REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozpoznać usterkę lub awarię zawieszenia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Stuki zawieszenia nie tylko obniżają komfort jazdy, ale przede wszystkim pogarszają bezpieczeństwo. fot. VW
Stuki zawieszenia nie tylko obniżają komfort jazdy, ale przede wszystkim pogarszają bezpieczeństwo. fot. VW

REKLAMA

REKLAMA

Stuki zawieszenia nie tylko obniżają komfort jazdy, ale przede wszystkim pogarszają bezpieczeństwo. Oto kilka rad, jak rozpoznać, gdy coś złego dzieje się z zawieszeniem.

Gdy z zawieszenia zaczynają dobiegać dziwne odgłosy, lepiej nie odkładać naprawy na później. Nieusunięta usterka sprawia, że psują się kolejne elementy, co zwiększa koszt naprawy i powoduje zagrożenie bezpieczeństwa jazdy. Najbardziej narażone na uszkodzenie jest przednie zawieszenie, gdyż jest ono najmocniej obciążone. Najszybciej zużywają się zawieszenia o miękkiej charakterystyce, gdzie zakres ruchu kół jest znacznie większy.

REKLAMA

Zobacz również: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Nasze drogi nie należą do najlepszych. Z tego powodu elementami, które najszybciej się psują, są amortyzatory, odpowiadające za tłumienie drgań nadwozia. Uszkodzenia amortyzatora bardzo łatwo rozpoznać. Symptomami są nadmierne kołysanie na nierównościach, wydłużona droga hamowania, głuche stuki, a przede wszystkim wycieki oleju z amortyzatora, które można zauważyć zaglądając pod auto. Jeśli chcemy sprawdzić stan amortyzatora, należy rozkołysać samochód. Jeżeli nie powróci od razu do pierwotnego położenia (będzie się bujał), możemy być pewni, że amortyzator jest uszkodzony lub zużyty.

Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?

Kolejnymi elementami podatnymi na uszkodzenia są te związane z wahaczami, czyli tuleje metalowo-gumowe i sworznie, umożliwiające skręt koła. Uszkodzenia objawiają się dużymi luzami. Na wybojach słychać wówczas stuki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uszkodzony silentblock zmienia geometrię kół, co prowadzi do samoczynnego skręcania auta w prawo lub w lewo i szybszego zużycia opon.

Znacznie trwalsze są elementy zawieszenia odpowiedzialne za resorowanie, czyli drążki skrętne i sprężyny. Sprężyny najlepiej sprawdzić wzrokowo lub poprzez kręcenie kierownicą w miejscu. Wtedy będzie słychać strzelanie sprężyny na kielichu od amortyzatora, poza tym wizualnie auto będzie pochylone. Drążki kierownicze najlepiej sprawdzić po uniesieniu auta. Do tego wystarczy podnośnik od producenta auta. Chwytamy koło oburącz i staramy się nim poruszać lewo-prawo. Wyczuwalny luz to właśnie luz na drążku kierowniczym.

Większość napraw zawieszenia pociąga za sobą konieczność ustawienia geometrii zawieszenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA