Grzałki płynu chłodniczego: do czego służą i ile kosztują?
REKLAMA
REKLAMA
Podgrzewacz silnika: gdzie się go montuje?
Podgrzewacz płynu chłodniczego w samochodzie montuje się w każdym przypadku w komorze silnika. W przypadku najprostszych grzałek stosuje się je bezpośrednio w układzie chłodzenia - np. na jednym z połączeń rur prowadzących płyn chłodniczy. W przypadku urządzeń typu webasto, podgrzewacz silnika stanowi rodzaj jednostki zewnętrznej, którą wyłącznie podłącza się do układu chłodzenia. Webasto lokalizuje się w wolnej przestrzeni pod maską.
REKLAMA
Kluczem do sukcesu w przypadku wyboru podgrzewacza silnika elektrycznego jest lokalizacja wtyczki służącej do podłączenia prądu z gniazdka. Czasami będzie to kabel ukryty pod maską, a czasami specjalne złącze umieszczone w zderzaku.
Warto pamiętać o tym, że choć podgrzewacz wody do samochodu to nie podgrzewacz oleju silnikowego, środek smarny i tak pod wpływem jego działania szybciej złapie właściwą temperaturę i zacznie prawidłowo smarować jednostkę napędową po rozruchu zimą.
Zobacz również: Jak rozrobić koncentrat płynu chłodniczego? Sprawdź.
Podgrzewacz płynu chłodniczego w samochodzie: ile kosztuje?
Podgrzewacz wody do samochodu ma zróżnicowane ceny. Czasami urządzenie kosztuje zaledwie 150 - 300 złotych, a czasami należy za nie zapłacić 3 do 5 tysięcy złotych. Od czego zależy kwota? W dużej mierze od rodzaju zastosowanego systemu. Zdecydowanie tańsze są proste podgrzewacze silnika - kosztują kilkaset złotych. Urządzenia działające na zasadzie webasto - czy to elektrycznego, czy to spalinowego - będą już kosztować kilka tysięcy złotych.
Podgrzewacz wody do samochodu: co tak właściwie daje?
Podgrzewacz płynu chłodniczego w samochodzie to przede wszystkim komfort eksploatacji. Kierowca nie musi obawiać się o poranny rozruch silnika, bo nagrzana jednostka szybciej odpali. Poza tym motor zimą już po kilku minutach jazdy osiągnie temperaturę roboczą - przez co stanie się oszczędniejszy, mniej toksyczny dla środowiska i szybciej zacznie ogrzewać kabinę pasażerską.
Zobacz również: Dlaczego płyn chłodniczy zmienił kolor?
Grzałki płynu chłodniczego: jakie są ich zalety?
- dają możliwość nagrzania silnika, a w najlepszej opcji także wnętrza przed rozruchem silnika,
- ułatwiają rozruch silnika,
- przyspieszają czas potrzebny na osiągnięcie przez motor temperatury roboczej,
- sprawiają, że silnik może szybciej nagrzać wnętrze,
- oszczędzają paliwo - szybciej nagrzany silnik oznacza mniejsze spalanie.
Grzałki płynu chłodniczego: jakie są ich wady?
- oznaczają dodatkowy wydatek dla kierowcy,
- webasta spalinowe pobierają paliwo ze zbiornika.
Zobacz również: Czy płyn chłodniczy możemy zastąpić wodą?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.