Tuning mechaniczny i chip-tuning: na czym polega, czy daje przyrost mocy?
REKLAMA
REKLAMA
Chip-tuning
REKLAMA
Najbardziej popularną modyfikacją silnika jest chip-tuning. W nowoczesnych samochodach silniki opierają się na chipach sterujących. Każdy steruje programem pracy naszego silnika. Można go modyfikować tak, aby wycisnąć z fabrycznej jednostki jeszcze więcej mocy. Dochodzimy do rezerw, które nie zostały wykrzesane w fabryce ze względu na chęć utrzymania zużycia paliwa czy trwałości silnika na odpowiednim według producenta poziomie.
REKLAMA
Są dwie formy elektronicznych modyfikacji: modyfikacja za pomocą modułu (BOX) i modyfikacja sterownika silnikowego (ECU). Box jest to specjalny moduł, który jest wpinany do jednostki sterującej (ECU). Jednostkę sterującą możemy zmodyfikować poprzez zmianę programu jej pracy. Zmiany polegają m. in na zmianie dawki paliwa, kąta wtrysku czy też ciśnienia turbodoładowania. Najbardziej podatne na tuning elektroniczny są jednostki Diesla. Zwykłe benzyniaki niestety mniej. Osiągane efekty dzięki chip tuningowi to wzrost mocy i momentu obrotowego o około 20-25% dla silników z turbosprężarką lub wzrost mocy zaledwie o 6-8% i około 10% momentu obrotowego w przypadku silników wolnossących.
Zobacz też: Turbina - bezpiecznie i z głową
Koszt takiego zabiegu to w zależności od popularności silnika i warsztatu jaki wybierzemy, od 1000 do 2500 zł. Cena obejmuje pomiary na hamowni, diagnostykę silnika i stworzenie programu konkretnie pod naszą jednostkę napędową. I tutaj uwaga: należy unikać tanich, gotowych chipów za podejrzanie niską cenę. Serce naszego auta jest jedyne w swoim rodzaju i skutki takiego uniwersalnego chipa mogą być dla silnika tragiczne.
Modyfikacje mechaniczne
REKLAMA
Kolejnym sposobem na poprawienie osiągów (znacznie droższym i trudniejszym) jest wymiana bądź modyfikacja elementów samego silnika. Wiele osób zaczyna od najprostszych rzeczy: zmiany filtra powietrza na stożkowy i świec na sportowe. To jednak mało skuteczna droga i nie należy spodziewać się różnicy bez przeprowadzenia innych modyfikacji.
Wymiana turbosprężarki na większą, z mocniejszej wersji silnikowej przyniesie wyraźną różnicę w osiągach. Przykładem niech będzie zastąpienie turbosprężarki z popularnego silnika grupy VAG 1.9 TDI o mocy 110 KM - większą, z jednostki o mocy 133 KM. Większa turbina w połączeniu z odpowiednim programem pozwalają uzyskać naprawdę duży przyrost mocy.
Przewaga silników turbodoładowanych nad jednostkami wolnossącymi o podobnej pojemności jest oczywista: Popularny silnik VW 1.8 20V ma 125 KM mocy, natomiast jednostka 1.8 Turbo - 150KM. Zatem 25 KM różnicy i dość wyraźna różnica w osiągach. Silnik 1.8 około 10.9 s do setki - silnik z turbo około 9 sekund. Różnica w prędkościach maksymalnych wynosi około 20 km\h choć i tak w obu przypadkach przekracza 200km\h. Co istotne, jest również różnica w spalaniu - na korzyść jednostki turbodoładowanej.
Do innych najpopularniejszych modyfikacji należą wymiana wałka rozrządu lub zmiana parametrów przepływu kanałów dolotowych i wydechowych. Ale tu pojawia się pytanie czy samochodem chcemy się ścigać, czy będzie nam służył do jazdy w mieście?
W drugim przypadku wyciągamy jak najwięcej momentu obrotowego kosztem mocy (której w warunkach miejskich najczęściej nie wykorzystujemy w całości). Przy wszelkich modyfikacjach w silniku musimy uważać, na stan reszty podzespołów. Po pierwsze dlatego, że każda większa zmiana niesie ze sobą sznur innych (np. większa turbosprężarka - potrzebny większy intercooler (układ chłodzący powietrze doprowadzane do silnika) a co za tym idzie często generuje dodatkowe koszta. Po drugie należy pamiętać, aby zwrócić uwagę na to, że samochód nie może stać się nieprzyjemny w prowadzeniu a silnik i inne elementy (sprzęgło) zostać przeciążone. W końcu chodzi o przyjemność z jazdy a nie ciągłe wizyty w serwisie.
Zobacz też: Jak poprawić seryjne zawieszenie?
Podtlenek azotu
Abstrakcją znaną raczej z filmów jest zastosowanie podtlenku azotu. To krótkotrwała (i droga) forma. Ale co to jest Nitrous Oxide System i jak działa?
Podtlenek Azotu - związek chemiczny znany potocznie jako gaz rozśmieszający, w silniku ma inne zastosowanie: poprzez dodanie go do komory spalania zyskujemy dodatkowe konie mechaniczne a dzięki temu- większe przyspieszenie. Nazwa wskazuje, że składa się on z tlenu i azotu. W wysokiej temperaturze jaka panuje w silniku podtlenek azotu rozkłada się na tlen i azot. Tlen potrzebny jest do spalania. Azot natomiast ochładza tlen. A ochłodzony tlen znacznie lepiej ulega spalaniu. Dzięki temu uzyskujemy większą eksplozje w komorach silnika a więc zwiększa się moment obrotowy.
A tłumacząc w prosty sposób: podtlenek azotu rozpada się, następuje eksplozja, a my cieszymy się lepszym przyspieszeniem (dzięki zwiększeniu momentu obrotowego) przez pewien (krótki) czas. Należy pamiętać, że z takiego doładowania możemy korzystać tylko przez pewien moment (około 10-15 sekund) w innym razie skazujemy własny silnik na śmierć. Więc "nitro" przyda się szczególnie w krótkich wyścigach ulicznych i skakaniu od świateł do świateł. Taki system niestety nie jest tani i jego montażem zajmuje się jedynie kilka wyspecjalizowanych firm.
Podstawowa polska instalacja bez butli i bez montażu to koszt około 1300 zł. Kompletne zestawy importowane kosztują od 2600 do nawet 7000 zł. Uzupełnianie butli to także spory wydatek i kosztuje około 50 zł za kg. Zwykła butla to około 4.5 kg więc wychodzi 250 zł za jedno uzupełnienie. NOS - instalacja tylko dla maniaków.
Ceny tuningu naszego silnika są bardzo zróżnicowane. Nie mając na ten temat odpowiedniej wiedzy auto należy powierzyć fachowcom, których w Polsce jest co raz więcej. Oszczędzanie za wszelką cenę na takim elemencie jak silnik nie może skończyć się dobrze i zamiast go usprawnić, narazimy się na dodatkowe koszta związane z naprawą.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA