REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Honda VFR 750/800/1200

Anna Matelska
Honda VFR1200F
Honda VFR1200F

REKLAMA

REKLAMA

Od pogromcy toru do turystyka dla wymagających – tak w skrócie opisać można historię VFR-ki. Honda produkuje ten model nieprzerwanie od 1986 roku, co jest niewątpliwym wyznacznikiem sukcesu.

Pierwsza Honda VFR 750F była topowym motocyklem sportowym końcówki lat 80', który królował na torze. Kiedy jednak w latach 90' konkurencja zepchnęła na dalszy plan nieco ciężką, choć niezawodną VFR-kę. Japończycy zdecydowali się przekonstruować maszynę pod kątem dalekiej turystyki.

REKLAMA

Wprowadzane stopniowo przez wiele lat modyfikacje sprawiły, że VFR-ki dziś śmigające po drogach dość mocno różnią się od swego sportowego pierwowzoru. Przede wszystkim konsekwentnie zwiększana jest pojemność silnika – i tak od 1998 roku triumfy święci VFR 800Fi, a w 2010 roku w stajni Hondy pojawiła się także VFR 1200F.

Zobacz też: Jak wybrać szkołę jazdy na motocyklu?

Wygląd

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku właściwie każdej wersji po 1900 roku mamy do czynienia z motocyklem raczej masywnym, od kiedy bowiem Honda VFR została sportowym turystykiem, stanowczo „przytyła”. Producenci dwoili się i troili by poprzez wprowadzanie coraz lżejszych detali zmniejszyć masę własną motocykla.  Mimo to VFR 800Fi waży aż 253 kg, podczas gdy nowa VFR 1200 może wraz z kuframi dobić nawet do 280 kg.

Duża masa własna może być pewnym utrudnieniem podczas jazdy w mieście, natomiast absolutnie nie przeszkadza na długich trasach, do których VFR jest stworzona, o czym świadczą również ogromne owiewki, chroniące przed warunkami atmosferycznymi i wysoka kierownica.

Zobacz też: Jak przewozić bagaże na motocyklu?

Stylistyka najnowszej VFR jest dość futurystyczna, nie zabrakło w niej też sportowych detali, takich jak zadarty tył, potężna rura wydechowa i dwustopniowe siedzenie.

Silnik

Serce VFR-ki to jej cecha charakterystyczna – widlasta czwórka  o pojemności skokowej 750 cm3 początkowo dysponowała mocą 105 KM i momentem obrotowym 78 Nm przy 9000 obr/min. Silnik V4 był stopniowo udoskonalany, ale raczej pod kątem poprawienia kultury pracy niż zwiększenia mocy, która dla modelu VFR 800 wynosiła 110 KM. Moment obrotowy to 82 Nm przy 8500 obr/min.

Typowo egzemplarze mogły pochwalić się osiągami rzędu 170 KM, jednak nawet przeciętny użytkownik 750-tki czy 800-tki nie może mieć powodów do narzekań – maszyna wyposażona w mokre wielotarczowe sprzęgło i dobrze zestopniowaną sześciobiegową skrzynię bez trudu rozwija prędkości rzędu 240 km/h.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Oczywiście wersja o pojemności skokowej 1200 cm3 to już zupełnie inna historia – napędza ją potężny silnik o mocy maksymalnej 173 KM i momencie obrotowym 129 Nm przy 8750 obr/min, który z łatwością zadowoli miłośników szosowych szaleństw. Po przekroczeniu 7000 obr/min.  duża VFR naprawdę ostro wyrywa do przodu.

VFR1200 to nie tylko większa pojemność i moc silnika, ale także nowy sposób zmiany biegów – zamiast klamki i dźwigni mamy dwusprzęgłową skrzynię DCT i guziki na kierownicy oraz tryb automatyczny do wyboru.

Od czasu wprowadzenia VFR 800 zmieniony został napęd rozrządu – koła zębate zastąpiono płytkowymi łańcuszkami. Choć starsze rozwiązanie było chwalone przez użytkowników, zastosowanie zmiennych faz rozrządu umożliwiło osiągnięcie lepszego momentu obrotowego i niższego spalania. W przypadku starszych wersji oscyluje ono pomiędzy 6 – 9 l/100 km, jednak dla VFR 1200 producenci deklarują już spalanie w trasie poniżej 6 l/100 km.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Hamulce i zawieszenie

Ze względu na wyczynowe przeznaczenie, już w pierwszych VFR-kach instalowano z przodu podwójne tarcze hamulcowe o średnicy 296 mm i dwutłoczkowe zaciski. Z tyłu znajdziemy natomiast tarcze pojedyncze.

Wprowadzony w modelu VFR 800Fi system Dual-CBS ma zapewniać jeszcze pewniejsze hamowanie – zatrzymuje on oba koła, nawet jeśli kierowca uruchamia tylko jeden z hamulców. W wersji 800Fi pojawił się też opcjonalny ABS, który dla VFR 1200 jest już uwzględniony w wyposażeniu standardowym.

Przednie zawieszenie Hondy VFR to typowy widelec teleskopowy o średnicy rur 43 mm, zapewniający stabilne prowadzenie motocykla i wysoki komfort jazdy. W VFR 1200 pojawił się przedni widelec upside-down z regulacją napięcia wstępnego i tłumienia odbicia.

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Charakterystycznym patentem dla VFR-ki jest jednoramienny wahacz. Z jednej strony składa się on na sportowy lecz oryginalny wygląd VFR-ki, z drugiej strony gwarantuje dobrą kontrolę nad tylnym kołem motocykla.

Uniwersalny całokształt

Japońscy producenci udoskonalając przez lata model VFR mieli na uwadze przede wszystkim względy praktyczne, o czym świadczą choćby takie detale jak wielofunkcyjne wyświetlacze, podwójne lampy doskonale oświetlające jezdnie i obszerna lista dostępnych dodatków.

Pełnię swoich zalet VFR-ka ujawnia dopiero podczas dłuższych tras, do których jest znakomicie przystosowana. Jeśli dodamy do tego brak jakichkolwiek poważniejszych wad charakterystycznych dla tego modelu, otrzymujemy niezawodny i sprawdzony turystyk, który spokojnie może osiągać przebiegi rzędu 200 000 km.

Stosunkowo niewielka popularność modelu wpływa na cenę i dostępność części, jednak poważniejsze awarie to naprawdę rzadkość w przypadku tych maszyn. Docenią je przede wszystkim doświadczeni i wymagający jeźdźcy, którzy lubią dłuższe wojaże, także z pasażerem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA