REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Typy reflektorów samochodowych: halogeny, ksenony, LED-y, matrycowe i lasery

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Typy reflektorów samochodowych: halogeny, ksenony, LED-y, matrycowe i lasery
Typy reflektorów samochodowych: halogeny, ksenony, LED-y, matrycowe i lasery
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca kupujący auto naprawdę może się zgubić! Powinien wybrać standardowe halogeny, poszukać modeli oferujących ksenony czy może postawić na nowoczesne LED-y lub lasery? Zobaczcie czym różnią się poszczególne typy reflektorów.

Jeszcze dwie dekady temu sytuacja z samochodowymi reflektorami była prosta. Kierowcy mieli do wyboru typ halogenowy i ksenony. O ile pierwszy był rynkowym standardem, o tyle drugi występował przede wszystkim w pojazdach segmentu luksusowego. Nie dotyczył zatem kierowców eksploatujących auto segmentu A, B czy C. XXI wiek i nowoczesna technologia rozszerzyła jednak nieco zakres pojęciowy. Pojawiły się trzy nowe typy świateł. Jaką nowość wnoszą do rynku moto? Przede wszystkim na nowym poziomie stawiają kontrast obrazu oferowanego kierowcy w nocy. Poprawiają pole widzenia i świecą niemalże tak samo jasno, jak światło dzienne.

REKLAMA

REKLAMA

Reflektory halogenowe:

Halogeny weszły do użycia na rynku motoryzacyjnym jeszcze w latach sześćdziesiątych. O ile w połowie ubiegłego wieku mogły stanowić innowację, o tyle XXI wiek obnażył ich ograniczenia. Te dotyczą przede wszystkim barwy światła, która jest żółtawa, siły generowanego snopa (maksymalnie 1500 lumenów) oraz ograniczonego pola widzenia nawet w trybie drogowym. Halogeny mają jednak kilka zalet, które sprawiają że kierowcy jeszcze latami nie będą w stanie ich ignorować. Wymiana źródła światła kosztuje kilka złotych, a do tego reflektory tego typu nie wymagają żadnej dopłaty podczas konfigurowania fabrycznie nowego samochodu.

Reflektory ksenonowe:

Ksenony zawładnęły wyobraźnią kierowców pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Kierowcy standardowych aut z wielką zazdrością patrzyli na BMW i Mercedesy świecące niebieskawym światłem oraz chcieli mieć identyczne rozwiązanie w swoich Focusach i Astrach. Dziś - dwie dekady później - ksenony są raczej w rynkowym odwrocie. Bo choć na początku swojej kariery stanowiły niezaprzeczalną innowację, obecnie są wypierane przez LED-y. Zalety ksenonów? Podczas jazdy w nocy odsłaniają przed kierowcą obraz o dużo wyższym kontraście i poprawiają pole widzenia - snop ma wartość ponad 3000 lumenów. Poza tym lampy wyładowcze montowane w nich są droższe - kosztują co najmniej kilkadziesiąt złotych, starczą jednak nawet na kilka lat eksploatacji. Dodatkowo nie przestają działać bez ostrzeżenia. Stopień ich zużycia można ocenić po sposobie zmieniania się koloru emitowanego światła - staje się fioletowawe.

Zobacz również: Nowoczesne reflektory Audi Matrix LED w najnowszych Audi A8!

REKLAMA

Reflektory LED:

Reflektory samochodowe z prostych urządzeń zaczęły się stawać powoli skomplikowanymi projektorami świetlnymi. Postęp ten w dużej mierze wykonał się za sprawą LED-ów, które opierają się o serię diod oraz zwierciadeł. Zalety? Lampy tego typu emitują światło niemalże białe. W ten sposób przedmioty widziane przez kierowcę wyglądają prawie tak samo jak w dzień! To jednak nie koniec, bo LED-y są bardziej kompaktowe i pozwalają na stosowanie bardziej zmyślnych form lamp przez projektantów, a do tego są przeliczone na... całe życie pojazdu. Tak, od tej reguły trafiały się wyjątki. Spokojnie można jednak założyć, że reflektory LED-owe bezawaryjnie powinny pokonać dekadę czy nawet półtorej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

LED-y matrycowe:

Pojawienie się technologii świetlnej opartej o diody LED sprawiło, że inżynierowie dość szybko postanowili rozwinąć pomysł. Bo skoro posiadali już reflektor zawierające diody i zwierciadła, to chcieli dużo precyzyjniej sterować snopem. Co to oznacza? Oznacza to mniej więcej tyle, że lampa w aucie staje się czymś na kształt projektora. Podczas jazdy poza terenem zabudowanym kierowca cały czas może poruszać się z włączonymi światłami długimi. Czy nie będzie oślepiał innych użytkowników? Nie, bo reflektor zostanie połączony z inteligentnym sterownikiem i kamerami. Auto będzie wyszukiwać samochodów jadących z przodu lub z naprzeciwka oraz pieszych i rowerzystów, a następne będzie wycinać fragmenty snopa światła tak, żeby ich nie oślepiać. Skutek? Otoczenie całej drogi będzie oświetlone światłami długimi, podczas gdy fragment obrazu, na którym znajdzie się inny użytkownik, będzie miał zmniejszoną siłę świecenia.

Zobacz również: Laserowe reflektory w BMW: dwa razy mocniejsze niż LED

Reflektory laserowe:

Zastosowanie technologii laserowej w kwestii samochodowego oświetlenia powoli staje się faktem. Co daje? Przede wszystkim poprawia właściwości reflektorów - gwarantuje dłuższy snop światła, sprawia że elementy świetlne są bardziej kompaktowe i na nowy poziom wynosi kwestię energooszczędności. Lasery zużywają nawet o jedną trzecią prądu mniej od superoszczędnych LED-ów. To jednak nie koniec, bo lasery to też nowe możliwości w kwestii systemów projekcyjnych. LED-y mają rozdzielczość osiągającą kilkudziesięciu segmentów. Lasery oferują ponad 100 tysięcy. Pozwalają nie tylko precyzyjniej wycinać fragmenty obrazu, ale przede wszystkim dają możliwość np. wyświetlania na asfalcie znaków lub napisów. Do czego to potrzebne? Dzięki temu można ostrzec innych użytkowników dróg o zagrożeniach, których nie mają szansy dostrzec.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA