REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Klasyczne CB Radio można zastąpić kilkoma aplikacjami na telefony typu smartphone.
Klasyczne CB Radio można zastąpić kilkoma aplikacjami na telefony typu smartphone.

REKLAMA

REKLAMA

CB radio, znane niegdyś jedynie kierowcom TIRów, obecnie coraz częściej używane jest przez kierowców aut osobowych. Uliczne korki, kolizje i wypadki samochodowe oraz liczne patrole Policji - to czynniki coraz bardziej utrudniające poruszanie się autem po drogach publicznych. Wielu kierowców by szybciej i bezpieczniej docierać na miejsce swej podróży, używa w tym celu CB radia. Czy aplikacje dostępne na telefony komórkowe mogą zastąpić klasyczne CB radio?

Nowoczesne systemy operacyjne instalowane w zaawansowanych technologicznie telefonach komórkowych typu smartphone, pozwalają programistom na projektowanie coraz to ciekawszych i bardziej przydatnych programów do użytku na co dzień. Od kilku lat pojawiają się także aplikacje przeznaczone dla kierowców samochodów, w tym m.in. CB radia w wersji na telefon komórkowy. Jednym z takich programów jest SpeedAlarm.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak sprawdzić osiągi swojego samochodu?

SpeedAlarm

Sporą zaletą aplikacji SpeedAlarm jest jej kompatybilność z wieloma systemami operacyjnymi, stosowanymi w telefonach komórkowych, poczynając od Androida i iOSa, poprzez Windowsa Mobile, aż po systemy oparte na Javie. Zanim spróbujemy zainstalować program na swoim telefonie, sprawdźmy na stronie producenta czy aplikacja z nim współpracuje.

REKLAMA

SpeedAlarm wykorzystuje w swym działaniu wbudowany w telefon odbiornik GPS oraz moduł Wi-Fi /3G. Mapę i trasę przejazdu pobiera z sieci internetowej. Na wyświetlaczu aparatu komórkowego, prezentowany jest kierunek wytyczonej przez nas trasy, prędkość naszego pojazdu oraz informacje o potencjalnych utrudnieniach na drodze (wypadek, fotoradar, patrol Policji). Oprócz tego, użytkownik może wykorzystywać mapę, na której zaznaczone są wcześniej wymienione informacje. Program ten ma znamiona portalu społecznościowego, bowiem o aktualnej sytuacji na drodze informują się nawzajem jego użytkownicy. Za pomocą podwójnego „kliknięcia” kierowca wybiera i zatwierdza rodzaj informacji, którą chce przekazać innym użytkownikom dróg. Program za pomocą modułu GPS oznacza jej miejsce, po czym wysyła ją na ogólnodostępny serwer. Koszty samego transferu danych wg producenta nie są duże, gdyż 300-kilometrowa trasa wymaga pobrania ok. 100 kB danych. Znacznie bardziej kosztowny jest abonament za korzystanie z aplikacji. W ciągu jednego dnia użytkownik ma prawo do maksymalnie 2-godzinnego wykorzystywania programu. Jeśli czas ten nie jest wystarczający, istnieje możliwość wykupienia abonamentu z góry za cały miesiąc (za 29zł) lub za cały rok (za 119zł).  Jednodniowy dostęp do aplikacji to koszt 9zł(brutto).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czym jest i do czego służy turbo timer?

CB Radio Chat

Kolejna aplikacją nawiązującą swym działaniem do klasycznego CB radia jest program CB Radio Chat. Pod względem samego interfejsu i sposobu komunikacji z innymi kierowcami, jest on bardzo zbliżony do klasycznego CB radia. Poprzez wciśnięcie dużego przycisku na środku ekranu, aktywujemy głosowy moduł łączności. Wypowiedziany przez nas komunikat zostaje zapisany w formie cyfrowej i przesłany za pomocą łącza internetowego (WiFi/3G) do innych użytkowników programu. Ci z kolei otrzymują go w formie dźwiękowej wraz z informacją, kim (użytkownicy programu rejestrują się do jego bazy) i z jakiego regionu bądź województwa jest jego nadawca. W trakcie jazdy możliwe jest śledzenie liczby dostępnych w danej chwili użytkowników aplikacji, za pomocą ikony znajdującej się w lewym dolnym rogu programu. Zasadniczą wadą CB Radio Chata jest ograniczona liczba kierowców korzystających z tego oprogramowania. Często zdarza się, że nasze pytanie bądź komunikat trafia do osób nie, jak ma to miejsce w klasycznym CB radiu, oddalonych o kilka czy kilkanaście kilometrów od nas, a o całe setki kilometrów. W rezultacie nie zawsze możemy liczyć na pomoc z ich strony. Winę za to odpowiada przede wszystkim kompatybilność tego programu tylko z telefonami opartymi na systemie operacyjnym Android. Istnieje szansa, że program stanie się bardziej praktycznym, gdy wzrośnie liczba użytkowników telefonów z tym konkretnie systemem.  

Zobacz też: Nawigacja fabryczna, czy przenośna?

Yanosik

Jeszcze inne podejście do tematyki CB radia w komórce zaproponowali programiści z firmy Neptis, którzy stworzyli aplikację Yanosik. Program ten, dostępny na telefony z system Android, iOS i Windows Phone 7, przy pierwszym kontakcie przypomina klasyczną nawigację. Po wybraniu przez kierowcę miejsca docelowego, program łączy się z siecią 3G/WiFi, po czym pobiera mapy i wytycza optymalną trasę dojazdu, uwzględniając lokalizację fotoradarów. To co odróżnia go od przeciętnej nawigacji samochodowej, to jego stale aktualizowana baza informacji drogowych. Użytkownicy programu, którzy poruszają się po konkretnej drodze, jednym „kliknięciem” na odpowiednią ikonę, oznaczają miejsce, w którym istnieje konkretne utrudnienie na drodze. W rezultacie inni kierowcy uzyskują informacje o miejscach, w którym zdarzył się wypadek, umiejscowiony jest  fotoradar, patrol Policji czy Inspekcji Transportu Drogowego. W momencie gdy dane utrudnienie zostanie zlikwidowane (np. wypadek), istnieje opcja odwołania konkretnego alarmu. Poza tym na podstawie prędkości pojazdu obliczanej za pomocą odbiornika GPS telefonu, każdy kierowca jest w stanie ocenić rzeczywistą prędkość swojego samochodu i zweryfikować wskazania prędkościomierza w swoim aucie. Co więcej informacja o jego prędkości jest wysyłana na serwer główny programu, dzięki czemu aplikacja potrafi wyliczyć w sposób bardziej precyzyjny rzeczywisty czas dojazdu dla innych kierowców. W ten sam sposób weryfikowana jest aktualna sytuacja o korkach na drogach. Duża zaletą programu jest to, że jest darmowy. Oprócz transferu danych internetowych nie są pobierane żadne dodatkowe opłaty. Aby było to jednak możliwe w programie wyświetlane są reklamy, do których trzeba po prostu przywyknąć.

Zobacz też: Konsekwencje jazdy na wysokich i niskich obrotach silnika

Można zastąpić klasyczne CB radio telefonem z odpowiednią aplikacją?

Podsumowując, CB radio w telefonie komórkowym jest koncepcją ciekawą i niezwykle wygodną. Brak konieczności instalacji specjalnej anteny zewnętrznej na karoserii auta, i co się z tym wiąże, ponownego dostrajania odbiornika zwiększa mobilność tego rozwiązania. Łatwość obsługi to także niewątpliwy atut. Dodatkowo wiele z tych aplikacji może spełniać role klasycznej nawigacji samochodowej. W obecnej formie programy tego typu, nie są jednak w stanie zupełnie zastąpić klasycznej radiostacji pasma obywatelskiego(Citizen-Band radio) i to z kilku powodów.  Po pierwsze, liczba użytkowników tych programów jest na chwilę obecną zbyt mała, by zapewnić stały dostęp do aktualnej sytuacji drogowej (szczególnie w formie głosowej CB Radio Chat). Poza tym by aplikacja funkcjonowała telefon musi być w zasięgu sieci internetowej lub Wi-Fi. Oprócz tego, kierowcy posiadający klasyczne CB radio przekazują sobie informacje nie tylko na temat wypadków, fotoradarów czy kontrolach policji. Informują się na temat najbliższych stacji naprawczych, polecanych hotelach czy miejscach noclegowych, nieuprzejmych bądź wręcz niebezpiecznych innych kierowcach na drodze. Zwracają uwagę na dostrzeżone usterki w pojazdach innych kierowców oraz ułatwiają sobie niektóre manewry np. wyprzedzanie. Istnieją więc jeszcze obszary, w których działanie aplikacji komórkowych imitujących CB radio można zdecydowanie usprawnić. Gdy tak się stanie, możliwe, że klasyczne CB radio zostanie wyparte z użycia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA