REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Sztuka dobrego stylingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W stylizacji auta kluczowe jest słowo „sztuka”. Bo paradoksalnie ma z nią wiele wspólnego. Można zapłacić dużo za kicz, można też zatanio stworzyć coś pięknego. A ocena efektów jest tylko kwestią gustu...

REKLAMA

W zasadzie powinniśmy unikać określenia „tuning optyczny”, bo pojęcie tuningu – mimo, że bardzo obszerne – zakłada poprawę osiągów samochodu. Zaś nowe malowanie czy oryginalne felgi nic nie poprawiają. Ale sprawią, że auto nabierze niepowtarzalnego charakteru. Zostańmy więc przy pojęciu „styling”.

REKLAMA

Od czego zacząć? Od podstaw – żeby auto było ładne, trzeba o nie dbać. Na nic zda się najpiękniejszy nawet kolor lakieru, jeśli ten cały czas będzie przykurzony. Choć pewien typ samochodów powinien być brudny – mowa tu o porządnych terenówkach. Auta, które są w stanie pokonywać bezdroża powinny być nieco brudne. Ale w sumie chodzi o modele sprzed kilku-, kilkunastu lat. Na rynku jest niewiele nowych aut, którymi warto wjeżdżać w błoto. Ale jest trochę samochodów, którym brud dodaje blasku - należą do nich na przykład Land Rovery z serii Defender i Discovery, starsze Toyoty Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Mercedesy klasy G (ale tylko te, których nie dostał w swoje szpony nadworny tuner Mercedesa – AMG).

Jeśli chodzi o czysty tuning mechaniczny, na ogół (ale nie zawsze!) rozwiązania droższe są lepsze. W stylingu pozornie drobne zmiany mogą spowodować, że za Twoim samochodem ludzie będą się oglądać z zachwytem. Ale jeśli przesadzisz, również będą wodzić za nim wzrokiem, tyle, że pełnym niesmaku.

Wróćmy jednak do klasycznego pojęcia piękna i elegancji. Elegancji, bo w aucie warto kierować się tymi samymi zasadami, co przy ubieraniu. Zasady ubierania są proste, niezależnie od tego, czy myślimy o elegancji klasycznej czy sportowej.

Zobacz również: Białe zegary - jak je zamontować?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze – nie mieszać stylów

REKLAMA

Elegancka limuzyna z wielki spojlerem to jak założenie kreszowych spodni od dresu reszty garnituru. Wysmakowane wnętrze z drewnem orzecha i skórą w wysilonej, sportowej Hondzie można porównać z dopasowaniem jedwabnego krawata do t-shirta i szortów. Popatrz do jakiej kategorii należy Twoje auto i dopasuj do niej jego styl.

Limuzyna powinna wyglądać klasycznie – stonowane kolory, materiały dobrej jakości, felgi najlepiej pięcioramienne. Muscle car powinien kojarzyć się z pięknymi latami 50. i 60. ubiegłego wieku. Białe pasy biegnące przez maskę, dach, zachodzące na tył zrobią lepsze wrażenie, niż karbonowa maska, która wtedy nie była montowana, bo nie została jescze wymyślona.

Po drugie – bierz dobry przykład

Poszukaj zdjęć modelu auta, którym dysponujesz. Wybierz te, które Ci się podobają, i te, które uważasz za brzydkie. W ten sposób będziesz miał pewne wyznaczniki – tego, co chcesz uzyskać i tego, czego unikać. Nie musisz powielać pomysłów innych, ale inspirowanie się nimi nie przyniesie ujmy.

Po trzecie – radź się innych

Może się okazać, że cudowne różowe felgi, które chcesz założyć do swojego starego Mercedesa nie zyskają akceptacji znajomych. Miej swoje zdanie, ale przegadaj zmiany z przyjaciółmi, szanuj ich zdanie. Na ogół mają rację...

Zobacz również: Czy przyciemnianie szyb jest bezpieczne?

Wyraź siebie

Twoje auto powinno oddawać Twój stan ducha, poglądy, fascynacje. Lubisz szalone hipisowskie lata? Kup garbusa i pomaluj go w kwiaty. Wolisz mroczniejsze klimaty? Wkomponuj się w czarnego, matowego muscle cara z Ameryki.

Co za dużo, to niezdrowo

Elegancki ubiór powinien składać się z kilku zaledwie podstawowych elementów. Za duża ich liczba powoduje dysonans. Nie przesadzaj więc z montowaniem dodatkowych bajerów, bo można dostać oczopląsu. Ale nikt nie zabroni Ci wprowadzić kilku smaczków, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka.

Celowo unikam podawania konkretnych przykładów. To co mi się podoba, nie musi wzbudzić zachwytu innych. Jedni lubią rude, inni blondynki. Ale owszem, są elementy stylingu, które robią na mnie wrażenie. Ażurowe, szprychowe felgi w nieco starszych autach. Czarny matowy lakier w drogich, sportowych samochodach. Ale też w garbusie wygląda nieziemsko. Cóż, każde auto może wyglądać oryginalnie i gustownie. Więcej – zasługuje na to.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA