REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić czy układ zapłonowy dostarcza odpowiednio wysokie napięcie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wysokie napięcie, konieczne do prawidłowego funkcjonowania zapłonu, a tym samym do niezakłóconego przebiegu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach silnika o zapłonie iskrowym, musi mieć odpowiednią wartość, wyrażoną w dziesiątkach kilowoltów.

Nie można jej zmierzyć przy pomocy powszechnie spotykanych urządzeń pomiarowych. Konieczna jest specjalna sonda o zakresie co najmniej 50 000 woltów. Jest to urządzenie drogie i w praktyce przeciętnego użytkownika samochodu przydatne raz na kilka lub kilkanaście lat, wtedy gdy zapłon szwankuje i nie można znaleźć przyczyny tej usterki.

REKLAMA

Zobacz również: Jak sprawdzić układ zapłonowy w starszych typach samochodów?

Wysokie napięcia rządzą się swoimi prawami, dzięki temu można bardzo łatwo określać ich wartość z dostatecznie dobrym przybliżeniem. Wiadomo, że przy napięciu równym 1000 V czyli 1 kV, w powietrzu średnio suchym, o temperaturze pokojowej, jonizacja pomiędzy elektrodami, konieczna do przeskoku iskry wystąpi już przy ich odległości równej 1 mm. Aby nastąpił przeskok iskry pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej, musi być do nich dostarczona energia na poziomie 0,1 dżula. Minimalne napięcie, konieczne do uzyskania tej energii, a zwłaszcza do zjonizowania powietrza i oparów benzyny w cylindrze samochodowym z uwagi na panujące w nim wysokie ciśnienie i niesprzyjające jonizacji nasycenie mieszanki nieodparowanymi kroplami paliwa, musi wynosić sporo ponad 5000 Voltów.

Zobacz również: W jaki sposób dbać o przewody zapłonowe?

REKLAMA

Można je zmierzyć na końcu przewodu zapłonowego, wykręconego z końcówki zapłonowej („fajki”), trzymając ją w odległości nie mniejszej, niż 5 mm od dowolnego przedmiotu metalowego, połączonego z masą pojazdu, podczas obracania rozrusznikiem wału korbowego. Dokładniejszy pomiar polega na zbliżeniu końca przewodu zapłonowego do końcówki tkwiącej w silniku świecy zapłonowej na odległość 7 mm. Pojawienie się w tym miejscu iskry świadczy o prawidłowym napięciu, zdolnym do zapalenia mieszanki w cylindrach. Wysokie napięcie w układzie zapłonowym ma zbyt małą energię, aby zabić nieostrożnego kierowcę lub mechanika podczas pomiarów. Jednak kontakt ciała z nim nie należy do przyjemnych. Dlatego należy delikatnie trzymać przewód zapłonowy za izolację przy pomocy szczypiec o izolowanych rączkach, nie dotykając w tym czasie do metalowych części samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wolno w opisany sposób sprawdzać napięcia zapłonowego, jeżeli w samochodzie pracuje moduł elektroniczny, zwłaszcza wyposażony w czujnik hallotronowy. Ta metoda jest też zakazana dla osób, które mają wszczepiony rozrusznik serca lub używają na stałe w celach zdrowotnych innego urządzenia elektronicznego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA