REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo składać się w zakręcie?

Artur Kapłan
Technika składania się w zakręt Fot. Fotolia
Technika składania się w zakręt Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Składanie się w zakręcie to czynność mająca na celu przeniesienie ciężaru ciała motocyklisty na jednośladzie w sposób korzystny dla jakości pokonania zakrętu. Należy zastanowić się czy taka technika jazdy w codziennym poruszaniu się po drogach jest wskazana lub przydatna chociaż w najmniejszym stopniu. Postaramy się przybliżyć to zagadnienie i rozwiać wątpliwości.

Jak już powiedziano we wstępie, składanie się w zakręcie polega na odpowiednim przemieszczeniu ciężaru ciała motocyklisty aby poprawić zachowanie motocykla w zakręcie. Wyróżnia się trzy podstawowe sposoby pochylania się wraz z motocyklem. Środowisko motocyklowe nazwało je następująco: stylem angielskim, niemieckim i włoskim.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Technika przeciwskrętu

W pierwszej kolejności przybliżymy charakterystykę stylu, który potocznie nazywa się „schodzeniem na kolano”. Jest to styl włoski. Podczas takiego pokonywania zakrętów biker znajduje się w zasadzie obok swojego rumaka. Jeździec jest w znacznie większym pochyleniu niż jego motocykl, przez co środek ciężkości tandemu motocyklista+jednoślad znajduje się nisko nad nawierzchnią drogi. Pozwala to na znacznie szybsze pokonywanie zakrętów. Styl ten stosowany jest głównie na torze wyścigowym i raczej tam powinien pozostać. Próby dotknięcia kolanem asfaltu drogi publicznej wymagają jazdy w dużą prędkością i są niebezpieczne zarówno dla motocyklisty jak i dla osób w bezpośrednim otoczeniu. Zachęcić jedynie możemy do stosowania składania się w stylu włoskim w wersji soft. W normalnym ruchu po drogach publicznych wystarczy zdjąć jeden lub półtora pośladka z siedzenia i delikatnie pochylić ciało w wewnętrzną stronę winkla. Takie zachowanie pozwoli poczuć się pewniej w zakręcie, umożliwi szybsze jego pokonanie nie stwarzając zbędnego ryzyka.

Zobacz też: Technika prawidłowego hamowania

REKLAMA

Drugim i chyba najczęściej stosowanym typem składania się w zakręt jest styl niemiecki. Stosowany zupełnie podświadomie przez większość motocyklistów, a nawet rowerzystów. Styl ten polega na schodzeniu w zakręt będąc nachylonym do nawierzchni pod takim samym kątem jak motocykl. Taka jazda przy zachowaniu rozsądnych prędkości jest bardzo bezpieczna i można pokusić się o stwierdzenie, iż jest gwarantem bezkolizyjnej przejażdżki. Taki rodzaj składania się w zakręt należy stosować podczas jazdy z pasażem. Jeśli wsiądziemy na czyjś motocykl i nie znamy jego zachowania to tak samo – nie próbujmy schodzić na kolano. Najlepszy wtedy okaże się styl niemiecki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzecim i ostatnim stylem składania się w zakręcie jest styl angielski. Nie jest on zbyt często używany w sposób świadomy. Zazwyczaj jego wykorzystanie wynika ze strachu. Świadomość możliwości kontaktu łokcia czy kolana z asfaltem powoduje, że biker „wgniata” motocykl w nawierzchnię samemu próbując od niej „uciec”.

Zobacz też: Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?

Każdy z wyżej wymienionych stylów jazdy może być stosowany z powodzeniem w różnych sytuacjach. Należy jednak pamiętać, że bez względu na to na jaką jazdę się zdecydujemy musimy zachować zdrowy rozsądek i nie narażać na zbędne niebezpieczeństwo siebie i innych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA