REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Chevrolet Corvette fotel Competitione Sport
Chevrolet Corvette fotel Competitione Sport
Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Chevrolet przedstawił sposób w jaki opracowywane są specjalne sportowe fotele stosowane w modelu Corvette. Oto jak wygląda proces ich projektowania.

Fotele odgrywają niebagatelną rolę w samochodzie. To od ich jakości zależy w dużej mierze komfort jazdy, wygoda i prawidłowe podparcie newralgicznych fragmentów kręgosłupa kierowcy. W przypadku aut sportowych niezwykle ważne jest także właściwe utrzymywanie ciała w szybko pokonywanych, ciasnych zakrętach. Jeśli tułów będzie się zbyt swobodnie poruszać po fotelu, to odbije się to negatywnie na jakości prowadzenia, a tym samym na pogorszeniu m.in. czasu przejazdu po torze.

REKLAMA

REKLAMA

Chevrolet Corvette Stingray : dwa rodzaje foteli

Projektanci Chevroleta Corvetty najnowszej 7. generacji świadomi ww. problemu zaprojektowali dwa rodzaje foteli - GT i Competition Sport. Pierwsze z nich są standardowo instalowane w każdej Corvettcie, oferują kompromis pomiędzy wygodą, a pewnym podtrzymywaniem ciała w zakręcie. Dla bardziej wymagających użytkowników tego auta, przygotowano prawie wyczynowe fotele Competition Sport. Ostatni raz możliwość wyboru rodzaju foteli w modelu Corvette klienci mieli w 1996 roku, w którym zakończono produkcję 4. generacji tego samochodu.

Zdj.1: fotel GT

REKLAMA

Cyfrowe badanie nacisku foteli Competition Sport

Nowe fotele Competition Sport dostępne będą od grudnia tego roku. Ogromną rolę w procesie ich produkcji odegrała technologia cyfrowego mapowania nacisku, którą wykorzystuje się do skanowania ciała osób zasiadających na fotelach w celu opracowania ich optymalnej konstrukcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdj.2: fotel Competition Sport

Aby dopracować konstrukcję foteli Competition Sport w modelu Corvette, inżynierowie wykorzystali technologię dynamicznego, cyfrowego mapowania nacisku ciała na fotel, skanując plecy oraz dolne partie ciała kierowców testowych podczas dynamicznej jazdy na torze wyścigowym. Trzeba jednocześnie podkreślić wyjątkowość tego rozwiązania, bowiem większość tego typu testów wykonywana jest tylko z wykorzystaniem technologii mapowania statycznego.

Zobacz też: Zaawansowany komputer pokładowy - Chevrolet Corvette

Cyfrowe mapowanie nacisku polega na wykonaniu obrazu ilustrującego nacisk pleców oraz dolnych partii ciała kierowcy na powierzchnię fotela. Powstaje w ten sposób mapa składająca się z ponad 4,6 tysiąca danych punktowych uzyskiwanych w każdej sekundzie. Dane te przesyłane są następnie do komputera, który generuje graficzne odzwierciedlenie nacisku oraz podparcia, jakie zapewnia testowany fotel.

Aby sportowe fotele zadowoliły szerokie grono odbiorców po pierwszy zdecydowano się na bardzo rozszerzoną ocenę poziomu ich komfortu. W testach wzięło udział szereg osób o różnej posturze i wadze (od rosłych mężczyzn po filigranowe kobiety), a ich subiektywne wrażenia z jazd były poddawane weryfikacji.

Budowa foteli Competition Sport

Do budowy nowych foteli użyto nowoczesnych materiałów. Konstrukcja foteli obejmuje między innymi lekką, wzmocnioną ramę ze stopu magnezu. Jej niezwykle wytrzymała struktura w połączeniu ze sztywnym tylnym panelem oparcia gwarantuje właściwe podparcie pleców kierowcy, nawet w czasie bardzo dynamicznej jazdy.

Zobacz też: Wyświetlacz HUD - koszt wymiany

Weryfikacja możliwości foteli była wykonywana na torze wyścigowym podczas przeprowadzania manewrów z bardzo dużą prędkością, a wszelkie ich mankamenty były sukcesywnie eliminowane. Podczas testów podpórki fotela były modyfikowane przy pomocy taśmy i pianki aż do uzyskania kształtu, który idealnie sprawdzał się na torze.

Przeprojektowano również boczne poduszki powietrzne, które zamiast w podparciu bocznym fotela, umieszczono w dodatkowym, osobnym wałku, dzięki czemu siedzisko jest węższe, sztywniejsze i pewniej przytrzymuje ciało kierowcy.

Osoby ceniące komfort powinny być także zadowolone z faktu, że pomimo niewielkiej powierzchni montażowej udało się zaimplementować podwójny system ogrzewania i wentylacji foteli.

Przykład foteli w Chevrolet Corvette pokazuje, że nawet w tej dziedzinie widać ogromny postęp. Mimo zachowania kompaktowych wymiarów udało się rozwiązać szereg problemów dotyczących m.in. dodatkowego wyposażenia, komfortu i przede wszystkim prawidłowego podparcia ciała w zakrętach.

Chevrolet Corvette fotel GT
Chevrolet
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA