REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kupujesz auto – jaki silnik wybrać? Porada

Rafał Sztoner
fot.newspress
fot.newspress

REKLAMA

REKLAMA

Producenci aut w swojej ofercie proponują nam szeroką gamę wersji silnikowych. Co wybrać i co się tak naprawdę opłaca?

Ostatnimi czasy największą popularnością cieszą się auta z silnikami diesla. Kuszą dobrymi osiągami i niskimi kosztami eksploatacji. Ale czy są naprawdę takie bezkonkurencyjne? Zastanówmy się, bo po pierwsze za nowe auto z silnikiem wysokoprężnym musimy zapłacić średnio o 10-15 procent więcej. Aby ta różnica się nam zwróciła musimy pokonać przynajmniej 80 tysięcy kilometrów, a przy niektórych modelach nawet 200-300 tysięcy. Przy przebiegu około 100-150 tysięcy kilometrów powinniśmy spodziewać się zbliżających się kosztów związanych z wymianą lub regeneracją turbiny, pompowtryskiwaczy i innych podzespołów związanych z technologią turbo diesli.

REKLAMA

Zobacz również: Jak ustawiać zasysanie powietrza do silnika latem i zimą?

REKLAMA

Biorąc pod uwagę różnicę kosztów benzyny i ropy chyba warto się jeszcze raz zastanowić zanim podejmiemy decyzję o zakupie diesla. Jest jeszcze jeden powód dający przewagę diesla nad innymi jednostkami. Mianowicie chodzi tutaj o osiągi. Ich wysoki moment obrotowy daje dużą przewagę nad benzyniakami z tą samą pojemnością, co sprawia, że wiele osób właśnie tylko z tego powodu decyduje się na zakup diesla. W tym momencie, jeśli chcielibyśmy dorównać osiągom diesla, musielibyśmy wybrać auto z silnikiem benzynowym o większej pojemności, a co za tym idzie o znacznie większym spalaniu.

Pokonując rocznie mniej niż 50 tysięcy kilometrów, jeżdżąc autem tylko do pracy i z powrotem, możemy dać sobie spokój z wyborem diesla. Koszta eksploatacji auta z wolnossącym silnikiem benzynowym będą w tym momencie o wiele niższe niż diesla, a w dodatku nowoczesne jednostki benzynowe charakteryzują się już małą różnicą spalania. Na przykładzie dwóch silników Hondy, różnica w spalaniu pomiędzy dieslem a benzyną o tej samej mocy wynosi 1,5 litra na 100 kilometrów.

To chyba całkiem nieźle, a poza tym do auta napędzanego silnikiem benzynowym możemy zamontować instalację LPG, która zmniejsza koszta spalania o połowę. Przy wzrastającej ilości producentów i serwisów zajmujących się sprzedażą i montażem instalacji, koszta zamontowania to około 2 – 2,5 tysiąca złotych. W porównaniu do kwoty jaką musimy dołożyć do zakupu diesla różnica jest zachęcająca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jakie są negatywne skutki hamowania silnikiem?

REKLAMA

Oczywiście instalacje LPG też zdążyły wyrobić sobie złą opinię poprzez skracanie żywotności silnika. Takie teorie powstają niestety tylko wśród ludzi, którzy w niewłaściwy sposób eksploatowali te silniki, nie korzystając z rad producentów. Przy odpowiedniej eksploatacji według zaleceń wiele modeli aut równie świetnie sobie radzi mając zamontowaną instalację, nie zmniejszając przy tym wcale żywotności silnika.

Podsumowując, każda jednostka ma swoje wady i zalety, ale w naszym przekonaniu, najkorzystniejszym wyborem pozostaje wolnossąca jednostka benzynowa. Poruszając się autem z silnikiem benzynowym, nawet tym o najniższej pojemności, przy odpowiedniej eksploatacji możemy pokonać więcej kilometrów przy mniejszej częstotliwości wizyt w serwisie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA