REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Typy reflektorów samochodowych: halogeny, ksenony, LED-y, matrycowe i lasery

Typy reflektorów samochodowych: halogeny, ksenony, LED-y, matrycowe i lasery
Typy reflektorów samochodowych: halogeny, ksenony, LED-y, matrycowe i lasery
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca kupujący auto naprawdę może się zgubić! Powinien wybrać standardowe halogeny, poszukać modeli oferujących ksenony czy może postawić na nowoczesne LED-y lub lasery? Zobaczcie czym różnią się poszczególne typy reflektorów.

Jeszcze dwie dekady temu sytuacja z samochodowymi reflektorami była prosta. Kierowcy mieli do wyboru typ halogenowy i ksenony. O ile pierwszy był rynkowym standardem, o tyle drugi występował przede wszystkim w pojazdach segmentu luksusowego. Nie dotyczył zatem kierowców eksploatujących auto segmentu A, B czy C. XXI wiek i nowoczesna technologia rozszerzyła jednak nieco zakres pojęciowy. Pojawiły się trzy nowe typy świateł. Jaką nowość wnoszą do rynku moto? Przede wszystkim na nowym poziomie stawiają kontrast obrazu oferowanego kierowcy w nocy. Poprawiają pole widzenia i świecą niemalże tak samo jasno, jak światło dzienne.

REKLAMA

REKLAMA

Reflektory halogenowe:

Halogeny weszły do użycia na rynku motoryzacyjnym jeszcze w latach sześćdziesiątych. O ile w połowie ubiegłego wieku mogły stanowić innowację, o tyle XXI wiek obnażył ich ograniczenia. Te dotyczą przede wszystkim barwy światła, która jest żółtawa, siły generowanego snopa (maksymalnie 1500 lumenów) oraz ograniczonego pola widzenia nawet w trybie drogowym. Halogeny mają jednak kilka zalet, które sprawiają że kierowcy jeszcze latami nie będą w stanie ich ignorować. Wymiana źródła światła kosztuje kilka złotych, a do tego reflektory tego typu nie wymagają żadnej dopłaty podczas konfigurowania fabrycznie nowego samochodu.

Reflektory ksenonowe:

Ksenony zawładnęły wyobraźnią kierowców pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Kierowcy standardowych aut z wielką zazdrością patrzyli na BMW i Mercedesy świecące niebieskawym światłem oraz chcieli mieć identyczne rozwiązanie w swoich Focusach i Astrach. Dziś - dwie dekady później - ksenony są raczej w rynkowym odwrocie. Bo choć na początku swojej kariery stanowiły niezaprzeczalną innowację, obecnie są wypierane przez LED-y. Zalety ksenonów? Podczas jazdy w nocy odsłaniają przed kierowcą obraz o dużo wyższym kontraście i poprawiają pole widzenia - snop ma wartość ponad 3000 lumenów. Poza tym lampy wyładowcze montowane w nich są droższe - kosztują co najmniej kilkadziesiąt złotych, starczą jednak nawet na kilka lat eksploatacji. Dodatkowo nie przestają działać bez ostrzeżenia. Stopień ich zużycia można ocenić po sposobie zmieniania się koloru emitowanego światła - staje się fioletowawe.

Zobacz również: Nowoczesne reflektory Audi Matrix LED w najnowszych Audi A8!

REKLAMA

Reflektory LED:

Reflektory samochodowe z prostych urządzeń zaczęły się stawać powoli skomplikowanymi projektorami świetlnymi. Postęp ten w dużej mierze wykonał się za sprawą LED-ów, które opierają się o serię diod oraz zwierciadeł. Zalety? Lampy tego typu emitują światło niemalże białe. W ten sposób przedmioty widziane przez kierowcę wyglądają prawie tak samo jak w dzień! To jednak nie koniec, bo LED-y są bardziej kompaktowe i pozwalają na stosowanie bardziej zmyślnych form lamp przez projektantów, a do tego są przeliczone na... całe życie pojazdu. Tak, od tej reguły trafiały się wyjątki. Spokojnie można jednak założyć, że reflektory LED-owe bezawaryjnie powinny pokonać dekadę czy nawet półtorej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

LED-y matrycowe:

Pojawienie się technologii świetlnej opartej o diody LED sprawiło, że inżynierowie dość szybko postanowili rozwinąć pomysł. Bo skoro posiadali już reflektor zawierające diody i zwierciadła, to chcieli dużo precyzyjniej sterować snopem. Co to oznacza? Oznacza to mniej więcej tyle, że lampa w aucie staje się czymś na kształt projektora. Podczas jazdy poza terenem zabudowanym kierowca cały czas może poruszać się z włączonymi światłami długimi. Czy nie będzie oślepiał innych użytkowników? Nie, bo reflektor zostanie połączony z inteligentnym sterownikiem i kamerami. Auto będzie wyszukiwać samochodów jadących z przodu lub z naprzeciwka oraz pieszych i rowerzystów, a następne będzie wycinać fragmenty snopa światła tak, żeby ich nie oślepiać. Skutek? Otoczenie całej drogi będzie oświetlone światłami długimi, podczas gdy fragment obrazu, na którym znajdzie się inny użytkownik, będzie miał zmniejszoną siłę świecenia.

Zobacz również: Laserowe reflektory w BMW: dwa razy mocniejsze niż LED

Reflektory laserowe:

Zastosowanie technologii laserowej w kwestii samochodowego oświetlenia powoli staje się faktem. Co daje? Przede wszystkim poprawia właściwości reflektorów - gwarantuje dłuższy snop światła, sprawia że elementy świetlne są bardziej kompaktowe i na nowy poziom wynosi kwestię energooszczędności. Lasery zużywają nawet o jedną trzecią prądu mniej od superoszczędnych LED-ów. To jednak nie koniec, bo lasery to też nowe możliwości w kwestii systemów projekcyjnych. LED-y mają rozdzielczość osiągającą kilkudziesięciu segmentów. Lasery oferują ponad 100 tysięcy. Pozwalają nie tylko precyzyjniej wycinać fragmenty obrazu, ale przede wszystkim dają możliwość np. wyświetlania na asfalcie znaków lub napisów. Do czego to potrzebne? Dzięki temu można ostrzec innych użytkowników dróg o zagrożeniach, których nie mają szansy dostrzec.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA