REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najlepszy tor jazdy w zakręcie

Artur Kapłan
Tor jazdy w zakręcie Fot. Fotolia
Tor jazdy w zakręcie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściwy tor jazdy w zakręcie jest zagadnieniem mającym znaczny wpływ na bezpieczeństwo jazdy motocyklem. Jednoślad jest pojazdem znacznie trudniej sterowalnym w zakręcie niż samochód. Z racji tego przygotowanie do wejścia w łuk powinno być należycie wykonane.

Wyróżniamy trzy fazy zakrętu: wejście, szczyt i wyjście. Najistotniejsze ze wszystkich wyróżnionych etapów jest wejście w zakręt. Gdy odpowiednio przygotujemy się do pokonania winkla, to cały przejazd powinien przebiec bez większych trudności. Jeśli jednak na samym wejściu coś pójdzie nie tak, to niemalże pewne jest, że dalsza część łuku będzie koszmarem dla bikera.

REKLAMA

Zobacz też: Jak prawidłowo składać się w zakręcie?

Jeśli chwilę przed wejściem w pochylenie zdamy sobie sprawę z tego, że jedziemy zbyt szybko, nasz tor jazdy nie pozwoli na utrzymanie się w swoim pasie ruchu lub też gdy zaskoczą nas nierówności drogi, to tylko zimna krew może pomóc w opanowaniu motocykla. W momencie, gdy pojawi się panika, to próba ogarnięcia całej sytuacji będzie przypominała losowe naciskanie na poszczególne manetki wraz z chaotycznymi ruchami kierownicą. Motocyklista powinien starać unikać tego typu sytuacji poprzez dostosowanie prędkości do panujących warunków na drodze i odpowiedniego ustawienia motocykla w przestrzeni drogi przez wejściem w zakręt.

Zobacz też: Technika przeciwskrętu

REKLAMA

Jak wiadomo, poprawne zorientowanie jednośladu w zakręcie to klucz do bezpiecznego pokonania łuku. W przypadku zakrętów w prawo powinniśmy ustawić się przy środkowej linii drogi. Wejście w zakręt z tego obszaru szosy pozwoli na obserwację największego pola zakrętu. Jadąc dalej, powinniśmy od środkowej linii drogi schodzić ku jej prawemu poboczu, aby w szczycie winkla jechać przy linii bocznej. Jeśli zakręt nie jest jednym z zacieśniających się pod koniec (najbardziej nielubiany przez motocyklistów), to można już okrzyknąć sukces. Po przekroczeniu szczytu zakrętu nasz tor jazdy niewiele różni się od kierunku dalszej drogi za zakrętem. Trochę mocniejsze dodaniu gazu pozwoli na szybsze opuszczenie winkla i wyjście z łuku w miejscu bliskim linii środkowej drogi.

Zakręty w lewo pokonujemy analogicznie. Zaczynamy od zewnętrznej strony zakrętu (linia boczna drogi) po to aby w szczycie winkla być przy linii środkowej (należy bardzo uważać na nadjeżdżające z naprzeciwka pojazdy), a następnie przy wyjściu z zakrętu znaleźć się znów przy linii bocznej.

Zobacz też: Technika prawidłowego hamowania

Nie należy zapominać o zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa. Powinniśmy cały czas być świadomi, że nie jesteśmy sami na drodze i każdy nasz błąd może mieć nieprzyjemne konsekwencje dla innych uczestników ruchu. Dlatego też ostrzejszej jazdy powinniśmy próbować na zamkniętych odcinkach drogi lub na torach wyścigowych. Ta ostatnia opcja jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem, chociażby ze względu na to, że tor jest w stanie wybaczyć nam więcej błędów. Odcinki o szerokości niejednokrotnie przekraczającej 12 metrów pozwalają na popełnianie błędów bez ponoszenia większych konsekwencji. Jeden pas na drodze publicznej ma szerokość nie przekraczającą trzech metrów, nawierzchnia nie jest idealna i nigdy nie wiemy czy ktoś inny nie popełni błędu wjeżdżając na nasz pas ruchu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA