REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wolno przyciemniać szyby i klosze lamp?

Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Ciemne klosze lamp i szyby „dymki” – warto dokładnie sprawdzić co wolno a czego nie. Inaczej narażamy się na niepotrzebne reperkusje ze strony policjantów i diagnostów.

Auto z przyciemnianymi szybami może wyglądać atrakcyjnie. Szczególnie gdy samo jest czarne, lub lakierowane na ciemny kolor. W słoneczne dni szyby wpuszczają mniej światła, wnętrze nie nagrzewa się zbyt mocno. Ale w szare i ponure dni wcale nie poprawia to widoczności. W Polsce trzeba pamiętać o tym, że silnie przyciemniać wolno tylko szyby boczne tylne i tylną. Nie wolno ograniczać przejrzystości szyby przedniej oraz przednich bocznych poniżej 70%. Te ostatnie muszą być również jasne, bo przez nie patrzymy w lusterka boczne.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli masz auto, które fabrycznie ma przyciemnione szyby, wszystko pod względem prawnym jest w porządku. Producent na pewno ma odpowiednie atesty, nie pozwoliłby sobie na montowanie części, które mogą stwarzać zagrożenie. Groźba procesów o ewentualne odszkodowania czy odmowa homologacji na jakimś rynku sprawia, że z fabryki wyjeżdża auto spełniające wszelkie prawne wymogi.

Zobacz również: Jak tanio zacząć przygodę z tuningiem?

Jeśli chcesz samemu ściemnić sobie wyżej wymienione szyby, sprawa się komplikuje. Najłatwiej i najtaniej jest okleić szyby specjalną folią. Według polskich norm przy szybach przednich bocznych musi ona przepuszczać 70% światła, szyba przednia - 75%. Przede wszystkim sprawdź, czy folia, której zamierzasz użyć ma odpowiednie atesty, potwierdzające spełnienie powyższych norm. Takie świadectwo warto wozić gdzieś w schowku, na wypadek policyjnej kontroli czy wizyty w stacji diagnostycznej przy robieniu przeglądu rejestracyjnego.

REKLAMA

Samemu czy do specjalisty?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lepiej udać się do firmy, która specjalizuje się w oklejaniu szyb, niż bawić się w to osobiście. Strata czasu, bo dla przeciętnego zjadacza chleba jest to zadanie dość karkołomne i czasochłonne. Strata pieniędzy, bo rzadko komu udaje się porządnie okleić choć jedną szybę bez zużycia całej rolki folii. I uniknąć dostania się wyjątkowo złośliwych pęcherzyków powietrza pomiędzy szybę a folię.

Tylne szyby nie muszą spełniać parametru 70- czy 75-procentowej przepuszczalności, korzystają z tego również właściciele aut firmowych, z których znaczna część jest na amen oklejona reklamami.

Przyciemnione światła

Prawne aspekty ciemnych kloszy świateł tylnych i przednich nie są do końca jasne. Robią to sami producenci i oni sprawdzają odpowiednie działanie tych komponentów. Jeśli więc masz firmowo zamontowane przyciemnione klosze, nie powinieneś mieć z nimi problemów.

Jeśli chcesz je dopiero założyć, rób to dobrze a nie tanio. Unikaj kupowania części nieznanego pochodzenia na giełdach czy internetowych aukcjach. Może się okazać, że prawie w ogóle nie przepuszczają światła i narażasz się na reperkusje.

Zobacz również: Spoilery samochodowe - porady

Najpierw poszukaj odpowiednich do Twojego auta kloszy w katalogach renomowanych producentów, np. Helli. Jeśli wychodzi za drogo, zwróć się do firmy tuningowej. Wiele z nich ma w ofercie specjalne folie, które z zewnątrz wyglądają na ciemne, ale przepuszczają odpowiednią ilość światła od wewnątrz. Wraz z naklejeniem takiej folii powinieneś otrzymać atest, lepiej wozić go ze sobą. Możesz też poszukać mocniejszych żarówek, by mieć pewność, że jesteś dobrze widoczny na drodze.

Są też specjalne lakiery do malowania kloszy lamp, ale ciężko polecić je z czystym sumieniem. Samodzielne malowanie nie daje żadnego atestu, łatwo też coś sknocić i prysnąć zbyt dużo lakieru. A to ograniczy ilość światła wydostającego się z lampy...

Przyciemnione światła to element czysto stylistyczny. Trzeba pamiętać, że nie warto iść w żadne ekstrema – to kwestia bezpieczeństwa. Nie warto go zmniejszać za cenę nieco lepszego looku.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA