REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nawigacja fabryczna. Fot. Fotolia
Nawigacja fabryczna. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zestaw nawigacji satelitarnej w przeciągu ostatnich kilku lat stał się bardzo pożądanym elementem wyposażenia auta. Służy nie tylko w czasie dłuższych wojaży, ale i do odnajdywania się w „miejskiej dżungli”.

Klienci, chcący korzystać z dobrodziejstw nawigacji satelitarnej, mają do wyboru dwie drogi. Jedną jest zamówienie fabrycznej nawigacji, drugą zaś kupno przenośnego zestawu, który montujemy w naszym aucie. W poradniku przedstawiamy wady i zalety obydwu rozwiązań.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Konsekwencje jazdy na wysokich i niskich obrotach silnika

Nawigacja fabryczna

Do zalet tego rozwiązania na pewno można zaliczyć estetykę – ekran jest wkomponowany w deskę rozdzielczą, a na dodatek jest zazwyczaj o kilka cali większy od tego, na jaki możemy liczyć w przypadku przenośnej nawigacji. Dodatkowym atutem jest to, że dzięki ekranowi nawigacji możemy oglądać telewizję czy odtwarzać płyty DVD. Całość obsługiwana jest natomiast przez fabryczny zestaw głośników. Dużym ułatwieniem jest także możliwość sterowania nawigacją za pomocą przełączników na kierownicy. Za fabryczną nawigacją przemawia także fakt, że wyposażone w nią auto ma na dachu zabudowaną antenę GPS, dzięki czemu taki zestaw łatwiej i szybciej łapie zasięg. Wybór ten ciężko jednak zaliczyć do zdroworozsądkowych. Dlaczego? Powodem jest zaporowa cena, jaką trzeba zapłacić za fabryczną nawigację. W zależności od producenta, jest to od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Na tym jednak koszty się nie kończą. Na aktualizacje map trzeba wydać od tysiąca do tysiąca pięciuset złotych rocznie. Wydawać by się mogło, że za taką kwotę dostaniemy to, co jest na rynku najlepsze i najnowsze. Nic bardziej mylnego – aktualizacja do map w nawigacjach fabrycznych jest opóźniona czasem nawet i o rok.

Zobacz też: Jak sprawdzić osiągi swojego samochodu?

REKLAMA

Nawigacja przenośna

W przypadku pierwszej opcji na cenie skupiliśmy się na końcu, tutaj od niej zaczniemy. Najprostsze przenośne zestawy GPS kupimy już za około 500 złotych, zaś za dysponując kwotą 1000 zł możemy się rozglądać za wyższymi modelami najlepszych producentów. Drugą ogromną zaletą nawigacji przenośnej jest możliwość częstej i niedrogiej aktualizacji dobrych map, niedostępnych do zestawów fabrycznych. Trzeba tutaj wspomnieć także o „multifunkcyjności” przenośnych zestawów GPS oraz dowolnej możliwości ich konfiguracji. Na plus trzeba zaliczyć także fakt, że na mapach, które można zainstalować na takim urządzeniu, mamy możliwość sprawdzania miejsc, w którym możemy się natknąć na fotoradary. Istnieje też inny powód, dla którego warto zastanowić się nad kupnem przenośnej nawigacji – posłuży nam nie tylko w aucie. Pakujemy zestaw do plecaka i równie dobrze możemy go używać podczas pieszych wędrówek czy wyjazdów rowerowych. Tutaj mamy jednak specjalne zestawy, przystosowane do tego typu zwiedzania. Wszystko to wygląda dość zachęcająco, jednak jak we wszystkim, tutaj również znajdziemy słabe strony. Na początku tekstu była mowa o fabrycznej nawigacji z dużym, ładnie wkomponowanym w deskę rozdzielczą ekranem. W przypadku nawigacji przenośnych nie ma co liczyć na taką estetykę – „pudełko” z kilkucalowym ekranikiem podwieszane jest zazwyczaj na podszybiu za pomocą gumowych przyssawek. Wielu może również razić niska jakość dźwięku. Nawigacja nie służy jednak do pieszczenia uszu a do podawania wskazówek kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Owiewki samochodowe – przydatny gadżet czy zbędny bajer?

Co wybrać?

Ciężko wskazać jeden, właściwy wybór. Jeśli ponad funkcjonalność i koszty przedkładamy wygląd i styl, wybierzmy nawigację fabryczną. Pamiętajmy jednak, że cena nijak się ma do wartości użytkowych takiego urządzenia. Z kolei gdy wybierzemy nawigację przenośną, za kilkaset złotych będziemy mogli się cieszyć pomocą, która zawsze „będzie na bieżąco”, zaś kiedy nam się znudzi, lub zestarzeje, po prostu zmienimy ją na nową. Znowu za cenę nieprzekraczającą 10% kwoty, jaką usłyszymy w salonie sprzedaży.

Nawigacja przenośna. Fot. Fotolia
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA