REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Tor jazdy w zakręcie Fot. Fotolia
Tor jazdy w zakręcie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściwy tor jazdy w zakręcie jest zagadnieniem mającym znaczny wpływ na bezpieczeństwo jazdy motocyklem. Jednoślad jest pojazdem znacznie trudniej sterowalnym w zakręcie niż samochód. Z racji tego przygotowanie do wejścia w łuk powinno być należycie wykonane.

Wyróżniamy trzy fazy zakrętu: wejście, szczyt i wyjście. Najistotniejsze ze wszystkich wyróżnionych etapów jest wejście w zakręt. Gdy odpowiednio przygotujemy się do pokonania winkla, to cały przejazd powinien przebiec bez większych trudności. Jeśli jednak na samym wejściu coś pójdzie nie tak, to niemalże pewne jest, że dalsza część łuku będzie koszmarem dla bikera.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak prawidłowo składać się w zakręcie?

Jeśli chwilę przed wejściem w pochylenie zdamy sobie sprawę z tego, że jedziemy zbyt szybko, nasz tor jazdy nie pozwoli na utrzymanie się w swoim pasie ruchu lub też gdy zaskoczą nas nierówności drogi, to tylko zimna krew może pomóc w opanowaniu motocykla. W momencie, gdy pojawi się panika, to próba ogarnięcia całej sytuacji będzie przypominała losowe naciskanie na poszczególne manetki wraz z chaotycznymi ruchami kierownicą. Motocyklista powinien starać unikać tego typu sytuacji poprzez dostosowanie prędkości do panujących warunków na drodze i odpowiedniego ustawienia motocykla w przestrzeni drogi przez wejściem w zakręt.

Zobacz też: Technika przeciwskrętu

REKLAMA

Jak wiadomo, poprawne zorientowanie jednośladu w zakręcie to klucz do bezpiecznego pokonania łuku. W przypadku zakrętów w prawo powinniśmy ustawić się przy środkowej linii drogi. Wejście w zakręt z tego obszaru szosy pozwoli na obserwację największego pola zakrętu. Jadąc dalej, powinniśmy od środkowej linii drogi schodzić ku jej prawemu poboczu, aby w szczycie winkla jechać przy linii bocznej. Jeśli zakręt nie jest jednym z zacieśniających się pod koniec (najbardziej nielubiany przez motocyklistów), to można już okrzyknąć sukces. Po przekroczeniu szczytu zakrętu nasz tor jazdy niewiele różni się od kierunku dalszej drogi za zakrętem. Trochę mocniejsze dodaniu gazu pozwoli na szybsze opuszczenie winkla i wyjście z łuku w miejscu bliskim linii środkowej drogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakręty w lewo pokonujemy analogicznie. Zaczynamy od zewnętrznej strony zakrętu (linia boczna drogi) po to aby w szczycie winkla być przy linii środkowej (należy bardzo uważać na nadjeżdżające z naprzeciwka pojazdy), a następnie przy wyjściu z zakrętu znaleźć się znów przy linii bocznej.

Zobacz też: Technika prawidłowego hamowania

Nie należy zapominać o zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa. Powinniśmy cały czas być świadomi, że nie jesteśmy sami na drodze i każdy nasz błąd może mieć nieprzyjemne konsekwencje dla innych uczestników ruchu. Dlatego też ostrzejszej jazdy powinniśmy próbować na zamkniętych odcinkach drogi lub na torach wyścigowych. Ta ostatnia opcja jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem, chociażby ze względu na to, że tor jest w stanie wybaczyć nam więcej błędów. Odcinki o szerokości niejednokrotnie przekraczającej 12 metrów pozwalają na popełnianie błędów bez ponoszenia większych konsekwencji. Jeden pas na drodze publicznej ma szerokość nie przekraczającą trzech metrów, nawierzchnia nie jest idealna i nigdy nie wiemy czy ktoś inny nie popełni błędu wjeżdżając na nasz pas ruchu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA