REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nawigacja fabryczna. Fot. Fotolia
Nawigacja fabryczna. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zestaw nawigacji satelitarnej w przeciągu ostatnich kilku lat stał się bardzo pożądanym elementem wyposażenia auta. Służy nie tylko w czasie dłuższych wojaży, ale i do odnajdywania się w „miejskiej dżungli”.

Klienci, chcący korzystać z dobrodziejstw nawigacji satelitarnej, mają do wyboru dwie drogi. Jedną jest zamówienie fabrycznej nawigacji, drugą zaś kupno przenośnego zestawu, który montujemy w naszym aucie. W poradniku przedstawiamy wady i zalety obydwu rozwiązań.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Konsekwencje jazdy na wysokich i niskich obrotach silnika

Nawigacja fabryczna

Do zalet tego rozwiązania na pewno można zaliczyć estetykę – ekran jest wkomponowany w deskę rozdzielczą, a na dodatek jest zazwyczaj o kilka cali większy od tego, na jaki możemy liczyć w przypadku przenośnej nawigacji. Dodatkowym atutem jest to, że dzięki ekranowi nawigacji możemy oglądać telewizję czy odtwarzać płyty DVD. Całość obsługiwana jest natomiast przez fabryczny zestaw głośników. Dużym ułatwieniem jest także możliwość sterowania nawigacją za pomocą przełączników na kierownicy. Za fabryczną nawigacją przemawia także fakt, że wyposażone w nią auto ma na dachu zabudowaną antenę GPS, dzięki czemu taki zestaw łatwiej i szybciej łapie zasięg. Wybór ten ciężko jednak zaliczyć do zdroworozsądkowych. Dlaczego? Powodem jest zaporowa cena, jaką trzeba zapłacić za fabryczną nawigację. W zależności od producenta, jest to od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Na tym jednak koszty się nie kończą. Na aktualizacje map trzeba wydać od tysiąca do tysiąca pięciuset złotych rocznie. Wydawać by się mogło, że za taką kwotę dostaniemy to, co jest na rynku najlepsze i najnowsze. Nic bardziej mylnego – aktualizacja do map w nawigacjach fabrycznych jest opóźniona czasem nawet i o rok.

Zobacz też: Jak sprawdzić osiągi swojego samochodu?

REKLAMA

Nawigacja przenośna

W przypadku pierwszej opcji na cenie skupiliśmy się na końcu, tutaj od niej zaczniemy. Najprostsze przenośne zestawy GPS kupimy już za około 500 złotych, zaś za dysponując kwotą 1000 zł możemy się rozglądać za wyższymi modelami najlepszych producentów. Drugą ogromną zaletą nawigacji przenośnej jest możliwość częstej i niedrogiej aktualizacji dobrych map, niedostępnych do zestawów fabrycznych. Trzeba tutaj wspomnieć także o „multifunkcyjności” przenośnych zestawów GPS oraz dowolnej możliwości ich konfiguracji. Na plus trzeba zaliczyć także fakt, że na mapach, które można zainstalować na takim urządzeniu, mamy możliwość sprawdzania miejsc, w którym możemy się natknąć na fotoradary. Istnieje też inny powód, dla którego warto zastanowić się nad kupnem przenośnej nawigacji – posłuży nam nie tylko w aucie. Pakujemy zestaw do plecaka i równie dobrze możemy go używać podczas pieszych wędrówek czy wyjazdów rowerowych. Tutaj mamy jednak specjalne zestawy, przystosowane do tego typu zwiedzania. Wszystko to wygląda dość zachęcająco, jednak jak we wszystkim, tutaj również znajdziemy słabe strony. Na początku tekstu była mowa o fabrycznej nawigacji z dużym, ładnie wkomponowanym w deskę rozdzielczą ekranem. W przypadku nawigacji przenośnych nie ma co liczyć na taką estetykę – „pudełko” z kilkucalowym ekranikiem podwieszane jest zazwyczaj na podszybiu za pomocą gumowych przyssawek. Wielu może również razić niska jakość dźwięku. Nawigacja nie służy jednak do pieszczenia uszu a do podawania wskazówek kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Owiewki samochodowe – przydatny gadżet czy zbędny bajer?

Co wybrać?

Ciężko wskazać jeden, właściwy wybór. Jeśli ponad funkcjonalność i koszty przedkładamy wygląd i styl, wybierzmy nawigację fabryczną. Pamiętajmy jednak, że cena nijak się ma do wartości użytkowych takiego urządzenia. Z kolei gdy wybierzemy nawigację przenośną, za kilkaset złotych będziemy mogli się cieszyć pomocą, która zawsze „będzie na bieżąco”, zaś kiedy nam się znudzi, lub zestarzeje, po prostu zmienimy ją na nową. Znowu za cenę nieprzekraczającą 10% kwoty, jaką usłyszymy w salonie sprzedaży.

Nawigacja przenośna. Fot. Fotolia
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA