REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcesoria motocyklowe zwiększające finkcjonalność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Sokołowski
Akcesoria motocyklowe
Akcesoria motocyklowe

REKLAMA

REKLAMA

Przeglądając katalogi akcesoryjne producentów, można dojść do wniosku, że z każdego motocykla jesteśmy wstanie zrobić wehikuł, którym przemierzymy Saharę, bądź wyścigówkę, która będzie porównywanie szybka ze sprzętami z Moto GP. Co właściwie możemy zaliczyć do tematu akcesoriów motocyklowych i w co warto zainwestować pieniądze, aby nie pójść z torbami, kiedy chcemy jedynie przystosować nasz jednoślad do codziennego użytku?

Niestety z motocyklami nie jest tak jak z samochodami, że wystarczą nam kluczyki i wsiadamy i jedziemy, a wszystko, co jest niezbędne już istnieje. Motocykle z reguły są pojazdami, które są wyposażone tylko w silnik i dwa koła, co razem daje pojazd do przemieszczania z punktu A do punktu B. Praktycznie wszyscy jednak posiadacze tych dwukołowych maszyn, traktują je częściowo, jako ekwiwalent samochodu i starają się je dostosować jak najbardziej do swoich potrzeb. Skutkiem tego są zakupy różnego rodzajów akcesoriów, które mają z motocykla zrobić prawie idealne zastępstwo samochodu. Przed wami kilka porad na temat, na co zwracać uwagę przy zakupie akcesoriów, jak również ranking ich popularności.

REKLAMA

Zobacz też: Prawidłowa zmiana biegów

Chyba najbardziej popularnym dodatkiem do motocykla jest kufer centralny, który spełnia rolę bagażnika samochodowego. Zamontowanie dobrego kufra nie jest tanie, ale korzyści, jakie płyną z jego użytkowania są ogromne. Coraz częściej można również spotkać kufry w typowych ścigaczach, co pokazuje ich nieocenioną rolę w codziennym użytkowaniu. Na co zwrócić uwagę przy kupnie kufra i jakimi kryteriami się kierować? Jednym z najważniejszych aspektów przy kupnie kufra, jest środowisko, w jakim się mamy zamiar poruszać z nim i co będziemy przewozić, za jego pomocą. Jeżeli mamy zamiar poruszać się tylko po mieście, a dłuższe wypady poza miasto są bardzo sporadyczne, to powinniśmy się zdecydować na mały, kompaktowy kufer, w który zmieści się jeden kask integralny. W zupełności wystarczy do codziennej eksploatacji. Zmieścimy do niego kask i zapakujemy jeszcze parę pierdół, w związku, z czym idąc do biura nie jesteśmy skazani na tachanie ze sobą tobołów motocyklowych. Z kolei, kiedy nasz motocykl również służy, jako sprzęt turystyczny i wyjeżdżamy nim na wakacje to siłą rzeczy jesteśmy zmuszeni do kupna dużego kufra, w którym znajdą miejsce dwa kaski. Takie kufry mają zazwyczaj między 42, a 50 litrów pojemności. Przy kupnie dużego „bagażnika” zwróćmy uwagę, aby nie wystawał on za obrys motocykla (najlepiej orientować się na lusterkach albo kierownicy), bo łatwo będziemy mogli się zapomnieć i mimowolnie kogoś przytrzeć.  Ceny stelaża centralnego i kufra zaczynają się od ok. 400 zł. Ważne jest, aby kufer był wykonany z dobrej jakości tworzywa, co wydłuży jego żywotność i bezpieczeństwo rzeczy w nim przewożonych. Również bardzo przydatną rzeczą jest, kiedy kufer możemy zdjąć za pomocą jednego guzika, który jest zabezpieczony zamkiem, bo wtedy mamy pewność, że nikt nam go nie gwizdnie, a przy okazji możemy go potraktować na zasadzie walizki i jednym ruchem ręki zabrać ze sobą.

Zobacz też: Wyjazd motocyklem w długą trasę

Grzane manetki to kolejny bardzo przydatny gadżet, w który, niedużym kosztem, można się doposażyć. Każdy z nas chyba miał kiedyś sytuację, w której takie grzane manetki przyprawiłyby go o uśmiech na twarzy. Oprócz aspektu komfortowego, podwyższają one nasze bezpieczeństwo, bo jadąc w chłodny dzień, czy w deszczu z wychłodzonymi rękami, odmawiają nam one posłuszeństwa i bardzo spowalniają nasz czas reakcji. Dochodzi tutaj również aspekt zdrowotny, bo reumatyzm nawet w młodym wieku, może być skutkiem jazdy z przemarzniętymi dłońmi. Coraz więcej motocykli można seryjnie wyposażyć w grzane manetki, a w wypadku maszyn podróżniczych są one często na wyposażeniu. Dla osób, które nie mają takiej możliwości, bądź już mają motocykl, wyjściem jest kupienie akcesoryjnych grzanych manetek, których ceny zaczynają się od 160 zł. Gwarantuje, że będą to bardzo dobrze wydane pieniądze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Najlepszy tor jazdy w zakręcie

Kolejnym bardzo popularnym dodatkiem, który zwiększa funkcjonalność naszego jednośladu są wszelkiego rodzaju szyby, które mają nas chronić przed wiatrem i deszczem. Tutaj temat jest bardzo szeroki, a gama szybek do wyboru jest naprawdę ogromna, do tego stopnia, że często możemy sobie wybrać nawet kolor, w jakim chcielibyśmy mieć ten kawałek plastiku. Często można spotkać dodatkowe owiewki w motocyklach klasy street, które z fabryki wyjeżdżają praktycznie gołe. Proponowane owiewki i „mini owiewki” mają za zadanie przystosować taki motocykl do nieco wyższych prędkości niż 130-140 km/h, poprzez przekierowanie strumienia powietrza nad kierowcę i zmniejszenia naporu na klatkę piersiową. W niektórych modelach wychodzi to lepiej w innych gorzej, również w zależności od producenta danej owiewki. Oprócz szyb do nakedów, można kupić akcesoryjne szyby do motocykli, które już posiadają owiewkę. Tutaj zazwyczaj mamy do wyboru szybę klasyczną (wzór taki jak oryginalna), sportową i turystyczną. W wypadku sportowej szyby, pojawia się na środku garb aerodynamiczny, który ma pozwolić kierowcy na skulenie się w jego obrębie z równoczesną możliwością obserwacji drogi. Turystyczne owiewki z kolei są zazwyczaj odgięte ku górze na swoim wolnym końcu, co powoduje, że strumień powietrza jest całkowicie odchylana nad głowę kierowcy nawet, kiedy jest on w wyprostowanej pozycji. Podobnie jak w wypadku szyb do „golasów”, w jednych sprawdzają się one lepiej, w drugich, gorzej. W wypadku szyb do chopperów, mamy również duży wybór, jednak tutaj kształt jest zazwyczaj taki sam, a jedyne, na co trzeba zwrócić uwagę to powierzchnia, jaką ma mieć nasza szyba. Ceny szyb zaczynają się od 120-150 zł na allegro i idą w górę, jednak tutaj nie warto zawsze kupować produkty renomowanych producentów, bo często ich tańsze odpowiedniki są zrobione w tej samej technologii i z tych samych materiałów, a jedyne za co nam przyjdzie zapłacić więcej, to znaczek.

Zobacz też: Jak prawidłowo składać się w zakręcie?

REKLAMA

Bardzo funkcjonalnym i mogącym zaoszczędzić nam sporo gotówki dodatkiem, są wszelkiego rodzaju chrash-pady i gmole, które w razie upadku, lub lekkiego ślizgu uratują nasze owiewki i wystające części przed poważniejszymi obrażeniami. Gmole można zamontować prawie w każdym motocyklu, który nie jest zabudowany z zewnątrz. Najczęściej występują one w chopperach w postaci dużych chromowanych pałąków, które mienią się w słońcu niczym poroże dorodnego jelenia. Crash-pady są z kolei stosowane w motocyklach o bardziej zwartej konstrukcji, najczęściej sportowych. Gmole są odporniejsze od Cash-padów i w razie nawet trochę większej wywrotki mamy szansę, że nasz sprzęt wyjdzie z tego bez uszczerbku. W wypadku tych drugich najważniejszym zadaniem, jakie mają spełnić to przyjęcie pierwszego impetu uderzenia i niedopuszczenie do połamania się owiewek czy osłon. Producenci stosują tutaj różne rozwiązanie z różnym skutkiem, jednak w Cash-padach bardzo dużo zależy od materiału, z jakiego zostały wykonane. Tutaj nie należy oszczędzać i można poświęcić trochę więcej kasy, bo w razie czego zwróci nam się to z nawiązką.

Jeździcie dużo z pasażerem, a wasz motocykl nie ma dobrego uchwytu? Istnieje szereg rozwiązań, które umilą wam jazdę we dwójkę. Klasycznym i od lat stosowanym rozwiązaniem jest przytulenie się pasażera do kierowcy, który staje się swojego punktem podparcia dla pasażera, jednak to rozwiązanie ma sporo uciążliwych wad. W trakcie dłużej drogi kierowca o wiele szybciej się meczy, bo musi przy hamowaniu utrzymać również ciężar pasażera i analogicznie również przy przyspieszaniu. Dodatkowo, kiedy jest to nieumiejętnie robione, może to być zgubne w skutkach, szczególnie tyczy się to motocykli sportowych, które nie mają jakiegokolwiek punktu zaczepienia dla pasażera. Na szczęście producenci akcesoriów dostrzegli ten problem i ze sprawdzonych rozwiązań mamy dwie opcje do wyboru. Jedną z nich jest specjalna kamizelka dla kierowcy, na której plecach znajdują się dwa uchwyty dla pasażera. Ogranicza to trochę wyżej wymienione dolegliwości, jednak ich całkowicie nie eliminuje. Drugie rozwiązanie jest znacznie bardziej skuteczne. Polega ono na tym, że do wlewu paliwa jest przykręcany dodatkowy uchwyt za który pasażer może się złapać. Musi on w tym celu przysiąc się do kierowy objąć go w pasie, jednak nie stanowi on już punktu oparcia, co jest bardzo dużą zaletą. Niestety to drugie. W wypadku chopperów i cruserów bardzo często spotykanym rozwiązaniem jest tkz. Sisibar, czyli zwykłe oparcie. Często również można zobaczyć kufry centralne z specjalnie wyprofilowanym miejscem dla pleców pasażera. Jeżeli jednak nie mamy ani kamizelki, ani oparcia dokręcanego do baku, dobrym i sprawdzonym sposobem jest, aby pasażer oparł dłonie na baku, co jest tworzy pozycję, która jest w miarę komfortowa dla obu stron. Ceny kamizelek zaczynają się od ok. 100zł. Uchwyt dokręcany, do baku jest o wiele większym wydatkiem i trzeba się liczyć z kwotą nawet 1000zł.

Zobacz też: Technika przeciwskrętu

Masz motocykl napędzany łańcuchem, to wiesz co to znaczy jego pielęgnacja i jakie to jest czasami upierdliwe. Z rozwiązaniem przychodzi firma Scottoiler, która jest praktycznie monopolistą, jeżeli chodzi o zestawy smarujące łańcuch. Sprawa jest dosyć prosta i idea funkcjonowania scottoilera jest taka, że pod siedzeniem mamy mały zbiornik na smar do łańcucha, który w trakcie jazdy, za pomocą małego przewodu jest nakładany w odpowiednich dawkach na pracujący łańcuch. Takie rozwiązanie ogranicza obsługę łańcucha do jego regularnego naciągania i zdecydowanie wydłuży jego żywotność. Ceny zestawów zaczynają się od 290 zł, a kończą na prawie 1000 zł. Jeżeli mamy żyłkę majsterkowicza, to w Internecie znajdziemy instrukcję jak zrobić taki system smarowania samemu, za ułamek ceny, a tak samo skuteczny.

Zobacz też: Technika prawidłowego hamowania

Lista akcesoriów, które umilą nam życie motocyklowe jest praktycznie niezamknięta i co raz pojawiają się nowe pomysły, jednak tutaj przedstawiłem akcesoria najczęściej i najchętniej kupowane, które faktycznie spełniają swoje zadanie i mogą nam przynieść wymierne korzyści eksploatacyjne. Niestety w przypadku motocykli jest tak, że prawie wszystko jest dedykowane do konkretnego modelu, co w wypadku rzadszych okazów, lub starszych egzemplarzy może prowadzić do tego, że trochę się naszukamy zanim znajdziemy to czego potrzebujemy i nie zawsze w takiej cenie jakbyśmy chcieli. Warto zatem zajrzeć do Internetu, szczególnie do naszych zachodnich sąsiadów, albo anglików, bo jeżeli tutaj czegoś nie ma to powinno się znaleźć tam i to często o wiele taniej niż moglibyśmy to dostać na rodzimym rynku. Jako, że doposażenie motocykla jest procesem ciągłym i raczej nie będziemy kupowali wszystkiego na raz, polecam szukać tego typu rzeczy zimą, bo i ceny są trochę inne i nie szkoda czasu na grzebanie przy sprzęcie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA