REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BladeScan - nowe LED-y z inteligentnym sterowaniem strumieniem światła

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
BladeScan - nowe LED-y z inteligentnym sterowaniem strumieniem światła
BladeScan - nowe LED-y z inteligentnym sterowaniem strumieniem światła
Lexus

REKLAMA

REKLAMA

Systemy oświetlenia są jedną z tych dziedzin, które w ostatnich latach otrzymały znaczące innowacje. Lexus wraz z premierą modelu RX po liftingu wykonał kolejny krok. Zaprezentował system o nazwie BladeScan.

Podczas jazdy samochodem jest kilka aspektów, które w sposób szczególny decydują o bezpieczeństwie. Pierwszym jest trakcja. Drugim bez wątpienia pole widzenia. To nabiera szczególnego znaczenia podczas jazdy nocą. Bo im więcej kierowca zobaczy w ciemnościach, tym wcześniej będzie w stanie zidentyfikować zagrożenie. Rewolucja na tym polu zaczęła się jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. Wszystko za sprawą ksenonów. Niebieskawe światło nie było jednak ostatnim słowem motoryzacyjnych inżynierów. Kolejny krok został bowiem wykonany w roku 2007.

REKLAMA

Światła LED były ważnym krokiem naprzód!

Dokładnie w tym momencie pojawił się w sprzedaży pierwszy na świecie samochód wyposażony w LED-owe światła mijania - mowa o Lexusie LS 600h. Auto otrzymało trzy diodowe lampy dużej mocy, które uzyskiwały pełną sprawność ułamek sekundy po włączeniu. Co więcej, można je było dowolnie włączać i wyłączać bez wpływu na ich trwałość oraz precyzyjniej sterować snopem światła. Technologia LED-owa ma jeszcze jedną cechę charakterystyczną. Oświetla drogę z wielką jasnością - barwa przypomina tą znaną ze światła dziennego. To zwiększa pole widzenia i zdecydowanie poprawia kontrast uzyskiwanego obrazu.

Zobacz również: Typy reflektorów samochodowych: halogeny, ksenony, LED-y, matrycowe i lasery

W ciągu ponad dekady obecności na rynku światła LED-owe zdążyły się zadomowić w wynikach sprzedaży. Coraz częściej są elementem wyposażenia pojazdów i dziś można je zamówić nawet w modelach segmentu B! To jednak nie koniec, bo teraz inżynierowie postanowili rozwinąć technologię. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest BladeScan zaprezentowany niedawno przez Lexusa. O innowacyjności tego systemu świadczy w dużej mierze inteligentne i precyzyjne sterowanie opierające się o moduły zlokalizowane w wewnętrznych narożnikach obu reflektorów.

BladeScan - tajemnicą są obracające się zwierciadła

Każdy z modułów zbudowanych przez Japończyków składa się z dwóch szybko obracających się zwierciadeł. Ich kształt przypomina łopatki wiatraka (stąd m.in. nazwa, blade z angielskiego oznacza bowiem ostrze). Diody LED kierują w stronę zwierciadeł snop światła. Ten jest emitowany na zewnątrz za sprawą działania dwóch efektów. Pierwszym jest synchronizowanie luster. Drugim dynamiczne włączanie i wyłączanie diod. To daje możliwość zaciemnienia części obszarów na drodze w sytuacji, w której pojazd nie chce oślepić kierowcy auta jadącego w przeciwnym kierunku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Naprawa lamp LED: czy zawsze oznacza duże koszty?

BladeScan ma szereg zalet. Inżynierowie Lexusa podkreślają, że pierwszą z nich jest ogromna dokładność. Precyzja pracy strumienia światła dochodzi do 0,7 stopnia. W ten sposób istnieje możliwość doświetlenia tych obszarów drogi, które normalnie nie byłyby dobrze doświetlone. A to poprawia widoczność i poziom bezpieczeństwa. Przykład? Reflektory BladeScan dają możliwość dostrzeżenia pieszego idącego skrajem drogi nawet z 56 metrów. Dotychczas dystans ten był prawie dwukrotnie mniejszy i wynosił 32 metry.

Reflektory BladeScan są tańsze w produkcji!

Kolejną z zalet technologii BladeScan jest niższy koszt produkcji reflektorów, który przekłada się na niższą cenę rozwiązania podczas konfigurowania pojazdu. Inżynierowie w celu uzyskania poprawy jakości obrazu widzianego przez kierowcę w nocy nie muszą bowiem dokładać kolejnych diod LED. Nowy Lexus RX 450h, jako pierwszy wyposażony w tą technologię, korzysta tylko z 10 diod umieszczonych w każdym ze świateł.

BladeScan - nowe LED-y z inteligentnym sterowaniem strumieniem światła
Lexus
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA