REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kupujesz auto – jaki silnik wybrać? Porada

Rafał Sztoner
fot.newspress
fot.newspress

REKLAMA

REKLAMA

Producenci aut w swojej ofercie proponują nam szeroką gamę wersji silnikowych. Co wybrać i co się tak naprawdę opłaca?

Ostatnimi czasy największą popularnością cieszą się auta z silnikami diesla. Kuszą dobrymi osiągami i niskimi kosztami eksploatacji. Ale czy są naprawdę takie bezkonkurencyjne? Zastanówmy się, bo po pierwsze za nowe auto z silnikiem wysokoprężnym musimy zapłacić średnio o 10-15 procent więcej. Aby ta różnica się nam zwróciła musimy pokonać przynajmniej 80 tysięcy kilometrów, a przy niektórych modelach nawet 200-300 tysięcy. Przy przebiegu około 100-150 tysięcy kilometrów powinniśmy spodziewać się zbliżających się kosztów związanych z wymianą lub regeneracją turbiny, pompowtryskiwaczy i innych podzespołów związanych z technologią turbo diesli.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak ustawiać zasysanie powietrza do silnika latem i zimą?

Biorąc pod uwagę różnicę kosztów benzyny i ropy chyba warto się jeszcze raz zastanowić zanim podejmiemy decyzję o zakupie diesla. Jest jeszcze jeden powód dający przewagę diesla nad innymi jednostkami. Mianowicie chodzi tutaj o osiągi. Ich wysoki moment obrotowy daje dużą przewagę nad benzyniakami z tą samą pojemnością, co sprawia, że wiele osób właśnie tylko z tego powodu decyduje się na zakup diesla. W tym momencie, jeśli chcielibyśmy dorównać osiągom diesla, musielibyśmy wybrać auto z silnikiem benzynowym o większej pojemności, a co za tym idzie o znacznie większym spalaniu.

Pokonując rocznie mniej niż 50 tysięcy kilometrów, jeżdżąc autem tylko do pracy i z powrotem, możemy dać sobie spokój z wyborem diesla. Koszta eksploatacji auta z wolnossącym silnikiem benzynowym będą w tym momencie o wiele niższe niż diesla, a w dodatku nowoczesne jednostki benzynowe charakteryzują się już małą różnicą spalania. Na przykładzie dwóch silników Hondy, różnica w spalaniu pomiędzy dieslem a benzyną o tej samej mocy wynosi 1,5 litra na 100 kilometrów.

REKLAMA

To chyba całkiem nieźle, a poza tym do auta napędzanego silnikiem benzynowym możemy zamontować instalację LPG, która zmniejsza koszta spalania o połowę. Przy wzrastającej ilości producentów i serwisów zajmujących się sprzedażą i montażem instalacji, koszta zamontowania to około 2 – 2,5 tysiąca złotych. W porównaniu do kwoty jaką musimy dołożyć do zakupu diesla różnica jest zachęcająca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jakie są negatywne skutki hamowania silnikiem?

Oczywiście instalacje LPG też zdążyły wyrobić sobie złą opinię poprzez skracanie żywotności silnika. Takie teorie powstają niestety tylko wśród ludzi, którzy w niewłaściwy sposób eksploatowali te silniki, nie korzystając z rad producentów. Przy odpowiedniej eksploatacji według zaleceń wiele modeli aut równie świetnie sobie radzi mając zamontowaną instalację, nie zmniejszając przy tym wcale żywotności silnika.

Podsumowując, każda jednostka ma swoje wady i zalety, ale w naszym przekonaniu, najkorzystniejszym wyborem pozostaje wolnossąca jednostka benzynowa. Poruszając się autem z silnikiem benzynowym, nawet tym o najniższej pojemności, przy odpowiedniej eksploatacji możemy pokonać więcej kilometrów przy mniejszej częstotliwości wizyt w serwisie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA