Przyciemnianie szyb samochodowych - przepuszczalność światła
REKLAMA
REKLAMA
Przyciemnianie szyb samochodowych podyktowane jest najczęściej albo względami wizualnymi albo praktycznymi. Nie zawsze jednak możliwe jest wykonanie tego zabiegu w stopniu zadowalającym właściciela pojazdu. Związane jest to z restrykcyjnymi normami dotyczącymi bezpieczeństwa jazdy.
REKLAMA
Przepuszczalność światła - zmiana przepisów
Mało osób zdaje sobie sprawę, że przepisy prawa stale ulegają pewnym zmianom i modyfikacjom. W rezultacie mogą się pojawić problemy nawet z takim autem, które jeszcze dzień wcześniej spełniało regulacje prawne.
Zobacz też: Przednia szyba z wyświetlaczem HUD - ile kosztuje jej wymiana?
W przypadku przyciemniania szyb samochodowych także nastąpiły pewne zmiany. Obecnie reguluje je rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, które zostało zmienione 21 lutego 2011 roku. Nowe przepisy są nieco mniej restrykcyjne od starych, ale nadal ich nieprzestrzeganie grozi utratą dowodu rejestracyjnego i koniecznością przystosowania auta do danych regulacji prawnych.
Aktualne normy określające współczynnik przepuszczania światła przez szyby pojazdu
Według aktualnego rozporządzenia szyby pojazdu:
- przednie i boczne powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70 %.
Według poprzedniego zapisu szyba przednia musiała przepuszczać min. 75 % światła.
W przypadku gdy szyby będą przepuszczały za mało światła do wnętrza pojazdu policjant będzie zmuszony zatrzymać pojazd. Jeśli uda się nam pozbyć folii z szyb jeszcze w trakcie kontroli możemy zachować dokument. Niestety w obu przypadkach właściciel pojazdu nie będzie mógł odzyskać pieniędzy zainwestowanych w przyciemnienie szyb w pojeździe.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.