REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nawigacja fabryczna. Fot. Fotolia
Nawigacja fabryczna. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zestaw nawigacji satelitarnej w przeciągu ostatnich kilku lat stał się bardzo pożądanym elementem wyposażenia auta. Służy nie tylko w czasie dłuższych wojaży, ale i do odnajdywania się w „miejskiej dżungli”.

Klienci, chcący korzystać z dobrodziejstw nawigacji satelitarnej, mają do wyboru dwie drogi. Jedną jest zamówienie fabrycznej nawigacji, drugą zaś kupno przenośnego zestawu, który montujemy w naszym aucie. W poradniku przedstawiamy wady i zalety obydwu rozwiązań.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Konsekwencje jazdy na wysokich i niskich obrotach silnika

Nawigacja fabryczna

Do zalet tego rozwiązania na pewno można zaliczyć estetykę – ekran jest wkomponowany w deskę rozdzielczą, a na dodatek jest zazwyczaj o kilka cali większy od tego, na jaki możemy liczyć w przypadku przenośnej nawigacji. Dodatkowym atutem jest to, że dzięki ekranowi nawigacji możemy oglądać telewizję czy odtwarzać płyty DVD. Całość obsługiwana jest natomiast przez fabryczny zestaw głośników. Dużym ułatwieniem jest także możliwość sterowania nawigacją za pomocą przełączników na kierownicy. Za fabryczną nawigacją przemawia także fakt, że wyposażone w nią auto ma na dachu zabudowaną antenę GPS, dzięki czemu taki zestaw łatwiej i szybciej łapie zasięg. Wybór ten ciężko jednak zaliczyć do zdroworozsądkowych. Dlaczego? Powodem jest zaporowa cena, jaką trzeba zapłacić za fabryczną nawigację. W zależności od producenta, jest to od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Na tym jednak koszty się nie kończą. Na aktualizacje map trzeba wydać od tysiąca do tysiąca pięciuset złotych rocznie. Wydawać by się mogło, że za taką kwotę dostaniemy to, co jest na rynku najlepsze i najnowsze. Nic bardziej mylnego – aktualizacja do map w nawigacjach fabrycznych jest opóźniona czasem nawet i o rok.

Zobacz też: Jak sprawdzić osiągi swojego samochodu?

REKLAMA

Nawigacja przenośna

W przypadku pierwszej opcji na cenie skupiliśmy się na końcu, tutaj od niej zaczniemy. Najprostsze przenośne zestawy GPS kupimy już za około 500 złotych, zaś za dysponując kwotą 1000 zł możemy się rozglądać za wyższymi modelami najlepszych producentów. Drugą ogromną zaletą nawigacji przenośnej jest możliwość częstej i niedrogiej aktualizacji dobrych map, niedostępnych do zestawów fabrycznych. Trzeba tutaj wspomnieć także o „multifunkcyjności” przenośnych zestawów GPS oraz dowolnej możliwości ich konfiguracji. Na plus trzeba zaliczyć także fakt, że na mapach, które można zainstalować na takim urządzeniu, mamy możliwość sprawdzania miejsc, w którym możemy się natknąć na fotoradary. Istnieje też inny powód, dla którego warto zastanowić się nad kupnem przenośnej nawigacji – posłuży nam nie tylko w aucie. Pakujemy zestaw do plecaka i równie dobrze możemy go używać podczas pieszych wędrówek czy wyjazdów rowerowych. Tutaj mamy jednak specjalne zestawy, przystosowane do tego typu zwiedzania. Wszystko to wygląda dość zachęcająco, jednak jak we wszystkim, tutaj również znajdziemy słabe strony. Na początku tekstu była mowa o fabrycznej nawigacji z dużym, ładnie wkomponowanym w deskę rozdzielczą ekranem. W przypadku nawigacji przenośnych nie ma co liczyć na taką estetykę – „pudełko” z kilkucalowym ekranikiem podwieszane jest zazwyczaj na podszybiu za pomocą gumowych przyssawek. Wielu może również razić niska jakość dźwięku. Nawigacja nie służy jednak do pieszczenia uszu a do podawania wskazówek kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Owiewki samochodowe – przydatny gadżet czy zbędny bajer?

Co wybrać?

Ciężko wskazać jeden, właściwy wybór. Jeśli ponad funkcjonalność i koszty przedkładamy wygląd i styl, wybierzmy nawigację fabryczną. Pamiętajmy jednak, że cena nijak się ma do wartości użytkowych takiego urządzenia. Z kolei gdy wybierzemy nawigację przenośną, za kilkaset złotych będziemy mogli się cieszyć pomocą, która zawsze „będzie na bieżąco”, zaś kiedy nam się znudzi, lub zestarzeje, po prostu zmienimy ją na nową. Znowu za cenę nieprzekraczającą 10% kwoty, jaką usłyszymy w salonie sprzedaży.

Nawigacja przenośna. Fot. Fotolia
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA