REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak radzić sobie po zakopaniu się samochodu?

Jakubowski Ryszard
Jeżeli się zakopiemy w śniegu, nie dodajmy gazu fot. Archiwum
Jeżeli się zakopiemy w śniegu, nie dodajmy gazu fot. Archiwum

REKLAMA

REKLAMA

Częstym zjawiskiem podczas jazdy po drogach piaszczystych, błotnistych lub przysypanych śniegiem jest tzw. zakopanie się samochodu.

Polega ono na tym, że w wyniku usuwania się spod kół materiału, grzęzną one coraz głębiej aż w pewnym momencie samochód oprze się całym podwoziem lub znaczną częścią na podłożu. Najbardziej są na to narażone samochody nowoczesne, o niskim zawieszeniu, najmniej – samochody terenowe.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak i kiedy myć auto w zimę?

Zakopanie się samochodu jest przygodą nieprzyjemną, często kończącą się solidnym ubrudzeniem ubiorów kierowcy i pomagających mu osób. Dlatego należy omijać drogi nieutwardzone o niepewnej nawierzchni, o wyglądzie nie budzącym zaufania, lub zasypane grubą warstwą śniegu. Po wjechaniu na taką drogę należy bardzo uważnie obserwować zachowanie samochodu i natychmiast przerwać jazdę, jeżeli koła napędzane zaczną tracić przyczepność.

Błąd kierowcy

Częstym błędem, popełnianym przez kierowców samochodów, które ugrzęzły w piasku, śniegu lub błocie jest próba samodzielnego uwolnienia się z pułapki przez dodawanie gazu. W efekcie takiego postępowania, samochód grzęźnie coraz bardziej, co może bardzo utrudnić jego wydobycie.

REKLAMA

Jeśli pojazd samoczynnie zwalnia lub silnik zwiększa obroty bez równoczesnego wzrostu prędkości, należy bezzwłocznie przerwać jazdę. Można wówczas sprawdzić przyczynę tego zjawiska, ale lepiej po prostu włączyć bieg wsteczny i wycofać się po swoich śladach z podejrzanej drogi. Pamiętać przy tym należy, aby ruszać bardzo delikatnie i ostrożnie, jak na nawierzchni pokrytej lodem. Koło, które utraci przyczepność, szybko wykopie sobie dołek, pasujący do jego kształtu i samochód zawiśnie na podwoziu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Co wozić w aucie podczas zimy?

Gdy mimo wysiłków kierowcy samochód się zakopie, można spróbować wyrwać go z pułapki dość skuteczną metodą, podobną do funkcjonowania dziecięcej kołyski, Po włączeniu biegu wstecznego ostrożnie puścić sprzęgło, wczuwając się w ruch samochodu. Gdy przesunie się on do tyłu, nawet o kilka centymetrów, najszybciej, jak to możliwe, zmienić bieg na pierwszy i lekko dodając gazu spowodować jego ruch do przodu. Po rozkołysaniu samochodu szybkimi zmianami biegów jest szansa, ze jego koła wyskoczą z dołków, które sobie „wyrobiły”. Dobrze jest, aby w rozkołysaniu samochodu pomogły inne osoby. Pchając go, nie powinny jednak stawać na linii kół napędzanych, gdyż może to grozić solidnym pobrudzeniem ich ubrań.

Zobacz również: Sposoby na zamarznięte szyby?

Gdy koła tkwią głęboko i kołysanie nie pomaga, trzeba je czymś podsypać albo coś pod nie podłożyć. Najlepiej – jakieś deski, kawałki sklejki, płyty wiórowej itp. Możliwe jest to po uniesieniu samochodu podnośnikiem tak wysoko, aby pod kołami wytworzyła się spora przestrzeń umożliwiająca wsunięcie podkładek. Należy przy tym zachować ostrożność, podnośnik ustawić na solidnej podstawce (na kawałku grubej deski, płycie chodnikowej itp.) aby nie ugrzązł lub się nie przewrócił. Następnie, gdy pod kołami przestrzeń została wypełniona. Opuścić samochód z podnośnika i spróbować delikatnie ruszyć w kierunku dobrej drogi, czyli zazwyczaj do tyłu. Gdy to się nie uda i samochód ponownie ugrzęźnie, po kilku próbach trzeba udać się po pomoc.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA