komplecie, a że zużywają się one nierównomiernie, to jest szansa na trafienie używki, która się do czegoś nada, aczkolwiek taka szansa jest naprawdę mała.

Popularne są również używane opony potorowe. „Potorówki” zazwyczaj nie mają homologacji drogowej i ich używanie jest w świetle prawa nielegalne, na czym można zakończyć temat. Istnieje jednak mała ilość opon torowych, które zostały dopuszczone do ruchu. Szansa, że tutaj trafimy na coś co się nada jest chyba największa, ponieważ te opony są równo „zciachane” po bokach, jednak zakres który my będziemy wykorzystywać jest jeszcze w miarę użyteczny. Należy jednak uważać przy tych oponach, bo nagrzewają się one dłużej od „zwykłych” i raczej kiepsko radzą sobie na deszczu.

Zobacz też: Prawidłowa zmiana biegów

Naprawianie opon

W tym przypadku należy kierować się jedną prostą zasadą: opon motocyklowych nie naprawiamy i na tym koniec. Wszelkiego rodzaju kołki, spraye i inne wynalazki służą tylko do tego, aby móc się dowlec do miejsca, gdzie będziemy mogli w spokoju zmienić oponę na nową. Wiem, że jest to nieprzyjemny temat, bo sam byłem zmuszony do wymiany opony w Austrii i wiem dobrze, jak bardzo to boli naszą kieszeń.

Magiczne DOT-y

Cztery cyferki na boku opony, a wzbudzają tyle kontrowersji. Już wyjaśniam. Numer DOT służy do tego, aby oznaczyć termin produkcji opony. Jeżeli opona została wyprodukowana w styczniu 2011 roku to numer, który będzie na niej widniał, będzie wyglądał np. tak: 0211, gdzie pierwsze dwie cyfry określają tydzień w roku, a ostanie dwie rok. Według danych producenta opona jest wstanie nie zatracić swoich właściwości nawet przez pięć lat od daty produkcji. Warunkiem, aby tak się stało jest odpowiedni sposób magazynowania. Aby właściwości opony się nie zmieniły muszą one być magazynowane w ciemnym i suchym magazynie i zostać pokryte warstwą przeciwutleniaczy. Niestety w rzeczywistości wygląda to tak, że rzadko się zdarza aby warunki były idealne, w związku z czym najlepiej sięgać po opony z sprzed roku bądź dwóch lat. Data produkcji jest dobrym argumentem do targowania się ze sprzedawcą, a jakość opony nie odbije się negatywnie na naszym bezpieczeństwie.

Nowe opony ze starszych roczników potrafią być nawet kilkanaście złotych tańsze niż ten sam model z bieżącego roku.

Zobacz też: Wyjazd motocyklem w długą trasę

Zmiana gumy, powód do wyważenia

Każdorazowo przy zmianie opony powinno się wyważyć koło. Nie chodzi już nawet o odczuwalne skutki tego zabiegu, jednak pozwoli to zaoszczędzić cierpienia łożyskom i piastom, które pracują w zawieszeniu motocykla. Trzeba być wyczulonym na jedną istotną sprawę. Nie dajmy zakładać sobie ciężarków większych niż 30-40 g, ponieważ opona się zużywa i traci na wadze, w związku z czym z biegiem czasu mogą wystąpić problemy, bo felga poprzez dużą wagę ciężarków może zacząć bić. Jeżeli masa koła nierówno się rozkłada, trzeba obrócić oponę na feldze i jeszcze raz ją wyważyć. Jeżeli nadal wulkanizator nie jest wstanie odpowiednio wyważyć opony, trzeba zastanowić się nad tym czy opona nie jest uszkodzona.

Dbanie o oponę wydłuża jej żywotność

Największy wpływ na żywotność opony ma sposób w jaki będziemy się obchodzić z manetką i klamką hamulca. Przy sportowych maszynach, których moc oscyluje wokół mocy posiadanej przez bombę atomową nie mamy co liczyć na więcej niż 10 000 km, a to i tak będzie sukcesem. Następną w kolejności czynnością, która może przedłużyć lub skrócić życie opon jest kontrola ciśnienia. Nie dość, że ciśnienie ma decydujący wpływ na właściwości jezdne, to jego kontrola i korekta pozwala na zoptymalizowanie zużycia bieżnika. Warto również od czasu do czasu przyjrzeć się swoim oponom, co pozwoli nam uniknąć niespodzianek typu gwóźdź, pęknięcia czy innych ciał obcych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA