REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego auta? cz. II

Piotr Czerniakowski
Wybór auta musi być przemyślaną decyzją.
Wybór auta musi być przemyślaną decyzją.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Druga część naszego poradnika kupującego nowe auto. Tym razem skupiamy się na mniej technicznych aspektach budowy i użytkowania auta.

Komfort jazdy

Kupując auto sportowe – ostatni punkt na liście naszych wymagań. Kupując reprezentacyjną limuzynę lub rodzinnego vana – pierwszy lub jeden z pierwszych. Powszechnie uważa się, że nasze wysokie wymagania co do komfortu jazdy przychodzą z wiekiem. Tak naprawdę wszystko zależy od tego jaki mamy styl jazdy. Gdy lubimy dynamiczną jazdę, prowadzenie auta, które przechyla się na zakrętach, będzie udręką. Z kolei gdy jeździmy spokojnie, to nawet gdy posiadamy istnego „pożeracza” zakrętów, po prostu nie wykorzystamy potencjału auta. Pamiętajmy jednak, że jedno nie musi wykluczać drugiego. Jest wiele aut, głównie spod znaczka Forda lub BMW, które w sposób wybitnie udany łączą komfort jazdy ze świetnym prowadzeniem.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę przy nowego wyborze auta? cz. I

Wykończenie wnętrza

Nie chodzi tutaj tylko o to, czy podobają się nam zegary czy konsola środkowa. Jakość materiałów, ich spasowanie oraz odporność na zużycie jest w przypadku wieloletniej eksploatacji auta bardzo ważną kwestią. Wiadomo, że kupując nowe auto chcemy zachować jego „świeżość” jak najdłużej, więc przy wyborze zwróćmy uwagę na to, jak wykończone zostało wnętrze naszego upatrzonego modelu.

Ważną kwestią są tutaj również fotele. Po pierwsze w wielu modelach zdecydować się musimy na wybór tapicerki – materiałowa, skórzana, a może alcantara? Wszystko zależy od indywidualnych preferencji. Pamiętajmy jednak, że każdy rodzaj tapicerki potrzebuje odpowiedniej pielęgnacji. Mowa tutaj zwłaszcza o tapicerkach skórzanych lub skóropodobnych.

REKLAMA

Zobacz też: Kryzys w motoryzacji, co oznacza dla klientów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrata wartości

Wprawdzie kupując nowe auto rzadko kiedy myślimy o jego odsprzedaży, to prędzej czy później ten temat się pojawi.  W zasadzie już po wyjeździe z salonu większość aut traci od 10 do 15 % ceny, jaką musieliśmy zapłacić za auto u dealera. Po trzech latach użytkowania, średnia utrata wartości większości aut waha się od od 45 do 55 % ceny początkowej. Oczywiście mowa jest tutaj o autach bezwypadkowych, użytkowanych jako auta prywatne, z „rozsądnymi” przebiegami. Na utratę wartości duży wpływ ma także cena początkowa.  Czym droższe auto, tym utrata wartości większa. Nie mówimy tutaj oczywiście o autach z krótkoseryjnej produkcji czy samochodach kolekcjonerskich, które stanowią swoistą lokatę kapitału i po kilku latach mogą być wyceniane na wyższe kwoty, niż trzeba było wydać na nie w salonie. Jeżeli kupujemy nowe auto i myślimy długofalowo, dowiedzmy się jaka jest przewidywana utrata wartości auta, którym jesteśmy zainteresowani.

Zobacz też: Samochód złożony z "ćwiartek" – jak go poznać i czy to w ogóle możliwe?

Gwarancja

Kiedyś standardowym okresem na jaki producent udzielał gwarancji mechanicznej, były 2 lata. Kilkanaście lat temu wyłamała się z tego Toyota oraz inne japońskie marki, które ze względu na swoją niezawodność mogły sobie na to pozwolić. Do dzisiaj wielu producentów zdecydowało się na wydłużenie okresu gwarancyjnego do 3 lat, choć są jeszcze marki (głównie niemieckie), które nadal gwarancji udzielają na 2 lata. Są jednak i producenci, którzy poszli o krok naprzód i zaoferowali swoim klientom jeszcze więcej. Najlepszym przykładem jest tutaj Kia, która jako pierwsza zaczęła udzielać aż 7-letniego okresu gwarancyjnego.

Zobacz też: Symbole: źródło cennej wiedzy o samochodzie

Czas oczekiwania

Ludzie mawiają, że czas to pieniądz. Dla niektórych termin odebrania auta z salonu nie ma większego salonu, lecz są ludzie, dla których okres oczekiwania wynoszący kilka miesięcy, zdaje się być wiecznością. Minimalny okres oczekiwania na nowe auto wynosi około 6-8 tygodni. Sytuacja ta wygląda znacznie gorzej u producentów, których fabryki nie nadążają z produkcją aut. Tak jest chociażby w salonach Kii, gdzie na nową Kię Sportage trzeba czekać nawet 8 miesięcy. Jeszcze gorzej jest z autami superluksusowymi – na modele Ferrari czy Rolls-Royce'a trzeba czekać nawet 2 lata. Jak widać luksus nadwyręża nie tylko nasz portfel, ale i naszą cierpliwość. Oczywiście pewnym wyjściem może być kupno auta „z placu” tj. już wyprodukowane auto, które stoi na terenie konkretnego dealera. Oszczędzimy wtedy na czasie, jednak musimy się pogodzić z tym, że nie będziemy mogli skonfigurować auta dokładnie według naszych potrzeb i chęci.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA