REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Chevrolet Corvette fotel Competitione Sport
Chevrolet Corvette fotel Competitione Sport
Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Chevrolet przedstawił sposób w jaki opracowywane są specjalne sportowe fotele stosowane w modelu Corvette. Oto jak wygląda proces ich projektowania.

Fotele odgrywają niebagatelną rolę w samochodzie. To od ich jakości zależy w dużej mierze komfort jazdy, wygoda i prawidłowe podparcie newralgicznych fragmentów kręgosłupa kierowcy. W przypadku aut sportowych niezwykle ważne jest także właściwe utrzymywanie ciała w szybko pokonywanych, ciasnych zakrętach. Jeśli tułów będzie się zbyt swobodnie poruszać po fotelu, to odbije się to negatywnie na jakości prowadzenia, a tym samym na pogorszeniu m.in. czasu przejazdu po torze.

REKLAMA

Chevrolet Corvette Stingray : dwa rodzaje foteli

Projektanci Chevroleta Corvetty najnowszej 7. generacji świadomi ww. problemu zaprojektowali dwa rodzaje foteli - GT i Competition Sport. Pierwsze z nich są standardowo instalowane w każdej Corvettcie, oferują kompromis pomiędzy wygodą, a pewnym podtrzymywaniem ciała w zakręcie. Dla bardziej wymagających użytkowników tego auta, przygotowano prawie wyczynowe fotele Competition Sport. Ostatni raz możliwość wyboru rodzaju foteli w modelu Corvette klienci mieli w 1996 roku, w którym zakończono produkcję 4. generacji tego samochodu.

Zdj.1: fotel GT

Cyfrowe badanie nacisku foteli Competition Sport

Nowe fotele Competition Sport dostępne będą od grudnia tego roku. Ogromną rolę w procesie ich produkcji odegrała technologia cyfrowego mapowania nacisku, którą wykorzystuje się do skanowania ciała osób zasiadających na fotelach w celu opracowania ich optymalnej konstrukcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdj.2: fotel Competition Sport

Aby dopracować konstrukcję foteli Competition Sport w modelu Corvette, inżynierowie wykorzystali technologię dynamicznego, cyfrowego mapowania nacisku ciała na fotel, skanując plecy oraz dolne partie ciała kierowców testowych podczas dynamicznej jazdy na torze wyścigowym. Trzeba jednocześnie podkreślić wyjątkowość tego rozwiązania, bowiem większość tego typu testów wykonywana jest tylko z wykorzystaniem technologii mapowania statycznego.

Zobacz też: Zaawansowany komputer pokładowy - Chevrolet Corvette

REKLAMA

Cyfrowe mapowanie nacisku polega na wykonaniu obrazu ilustrującego nacisk pleców oraz dolnych partii ciała kierowcy na powierzchnię fotela. Powstaje w ten sposób mapa składająca się z ponad 4,6 tysiąca danych punktowych uzyskiwanych w każdej sekundzie. Dane te przesyłane są następnie do komputera, który generuje graficzne odzwierciedlenie nacisku oraz podparcia, jakie zapewnia testowany fotel.

Aby sportowe fotele zadowoliły szerokie grono odbiorców po pierwszy zdecydowano się na bardzo rozszerzoną ocenę poziomu ich komfortu. W testach wzięło udział szereg osób o różnej posturze i wadze (od rosłych mężczyzn po filigranowe kobiety), a ich subiektywne wrażenia z jazd były poddawane weryfikacji.

Budowa foteli Competition Sport

Do budowy nowych foteli użyto nowoczesnych materiałów. Konstrukcja foteli obejmuje między innymi lekką, wzmocnioną ramę ze stopu magnezu. Jej niezwykle wytrzymała struktura w połączeniu ze sztywnym tylnym panelem oparcia gwarantuje właściwe podparcie pleców kierowcy, nawet w czasie bardzo dynamicznej jazdy.

Zobacz też: Wyświetlacz HUD - koszt wymiany

Weryfikacja możliwości foteli była wykonywana na torze wyścigowym podczas przeprowadzania manewrów z bardzo dużą prędkością, a wszelkie ich mankamenty były sukcesywnie eliminowane. Podczas testów podpórki fotela były modyfikowane przy pomocy taśmy i pianki aż do uzyskania kształtu, który idealnie sprawdzał się na torze.

Przeprojektowano również boczne poduszki powietrzne, które zamiast w podparciu bocznym fotela, umieszczono w dodatkowym, osobnym wałku, dzięki czemu siedzisko jest węższe, sztywniejsze i pewniej przytrzymuje ciało kierowcy.

Osoby ceniące komfort powinny być także zadowolone z faktu, że pomimo niewielkiej powierzchni montażowej udało się zaimplementować podwójny system ogrzewania i wentylacji foteli.

Przykład foteli w Chevrolet Corvette pokazuje, że nawet w tej dziedzinie widać ogromny postęp. Mimo zachowania kompaktowych wymiarów udało się rozwiązać szereg problemów dotyczących m.in. dodatkowego wyposażenia, komfortu i przede wszystkim prawidłowego podparcia ciała w zakrętach.

Chevrolet Corvette fotel GT
Chevrolet
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 119 918 interwencji, 545 wypadków drogowych, 41 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie pierwszego tygodnia września. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 119 918 interwencji.

Odcinkowe pomiary prędkości nielegalne? Sprawdzamy. Co grozi kierowcom i kiedy mogą nie przyjąć mandatu?

Odcinkowe pomiary prędkości to coraz popularniejszy w Polsce sposób na wychwytywanie i karanie kierowców, którzy nie przestrzegają przepisów prawa o ruchu drogowym w zakresie dopuszczalnych prędkości. Nowe urządzenia rejestrujące, służące do automatycznej kontroli średniej prędkości na wyznaczonym odcinku drogi, wyrastają jak grzyby po deszczu, a wraz z nimi mnożą się pytania kierowców o legalność tej formy pomiarów prędkości. Jak się okazuje – wątpliwości te są uzasadnione.

Nowa funkcja dla kierowców. Google Maps wprowadza aktualizację

Mapy Google są na bieżąco udoskonalane. Google często wprowadza nowe, przydatne funkcje, w tym wiele udogodnień dla kierowców. Tym razem na użytkowników czekają aż dwie nowości. Na czym polegają te nowe funkcje Google Maps? Dowiesz się z tego artykułu.

Ten dokument będzie mógł mieć już 17-latek. Zaskakująca propozycja ministerstwa

Posiadanie prawa jazdy to dla wielu bardzo ważna kwestia. Możliwość prowadzenia samochodu przynosi wiele korzyści, zarówno w życiu codziennym i zawodowym. Coraz częściej z wybranych kategorii prawa jazdy (takich jak AM czy B1) korzystają już 14- czy 16-latkowie. Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało zmiany w dostępie do prawa jazdy kat. B. Czego one dotyczą? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

REKLAMA

KGP: 103 519 interwencji, 401 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała dane z ostatniego tygodnia dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci od poniedziałku do niedzieli przeprowadzili 103 519 interwencji. Od początku tegorocznych wakacji policjanci odnotowali 375 wypadków na drogach ze skutkiem śmiertelnym.

Kierowco, uważaj na to! Nowe przepisy przewidują konfiskatę pojazdu

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało zaostrzenie kar za wjazd do lasu w miejscach niedozwolonych. Nowe przepisy znacząco zwiększyłyby kary za tego typu wykroczenia. Na co warto uważać, by uniknąć kłopotów i wysokiego mandatu? Kiedy kierowca mógłby stracić pojazd?

Na drogach pojawią się młodsi kierowcy?

Na drogach pojawią się młodsi kierowcy? Wszystko na to wskazuje, bo ministerstwo infrastruktury poinformowało, że jest już gotowy projekt zmian pozwalający uzyskać prawo jazdy siedemnastolatkom.

Pierwszy przepadek pojazdu. Zapadł prawomocny wyrok

W Skierniewicach zapadł pierwszy w kraju prawomocny wyrok orzekający przepadek pojazdu, którego kierowca miał ponad 1,5 promila alkoholu w organizmie. Chodzi o przepisy, które weszły w życie 14 marca 2024 r. Kierująca miała ponad 2 promile.

REKLAMA

Rozszerzenie strefy płatnego parkowania w Warszawie 3 lutego 2025 r.? Radni zadecydują już w najbliższy czwartek

W czwartek, 29 sierpnia warszawscy radni mają zadecydować, czy strefa płatnego parkowania niestrzeżonego w Warszawie zostanie rozszerzona. Zgodnie z projektem ustawy, rozszerzenie granic strefy płatnego parkowania niestrzeżonego ma nastąpić 3 lutego 2025 r. 

QUIZ Dopasuj model do marki samochodu. 12/12 tylko dla fanów motoryzacji
Dopasujesz poprawnie model do marki? Pytania dotyczą także modeli i marek, które już nie są produkowane.

REKLAMA