Leasing samochodu w 2023 roku. Czy rynek zmieni się?
REKLAMA
REKLAMA
- Leasing samochodu w 2023 roku. Po trudnym roku 2022...
- Leasing był, jest i będzie popularny. Decyduje o tym struktura rynku
- Leasing samochodu w 2023 roku to też leasing auta elektrycznego!
- Rynek leasingu musi stawiać na cyfryzację
- Leasing samochodu plus dodatkowe oferty. To przyszłość
Leasing samochodu w 2023 roku. Po trudnym roku 2022...
REKLAMA
Za branżą leasingową wymagający 2022 rok. Rynek wchodził w niego z nadzieją na poprawę trudnej sytuacji podażowej, ale wraz z wybuchem wojny w Ukrainie stało się jasne, że łańcuchy dostaw i dostępność aut szybko się nie poprawią. Wyraźnie zmniejszył się też popyt na samochody osobowe – złożyła się na to kombinacja drożejących pojazdów i usług serwisowych, a także rosnących stóp procentowych i inflacji, która dotknęła niemal wszystkie kategorie produktów i usług.
REKLAMA
Było to dobrze widoczne zwłaszcza pod koniec roku i w sektorze MSP. Przedsiębiorcy bardzo ostrożnie podchodzili do zaciągania zobowiązań finansowych. Ale już po trzecim kwartale było wiadomo, że w skali roku finansowanie pojazdów lekkich przez firmy leasingowe wyraźnie spadnie. Myślę jednak, że nastroje i otwartość klientów na oferty leasingu – którzy oswoili się z kryzysowymi warunkami rynkowymi i nauczyli się w nich funkcjonować – poprawią się w 2023 roku – mówi Maciej Matelski, Dyrektor Biura Kompetencji ds. Rynku Samochodów Osobowych w PKO Leasing.
Leasing był, jest i będzie popularny. Decyduje o tym struktura rynku
REKLAMA
73 proc. aut na polskim rynku kupowana jest przez właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw, zaś leasing jest najchętniej wybieraną formą finansowania zakupu. Jednak, co warte podkreślenia, na popularności szybko zyskuje wynajem długoterminowy. Według danych PZWLP w III kwartale ubiegłego roku już co trzeci przedsiębiorca nabywał auto, korzystając z tej formy finansowania. Rynek wynajmu urósł w tym czasie o 10 proc., co jest najlepszym wynikiem w ciągu ostatnich 3 lat.
Na korzyść leasingu i wynajmu długoterminowego, w porównaniu z kredytem, przemawiają: mniej restrykcyjne wymogi formalne, większa łatwość uzyskania zgody na finansowanie oraz możliwość ujęcia raty leasingowej lub czynszu w najmie w kosztach uzyskania przychodu oraz rozliczenia podatku VAT. Dziś dużego znaczenia nabiera też większa elastyczność leasingodawców, gdy klienci mają problemy ze spłatą samochodu.
Leasing samochodu w 2023 roku to też leasing auta elektrycznego!
W Polsce do tej pory to przede wszystkim pojazdy osobowe i autobusy, ale w 2023 roku na drogi będzie wyjeżdżać coraz więcej elektrycznych aut dostawczych. Nie bez znaczenia dla elektromobilnego trendu jest też to, że coraz więcej producentów dostosowuje linie montażowe do produkcji elektryków. Prawdę mówiąc, nie mają wyboru, skoro od 2035 roku w Europie nie będzie można rejestrować samochodów spalinowych. Co jednak ciekawe, robią to zarówno producenci z naszego regionu, jak i firmy z Chin. W praktyce oznacza to, że nawet jeżeli wciąż będziemy obserwować problemy z dostępnością aut spalinowych, to tego problemu raczej nie będzie w segmencie elektryków – zauważa Maciej Matelski z PKO Leasing.
Warto zauważyć, że choć rynek motoryzacyjny zanotował przed rokiem spadek, to udział finansowania leasingiem i najmem aut elektrycznych wzrósł z 57 do 65 proc. To może być zatem jeden z trendów, który pozwoli na poprawę wskaźników rynku leasingu samochodów w 2023 roku.
Rynek leasingu musi stawiać na cyfryzację
Podobnie jak inne branże, rynek leasingu musi się dynamicznie cyfryzować. Wśród przykładów cyfrowych rozwiązań można wymienić sprzedaż i finansowanie aut w pełni online, powiązane z finansowaniem aplikacje do organizacji usług wspierających kierowców w użytkowaniu samochodu czy e-konta klientów do zarządzania umową z firmą leasingową. Na platformach internetowych aż 70 proc. klientów, którzy decydują się na nabycie auta w formie online, wybiera opcję dostarczenia go pod wskazany adres.
Leasing samochodu plus dodatkowe oferty. To przyszłość
Firmy leasingowe, w ramach oferty finansowania pojazdu, proponują na przykład swoim klientom skorzystanie z karty paliwowej, jako alternatywnej formy płatności za paliwo. Innym przykładem jest szeroki zakres usług serwisowych w ramach finansowania, które obejmują np. przechowywanie i zmianę opon, likwidację szkód, przeglądy i auto zastępcze na czas naprawy. Tego typu rozwiązania stają się standardem we wszystkich grupach klientów. Następuje popularyzacja usług w branży – to, co do niedawna zarezerwowane było dla korporacyjnych klientów premium, dziś jest dostępne dla wszystkich.
REKLAMA
REKLAMA