REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Tuning mechaniczny i chip-tuning: na czym polega, czy daje przyrost mocy?

Mateusz Szymański
W nowoczesnych silnikach, stosując chip-tuning dochodzimy do rezerw, które nie zostały wykrzesane w fabryce fot. moto.wieszjak.pl
W nowoczesnych silnikach, stosując chip-tuning dochodzimy do rezerw, które nie zostały wykrzesane w fabryce fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Serce naszego auta jest bardzo podatne na wszelkiego rodzaju modyfikacje. A modyfikacji, tych mniej lub bardziej skomplikowanych jest masa. Począwszy od prostych zmian oprogramowania silnika czyli chip-tuningu, przez bardziej skomplikowane modyfikacje mechaniczne, aż po fanaberię jaką jest system podtlenku azotu (NOS).

Chip-tuning

REKLAMA

Najbardziej popularną modyfikacją silnika jest chip-tuning. W nowoczesnych samochodach silniki opierają się na chipach sterujących. Każdy steruje programem pracy naszego silnika.  Można go modyfikować tak, aby wycisnąć z fabrycznej jednostki jeszcze więcej mocy. Dochodzimy do rezerw, które nie zostały wykrzesane w fabryce ze względu na chęć utrzymania zużycia paliwa czy trwałości silnika na odpowiednim według producenta poziomie.

REKLAMA

Są dwie formy elektronicznych modyfikacji: modyfikacja za pomocą modułu (BOX) i modyfikacja sterownika silnikowego (ECU). Box jest to specjalny moduł, który jest wpinany do jednostki sterującej (ECU). Jednostkę sterującą możemy zmodyfikować poprzez zmianę programu jej pracy. Zmiany polegają m. in na zmianie dawki paliwa, kąta wtrysku czy też ciśnienia turbodoładowania. Najbardziej podatne na tuning elektroniczny są jednostki Diesla. Zwykłe benzyniaki niestety mniej. Osiągane efekty dzięki chip tuningowi to wzrost mocy i momentu obrotowego o około 20-25% dla silników z turbosprężarką lub wzrost mocy zaledwie o 6-8% i około 10% momentu obrotowego w przypadku silników wolnossących.

Zobacz też: Turbina - bezpiecznie i z głową

Koszt takiego zabiegu to w zależności od popularności silnika i warsztatu jaki wybierzemy, od 1000 do 2500 zł. Cena obejmuje pomiary na hamowni, diagnostykę silnika i stworzenie programu konkretnie pod naszą jednostkę napędową. I tutaj uwaga: należy unikać tanich, gotowych chipów za podejrzanie niską cenę. Serce naszego auta jest jedyne w swoim rodzaju i skutki takiego uniwersalnego chipa mogą być dla silnika tragiczne.

Modyfikacje mechaniczne

REKLAMA

Kolejnym sposobem na poprawienie osiągów (znacznie droższym i trudniejszym) jest wymiana bądź modyfikacja elementów samego silnika. Wiele osób zaczyna od najprostszych rzeczy: zmiany filtra powietrza na stożkowy i świec na sportowe. To jednak mało skuteczna droga i nie należy spodziewać się różnicy bez przeprowadzenia innych modyfikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana turbosprężarki na większą, z mocniejszej wersji silnikowej przyniesie wyraźną różnicę w osiągach. Przykładem niech będzie zastąpienie turbosprężarki z popularnego silnika grupy VAG 1.9 TDI o mocy 110 KM - większą, z jednostki o mocy 133 KM. Większa turbina w połączeniu z odpowiednim programem pozwalają uzyskać naprawdę duży przyrost mocy.

Przewaga silników turbodoładowanych nad jednostkami wolnossącymi o podobnej pojemności jest oczywista: Popularny silnik VW 1.8 20V ma 125 KM mocy, natomiast jednostka 1.8 Turbo - 150KM. Zatem 25 KM różnicy i dość wyraźna różnica w osiągach. Silnik 1.8 około 10.9 s do setki - silnik z turbo około 9 sekund. Różnica w prędkościach maksymalnych wynosi około 20 km\h choć i tak w obu przypadkach przekracza 200km\h. Co istotne, jest również różnica w spalaniu - na korzyść jednostki turbodoładowanej.

Do innych najpopularniejszych modyfikacji należą wymiana wałka rozrządu lub zmiana parametrów przepływu kanałów dolotowych i wydechowych. Ale tu pojawia się pytanie czy samochodem chcemy się ścigać, czy będzie nam służył do jazdy w mieście?

W drugim przypadku wyciągamy jak najwięcej momentu obrotowego kosztem mocy (której w warunkach miejskich najczęściej nie wykorzystujemy w całości). Przy wszelkich modyfikacjach w silniku musimy uważać, na stan reszty podzespołów. Po pierwsze dlatego, że każda większa zmiana niesie ze sobą sznur innych (np. większa turbosprężarka - potrzebny większy intercooler (układ chłodzący powietrze doprowadzane do silnika) a co za tym idzie często generuje dodatkowe koszta. Po drugie należy pamiętać, aby zwrócić uwagę na to, że samochód nie może stać się nieprzyjemny w prowadzeniu a silnik i inne elementy (sprzęgło) zostać przeciążone. W końcu chodzi o przyjemność z jazdy a nie ciągłe wizyty w serwisie.

Zobacz też: Jak poprawić seryjne zawieszenie?

Podtlenek azotu

Abstrakcją znaną raczej z filmów jest zastosowanie podtlenku azotu. To krótkotrwała (i droga) forma. Ale co to jest Nitrous Oxide System i jak działa?

Podtlenek Azotu - związek chemiczny znany potocznie jako gaz rozśmieszający, w silniku ma inne zastosowanie: poprzez dodanie go do komory spalania zyskujemy dodatkowe konie mechaniczne a dzięki temu- większe przyspieszenie. Nazwa wskazuje, że składa się on z tlenu i azotu. W wysokiej temperaturze jaka panuje w silniku podtlenek azotu rozkłada się na tlen i azot. Tlen potrzebny jest do spalania. Azot natomiast ochładza tlen. A ochłodzony tlen znacznie lepiej ulega spalaniu. Dzięki temu uzyskujemy większą eksplozje w komorach silnika a więc zwiększa się moment obrotowy.

A tłumacząc w prosty sposób: podtlenek azotu rozpada się, następuje eksplozja, a my cieszymy się lepszym przyspieszeniem (dzięki zwiększeniu momentu obrotowego) przez pewien (krótki) czas. Należy pamiętać, że z takiego doładowania możemy korzystać tylko przez pewien moment (około 10-15 sekund) w innym razie skazujemy własny silnik na śmierć. Więc "nitro" przyda się szczególnie w krótkich wyścigach ulicznych i skakaniu od świateł do świateł. Taki system niestety nie jest tani i jego montażem zajmuje się jedynie kilka wyspecjalizowanych firm.

Podstawowa polska instalacja bez butli i bez montażu to koszt około 1300 zł. Kompletne zestawy importowane kosztują od 2600 do nawet 7000 zł. Uzupełnianie butli to także spory wydatek i kosztuje około 50 zł za kg. Zwykła butla to około 4.5 kg więc wychodzi 250 zł za jedno uzupełnienie. NOS - instalacja tylko dla maniaków.

Ceny tuningu naszego silnika są bardzo zróżnicowane. Nie mając na ten temat odpowiedniej wiedzy auto należy powierzyć fachowcom, których w Polsce jest co raz więcej. Oszczędzanie za wszelką cenę na takim elemencie jak silnik nie może skończyć się dobrze i zamiast go usprawnić, narazimy się na dodatkowe koszta związane z naprawą.

Są dwie formy elektronicznych modyfikacji: modyfikacja za pomocą modułu (BOX) i modyfikacja sterownika silnikowego (ECU) fot. Audi
Przewaga silników turbodoładowanych nad jednostkami wolnossącymi o podobnej pojemności jest oczywista: Popularny silnik VW 1.8 20V ma 125 KM mocy, natomiast jednostka 1.8 Turbo - 150KM fot. Audi
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    REKLAMA

    Renault 5 powraca. Teraz jako elektryk z serii E-Tech

    Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.

    Ile kosztuje najtańszy nowy samochód w Polsce w 2024 r.?

    Dziś zajmiemy się najtańszym, fabrycznie nowym samochodem oferowanym w Polsce w 2024 r. Ile kosztuje taki pojazd? I czy kierowcy uda się zamknąć w kwocie niższej, niż 60 tys. zł? Oto przegląd rynku i 5. budżetowych propozycji.

    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze

    Dziś właściciel traktora musi jechać na przegląd do okręgowej stacji. To oznacza wydatek na paliwo i torowanie dróg. To może się jednak zmienić już 1 czerwca 2024 r. W drodze jest akt wykonawczy do przepisów, które pozwolą na wykonanie przeglądu poza SKP.

    REKLAMA

    Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!

    Pojęcie danych osobowych stanowi gorący kartofel prawny. Bo jest mało precyzyjne i wymaga interpretacji. Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Na ten temat wypowiedziało się TSUE. Część rynku motoryzacyjnego nie będzie zadowolona z odpowiedzi.

    Karta parkingowa niepełnosprawnego straciła ważność. Ile kierowca dostanie mandatu za parkowanie na niebieskiej kopercie?

    Karty parkingowe osób niepełnosprawnych wkrótce tracą ważność. To wynik działania przepisów i sytuacja, która oznacza poważny problem. Ile wynosi mandat za parkowanie na niebieskiej kopercie bez ważnej karty? To jedna z wyższych kar w taryfikatorze.

    REKLAMA