REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sportowe fotele - jak się je projektuje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chevrolet Corvette fotel Competitione Sport
Chevrolet Corvette fotel Competitione Sport
Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Chevrolet przedstawił sposób w jaki opracowywane są specjalne sportowe fotele stosowane w modelu Corvette. Oto jak wygląda proces ich projektowania.

Fotele odgrywają niebagatelną rolę w samochodzie. To od ich jakości zależy w dużej mierze komfort jazdy, wygoda i prawidłowe podparcie newralgicznych fragmentów kręgosłupa kierowcy. W przypadku aut sportowych niezwykle ważne jest także właściwe utrzymywanie ciała w szybko pokonywanych, ciasnych zakrętach. Jeśli tułów będzie się zbyt swobodnie poruszać po fotelu, to odbije się to negatywnie na jakości prowadzenia, a tym samym na pogorszeniu m.in. czasu przejazdu po torze.

REKLAMA

Chevrolet Corvette Stingray : dwa rodzaje foteli

Projektanci Chevroleta Corvetty najnowszej 7. generacji świadomi ww. problemu zaprojektowali dwa rodzaje foteli - GT i Competition Sport. Pierwsze z nich są standardowo instalowane w każdej Corvettcie, oferują kompromis pomiędzy wygodą, a pewnym podtrzymywaniem ciała w zakręcie. Dla bardziej wymagających użytkowników tego auta, przygotowano prawie wyczynowe fotele Competition Sport. Ostatni raz możliwość wyboru rodzaju foteli w modelu Corvette klienci mieli w 1996 roku, w którym zakończono produkcję 4. generacji tego samochodu.

Zdj.1: fotel GT

Cyfrowe badanie nacisku foteli Competition Sport

Nowe fotele Competition Sport dostępne będą od grudnia tego roku. Ogromną rolę w procesie ich produkcji odegrała technologia cyfrowego mapowania nacisku, którą wykorzystuje się do skanowania ciała osób zasiadających na fotelach w celu opracowania ich optymalnej konstrukcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdj.2: fotel Competition Sport

Aby dopracować konstrukcję foteli Competition Sport w modelu Corvette, inżynierowie wykorzystali technologię dynamicznego, cyfrowego mapowania nacisku ciała na fotel, skanując plecy oraz dolne partie ciała kierowców testowych podczas dynamicznej jazdy na torze wyścigowym. Trzeba jednocześnie podkreślić wyjątkowość tego rozwiązania, bowiem większość tego typu testów wykonywana jest tylko z wykorzystaniem technologii mapowania statycznego.

Zobacz też: Zaawansowany komputer pokładowy - Chevrolet Corvette

REKLAMA

Cyfrowe mapowanie nacisku polega na wykonaniu obrazu ilustrującego nacisk pleców oraz dolnych partii ciała kierowcy na powierzchnię fotela. Powstaje w ten sposób mapa składająca się z ponad 4,6 tysiąca danych punktowych uzyskiwanych w każdej sekundzie. Dane te przesyłane są następnie do komputera, który generuje graficzne odzwierciedlenie nacisku oraz podparcia, jakie zapewnia testowany fotel.

Aby sportowe fotele zadowoliły szerokie grono odbiorców po pierwszy zdecydowano się na bardzo rozszerzoną ocenę poziomu ich komfortu. W testach wzięło udział szereg osób o różnej posturze i wadze (od rosłych mężczyzn po filigranowe kobiety), a ich subiektywne wrażenia z jazd były poddawane weryfikacji.

Budowa foteli Competition Sport

Do budowy nowych foteli użyto nowoczesnych materiałów. Konstrukcja foteli obejmuje między innymi lekką, wzmocnioną ramę ze stopu magnezu. Jej niezwykle wytrzymała struktura w połączeniu ze sztywnym tylnym panelem oparcia gwarantuje właściwe podparcie pleców kierowcy, nawet w czasie bardzo dynamicznej jazdy.

Zobacz też: Wyświetlacz HUD - koszt wymiany

Weryfikacja możliwości foteli była wykonywana na torze wyścigowym podczas przeprowadzania manewrów z bardzo dużą prędkością, a wszelkie ich mankamenty były sukcesywnie eliminowane. Podczas testów podpórki fotela były modyfikowane przy pomocy taśmy i pianki aż do uzyskania kształtu, który idealnie sprawdzał się na torze.

Przeprojektowano również boczne poduszki powietrzne, które zamiast w podparciu bocznym fotela, umieszczono w dodatkowym, osobnym wałku, dzięki czemu siedzisko jest węższe, sztywniejsze i pewniej przytrzymuje ciało kierowcy.

Osoby ceniące komfort powinny być także zadowolone z faktu, że pomimo niewielkiej powierzchni montażowej udało się zaimplementować podwójny system ogrzewania i wentylacji foteli.

Przykład foteli w Chevrolet Corvette pokazuje, że nawet w tej dziedzinie widać ogromny postęp. Mimo zachowania kompaktowych wymiarów udało się rozwiązać szereg problemów dotyczących m.in. dodatkowego wyposażenia, komfortu i przede wszystkim prawidłowego podparcia ciała w zakrętach.

Chevrolet Corvette fotel GT
Chevrolet
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA