REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć motocyklem w korku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Kapłan
Przemieszczanie się w korku Fot. Fotolia
Przemieszczanie się w korku Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda w korku jest stałym elementem przemieszczania się motocyklistów mieszkających w dużych miastach. Jazda taka niesie za sobą dużą odpowiedzialność, bo w razie błędu motocyklisty uszkodzeniu ulec może samochód jadący obok, który porusza się zgodnie z przepisami.

Jeśli chodzi o technikę jazdy w mieście gdy prędkość oscyluje w granicach 30 km/h to sprawa jest dość prosta. Używając przeciwskrętu jesteśmy w stanie bezkolizyjnie poruszać się po ulicach. Technika ta przyniesie oczekiwany skutek tylko i wyłącznie wtedy gdy jest dobrze wyćwiczona i jej użycie wynika z odruchów, które nie wymagają zastanawiania się nad wykonywanymi czynnościami. Więcej o przeciwskręcie przeczytacie tutaj.

REKLAMA

Zobacz też: Poruszanie się motocuklem w grupie

Dużym niebezpieczeństwem dla motocyklistów są koleiny, zwłaszcza te występujące w obrębie skrzyżowań. Powoli toczący się jednoślad łatwo może zostać wybity ze stanu równowagi po najechaniu na boczną ściankę koleiny. Zagrożenie związane z występowaniem kolein może objawić się w dość banalny sposób. Mianowicie motocyklista zatrzymujący swój jednoślad może nie zauważyć ubytku jezdni i stracić równowagę próbując podeprzeć się nogą. Takie zaskoczenie może źle się skończyć zwłaszcza dla posiadaczy motocykli typu enduro, dla których kilka dodatkowych centymetrów do dna koleiny może okazać się dość znaczącą odległością.

Zobacz też: Jazda po mokrej nawierzchni

Podczas przemieszczania się między autami bardzo istotna jest poprawna pozycja za kierownicą. Pozwala ona na dobre wyczucie balansu motocykla i obserwację otoczenia bez konieczności skupiania się na niepotrzebnych rzeczach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy musimy przebić się przez zatłoczone centrum miasta dobrze jest wszystko planować z pewnym wyprzedzeniem. Nie chodzi o planowanie manewrów 30 minut wcześniej, gdyż wiadomo, że jest to niewykonalne. Dobrze, aby motocyklista obserwował rozwój sytuacji na drodze i wiedział, w którym miejscu chce się znaleźć za kilka sekund. Pozwoli to na pewne dążenie do niezbyt odlegle obranego celu i dzięki temu biker uniknie kurczowych ruchów kierownicą.

Zobacz też: Jazda motocyklem po drodze z koleinami

REKLAMA

Przebijając się przez liczne miejsca o dużym zagęszczeniu ruchu powinniśmy mieć na uwadze to, że nie wszyscy kierowcy samochód są przychylnie nastawieni do wyprzedzających ich środkiem drogi motocyklistów. Niektórzy gotowi są specjalnie zajechać nam drogę, inni z kolei po prostu nie widzą motocykla w lusterku i nieoczekiwanie mogą wykonać manewr zmiany pasa ruchu. Powinniśmy być wyczuleni na tego typu sytuacje.

Godny pochwały jest czyn jaki wykonały władze miasta Krakowa dla poprawy bezpieczeństwa kierowców samochodów i jednośladów. Mianowicie, na głównych arteriach miasta ustawiono znaki, których hasło brzmi: „Miejsca wystarczy dla wszystkich”. Kierowcy aut widząc takie oznakowanie przypominają sobie o obecności jednośladów na drogach, zachowują większą czujność i zmieniają nastawienie wobec bikerów.

Zobacz też: Nocna jazda motocyklem

Podczas jazdy w korku każdy motocyklista powinien mieć na względzie to, że w razie kolizji prawo nie stoi po jego stronie. Przepisy, które zwykle wykorzystywane są w razie wypadku motocykla w ruchu miejskim mówią o nie zachowaniu odpowiedniej odległości od pojazdu wymijanego/wyprzedzanego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA