REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mercedes CL 55 AMG F1 miał pierwsze ceramiczne hamulce na świecie!

Mercedes CL 55 AMG F1 miał pierwsze ceramiczne hamulce na świecie!
Mercedes CL 55 AMG F1 miał pierwsze ceramiczne hamulce na świecie!
Materiały prasowe Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

W maju roku 2000 to było coś! Mercedes CL 55 AMG F1 był pierwszym dopuszczonym do ruchu na drogach cywilnych samochodem wyposażonym w ceramiczne hamulce tarczowe.

F1 nie bez przyczyny pojawia się w nazwie tego auta. Nazwa ta ma wyrażać inspirację technologiczną wyścigami oraz... mocny silnik. Pod długą maską legendarnego coupe generacji C215 spoczywa 5.5-litrowa V-ósemka o mocy 360 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy sięga 530 Nm oraz jest osiągany już przy 3150 obr./min. Mercedes CL 55 AMG F1 jest prawdziwym sportowcem. Samochód może osiągnąć 250 km/h. Nie pojedzie niestety szybciej z uwagi na zastosowanie elektronicznego ogranicznika prędkości.

REKLAMA

2000 koni mocy. Nie, nie silnika, a ceramicznych karcz!

W Mercedesie CL 55 AMG F1 imponować mogą jednak nie tylko dane techniczne silnika, ale i informacje dotyczące układu hamulcowego. Model był bowiem pierwszym dopuszczonym do ruchu samochodem na świecie wyposażonym w ceramiczne tarcze hamulcowe. Tarcze wykonane z ceramiki są wzmocnione włóknem i współpracują z 8-tłoczkowymi zaciskami markowanymi logo Brembo. Moc hamowania takiego zestawu sięga - uwaga! - 2000 koni mechanicznych. Potężna siła nie wyczerpuje wszystkich zalet innowacyjnego w tamtym czasie rozwiązania. Bo ceramiczne hamulce to również:

  • wysoka czułość reakcji na wciśnięcie pedału hamulca,
  • wyjątkowo wysoka odporność termiczna,
  • niższa masa tarcz hamulcowych - były o 60 proc. lżejsze od konwencjonalnych tarcz ze stali.

Ceramiczne tarcze Mercedesa, czyli inżynieryjna magia

REKLAMA

Jak powstawały tarcze ceramiczne dedykowane Mercedesowi CL 55 AMG F1? To inżynieryjna magia. Jak można przeczytać w oficjalnych materiałach niemieckiej marki: "w ramach zaawansowanego technologicznie procesu włókno węglowe, proszek węglowy i żywica były tłoczone pod wysokim ciśnieniem do uzyskania odpowiedniego kształtu, a następnie wypiekane w temperaturze 1000 stopni Celsjusza. Po schłodzeniu tarcze hamulcowe poddawano krótkotrwałej obróbce mechanicznej, a następnie preparowano ciekłym krzemem. Karbonowa matryca chłonęła go niczym gąbka, a w następstwie tej reakcji powstawała ceramika."

Zaawansowanie technologiczne w połączeniu z gwiazdą i logo AMG miały niestety swoją cenę. Samochód w roku 2000 został wyceniony na 330 tysięcy marek - czyli prawie 667 tysięcy ówczesnych złotych. Osoby, które zdecydowały się wydać tą sumę, mogły pocieszyć się jednym. W sumie na całym świecie jest zaledwie 55 egzemplarzy tego auta - każde w kolorze srebrnym! Tym samym model jeszcze w fabryce stawał się okazem kolekcjonerskim.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA