REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Sztuka dobrego stylingu

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W stylizacji auta kluczowe jest słowo „sztuka”. Bo paradoksalnie ma z nią wiele wspólnego. Można zapłacić dużo za kicz, można też zatanio stworzyć coś pięknego. A ocena efektów jest tylko kwestią gustu...

W zasadzie powinniśmy unikać określenia „tuning optyczny”, bo pojęcie tuningu – mimo, że bardzo obszerne – zakłada poprawę osiągów samochodu. Zaś nowe malowanie czy oryginalne felgi nic nie poprawiają. Ale sprawią, że auto nabierze niepowtarzalnego charakteru. Zostańmy więc przy pojęciu „styling”.

REKLAMA

REKLAMA

Od czego zacząć? Od podstaw – żeby auto było ładne, trzeba o nie dbać. Na nic zda się najpiękniejszy nawet kolor lakieru, jeśli ten cały czas będzie przykurzony. Choć pewien typ samochodów powinien być brudny – mowa tu o porządnych terenówkach. Auta, które są w stanie pokonywać bezdroża powinny być nieco brudne. Ale w sumie chodzi o modele sprzed kilku-, kilkunastu lat. Na rynku jest niewiele nowych aut, którymi warto wjeżdżać w błoto. Ale jest trochę samochodów, którym brud dodaje blasku - należą do nich na przykład Land Rovery z serii Defender i Discovery, starsze Toyoty Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Mercedesy klasy G (ale tylko te, których nie dostał w swoje szpony nadworny tuner Mercedesa – AMG).

Jeśli chodzi o czysty tuning mechaniczny, na ogół (ale nie zawsze!) rozwiązania droższe są lepsze. W stylingu pozornie drobne zmiany mogą spowodować, że za Twoim samochodem ludzie będą się oglądać z zachwytem. Ale jeśli przesadzisz, również będą wodzić za nim wzrokiem, tyle, że pełnym niesmaku.

Wróćmy jednak do klasycznego pojęcia piękna i elegancji. Elegancji, bo w aucie warto kierować się tymi samymi zasadami, co przy ubieraniu. Zasady ubierania są proste, niezależnie od tego, czy myślimy o elegancji klasycznej czy sportowej.

REKLAMA

Zobacz również: Białe zegary - jak je zamontować?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze – nie mieszać stylów

Elegancka limuzyna z wielki spojlerem to jak założenie kreszowych spodni od dresu reszty garnituru. Wysmakowane wnętrze z drewnem orzecha i skórą w wysilonej, sportowej Hondzie można porównać z dopasowaniem jedwabnego krawata do t-shirta i szortów. Popatrz do jakiej kategorii należy Twoje auto i dopasuj do niej jego styl.

Limuzyna powinna wyglądać klasycznie – stonowane kolory, materiały dobrej jakości, felgi najlepiej pięcioramienne. Muscle car powinien kojarzyć się z pięknymi latami 50. i 60. ubiegłego wieku. Białe pasy biegnące przez maskę, dach, zachodzące na tył zrobią lepsze wrażenie, niż karbonowa maska, która wtedy nie była montowana, bo nie została jescze wymyślona.

Po drugie – bierz dobry przykład

Poszukaj zdjęć modelu auta, którym dysponujesz. Wybierz te, które Ci się podobają, i te, które uważasz za brzydkie. W ten sposób będziesz miał pewne wyznaczniki – tego, co chcesz uzyskać i tego, czego unikać. Nie musisz powielać pomysłów innych, ale inspirowanie się nimi nie przyniesie ujmy.

Po trzecie – radź się innych

Może się okazać, że cudowne różowe felgi, które chcesz założyć do swojego starego Mercedesa nie zyskają akceptacji znajomych. Miej swoje zdanie, ale przegadaj zmiany z przyjaciółmi, szanuj ich zdanie. Na ogół mają rację...

Zobacz również: Czy przyciemnianie szyb jest bezpieczne?

Wyraź siebie

Twoje auto powinno oddawać Twój stan ducha, poglądy, fascynacje. Lubisz szalone hipisowskie lata? Kup garbusa i pomaluj go w kwiaty. Wolisz mroczniejsze klimaty? Wkomponuj się w czarnego, matowego muscle cara z Ameryki.

Co za dużo, to niezdrowo

Elegancki ubiór powinien składać się z kilku zaledwie podstawowych elementów. Za duża ich liczba powoduje dysonans. Nie przesadzaj więc z montowaniem dodatkowych bajerów, bo można dostać oczopląsu. Ale nikt nie zabroni Ci wprowadzić kilku smaczków, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka.

Celowo unikam podawania konkretnych przykładów. To co mi się podoba, nie musi wzbudzić zachwytu innych. Jedni lubią rude, inni blondynki. Ale owszem, są elementy stylingu, które robią na mnie wrażenie. Ażurowe, szprychowe felgi w nieco starszych autach. Czarny matowy lakier w drogich, sportowych samochodach. Ale też w garbusie wygląda nieziemsko. Cóż, każde auto może wyglądać oryginalnie i gustownie. Więcej – zasługuje na to.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA