REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo składać się w zakręcie?

Artur Kapłan
Technika składania się w zakręt Fot. Fotolia
Technika składania się w zakręt Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Składanie się w zakręcie to czynność mająca na celu przeniesienie ciężaru ciała motocyklisty na jednośladzie w sposób korzystny dla jakości pokonania zakrętu. Należy zastanowić się czy taka technika jazdy w codziennym poruszaniu się po drogach jest wskazana lub przydatna chociaż w najmniejszym stopniu. Postaramy się przybliżyć to zagadnienie i rozwiać wątpliwości.

Jak już powiedziano we wstępie, składanie się w zakręcie polega na odpowiednim przemieszczeniu ciężaru ciała motocyklisty aby poprawić zachowanie motocykla w zakręcie. Wyróżnia się trzy podstawowe sposoby pochylania się wraz z motocyklem. Środowisko motocyklowe nazwało je następująco: stylem angielskim, niemieckim i włoskim.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Technika przeciwskrętu

W pierwszej kolejności przybliżymy charakterystykę stylu, który potocznie nazywa się „schodzeniem na kolano”. Jest to styl włoski. Podczas takiego pokonywania zakrętów biker znajduje się w zasadzie obok swojego rumaka. Jeździec jest w znacznie większym pochyleniu niż jego motocykl, przez co środek ciężkości tandemu motocyklista+jednoślad znajduje się nisko nad nawierzchnią drogi. Pozwala to na znacznie szybsze pokonywanie zakrętów. Styl ten stosowany jest głównie na torze wyścigowym i raczej tam powinien pozostać. Próby dotknięcia kolanem asfaltu drogi publicznej wymagają jazdy w dużą prędkością i są niebezpieczne zarówno dla motocyklisty jak i dla osób w bezpośrednim otoczeniu. Zachęcić jedynie możemy do stosowania składania się w stylu włoskim w wersji soft. W normalnym ruchu po drogach publicznych wystarczy zdjąć jeden lub półtora pośladka z siedzenia i delikatnie pochylić ciało w wewnętrzną stronę winkla. Takie zachowanie pozwoli poczuć się pewniej w zakręcie, umożliwi szybsze jego pokonanie nie stwarzając zbędnego ryzyka.

Zobacz też: Technika prawidłowego hamowania

REKLAMA

Drugim i chyba najczęściej stosowanym typem składania się w zakręt jest styl niemiecki. Stosowany zupełnie podświadomie przez większość motocyklistów, a nawet rowerzystów. Styl ten polega na schodzeniu w zakręt będąc nachylonym do nawierzchni pod takim samym kątem jak motocykl. Taka jazda przy zachowaniu rozsądnych prędkości jest bardzo bezpieczna i można pokusić się o stwierdzenie, iż jest gwarantem bezkolizyjnej przejażdżki. Taki rodzaj składania się w zakręt należy stosować podczas jazdy z pasażem. Jeśli wsiądziemy na czyjś motocykl i nie znamy jego zachowania to tak samo – nie próbujmy schodzić na kolano. Najlepszy wtedy okaże się styl niemiecki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzecim i ostatnim stylem składania się w zakręcie jest styl angielski. Nie jest on zbyt często używany w sposób świadomy. Zazwyczaj jego wykorzystanie wynika ze strachu. Świadomość możliwości kontaktu łokcia czy kolana z asfaltem powoduje, że biker „wgniata” motocykl w nawierzchnię samemu próbując od niej „uciec”.

Zobacz też: Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?

Każdy z wyżej wymienionych stylów jazdy może być stosowany z powodzeniem w różnych sytuacjach. Należy jednak pamiętać, że bez względu na to na jaką jazdę się zdecydujemy musimy zachować zdrowy rozsądek i nie narażać na zbędne niebezpieczeństwo siebie i innych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA