REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najlepszy tor jazdy w zakręcie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Kapłan
Tor jazdy w zakręcie Fot. Fotolia
Tor jazdy w zakręcie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściwy tor jazdy w zakręcie jest zagadnieniem mającym znaczny wpływ na bezpieczeństwo jazdy motocyklem. Jednoślad jest pojazdem znacznie trudniej sterowalnym w zakręcie niż samochód. Z racji tego przygotowanie do wejścia w łuk powinno być należycie wykonane.

Wyróżniamy trzy fazy zakrętu: wejście, szczyt i wyjście. Najistotniejsze ze wszystkich wyróżnionych etapów jest wejście w zakręt. Gdy odpowiednio przygotujemy się do pokonania winkla, to cały przejazd powinien przebiec bez większych trudności. Jeśli jednak na samym wejściu coś pójdzie nie tak, to niemalże pewne jest, że dalsza część łuku będzie koszmarem dla bikera.

REKLAMA

Zobacz też: Jak prawidłowo składać się w zakręcie?

Jeśli chwilę przed wejściem w pochylenie zdamy sobie sprawę z tego, że jedziemy zbyt szybko, nasz tor jazdy nie pozwoli na utrzymanie się w swoim pasie ruchu lub też gdy zaskoczą nas nierówności drogi, to tylko zimna krew może pomóc w opanowaniu motocykla. W momencie, gdy pojawi się panika, to próba ogarnięcia całej sytuacji będzie przypominała losowe naciskanie na poszczególne manetki wraz z chaotycznymi ruchami kierownicą. Motocyklista powinien starać unikać tego typu sytuacji poprzez dostosowanie prędkości do panujących warunków na drodze i odpowiedniego ustawienia motocykla w przestrzeni drogi przez wejściem w zakręt.

Zobacz też: Technika przeciwskrętu

REKLAMA

Jak wiadomo, poprawne zorientowanie jednośladu w zakręcie to klucz do bezpiecznego pokonania łuku. W przypadku zakrętów w prawo powinniśmy ustawić się przy środkowej linii drogi. Wejście w zakręt z tego obszaru szosy pozwoli na obserwację największego pola zakrętu. Jadąc dalej, powinniśmy od środkowej linii drogi schodzić ku jej prawemu poboczu, aby w szczycie winkla jechać przy linii bocznej. Jeśli zakręt nie jest jednym z zacieśniających się pod koniec (najbardziej nielubiany przez motocyklistów), to można już okrzyknąć sukces. Po przekroczeniu szczytu zakrętu nasz tor jazdy niewiele różni się od kierunku dalszej drogi za zakrętem. Trochę mocniejsze dodaniu gazu pozwoli na szybsze opuszczenie winkla i wyjście z łuku w miejscu bliskim linii środkowej drogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakręty w lewo pokonujemy analogicznie. Zaczynamy od zewnętrznej strony zakrętu (linia boczna drogi) po to aby w szczycie winkla być przy linii środkowej (należy bardzo uważać na nadjeżdżające z naprzeciwka pojazdy), a następnie przy wyjściu z zakrętu znaleźć się znów przy linii bocznej.

Zobacz też: Technika prawidłowego hamowania

Nie należy zapominać o zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa. Powinniśmy cały czas być świadomi, że nie jesteśmy sami na drodze i każdy nasz błąd może mieć nieprzyjemne konsekwencje dla innych uczestników ruchu. Dlatego też ostrzejszej jazdy powinniśmy próbować na zamkniętych odcinkach drogi lub na torach wyścigowych. Ta ostatnia opcja jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem, chociażby ze względu na to, że tor jest w stanie wybaczyć nam więcej błędów. Odcinki o szerokości niejednokrotnie przekraczającej 12 metrów pozwalają na popełnianie błędów bez ponoszenia większych konsekwencji. Jeden pas na drodze publicznej ma szerokość nie przekraczającą trzech metrów, nawierzchnia nie jest idealna i nigdy nie wiemy czy ktoś inny nie popełni błędu wjeżdżając na nasz pas ruchu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA