REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Żarówki reflektorowe, pozycyjne, stop. Zastosowanie LED.

Żarówki reflektorowe, pozycyjne, stop. Zastosowanie LED.
Żarówki reflektorowe, pozycyjne, stop. Zastosowanie LED.

REKLAMA

REKLAMA

Żarówki samochodowe należą, obok hamulców i sprawnego układu kierowniczego, do grupy najważniejszych elementów, decydujących o bezpieczeństwie kierowcy i pasażerów samochodu.

Na rynku występuje co najmniej kilka różnych typów żarówek oraz elementów generujących światło, zbudowanych z diod elektroluminescencyjnych, które nazywane są popularnie, choć niewłaściwie, żarówkami diodowymi.

REKLAMA

Do reflektorów samochodowych stosuje się trzy rodzaje żarówek: zwykłe, oznaczone symbolem R-2; halogenowe, których oznaczenie zawiera literę H na początku (H-3, H-4, H-7 itp.), oraz coraz popularniejsze żarówki (palniki) ksenonowe oznaczone np. D1S, D2S, D2R itp.

Zobacz też: Homologacja świateł: czemu służy? Ekspert ITS radzi

REKLAMA

Żarówki halogenowe H-4 można stosować wymiennie z żarówkami R-2 pod warunkiem, że będą one miału identyczny cokół jak R-2 (talerzyk bez trzech bocznych łapek), oraz że reflektory będą miały trwałe oznaczenie (np. na kloszu) „H-4”. Brak tego oznaczenia pozwala jedynie na używanie żarówek R-2. Żarówki ksenonowe mogą być stosowane wyłącznie w dostosowanych do nich reflektorach, spełniających bardzo ostre wymagania techniczne.

W światłach pozycyjnych stosuje się różnego rodzaju żarówki, zarówno rurkowe, jak i z cokołem cylindrycznym. W światłach stop i w kierunkowskazach znajdują zastosowanie jedynie żarówki z cokołem cylindrycznym. Kupując nowe, należy pamiętać o tym, aby ich cokoły były identyczne z dotychczas stosowanymi, a w przypadku żarówek rurkowych ich długość musi być ta sama, co dotychczas używanych, W przeciwnym wypadku żarówka wypadnie z uchwytów lub z gniazda, albo nie da się zamocować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy można stosować lampy przeciwmgielne jako światła do jazdy dziennej?

Coraz popularniejsze diodowe źródła światła znajdują zastosowanie w reflektorach do jazdy dziennej, w światłach pozycyjnych i stop, oraz w kierunkowskazach. W ostatnim przypadku ich zastosowanie jest ograniczone: nie można stosować ich w kierunkowskazach pracujących w układzie dostosowanych do tradycyjnych żarówek, gdyż znikomy pobór prądu przez nie może być odczytany przez czujniki lub przerywacz jako przepalenie się włókna żarówki i wówczas kontrolka nie zaświeci się.

Większość dostępnych na rynku diodowych źródeł światła nie posiada polskich ani unijnych homologacji, dlatego ich stosowanie może być przyczyną konfliktów ze służbami, pilnującymi porządku na drogach i z diagnostami podczas dorocznych przeglądów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA