REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wolno przyciemniać szyby i klosze lamp?

Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Ciemne klosze lamp i szyby „dymki” – warto dokładnie sprawdzić co wolno a czego nie. Inaczej narażamy się na niepotrzebne reperkusje ze strony policjantów i diagnostów.

Auto z przyciemnianymi szybami może wyglądać atrakcyjnie. Szczególnie gdy samo jest czarne, lub lakierowane na ciemny kolor. W słoneczne dni szyby wpuszczają mniej światła, wnętrze nie nagrzewa się zbyt mocno. Ale w szare i ponure dni wcale nie poprawia to widoczności. W Polsce trzeba pamiętać o tym, że silnie przyciemniać wolno tylko szyby boczne tylne i tylną. Nie wolno ograniczać przejrzystości szyby przedniej oraz przednich bocznych poniżej 70%. Te ostatnie muszą być również jasne, bo przez nie patrzymy w lusterka boczne.

REKLAMA

Jeśli masz auto, które fabrycznie ma przyciemnione szyby, wszystko pod względem prawnym jest w porządku. Producent na pewno ma odpowiednie atesty, nie pozwoliłby sobie na montowanie części, które mogą stwarzać zagrożenie. Groźba procesów o ewentualne odszkodowania czy odmowa homologacji na jakimś rynku sprawia, że z fabryki wyjeżdża auto spełniające wszelkie prawne wymogi.

Zobacz również: Jak tanio zacząć przygodę z tuningiem?

Jeśli chcesz samemu ściemnić sobie wyżej wymienione szyby, sprawa się komplikuje. Najłatwiej i najtaniej jest okleić szyby specjalną folią. Według polskich norm przy szybach przednich bocznych musi ona przepuszczać 70% światła, szyba przednia - 75%. Przede wszystkim sprawdź, czy folia, której zamierzasz użyć ma odpowiednie atesty, potwierdzające spełnienie powyższych norm. Takie świadectwo warto wozić gdzieś w schowku, na wypadek policyjnej kontroli czy wizyty w stacji diagnostycznej przy robieniu przeglądu rejestracyjnego.

Samemu czy do specjalisty?

REKLAMA

Lepiej udać się do firmy, która specjalizuje się w oklejaniu szyb, niż bawić się w to osobiście. Strata czasu, bo dla przeciętnego zjadacza chleba jest to zadanie dość karkołomne i czasochłonne. Strata pieniędzy, bo rzadko komu udaje się porządnie okleić choć jedną szybę bez zużycia całej rolki folii. I uniknąć dostania się wyjątkowo złośliwych pęcherzyków powietrza pomiędzy szybę a folię.

Tylne szyby nie muszą spełniać parametru 70- czy 75-procentowej przepuszczalności, korzystają z tego również właściciele aut firmowych, z których znaczna część jest na amen oklejona reklamami.

Przyciemnione światła

Prawne aspekty ciemnych kloszy świateł tylnych i przednich nie są do końca jasne. Robią to sami producenci i oni sprawdzają odpowiednie działanie tych komponentów. Jeśli więc masz firmowo zamontowane przyciemnione klosze, nie powinieneś mieć z nimi problemów.

Jeśli chcesz je dopiero założyć, rób to dobrze a nie tanio. Unikaj kupowania części nieznanego pochodzenia na giełdach czy internetowych aukcjach. Może się okazać, że prawie w ogóle nie przepuszczają światła i narażasz się na reperkusje.

Zobacz również: Spoilery samochodowe - porady

REKLAMA

Najpierw poszukaj odpowiednich do Twojego auta kloszy w katalogach renomowanych producentów, np. Helli. Jeśli wychodzi za drogo, zwróć się do firmy tuningowej. Wiele z nich ma w ofercie specjalne folie, które z zewnątrz wyglądają na ciemne, ale przepuszczają odpowiednią ilość światła od wewnątrz. Wraz z naklejeniem takiej folii powinieneś otrzymać atest, lepiej wozić go ze sobą. Możesz też poszukać mocniejszych żarówek, by mieć pewność, że jesteś dobrze widoczny na drodze.

Są też specjalne lakiery do malowania kloszy lamp, ale ciężko polecić je z czystym sumieniem. Samodzielne malowanie nie daje żadnego atestu, łatwo też coś sknocić i prysnąć zbyt dużo lakieru. A to ograniczy ilość światła wydostającego się z lampy...

Przyciemnione światła to element czysto stylistyczny. Trzeba pamiętać, że nie warto iść w żadne ekstrema – to kwestia bezpieczeństwa. Nie warto go zmniejszać za cenę nieco lepszego looku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA