REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kupujesz auto – jaki silnik wybrać? Porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Sztoner
fot.newspress
fot.newspress

REKLAMA

REKLAMA

Producenci aut w swojej ofercie proponują nam szeroką gamę wersji silnikowych. Co wybrać i co się tak naprawdę opłaca?

Ostatnimi czasy największą popularnością cieszą się auta z silnikami diesla. Kuszą dobrymi osiągami i niskimi kosztami eksploatacji. Ale czy są naprawdę takie bezkonkurencyjne? Zastanówmy się, bo po pierwsze za nowe auto z silnikiem wysokoprężnym musimy zapłacić średnio o 10-15 procent więcej. Aby ta różnica się nam zwróciła musimy pokonać przynajmniej 80 tysięcy kilometrów, a przy niektórych modelach nawet 200-300 tysięcy. Przy przebiegu około 100-150 tysięcy kilometrów powinniśmy spodziewać się zbliżających się kosztów związanych z wymianą lub regeneracją turbiny, pompowtryskiwaczy i innych podzespołów związanych z technologią turbo diesli.

REKLAMA

Zobacz również: Jak ustawiać zasysanie powietrza do silnika latem i zimą?

REKLAMA

Biorąc pod uwagę różnicę kosztów benzyny i ropy chyba warto się jeszcze raz zastanowić zanim podejmiemy decyzję o zakupie diesla. Jest jeszcze jeden powód dający przewagę diesla nad innymi jednostkami. Mianowicie chodzi tutaj o osiągi. Ich wysoki moment obrotowy daje dużą przewagę nad benzyniakami z tą samą pojemnością, co sprawia, że wiele osób właśnie tylko z tego powodu decyduje się na zakup diesla. W tym momencie, jeśli chcielibyśmy dorównać osiągom diesla, musielibyśmy wybrać auto z silnikiem benzynowym o większej pojemności, a co za tym idzie o znacznie większym spalaniu.

Pokonując rocznie mniej niż 50 tysięcy kilometrów, jeżdżąc autem tylko do pracy i z powrotem, możemy dać sobie spokój z wyborem diesla. Koszta eksploatacji auta z wolnossącym silnikiem benzynowym będą w tym momencie o wiele niższe niż diesla, a w dodatku nowoczesne jednostki benzynowe charakteryzują się już małą różnicą spalania. Na przykładzie dwóch silników Hondy, różnica w spalaniu pomiędzy dieslem a benzyną o tej samej mocy wynosi 1,5 litra na 100 kilometrów.

To chyba całkiem nieźle, a poza tym do auta napędzanego silnikiem benzynowym możemy zamontować instalację LPG, która zmniejsza koszta spalania o połowę. Przy wzrastającej ilości producentów i serwisów zajmujących się sprzedażą i montażem instalacji, koszta zamontowania to około 2 – 2,5 tysiąca złotych. W porównaniu do kwoty jaką musimy dołożyć do zakupu diesla różnica jest zachęcająca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jakie są negatywne skutki hamowania silnikiem?

REKLAMA

Oczywiście instalacje LPG też zdążyły wyrobić sobie złą opinię poprzez skracanie żywotności silnika. Takie teorie powstają niestety tylko wśród ludzi, którzy w niewłaściwy sposób eksploatowali te silniki, nie korzystając z rad producentów. Przy odpowiedniej eksploatacji według zaleceń wiele modeli aut równie świetnie sobie radzi mając zamontowaną instalację, nie zmniejszając przy tym wcale żywotności silnika.

Podsumowując, każda jednostka ma swoje wady i zalety, ale w naszym przekonaniu, najkorzystniejszym wyborem pozostaje wolnossąca jednostka benzynowa. Poruszając się autem z silnikiem benzynowym, nawet tym o najniższej pojemności, przy odpowiedniej eksploatacji możemy pokonać więcej kilometrów przy mniejszej częstotliwości wizyt w serwisie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA