REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić czy układ zapłonowy dostarcza odpowiednio wysokie napięcie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wysokie napięcie, konieczne do prawidłowego funkcjonowania zapłonu, a tym samym do niezakłóconego przebiegu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach silnika o zapłonie iskrowym, musi mieć odpowiednią wartość, wyrażoną w dziesiątkach kilowoltów.

Nie można jej zmierzyć przy pomocy powszechnie spotykanych urządzeń pomiarowych. Konieczna jest specjalna sonda o zakresie co najmniej 50 000 woltów. Jest to urządzenie drogie i w praktyce przeciętnego użytkownika samochodu przydatne raz na kilka lub kilkanaście lat, wtedy gdy zapłon szwankuje i nie można znaleźć przyczyny tej usterki.

REKLAMA

Zobacz również: Jak sprawdzić układ zapłonowy w starszych typach samochodów?

Wysokie napięcia rządzą się swoimi prawami, dzięki temu można bardzo łatwo określać ich wartość z dostatecznie dobrym przybliżeniem. Wiadomo, że przy napięciu równym 1000 V czyli 1 kV, w powietrzu średnio suchym, o temperaturze pokojowej, jonizacja pomiędzy elektrodami, konieczna do przeskoku iskry wystąpi już przy ich odległości równej 1 mm. Aby nastąpił przeskok iskry pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej, musi być do nich dostarczona energia na poziomie 0,1 dżula. Minimalne napięcie, konieczne do uzyskania tej energii, a zwłaszcza do zjonizowania powietrza i oparów benzyny w cylindrze samochodowym z uwagi na panujące w nim wysokie ciśnienie i niesprzyjające jonizacji nasycenie mieszanki nieodparowanymi kroplami paliwa, musi wynosić sporo ponad 5000 Voltów.

Zobacz również: W jaki sposób dbać o przewody zapłonowe?

REKLAMA

Można je zmierzyć na końcu przewodu zapłonowego, wykręconego z końcówki zapłonowej („fajki”), trzymając ją w odległości nie mniejszej, niż 5 mm od dowolnego przedmiotu metalowego, połączonego z masą pojazdu, podczas obracania rozrusznikiem wału korbowego. Dokładniejszy pomiar polega na zbliżeniu końca przewodu zapłonowego do końcówki tkwiącej w silniku świecy zapłonowej na odległość 7 mm. Pojawienie się w tym miejscu iskry świadczy o prawidłowym napięciu, zdolnym do zapalenia mieszanki w cylindrach. Wysokie napięcie w układzie zapłonowym ma zbyt małą energię, aby zabić nieostrożnego kierowcę lub mechanika podczas pomiarów. Jednak kontakt ciała z nim nie należy do przyjemnych. Dlatego należy delikatnie trzymać przewód zapłonowy za izolację przy pomocy szczypiec o izolowanych rączkach, nie dotykając w tym czasie do metalowych części samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wolno w opisany sposób sprawdzać napięcia zapłonowego, jeżeli w samochodzie pracuje moduł elektroniczny, zwłaszcza wyposażony w czujnik hallotronowy. Ta metoda jest też zakazana dla osób, które mają wszczepiony rozrusznik serca lub używają na stałe w celach zdrowotnych innego urządzenia elektronicznego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA