REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CB radio w telefonie komórkowym. Czy to działa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klasyczne CB Radio można zastąpić kilkoma aplikacjami na telefony typu smartphone.
Klasyczne CB Radio można zastąpić kilkoma aplikacjami na telefony typu smartphone.

REKLAMA

REKLAMA

CB radio, znane niegdyś jedynie kierowcom TIRów, obecnie coraz częściej używane jest przez kierowców aut osobowych. Uliczne korki, kolizje i wypadki samochodowe oraz liczne patrole Policji - to czynniki coraz bardziej utrudniające poruszanie się autem po drogach publicznych. Wielu kierowców by szybciej i bezpieczniej docierać na miejsce swej podróży, używa w tym celu CB radia. Czy aplikacje dostępne na telefony komórkowe mogą zastąpić klasyczne CB radio?

Nowoczesne systemy operacyjne instalowane w zaawansowanych technologicznie telefonach komórkowych typu smartphone, pozwalają programistom na projektowanie coraz to ciekawszych i bardziej przydatnych programów do użytku na co dzień. Od kilku lat pojawiają się także aplikacje przeznaczone dla kierowców samochodów, w tym m.in. CB radia w wersji na telefon komórkowy. Jednym z takich programów jest SpeedAlarm.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak sprawdzić osiągi swojego samochodu?

SpeedAlarm

Sporą zaletą aplikacji SpeedAlarm jest jej kompatybilność z wieloma systemami operacyjnymi, stosowanymi w telefonach komórkowych, poczynając od Androida i iOSa, poprzez Windowsa Mobile, aż po systemy oparte na Javie. Zanim spróbujemy zainstalować program na swoim telefonie, sprawdźmy na stronie producenta czy aplikacja z nim współpracuje.

REKLAMA

SpeedAlarm wykorzystuje w swym działaniu wbudowany w telefon odbiornik GPS oraz moduł Wi-Fi /3G. Mapę i trasę przejazdu pobiera z sieci internetowej. Na wyświetlaczu aparatu komórkowego, prezentowany jest kierunek wytyczonej przez nas trasy, prędkość naszego pojazdu oraz informacje o potencjalnych utrudnieniach na drodze (wypadek, fotoradar, patrol Policji). Oprócz tego, użytkownik może wykorzystywać mapę, na której zaznaczone są wcześniej wymienione informacje. Program ten ma znamiona portalu społecznościowego, bowiem o aktualnej sytuacji na drodze informują się nawzajem jego użytkownicy. Za pomocą podwójnego „kliknięcia” kierowca wybiera i zatwierdza rodzaj informacji, którą chce przekazać innym użytkownikom dróg. Program za pomocą modułu GPS oznacza jej miejsce, po czym wysyła ją na ogólnodostępny serwer. Koszty samego transferu danych wg producenta nie są duże, gdyż 300-kilometrowa trasa wymaga pobrania ok. 100 kB danych. Znacznie bardziej kosztowny jest abonament za korzystanie z aplikacji. W ciągu jednego dnia użytkownik ma prawo do maksymalnie 2-godzinnego wykorzystywania programu. Jeśli czas ten nie jest wystarczający, istnieje możliwość wykupienia abonamentu z góry za cały miesiąc (za 29zł) lub za cały rok (za 119zł).  Jednodniowy dostęp do aplikacji to koszt 9zł(brutto).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czym jest i do czego służy turbo timer?

CB Radio Chat

Kolejna aplikacją nawiązującą swym działaniem do klasycznego CB radia jest program CB Radio Chat. Pod względem samego interfejsu i sposobu komunikacji z innymi kierowcami, jest on bardzo zbliżony do klasycznego CB radia. Poprzez wciśnięcie dużego przycisku na środku ekranu, aktywujemy głosowy moduł łączności. Wypowiedziany przez nas komunikat zostaje zapisany w formie cyfrowej i przesłany za pomocą łącza internetowego (WiFi/3G) do innych użytkowników programu. Ci z kolei otrzymują go w formie dźwiękowej wraz z informacją, kim (użytkownicy programu rejestrują się do jego bazy) i z jakiego regionu bądź województwa jest jego nadawca. W trakcie jazdy możliwe jest śledzenie liczby dostępnych w danej chwili użytkowników aplikacji, za pomocą ikony znajdującej się w lewym dolnym rogu programu. Zasadniczą wadą CB Radio Chata jest ograniczona liczba kierowców korzystających z tego oprogramowania. Często zdarza się, że nasze pytanie bądź komunikat trafia do osób nie, jak ma to miejsce w klasycznym CB radiu, oddalonych o kilka czy kilkanaście kilometrów od nas, a o całe setki kilometrów. W rezultacie nie zawsze możemy liczyć na pomoc z ich strony. Winę za to odpowiada przede wszystkim kompatybilność tego programu tylko z telefonami opartymi na systemie operacyjnym Android. Istnieje szansa, że program stanie się bardziej praktycznym, gdy wzrośnie liczba użytkowników telefonów z tym konkretnie systemem.  

Zobacz też: Nawigacja fabryczna, czy przenośna?

Yanosik

Jeszcze inne podejście do tematyki CB radia w komórce zaproponowali programiści z firmy Neptis, którzy stworzyli aplikację Yanosik. Program ten, dostępny na telefony z system Android, iOS i Windows Phone 7, przy pierwszym kontakcie przypomina klasyczną nawigację. Po wybraniu przez kierowcę miejsca docelowego, program łączy się z siecią 3G/WiFi, po czym pobiera mapy i wytycza optymalną trasę dojazdu, uwzględniając lokalizację fotoradarów. To co odróżnia go od przeciętnej nawigacji samochodowej, to jego stale aktualizowana baza informacji drogowych. Użytkownicy programu, którzy poruszają się po konkretnej drodze, jednym „kliknięciem” na odpowiednią ikonę, oznaczają miejsce, w którym istnieje konkretne utrudnienie na drodze. W rezultacie inni kierowcy uzyskują informacje o miejscach, w którym zdarzył się wypadek, umiejscowiony jest  fotoradar, patrol Policji czy Inspekcji Transportu Drogowego. W momencie gdy dane utrudnienie zostanie zlikwidowane (np. wypadek), istnieje opcja odwołania konkretnego alarmu. Poza tym na podstawie prędkości pojazdu obliczanej za pomocą odbiornika GPS telefonu, każdy kierowca jest w stanie ocenić rzeczywistą prędkość swojego samochodu i zweryfikować wskazania prędkościomierza w swoim aucie. Co więcej informacja o jego prędkości jest wysyłana na serwer główny programu, dzięki czemu aplikacja potrafi wyliczyć w sposób bardziej precyzyjny rzeczywisty czas dojazdu dla innych kierowców. W ten sam sposób weryfikowana jest aktualna sytuacja o korkach na drogach. Duża zaletą programu jest to, że jest darmowy. Oprócz transferu danych internetowych nie są pobierane żadne dodatkowe opłaty. Aby było to jednak możliwe w programie wyświetlane są reklamy, do których trzeba po prostu przywyknąć.

Zobacz też: Konsekwencje jazdy na wysokich i niskich obrotach silnika

Można zastąpić klasyczne CB radio telefonem z odpowiednią aplikacją?

Podsumowując, CB radio w telefonie komórkowym jest koncepcją ciekawą i niezwykle wygodną. Brak konieczności instalacji specjalnej anteny zewnętrznej na karoserii auta, i co się z tym wiąże, ponownego dostrajania odbiornika zwiększa mobilność tego rozwiązania. Łatwość obsługi to także niewątpliwy atut. Dodatkowo wiele z tych aplikacji może spełniać role klasycznej nawigacji samochodowej. W obecnej formie programy tego typu, nie są jednak w stanie zupełnie zastąpić klasycznej radiostacji pasma obywatelskiego(Citizen-Band radio) i to z kilku powodów.  Po pierwsze, liczba użytkowników tych programów jest na chwilę obecną zbyt mała, by zapewnić stały dostęp do aktualnej sytuacji drogowej (szczególnie w formie głosowej CB Radio Chat). Poza tym by aplikacja funkcjonowała telefon musi być w zasięgu sieci internetowej lub Wi-Fi. Oprócz tego, kierowcy posiadający klasyczne CB radio przekazują sobie informacje nie tylko na temat wypadków, fotoradarów czy kontrolach policji. Informują się na temat najbliższych stacji naprawczych, polecanych hotelach czy miejscach noclegowych, nieuprzejmych bądź wręcz niebezpiecznych innych kierowcach na drodze. Zwracają uwagę na dostrzeżone usterki w pojazdach innych kierowców oraz ułatwiają sobie niektóre manewry np. wyprzedzanie. Istnieją więc jeszcze obszary, w których działanie aplikacji komórkowych imitujących CB radio można zdecydowanie usprawnić. Gdy tak się stanie, możliwe, że klasyczne CB radio zostanie wyparte z użycia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA