REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Tor jazdy w zakręcie Fot. Fotolia
Tor jazdy w zakręcie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściwy tor jazdy w zakręcie jest zagadnieniem mającym znaczny wpływ na bezpieczeństwo jazdy motocyklem. Jednoślad jest pojazdem znacznie trudniej sterowalnym w zakręcie niż samochód. Z racji tego przygotowanie do wejścia w łuk powinno być należycie wykonane.

Wyróżniamy trzy fazy zakrętu: wejście, szczyt i wyjście. Najistotniejsze ze wszystkich wyróżnionych etapów jest wejście w zakręt. Gdy odpowiednio przygotujemy się do pokonania winkla, to cały przejazd powinien przebiec bez większych trudności. Jeśli jednak na samym wejściu coś pójdzie nie tak, to niemalże pewne jest, że dalsza część łuku będzie koszmarem dla bikera.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak prawidłowo składać się w zakręcie?

Jeśli chwilę przed wejściem w pochylenie zdamy sobie sprawę z tego, że jedziemy zbyt szybko, nasz tor jazdy nie pozwoli na utrzymanie się w swoim pasie ruchu lub też gdy zaskoczą nas nierówności drogi, to tylko zimna krew może pomóc w opanowaniu motocykla. W momencie, gdy pojawi się panika, to próba ogarnięcia całej sytuacji będzie przypominała losowe naciskanie na poszczególne manetki wraz z chaotycznymi ruchami kierownicą. Motocyklista powinien starać unikać tego typu sytuacji poprzez dostosowanie prędkości do panujących warunków na drodze i odpowiedniego ustawienia motocykla w przestrzeni drogi przez wejściem w zakręt.

Zobacz też: Technika przeciwskrętu

REKLAMA

Jak wiadomo, poprawne zorientowanie jednośladu w zakręcie to klucz do bezpiecznego pokonania łuku. W przypadku zakrętów w prawo powinniśmy ustawić się przy środkowej linii drogi. Wejście w zakręt z tego obszaru szosy pozwoli na obserwację największego pola zakrętu. Jadąc dalej, powinniśmy od środkowej linii drogi schodzić ku jej prawemu poboczu, aby w szczycie winkla jechać przy linii bocznej. Jeśli zakręt nie jest jednym z zacieśniających się pod koniec (najbardziej nielubiany przez motocyklistów), to można już okrzyknąć sukces. Po przekroczeniu szczytu zakrętu nasz tor jazdy niewiele różni się od kierunku dalszej drogi za zakrętem. Trochę mocniejsze dodaniu gazu pozwoli na szybsze opuszczenie winkla i wyjście z łuku w miejscu bliskim linii środkowej drogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakręty w lewo pokonujemy analogicznie. Zaczynamy od zewnętrznej strony zakrętu (linia boczna drogi) po to aby w szczycie winkla być przy linii środkowej (należy bardzo uważać na nadjeżdżające z naprzeciwka pojazdy), a następnie przy wyjściu z zakrętu znaleźć się znów przy linii bocznej.

Zobacz też: Technika prawidłowego hamowania

Nie należy zapominać o zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa. Powinniśmy cały czas być świadomi, że nie jesteśmy sami na drodze i każdy nasz błąd może mieć nieprzyjemne konsekwencje dla innych uczestników ruchu. Dlatego też ostrzejszej jazdy powinniśmy próbować na zamkniętych odcinkach drogi lub na torach wyścigowych. Ta ostatnia opcja jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem, chociażby ze względu na to, że tor jest w stanie wybaczyć nam więcej błędów. Odcinki o szerokości niejednokrotnie przekraczającej 12 metrów pozwalają na popełnianie błędów bez ponoszenia większych konsekwencji. Jeden pas na drodze publicznej ma szerokość nie przekraczającą trzech metrów, nawierzchnia nie jest idealna i nigdy nie wiemy czy ktoś inny nie popełni błędu wjeżdżając na nasz pas ruchu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA