REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BladeScan - nowe LED-y z inteligentnym sterowaniem strumieniem światła

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
BladeScan - nowe LED-y z inteligentnym sterowaniem strumieniem światła
BladeScan - nowe LED-y z inteligentnym sterowaniem strumieniem światła
Lexus

REKLAMA

REKLAMA

Systemy oświetlenia są jedną z tych dziedzin, które w ostatnich latach otrzymały znaczące innowacje. Lexus wraz z premierą modelu RX po liftingu wykonał kolejny krok. Zaprezentował system o nazwie BladeScan.

Podczas jazdy samochodem jest kilka aspektów, które w sposób szczególny decydują o bezpieczeństwie. Pierwszym jest trakcja. Drugim bez wątpienia pole widzenia. To nabiera szczególnego znaczenia podczas jazdy nocą. Bo im więcej kierowca zobaczy w ciemnościach, tym wcześniej będzie w stanie zidentyfikować zagrożenie. Rewolucja na tym polu zaczęła się jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. Wszystko za sprawą ksenonów. Niebieskawe światło nie było jednak ostatnim słowem motoryzacyjnych inżynierów. Kolejny krok został bowiem wykonany w roku 2007.

REKLAMA

REKLAMA

Światła LED były ważnym krokiem naprzód!

Dokładnie w tym momencie pojawił się w sprzedaży pierwszy na świecie samochód wyposażony w LED-owe światła mijania - mowa o Lexusie LS 600h. Auto otrzymało trzy diodowe lampy dużej mocy, które uzyskiwały pełną sprawność ułamek sekundy po włączeniu. Co więcej, można je było dowolnie włączać i wyłączać bez wpływu na ich trwałość oraz precyzyjniej sterować snopem światła. Technologia LED-owa ma jeszcze jedną cechę charakterystyczną. Oświetla drogę z wielką jasnością - barwa przypomina tą znaną ze światła dziennego. To zwiększa pole widzenia i zdecydowanie poprawia kontrast uzyskiwanego obrazu.

Zobacz również: Typy reflektorów samochodowych: halogeny, ksenony, LED-y, matrycowe i lasery

W ciągu ponad dekady obecności na rynku światła LED-owe zdążyły się zadomowić w wynikach sprzedaży. Coraz częściej są elementem wyposażenia pojazdów i dziś można je zamówić nawet w modelach segmentu B! To jednak nie koniec, bo teraz inżynierowie postanowili rozwinąć technologię. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest BladeScan zaprezentowany niedawno przez Lexusa. O innowacyjności tego systemu świadczy w dużej mierze inteligentne i precyzyjne sterowanie opierające się o moduły zlokalizowane w wewnętrznych narożnikach obu reflektorów.

REKLAMA

BladeScan - tajemnicą są obracające się zwierciadła

Każdy z modułów zbudowanych przez Japończyków składa się z dwóch szybko obracających się zwierciadeł. Ich kształt przypomina łopatki wiatraka (stąd m.in. nazwa, blade z angielskiego oznacza bowiem ostrze). Diody LED kierują w stronę zwierciadeł snop światła. Ten jest emitowany na zewnątrz za sprawą działania dwóch efektów. Pierwszym jest synchronizowanie luster. Drugim dynamiczne włączanie i wyłączanie diod. To daje możliwość zaciemnienia części obszarów na drodze w sytuacji, w której pojazd nie chce oślepić kierowcy auta jadącego w przeciwnym kierunku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Naprawa lamp LED: czy zawsze oznacza duże koszty?

BladeScan ma szereg zalet. Inżynierowie Lexusa podkreślają, że pierwszą z nich jest ogromna dokładność. Precyzja pracy strumienia światła dochodzi do 0,7 stopnia. W ten sposób istnieje możliwość doświetlenia tych obszarów drogi, które normalnie nie byłyby dobrze doświetlone. A to poprawia widoczność i poziom bezpieczeństwa. Przykład? Reflektory BladeScan dają możliwość dostrzeżenia pieszego idącego skrajem drogi nawet z 56 metrów. Dotychczas dystans ten był prawie dwukrotnie mniejszy i wynosił 32 metry.

Reflektory BladeScan są tańsze w produkcji!

Kolejną z zalet technologii BladeScan jest niższy koszt produkcji reflektorów, który przekłada się na niższą cenę rozwiązania podczas konfigurowania pojazdu. Inżynierowie w celu uzyskania poprawy jakości obrazu widzianego przez kierowcę w nocy nie muszą bowiem dokładać kolejnych diod LED. Nowy Lexus RX 450h, jako pierwszy wyposażony w tą technologię, korzysta tylko z 10 diod umieszczonych w każdym ze świateł.

BladeScan - nowe LED-y z inteligentnym sterowaniem strumieniem światła
Lexus
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA