REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć motocyklem w korku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Kapłan
Przemieszczanie się w korku Fot. Fotolia
Przemieszczanie się w korku Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda w korku jest stałym elementem przemieszczania się motocyklistów mieszkających w dużych miastach. Jazda taka niesie za sobą dużą odpowiedzialność, bo w razie błędu motocyklisty uszkodzeniu ulec może samochód jadący obok, który porusza się zgodnie z przepisami.

Jeśli chodzi o technikę jazdy w mieście gdy prędkość oscyluje w granicach 30 km/h to sprawa jest dość prosta. Używając przeciwskrętu jesteśmy w stanie bezkolizyjnie poruszać się po ulicach. Technika ta przyniesie oczekiwany skutek tylko i wyłącznie wtedy gdy jest dobrze wyćwiczona i jej użycie wynika z odruchów, które nie wymagają zastanawiania się nad wykonywanymi czynnościami. Więcej o przeciwskręcie przeczytacie tutaj.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Poruszanie się motocuklem w grupie

Dużym niebezpieczeństwem dla motocyklistów są koleiny, zwłaszcza te występujące w obrębie skrzyżowań. Powoli toczący się jednoślad łatwo może zostać wybity ze stanu równowagi po najechaniu na boczną ściankę koleiny. Zagrożenie związane z występowaniem kolein może objawić się w dość banalny sposób. Mianowicie motocyklista zatrzymujący swój jednoślad może nie zauważyć ubytku jezdni i stracić równowagę próbując podeprzeć się nogą. Takie zaskoczenie może źle się skończyć zwłaszcza dla posiadaczy motocykli typu enduro, dla których kilka dodatkowych centymetrów do dna koleiny może okazać się dość znaczącą odległością.

Zobacz też: Jazda po mokrej nawierzchni

REKLAMA

Podczas przemieszczania się między autami bardzo istotna jest poprawna pozycja za kierownicą. Pozwala ona na dobre wyczucie balansu motocykla i obserwację otoczenia bez konieczności skupiania się na niepotrzebnych rzeczach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy musimy przebić się przez zatłoczone centrum miasta dobrze jest wszystko planować z pewnym wyprzedzeniem. Nie chodzi o planowanie manewrów 30 minut wcześniej, gdyż wiadomo, że jest to niewykonalne. Dobrze, aby motocyklista obserwował rozwój sytuacji na drodze i wiedział, w którym miejscu chce się znaleźć za kilka sekund. Pozwoli to na pewne dążenie do niezbyt odlegle obranego celu i dzięki temu biker uniknie kurczowych ruchów kierownicą.

Zobacz też: Jazda motocyklem po drodze z koleinami

Przebijając się przez liczne miejsca o dużym zagęszczeniu ruchu powinniśmy mieć na uwadze to, że nie wszyscy kierowcy samochód są przychylnie nastawieni do wyprzedzających ich środkiem drogi motocyklistów. Niektórzy gotowi są specjalnie zajechać nam drogę, inni z kolei po prostu nie widzą motocykla w lusterku i nieoczekiwanie mogą wykonać manewr zmiany pasa ruchu. Powinniśmy być wyczuleni na tego typu sytuacje.

Godny pochwały jest czyn jaki wykonały władze miasta Krakowa dla poprawy bezpieczeństwa kierowców samochodów i jednośladów. Mianowicie, na głównych arteriach miasta ustawiono znaki, których hasło brzmi: „Miejsca wystarczy dla wszystkich”. Kierowcy aut widząc takie oznakowanie przypominają sobie o obecności jednośladów na drogach, zachowują większą czujność i zmieniają nastawienie wobec bikerów.

Zobacz też: Nocna jazda motocyklem

Podczas jazdy w korku każdy motocyklista powinien mieć na względzie to, że w razie kolizji prawo nie stoi po jego stronie. Przepisy, które zwykle wykorzystywane są w razie wypadku motocykla w ruchu miejskim mówią o nie zachowaniu odpowiedniej odległości od pojazdu wymijanego/wyprzedzanego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA