REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Żarówki reflektorowe, pozycyjne, stop. Zastosowanie LED.

Subskrybuj nas na Youtube
Żarówki reflektorowe, pozycyjne, stop. Zastosowanie LED.
Żarówki reflektorowe, pozycyjne, stop. Zastosowanie LED.

REKLAMA

REKLAMA

Żarówki samochodowe należą, obok hamulców i sprawnego układu kierowniczego, do grupy najważniejszych elementów, decydujących o bezpieczeństwie kierowcy i pasażerów samochodu.

Na rynku występuje co najmniej kilka różnych typów żarówek oraz elementów generujących światło, zbudowanych z diod elektroluminescencyjnych, które nazywane są popularnie, choć niewłaściwie, żarówkami diodowymi.

REKLAMA

Do reflektorów samochodowych stosuje się trzy rodzaje żarówek: zwykłe, oznaczone symbolem R-2; halogenowe, których oznaczenie zawiera literę H na początku (H-3, H-4, H-7 itp.), oraz coraz popularniejsze żarówki (palniki) ksenonowe oznaczone np. D1S, D2S, D2R itp.

Zobacz też: Homologacja świateł: czemu służy? Ekspert ITS radzi

REKLAMA

Żarówki halogenowe H-4 można stosować wymiennie z żarówkami R-2 pod warunkiem, że będą one miału identyczny cokół jak R-2 (talerzyk bez trzech bocznych łapek), oraz że reflektory będą miały trwałe oznaczenie (np. na kloszu) „H-4”. Brak tego oznaczenia pozwala jedynie na używanie żarówek R-2. Żarówki ksenonowe mogą być stosowane wyłącznie w dostosowanych do nich reflektorach, spełniających bardzo ostre wymagania techniczne.

W światłach pozycyjnych stosuje się różnego rodzaju żarówki, zarówno rurkowe, jak i z cokołem cylindrycznym. W światłach stop i w kierunkowskazach znajdują zastosowanie jedynie żarówki z cokołem cylindrycznym. Kupując nowe, należy pamiętać o tym, aby ich cokoły były identyczne z dotychczas stosowanymi, a w przypadku żarówek rurkowych ich długość musi być ta sama, co dotychczas używanych, W przeciwnym wypadku żarówka wypadnie z uchwytów lub z gniazda, albo nie da się zamocować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy można stosować lampy przeciwmgielne jako światła do jazdy dziennej?

Coraz popularniejsze diodowe źródła światła znajdują zastosowanie w reflektorach do jazdy dziennej, w światłach pozycyjnych i stop, oraz w kierunkowskazach. W ostatnim przypadku ich zastosowanie jest ograniczone: nie można stosować ich w kierunkowskazach pracujących w układzie dostosowanych do tradycyjnych żarówek, gdyż znikomy pobór prądu przez nie może być odczytany przez czujniki lub przerywacz jako przepalenie się włókna żarówki i wówczas kontrolka nie zaświeci się.

Większość dostępnych na rynku diodowych źródeł światła nie posiada polskich ani unijnych homologacji, dlatego ich stosowanie może być przyczyną konfliktów ze służbami, pilnującymi porządku na drogach i z diagnostami podczas dorocznych przeglądów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA