REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony motocyklowe - fakty i mity

Kajetan Sokołowski
Wszystko o oponach motocyklowych. Fot. Fotolia
Wszystko o oponach motocyklowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dobór opon w motocyklu to kluczowy element bezpieczeństwa. W przeciwieństwie do samochodu, jednoślad ma tylko dwa punkty kontaktu z podłożem, a często tylko jeden. Poniżej przedstawiamy fakty i obalamy mity na temat opon motocyklowych.

Na gumie nie warto oszczędzać

Komplet dobrych szosowych opon motocyklowych kosztuje często ponad 1000 zł, co nie jest małym wydatkiem. Żywotność tych opon jest o wiele mniejsza niż samochodowych. Skutkuje to często tym, że szukamy różnego rodzaju okazji poczynając od opona używanych, a kończąc na oponach nieużywanych z sprzed paru lat. Na co zwracać uwagę przy zakupie opon dowiedzie się za chwilę.

REKLAMA

Zobacz też: Zakup używanego motocykla

Dlaczego opony są takie ważne?

REKLAMA

Opony motocyklowe są produktem bardzo zaawansowanym technologicznie i praktycznie nie do zniszczenia przy normalnej eksploatacji. Kryteria według których produkuje się opony motocyklowe są o wiele surowsze niż ich samochodowe odpowiedniki. Już śpieszę z wyjaśnieniem. Trzeba wziąć pod uwagę, że powierzchnia styku każdej opony motocyklowej, z podłożem jest równa wielkości jajka które położylibyśmy na jezdni. Pod uwagę należy również wziąć, to że opony motocyklowe stykają się z podłożem pod różnymi kątami i dlatego muszą być odpowiednio wyprofilowane.

Wszystkie te czynniki sprawiają, że koszt opracowania i wyprodukowania opony motocyklowej jest o wiele większy niż ma to miejsce w przypadku ogumienia samochodowego. Pomimo zmniejszonej powierzchni styku w stosunku do opon samochodowych, motocyklowe gumy muszą zapewnić porównywalna przyczepność, co również podnosi poprzeczkę dla producentów. Wszystkie te czynniki sprawiają, że bez dobrej gumy, ani rusz.

Zobacz też: Honda CBR

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kryteria doboru

REKLAMA

Czym powinniśmy się kierować wybierając oponę do swojego motocykla? Przede wszystkim typem motocykla, jego wagą i prędkościami jakie będziemy rozwijać. Każdy producent jednośladów podaje jakie opony należy zakładać do danego motocykla i nie powinniśmy przy tych wartościach nic zmieniać. Tutaj szerzej wcale nie znaczy lepiej. Jest to chyba najczęściej popełniany grzech przez motocyklistów jeżeli chodzi o sprawy opon. Szersza opona wygląda lepiej, jednak w istocie znacząco wpływa na zachowanie motocykla podczas jazdy. Najbardziej na jego sterowność.

Uwieżcie że sztab inżynierów budujący dany motocykl dokładnie policzył jakiej opony mu potrzeba. Oprócz odpowiedniego rozmiaru należy zwrócić uwagę na indeks prędkości opony, bo jest to wartość, która określa do jakiej prędkości dana opona jest przystosowana, jak również indeks wagi, który mówi o tym ile kilogramów obciążenia taka opona wytrzyma. Zazwyczaj wraz ze wzrostem indeksów rosną ceny, jednak są to dobrze ulokowane pieniądze. Komplet dobrych opon zapewnia spokój sumienia, że opona wytrzyma te 250 km/h, którymi pędzimy po niemieckiej autostradzie. W wypadku kiedy będzie nam szkoda pieniędzy na dobrą oponę, możemy się spodziewać poważnych konsekwencji łącznie z bliskim kontaktem z asfaltem.

Zobacz też: Akcesoria motocyklowe zwiększające finkcjonalność

Używki, gra warta świeczki?

Używane opony motocyklowe to temat, który ciągnie się od czasu, kiedy zanotowano nagły przyrost rejestracji jednośladów na naszym rynku. W tym czasie hurtowo zaczęto sprowadzać używane opony z za naszej zachodniej granicy, nie zawsze jednak z wiadomych źródeł. Zdarzają się przypadki, że zamiast na śmietnik, opona trafia do dostawczaka, a za tydzień możemy przeczytać w ogłoszeniu internetowym, że jeszcze starczy na 3 tyś km. Przy kupnie używanych opon istnieje duże prawdopodobieństwo, że trafimy się na minę. Powodów jest kilka:

Jednym z nich jest fakt, że nikt nie rezygnuje z dobrej opony, a nasi zachodni sąsiedzi potrafią liczyć pieniądze, w związku z czym jest jakiś powód, że rezygnują z danej opony. Zazwyczaj decydują się zmienić oponę, ponieważ tej której używali uległa uszkodzeniu, najczęściej przebiciu. Na zachodzie nikt się nie bawi w kołkowanie takich opon, bo jest to nie do pomyślenia. Po przedziurawieniu zakłada się nową. Taka przebita opona trafia do nas, jest naprawiana i sprzedawana.

Kolejnym powodem, dla którego nie koniecznie warto rozglądać się za używanymi oponami jest fakt, że pochodzą one również z rozbitych motocykli. Mimo, że taka guma wygląda dobrze na pierwszy rzut oka, to może zdarzyć się tak, że jej struktura jest mocno naruszona, lub uszkodzone będą karkasy. Niestety te wady wyjdą dopiero w trakcie jazdy, a wtedy może być już za późno.

Jedyne co może być pocieszające dla amatorów używanych opon to fakt, że w innych krajach opony zazwyczaj zmienia się w komplecie, a że zużywają się one nierównomiernie, to jest szansa na trafienie używki, która się do czegoś nada, aczkolwiek taka szansa jest naprawdę mała.

Popularne są również używane opony potorowe. „Potorówki” zazwyczaj nie mają homologacji drogowej i ich używanie jest w świetle prawa nielegalne, na czym można zakończyć temat. Istnieje jednak mała ilość opon torowych, które zostały dopuszczone do ruchu. Szansa, że tutaj trafimy na coś co się nada jest chyba największa, ponieważ te opony są równo „zciachane” po bokach, jednak zakres który my będziemy wykorzystywać jest jeszcze w miarę użyteczny. Należy jednak uważać przy tych oponach, bo nagrzewają się one dłużej od „zwykłych” i raczej kiepsko radzą sobie na deszczu.

Zobacz też: Prawidłowa zmiana biegów

Naprawianie opon

W tym przypadku należy kierować się jedną prostą zasadą: opon motocyklowych nie naprawiamy i na tym koniec. Wszelkiego rodzaju kołki, spraye i inne wynalazki służą tylko do tego, aby móc się dowlec do miejsca, gdzie będziemy mogli w spokoju zmienić oponę na nową. Wiem, że jest to nieprzyjemny temat, bo sam byłem zmuszony do wymiany opony w Austrii i wiem dobrze, jak bardzo to boli naszą kieszeń.

Magiczne DOT-y

Cztery cyferki na boku opony, a wzbudzają tyle kontrowersji. Już wyjaśniam. Numer DOT służy do tego, aby oznaczyć termin produkcji opony. Jeżeli opona została wyprodukowana w styczniu 2011 roku to numer, który będzie na niej widniał, będzie wyglądał np. tak: 0211, gdzie pierwsze dwie cyfry określają tydzień w roku, a ostanie dwie rok. Według danych producenta opona jest wstanie nie zatracić swoich właściwości nawet przez pięć lat od daty produkcji. Warunkiem, aby tak się stało jest odpowiedni sposób magazynowania. Aby właściwości opony się nie zmieniły muszą one być magazynowane w ciemnym i suchym magazynie i zostać pokryte warstwą przeciwutleniaczy. Niestety w rzeczywistości wygląda to tak, że rzadko się zdarza aby warunki były idealne, w związku z czym najlepiej sięgać po opony z sprzed roku bądź dwóch lat. Data produkcji jest dobrym argumentem do targowania się ze sprzedawcą, a jakość opony nie odbije się negatywnie na naszym bezpieczeństwie.

Nowe opony ze starszych roczników potrafią być nawet kilkanaście złotych tańsze niż ten sam model z bieżącego roku.

Zobacz też: Wyjazd motocyklem w długą trasę

Zmiana gumy, powód do wyważenia

Każdorazowo przy zmianie opony powinno się wyważyć koło. Nie chodzi już nawet o odczuwalne skutki tego zabiegu, jednak pozwoli to zaoszczędzić cierpienia łożyskom i piastom, które pracują w zawieszeniu motocykla. Trzeba być wyczulonym na jedną istotną sprawę. Nie dajmy zakładać sobie ciężarków większych niż 30-40 g, ponieważ opona się zużywa i traci na wadze, w związku z czym z biegiem czasu mogą wystąpić problemy, bo felga poprzez dużą wagę ciężarków może zacząć bić. Jeżeli masa koła nierówno się rozkłada, trzeba obrócić oponę na feldze i jeszcze raz ją wyważyć. Jeżeli nadal wulkanizator nie jest wstanie odpowiednio wyważyć opony, trzeba zastanowić się nad tym czy opona nie jest uszkodzona.

Dbanie o oponę wydłuża jej żywotność

Największy wpływ na żywotność opony ma sposób w jaki będziemy się obchodzić z manetką i klamką hamulca. Przy sportowych maszynach, których moc oscyluje wokół mocy posiadanej przez bombę atomową nie mamy co liczyć na więcej niż 10 000 km, a to i tak będzie sukcesem. Następną w kolejności czynnością, która może przedłużyć lub skrócić życie opon jest kontrola ciśnienia. Nie dość, że ciśnienie ma decydujący wpływ na właściwości jezdne, to jego kontrola i korekta pozwala na zoptymalizowanie zużycia bieżnika. Warto również od czasu do czasu przyjrzeć się swoim oponom, co pozwoli nam uniknąć niespodzianek typu gwóźdź, pęknięcia czy innych ciał obcych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    REKLAMA

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

    W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    REKLAMA

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    REKLAMA