REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Honda VFR 750/800/1200

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
Honda VFR1200F
Honda VFR1200F

REKLAMA

REKLAMA

Od pogromcy toru do turystyka dla wymagających – tak w skrócie opisać można historię VFR-ki. Honda produkuje ten model nieprzerwanie od 1986 roku, co jest niewątpliwym wyznacznikiem sukcesu.

Pierwsza Honda VFR 750F była topowym motocyklem sportowym końcówki lat 80', który królował na torze. Kiedy jednak w latach 90' konkurencja zepchnęła na dalszy plan nieco ciężką, choć niezawodną VFR-kę. Japończycy zdecydowali się przekonstruować maszynę pod kątem dalekiej turystyki.

REKLAMA

Wprowadzane stopniowo przez wiele lat modyfikacje sprawiły, że VFR-ki dziś śmigające po drogach dość mocno różnią się od swego sportowego pierwowzoru. Przede wszystkim konsekwentnie zwiększana jest pojemność silnika – i tak od 1998 roku triumfy święci VFR 800Fi, a w 2010 roku w stajni Hondy pojawiła się także VFR 1200F.

Zobacz też: Jak wybrać szkołę jazdy na motocyklu?

Wygląd

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku właściwie każdej wersji po 1900 roku mamy do czynienia z motocyklem raczej masywnym, od kiedy bowiem Honda VFR została sportowym turystykiem, stanowczo „przytyła”. Producenci dwoili się i troili by poprzez wprowadzanie coraz lżejszych detali zmniejszyć masę własną motocykla.  Mimo to VFR 800Fi waży aż 253 kg, podczas gdy nowa VFR 1200 może wraz z kuframi dobić nawet do 280 kg.

Duża masa własna może być pewnym utrudnieniem podczas jazdy w mieście, natomiast absolutnie nie przeszkadza na długich trasach, do których VFR jest stworzona, o czym świadczą również ogromne owiewki, chroniące przed warunkami atmosferycznymi i wysoka kierownica.

Zobacz też: Jak przewozić bagaże na motocyklu?

Stylistyka najnowszej VFR jest dość futurystyczna, nie zabrakło w niej też sportowych detali, takich jak zadarty tył, potężna rura wydechowa i dwustopniowe siedzenie.

Silnik

Serce VFR-ki to jej cecha charakterystyczna – widlasta czwórka  o pojemności skokowej 750 cm3 początkowo dysponowała mocą 105 KM i momentem obrotowym 78 Nm przy 9000 obr/min. Silnik V4 był stopniowo udoskonalany, ale raczej pod kątem poprawienia kultury pracy niż zwiększenia mocy, która dla modelu VFR 800 wynosiła 110 KM. Moment obrotowy to 82 Nm przy 8500 obr/min.

Typowo egzemplarze mogły pochwalić się osiągami rzędu 170 KM, jednak nawet przeciętny użytkownik 750-tki czy 800-tki nie może mieć powodów do narzekań – maszyna wyposażona w mokre wielotarczowe sprzęgło i dobrze zestopniowaną sześciobiegową skrzynię bez trudu rozwija prędkości rzędu 240 km/h.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Oczywiście wersja o pojemności skokowej 1200 cm3 to już zupełnie inna historia – napędza ją potężny silnik o mocy maksymalnej 173 KM i momencie obrotowym 129 Nm przy 8750 obr/min, który z łatwością zadowoli miłośników szosowych szaleństw. Po przekroczeniu 7000 obr/min.  duża VFR naprawdę ostro wyrywa do przodu.

VFR1200 to nie tylko większa pojemność i moc silnika, ale także nowy sposób zmiany biegów – zamiast klamki i dźwigni mamy dwusprzęgłową skrzynię DCT i guziki na kierownicy oraz tryb automatyczny do wyboru.

Od czasu wprowadzenia VFR 800 zmieniony został napęd rozrządu – koła zębate zastąpiono płytkowymi łańcuszkami. Choć starsze rozwiązanie było chwalone przez użytkowników, zastosowanie zmiennych faz rozrządu umożliwiło osiągnięcie lepszego momentu obrotowego i niższego spalania. W przypadku starszych wersji oscyluje ono pomiędzy 6 – 9 l/100 km, jednak dla VFR 1200 producenci deklarują już spalanie w trasie poniżej 6 l/100 km.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Hamulce i zawieszenie

Ze względu na wyczynowe przeznaczenie, już w pierwszych VFR-kach instalowano z przodu podwójne tarcze hamulcowe o średnicy 296 mm i dwutłoczkowe zaciski. Z tyłu znajdziemy natomiast tarcze pojedyncze.

Wprowadzony w modelu VFR 800Fi system Dual-CBS ma zapewniać jeszcze pewniejsze hamowanie – zatrzymuje on oba koła, nawet jeśli kierowca uruchamia tylko jeden z hamulców. W wersji 800Fi pojawił się też opcjonalny ABS, który dla VFR 1200 jest już uwzględniony w wyposażeniu standardowym.

Przednie zawieszenie Hondy VFR to typowy widelec teleskopowy o średnicy rur 43 mm, zapewniający stabilne prowadzenie motocykla i wysoki komfort jazdy. W VFR 1200 pojawił się przedni widelec upside-down z regulacją napięcia wstępnego i tłumienia odbicia.

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Charakterystycznym patentem dla VFR-ki jest jednoramienny wahacz. Z jednej strony składa się on na sportowy lecz oryginalny wygląd VFR-ki, z drugiej strony gwarantuje dobrą kontrolę nad tylnym kołem motocykla.

Uniwersalny całokształt

Japońscy producenci udoskonalając przez lata model VFR mieli na uwadze przede wszystkim względy praktyczne, o czym świadczą choćby takie detale jak wielofunkcyjne wyświetlacze, podwójne lampy doskonale oświetlające jezdnie i obszerna lista dostępnych dodatków.

Pełnię swoich zalet VFR-ka ujawnia dopiero podczas dłuższych tras, do których jest znakomicie przystosowana. Jeśli dodamy do tego brak jakichkolwiek poważniejszych wad charakterystycznych dla tego modelu, otrzymujemy niezawodny i sprawdzony turystyk, który spokojnie może osiągać przebiegi rzędu 200 000 km.

Stosunkowo niewielka popularność modelu wpływa na cenę i dostępność części, jednak poważniejsze awarie to naprawdę rzadkość w przypadku tych maszyn. Docenią je przede wszystkim doświadczeni i wymagający jeźdźcy, którzy lubią dłuższe wojaże, także z pasażerem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA