Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów
REKLAMA
REKLAMA
- Twórcy Golfa II nie mieli łatwego zadania...
- Blisko dekada Golfa II oznacza 6,3 mln wyprodukowanych aut
- Golfa II to prekursor technologii. Była nawet wersja SUV!
Volkswagen Golf I był ważny. Ważny motoryzacyjnie i kulturowo. Mały, tani i niedrogi w eksploatacji hatchback błyskawicznie stał się ulubieńcem m.in. instruktorów jazdy, młodych kierowców, a także rodzin z małymi dziećmi. Co więcej, niemiecki pisarz Florian Illies pisał nawet o pokoleniu Golfa!
REKLAMA
Twórcy Golfa II nie mieli łatwego zadania...
Na przełomie lat 70. i 80. XX wieku jedno stało się pewne. Golf potrzebuje następcy. Jak zastąpić legendę? Na to pytanie miał odpowiedzieć projektant Herbert Schäfer. To jemu marka z Wolfsburga powierzyła opracowanie Golfa II. Schäfer nie chciał iść drogą ewolucji. Postawił na rewolucję. Jedno się jednak nie zmieniło – Golf II wciąż był trzy- i pięciodrzwiowym hatchbackiem z silnikiem umieszczonym poprzecznie z przodu i napędzającym koła przednie.
W Golfie II złagodzono nieco kanciaste linie nadwozia poprzednika. Poza wyglądem zmieniły się także gabaryty – kompakt z Wolfsburga wyraźnie urósł, a do tego znacznie poprawiły się osiągi. Niemcy popracowali też nad ofertą. Pojawił się model z trójbryłowym nadwoziem nazwany Jetta. Nie było jedynie kabrioletu. Do 1993 r. w tej roli występował Golf I.
Blisko dekada Golfa II oznacza 6,3 mln wyprodukowanych aut
Golf II był pierwszym modelem Volkswagena, który był produkowany na taśmie z wykorzystaniem robotów przemysłowych. Równie szybko jak poprzednik przekonał do siebie miliony klientów i stał się jednym z najchętniej kupowanych samochodów w latach 80. i na początku lat 90. ubiegłego wieku. Skutek? Przez niemal 10 lat wyprodukowano 6,3 mln egzemplarzy.
Produkcja Volkswagena Golfa II trwała od 1983 r. do marca 1992 r. Na rynek europejski modele były montowane w Wolfsburgu, ale także w nowej fabryce Mosel w pobliżu Zwickau.
Golfa II to prekursor technologii. Była nawet wersja SUV!
Golf II wyznaczył nowe standardy w segmencie C. Właśnie w tym modelu wprowadzono po raz pierwszy katalizator, system ABS i wspomaganie układu kierowniczego. Golf był również po raz pierwszy oferowany z napędem na wszystkie koła (odmiana syncro), a do tego to w Golfie zadebiutował silnik z czterema zaworami na cylinder – był montowany w wersji GTI 16V.
Wspaniałych wersji było jednak więcej. Wystarczy wspomnieć o 160-konnym Rallye Golfie G60 ze sprężarką G. Model został wprowadzony na rynek w 1988 roku. Na szczycie gamy znalazł się model G60 Limited, który dysponował mocą 210 KM. Auto mogło się rozpędzić do 231 km/h. Poza tym w sprzedaży w 1990 r. pojawił się także Golf Country ze zwiększonym prześwitem i napędem na wszystkie koła. Pojazd był protoplastą dzisiejszych SUV-ów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.