REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak radzić sobie po zakopaniu się samochodu?

Jakubowski Ryszard
Jeżeli się zakopiemy w śniegu, nie dodajmy gazu fot. Archiwum
Jeżeli się zakopiemy w śniegu, nie dodajmy gazu fot. Archiwum

REKLAMA

REKLAMA

Częstym zjawiskiem podczas jazdy po drogach piaszczystych, błotnistych lub przysypanych śniegiem jest tzw. zakopanie się samochodu.

Polega ono na tym, że w wyniku usuwania się spod kół materiału, grzęzną one coraz głębiej aż w pewnym momencie samochód oprze się całym podwoziem lub znaczną częścią na podłożu. Najbardziej są na to narażone samochody nowoczesne, o niskim zawieszeniu, najmniej – samochody terenowe.

REKLAMA

Zobacz też: Jak i kiedy myć auto w zimę?

Zakopanie się samochodu jest przygodą nieprzyjemną, często kończącą się solidnym ubrudzeniem ubiorów kierowcy i pomagających mu osób. Dlatego należy omijać drogi nieutwardzone o niepewnej nawierzchni, o wyglądzie nie budzącym zaufania, lub zasypane grubą warstwą śniegu. Po wjechaniu na taką drogę należy bardzo uważnie obserwować zachowanie samochodu i natychmiast przerwać jazdę, jeżeli koła napędzane zaczną tracić przyczepność.

Błąd kierowcy

REKLAMA

Częstym błędem, popełnianym przez kierowców samochodów, które ugrzęzły w piasku, śniegu lub błocie jest próba samodzielnego uwolnienia się z pułapki przez dodawanie gazu. W efekcie takiego postępowania, samochód grzęźnie coraz bardziej, co może bardzo utrudnić jego wydobycie.

Jeśli pojazd samoczynnie zwalnia lub silnik zwiększa obroty bez równoczesnego wzrostu prędkości, należy bezzwłocznie przerwać jazdę. Można wówczas sprawdzić przyczynę tego zjawiska, ale lepiej po prostu włączyć bieg wsteczny i wycofać się po swoich śladach z podejrzanej drogi. Pamiętać przy tym należy, aby ruszać bardzo delikatnie i ostrożnie, jak na nawierzchni pokrytej lodem. Koło, które utraci przyczepność, szybko wykopie sobie dołek, pasujący do jego kształtu i samochód zawiśnie na podwoziu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Co wozić w aucie podczas zimy?

Gdy mimo wysiłków kierowcy samochód się zakopie, można spróbować wyrwać go z pułapki dość skuteczną metodą, podobną do funkcjonowania dziecięcej kołyski, Po włączeniu biegu wstecznego ostrożnie puścić sprzęgło, wczuwając się w ruch samochodu. Gdy przesunie się on do tyłu, nawet o kilka centymetrów, najszybciej, jak to możliwe, zmienić bieg na pierwszy i lekko dodając gazu spowodować jego ruch do przodu. Po rozkołysaniu samochodu szybkimi zmianami biegów jest szansa, ze jego koła wyskoczą z dołków, które sobie „wyrobiły”. Dobrze jest, aby w rozkołysaniu samochodu pomogły inne osoby. Pchając go, nie powinny jednak stawać na linii kół napędzanych, gdyż może to grozić solidnym pobrudzeniem ich ubrań.

Zobacz również: Sposoby na zamarznięte szyby?

Gdy koła tkwią głęboko i kołysanie nie pomaga, trzeba je czymś podsypać albo coś pod nie podłożyć. Najlepiej – jakieś deski, kawałki sklejki, płyty wiórowej itp. Możliwe jest to po uniesieniu samochodu podnośnikiem tak wysoko, aby pod kołami wytworzyła się spora przestrzeń umożliwiająca wsunięcie podkładek. Należy przy tym zachować ostrożność, podnośnik ustawić na solidnej podstawce (na kawałku grubej deski, płycie chodnikowej itp.) aby nie ugrzązł lub się nie przewrócił. Następnie, gdy pod kołami przestrzeń została wypełniona. Opuścić samochód z podnośnika i spróbować delikatnie ruszyć w kierunku dobrej drogi, czyli zazwyczaj do tyłu. Gdy to się nie uda i samochód ponownie ugrzęźnie, po kilku próbach trzeba udać się po pomoc.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA