REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo składać się w zakręcie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Kapłan
Technika składania się w zakręt Fot. Fotolia
Technika składania się w zakręt Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Składanie się w zakręcie to czynność mająca na celu przeniesienie ciężaru ciała motocyklisty na jednośladzie w sposób korzystny dla jakości pokonania zakrętu. Należy zastanowić się czy taka technika jazdy w codziennym poruszaniu się po drogach jest wskazana lub przydatna chociaż w najmniejszym stopniu. Postaramy się przybliżyć to zagadnienie i rozwiać wątpliwości.

Jak już powiedziano we wstępie, składanie się w zakręcie polega na odpowiednim przemieszczeniu ciężaru ciała motocyklisty aby poprawić zachowanie motocykla w zakręcie. Wyróżnia się trzy podstawowe sposoby pochylania się wraz z motocyklem. Środowisko motocyklowe nazwało je następująco: stylem angielskim, niemieckim i włoskim.

REKLAMA

Zobacz też: Technika przeciwskrętu

W pierwszej kolejności przybliżymy charakterystykę stylu, który potocznie nazywa się „schodzeniem na kolano”. Jest to styl włoski. Podczas takiego pokonywania zakrętów biker znajduje się w zasadzie obok swojego rumaka. Jeździec jest w znacznie większym pochyleniu niż jego motocykl, przez co środek ciężkości tandemu motocyklista+jednoślad znajduje się nisko nad nawierzchnią drogi. Pozwala to na znacznie szybsze pokonywanie zakrętów. Styl ten stosowany jest głównie na torze wyścigowym i raczej tam powinien pozostać. Próby dotknięcia kolanem asfaltu drogi publicznej wymagają jazdy w dużą prędkością i są niebezpieczne zarówno dla motocyklisty jak i dla osób w bezpośrednim otoczeniu. Zachęcić jedynie możemy do stosowania składania się w stylu włoskim w wersji soft. W normalnym ruchu po drogach publicznych wystarczy zdjąć jeden lub półtora pośladka z siedzenia i delikatnie pochylić ciało w wewnętrzną stronę winkla. Takie zachowanie pozwoli poczuć się pewniej w zakręcie, umożliwi szybsze jego pokonanie nie stwarzając zbędnego ryzyka.

Zobacz też: Technika prawidłowego hamowania

REKLAMA

Drugim i chyba najczęściej stosowanym typem składania się w zakręt jest styl niemiecki. Stosowany zupełnie podświadomie przez większość motocyklistów, a nawet rowerzystów. Styl ten polega na schodzeniu w zakręt będąc nachylonym do nawierzchni pod takim samym kątem jak motocykl. Taka jazda przy zachowaniu rozsądnych prędkości jest bardzo bezpieczna i można pokusić się o stwierdzenie, iż jest gwarantem bezkolizyjnej przejażdżki. Taki rodzaj składania się w zakręt należy stosować podczas jazdy z pasażem. Jeśli wsiądziemy na czyjś motocykl i nie znamy jego zachowania to tak samo – nie próbujmy schodzić na kolano. Najlepszy wtedy okaże się styl niemiecki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzecim i ostatnim stylem składania się w zakręcie jest styl angielski. Nie jest on zbyt często używany w sposób świadomy. Zazwyczaj jego wykorzystanie wynika ze strachu. Świadomość możliwości kontaktu łokcia czy kolana z asfaltem powoduje, że biker „wgniata” motocykl w nawierzchnię samemu próbując od niej „uciec”.

Zobacz też: Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?

Każdy z wyżej wymienionych stylów jazdy może być stosowany z powodzeniem w różnych sytuacjach. Należy jednak pamiętać, że bez względu na to na jaką jazdę się zdecydujemy musimy zachować zdrowy rozsądek i nie narażać na zbędne niebezpieczeństwo siebie i innych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA