REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BladeScan - nowe LED-y z inteligentnym sterowaniem strumieniem światła

BladeScan - nowe LED-y z inteligentnym sterowaniem strumieniem światła
BladeScan - nowe LED-y z inteligentnym sterowaniem strumieniem światła
Lexus

REKLAMA

REKLAMA

Systemy oświetlenia są jedną z tych dziedzin, które w ostatnich latach otrzymały znaczące innowacje. Lexus wraz z premierą modelu RX po liftingu wykonał kolejny krok. Zaprezentował system o nazwie BladeScan.

Podczas jazdy samochodem jest kilka aspektów, które w sposób szczególny decydują o bezpieczeństwie. Pierwszym jest trakcja. Drugim bez wątpienia pole widzenia. To nabiera szczególnego znaczenia podczas jazdy nocą. Bo im więcej kierowca zobaczy w ciemnościach, tym wcześniej będzie w stanie zidentyfikować zagrożenie. Rewolucja na tym polu zaczęła się jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. Wszystko za sprawą ksenonów. Niebieskawe światło nie było jednak ostatnim słowem motoryzacyjnych inżynierów. Kolejny krok został bowiem wykonany w roku 2007.

REKLAMA

Światła LED były ważnym krokiem naprzód!

Dokładnie w tym momencie pojawił się w sprzedaży pierwszy na świecie samochód wyposażony w LED-owe światła mijania - mowa o Lexusie LS 600h. Auto otrzymało trzy diodowe lampy dużej mocy, które uzyskiwały pełną sprawność ułamek sekundy po włączeniu. Co więcej, można je było dowolnie włączać i wyłączać bez wpływu na ich trwałość oraz precyzyjniej sterować snopem światła. Technologia LED-owa ma jeszcze jedną cechę charakterystyczną. Oświetla drogę z wielką jasnością - barwa przypomina tą znaną ze światła dziennego. To zwiększa pole widzenia i zdecydowanie poprawia kontrast uzyskiwanego obrazu.

Zobacz również: Typy reflektorów samochodowych: halogeny, ksenony, LED-y, matrycowe i lasery

W ciągu ponad dekady obecności na rynku światła LED-owe zdążyły się zadomowić w wynikach sprzedaży. Coraz częściej są elementem wyposażenia pojazdów i dziś można je zamówić nawet w modelach segmentu B! To jednak nie koniec, bo teraz inżynierowie postanowili rozwinąć technologię. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest BladeScan zaprezentowany niedawno przez Lexusa. O innowacyjności tego systemu świadczy w dużej mierze inteligentne i precyzyjne sterowanie opierające się o moduły zlokalizowane w wewnętrznych narożnikach obu reflektorów.

BladeScan - tajemnicą są obracające się zwierciadła

Każdy z modułów zbudowanych przez Japończyków składa się z dwóch szybko obracających się zwierciadeł. Ich kształt przypomina łopatki wiatraka (stąd m.in. nazwa, blade z angielskiego oznacza bowiem ostrze). Diody LED kierują w stronę zwierciadeł snop światła. Ten jest emitowany na zewnątrz za sprawą działania dwóch efektów. Pierwszym jest synchronizowanie luster. Drugim dynamiczne włączanie i wyłączanie diod. To daje możliwość zaciemnienia części obszarów na drodze w sytuacji, w której pojazd nie chce oślepić kierowcy auta jadącego w przeciwnym kierunku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Naprawa lamp LED: czy zawsze oznacza duże koszty?

BladeScan ma szereg zalet. Inżynierowie Lexusa podkreślają, że pierwszą z nich jest ogromna dokładność. Precyzja pracy strumienia światła dochodzi do 0,7 stopnia. W ten sposób istnieje możliwość doświetlenia tych obszarów drogi, które normalnie nie byłyby dobrze doświetlone. A to poprawia widoczność i poziom bezpieczeństwa. Przykład? Reflektory BladeScan dają możliwość dostrzeżenia pieszego idącego skrajem drogi nawet z 56 metrów. Dotychczas dystans ten był prawie dwukrotnie mniejszy i wynosił 32 metry.

Reflektory BladeScan są tańsze w produkcji!

Kolejną z zalet technologii BladeScan jest niższy koszt produkcji reflektorów, który przekłada się na niższą cenę rozwiązania podczas konfigurowania pojazdu. Inżynierowie w celu uzyskania poprawy jakości obrazu widzianego przez kierowcę w nocy nie muszą bowiem dokładać kolejnych diod LED. Nowy Lexus RX 450h, jako pierwszy wyposażony w tą technologię, korzysta tylko z 10 diod umieszczonych w każdym ze świateł.

BladeScan - nowe LED-y z inteligentnym sterowaniem strumieniem światła
Lexus
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA