Jak objawiają się problemy z hamulcami?
REKLAMA
REKLAMA
Usterki układu hamulcowego mogą się okazać bardzo dokuczliwe podczas jazdy. Każdy objaw można na tyle dobrze zdiagnozować, żeby usunąć usterkę. Zawsze zaczynamy od oględzin wzrokowych. Przede wszystkim sprawdzamy poziom płynu hamulcowego. Jeżeli poziom płynu jest niski, co więcej musimy go uzupełniać co jakiś czas, może to wskazywać na nieszczelność w układzie hamulcowym. Jest to bardzo poważny objaw. Jeżeli jest uszkodzony przewód hamulcowy może dojść do sytuacji, że stracimy hamulce całkowicie. Należy bezzwłocznie sprawdzić szczelność układu i wyeliminować usterkę.
REKLAMA
Zobacz również: Jak oszczędzać hamulce?
Kolejnym najczęściej spotykanym objawem, jest uczucie, że nasz samochód słabo hamuje. Przyczyny możemy dopatrywać się zazwyczaj w kilku elementach układu hamulcowego. Pierwszy powód to zły wybór klocków hamulcowych, jeśli podczas ostatniej wymiany wybraliśmy tanie zamienniki możemy być pewni, że nie są one w stanie wyhamować naszego auta. Kolejnym powodem może być zapowietrzony układ hamulcowy. Może się to wydawać mało znaczące, ale powietrze w układzie hamulcowym może osłabić jego sprawność. Czyli krótko mówiąc, czas reakcji po naciśnięciu hamulca może być dłuższy. W takim wypadku należy odpowietrzyć układ.
Warto przy okazji sprawdzić zawartość wody w układzie hamulcowym. Jeśli jest ponad normę to czas wymienić płyn hamulcowy. Po takiej wymianie również należy odpowietrzyć układ.
Równie częstym objawem jest drżenie kierownicy podczas hamowania. Diagnoza jest tutaj bardzo prosta – krzywe tarcze hamulcowe. Jazda z krzywymi tarczami jest niewskazana z kilku powodów. Po pierwsze mała skuteczność hamowania, a co za tym idzie, duże prawdopodobieństwo uszkodzenia łożysk i układu kierowniczego.
Zazwyczaj tarcze ulegają skrzywieniu z powodu zużycia, lub też z powodu szybkiej zmiany temperatury np. wjechanie w kałużę przy rozgrzanych tarczach hamulcowych.
Usunięcia tego typu usterki można dokonać na dwa sposoby.
Zobacz również: Jak wyregulować hamulec ręczny?
Pierwszy z nich to zakup nowych tarcz hamulcowych. Drugi to przetoczenie krzywych tarcz i ponowne zamontowanie. Wybór należy do nas. Obie metody zostały opisane w innych poradnikach. Jeżeli podczas każdej wymiany klocków, będziemy smarować tłoczki hamulcowe to możemy wyeliminować jedną usterkę. Jeżeli zatrą się tłoczki hamulcowe, nie ma mowy o dalszej jeździe, gdyż nasze auto jest pozbawione hamulców.
REKLAMA
REKLAMA