REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BladeScan - nowe LED-y z inteligentnym sterowaniem strumieniem światła

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
BladeScan - nowe LED-y z inteligentnym sterowaniem strumieniem światła
BladeScan - nowe LED-y z inteligentnym sterowaniem strumieniem światła
Lexus

REKLAMA

REKLAMA

Systemy oświetlenia są jedną z tych dziedzin, które w ostatnich latach otrzymały znaczące innowacje. Lexus wraz z premierą modelu RX po liftingu wykonał kolejny krok. Zaprezentował system o nazwie BladeScan.

Podczas jazdy samochodem jest kilka aspektów, które w sposób szczególny decydują o bezpieczeństwie. Pierwszym jest trakcja. Drugim bez wątpienia pole widzenia. To nabiera szczególnego znaczenia podczas jazdy nocą. Bo im więcej kierowca zobaczy w ciemnościach, tym wcześniej będzie w stanie zidentyfikować zagrożenie. Rewolucja na tym polu zaczęła się jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. Wszystko za sprawą ksenonów. Niebieskawe światło nie było jednak ostatnim słowem motoryzacyjnych inżynierów. Kolejny krok został bowiem wykonany w roku 2007.

REKLAMA

Światła LED były ważnym krokiem naprzód!

Dokładnie w tym momencie pojawił się w sprzedaży pierwszy na świecie samochód wyposażony w LED-owe światła mijania - mowa o Lexusie LS 600h. Auto otrzymało trzy diodowe lampy dużej mocy, które uzyskiwały pełną sprawność ułamek sekundy po włączeniu. Co więcej, można je było dowolnie włączać i wyłączać bez wpływu na ich trwałość oraz precyzyjniej sterować snopem światła. Technologia LED-owa ma jeszcze jedną cechę charakterystyczną. Oświetla drogę z wielką jasnością - barwa przypomina tą znaną ze światła dziennego. To zwiększa pole widzenia i zdecydowanie poprawia kontrast uzyskiwanego obrazu.

Zobacz również: Typy reflektorów samochodowych: halogeny, ksenony, LED-y, matrycowe i lasery

W ciągu ponad dekady obecności na rynku światła LED-owe zdążyły się zadomowić w wynikach sprzedaży. Coraz częściej są elementem wyposażenia pojazdów i dziś można je zamówić nawet w modelach segmentu B! To jednak nie koniec, bo teraz inżynierowie postanowili rozwinąć technologię. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest BladeScan zaprezentowany niedawno przez Lexusa. O innowacyjności tego systemu świadczy w dużej mierze inteligentne i precyzyjne sterowanie opierające się o moduły zlokalizowane w wewnętrznych narożnikach obu reflektorów.

BladeScan - tajemnicą są obracające się zwierciadła

Każdy z modułów zbudowanych przez Japończyków składa się z dwóch szybko obracających się zwierciadeł. Ich kształt przypomina łopatki wiatraka (stąd m.in. nazwa, blade z angielskiego oznacza bowiem ostrze). Diody LED kierują w stronę zwierciadeł snop światła. Ten jest emitowany na zewnątrz za sprawą działania dwóch efektów. Pierwszym jest synchronizowanie luster. Drugim dynamiczne włączanie i wyłączanie diod. To daje możliwość zaciemnienia części obszarów na drodze w sytuacji, w której pojazd nie chce oślepić kierowcy auta jadącego w przeciwnym kierunku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Naprawa lamp LED: czy zawsze oznacza duże koszty?

BladeScan ma szereg zalet. Inżynierowie Lexusa podkreślają, że pierwszą z nich jest ogromna dokładność. Precyzja pracy strumienia światła dochodzi do 0,7 stopnia. W ten sposób istnieje możliwość doświetlenia tych obszarów drogi, które normalnie nie byłyby dobrze doświetlone. A to poprawia widoczność i poziom bezpieczeństwa. Przykład? Reflektory BladeScan dają możliwość dostrzeżenia pieszego idącego skrajem drogi nawet z 56 metrów. Dotychczas dystans ten był prawie dwukrotnie mniejszy i wynosił 32 metry.

Reflektory BladeScan są tańsze w produkcji!

Kolejną z zalet technologii BladeScan jest niższy koszt produkcji reflektorów, który przekłada się na niższą cenę rozwiązania podczas konfigurowania pojazdu. Inżynierowie w celu uzyskania poprawy jakości obrazu widzianego przez kierowcę w nocy nie muszą bowiem dokładać kolejnych diod LED. Nowy Lexus RX 450h, jako pierwszy wyposażony w tą technologię, korzysta tylko z 10 diod umieszczonych w każdym ze świateł.

BladeScan - nowe LED-y z inteligentnym sterowaniem strumieniem światła
Lexus
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA