REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto montować podświetlenie spryskiwaczy i anten?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podświetlone spryskiwacze to element stylizacyjny. Jego jedyną zaletą jest to, że widać, gdzie na masce znajdują się dysze spryskiwaczy. Podobnie rzecz ma się z antenkami. Nie służą niczemu innemu.

W sklepach pseudotuningowych można nabyć zestawy montażowe do podświetlania antenek, dysz spryskiwaczy czy wentyli. Kosztują niewiele, ich montaż jest prosty. Nie polecam jednak ich montażu czy używania. To wyrzucanie pieniędzy w błoto i podkreślanie swojego kiepskiego gustu. I - przy okazji - narażanie się na niepotrzebny kontakt ze stróżami prawa. Według wielu osób montowanie sobie na aucie świecących gadżecików to podręcznikowy przykład wiejskiego tuningu. Ergo – kupujesz coś takiego, szpecisz sobie auto i narażasz na mandaty i odebranie dowodu rejestracyjnego.

REKLAMA

Podświetlanie spryskiwaczy jest w Polsce nielegalne. Możesz pochwalić się nim na parkingu, zlocie tuningowym czy wystawie, ale jazda dodatkowym oświetleniem (dotyczy to także świecących wentyli czy antenek) skończy się odebraniem dowodu rejestracyjnego!

Podświetlone spryskiwacze i antenki...

Nie jest dla mnie jasny powód, dla którego niektórzy kierowcy decydują się na wmontowanie świecących diód w dysze spryskiwaczy czy anteny. Nie poprawia to ich działania. No i na ogół są to niebieskie świecidełka, które mogą na pierwszy rzut oka kojarzyć się np. z policyjnym motocyklem. Zaś właściciele podświetlonych spryskiwaczy czy antenek kontaktów z policją powinni raczej unikać.

...podświetlone wentyle,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I znowu większość tak ozdobionych aut ma zamontowane diodki o niebieskiej barwie. Jedyne świecące koła, jakie naprawdę budzą respekt, to rozgrzane na nocnym rajdzie do czerwoności tarcze, sypiące gradem iskier. Ale na co dzień trudno to osiągnąć :)

Zobacz również: Jak zamontować oświetlenie LED?

Niebieskie diody wmontowane w lampy

W tym przypadku jestem sobie w stanie wyobrazić, choć z trudem, konstrukcję psychiczną osoby, która wstawia w klosze lamp niebieskie diodki. Oczywiście nie zamiast lamp, ale przed właściwymi żarówkami. Otóż mają one imitować dużo droższe lampy ksenonowe – te faktycznie mają bardzo jasną barwę światła, które ludzkie oko postrzega jako delikatnie niebieską. Oczywiście montowanie diód w kloszach lamp jest nielegalne. A po drugie ma sens jak wkładanie sobie wypchanej skarpety w spodnie. Może i na pierwszy rzut oka jeszcze jakoś wygląda, ale jedno uważniejsze spojrzenie odkrywa, że usiłujesz coś zrekompensować.

Policja potraktuje Cię szczególnie surowo, gdy zdecydujesz się podświetlić samochód na niebiesko lub czerwono. Te barwy są zarezerwowane dla służb ratunkowych i stróżów prawa.

Zobacz również: Plusy i minusy ksenonów - porady

Wielu kierowców przyłapanych na używaniu niedozwolonych elementów oświetlenia tłumaczy, że przecież dzięki temu są lepiej widoczni na drodze. Nic bardziej mylnego – widząc w nocy pojazd rozjarzony jak choinka większość użytkowników drogi zaczyna się zastanawiać co to takiego. Normalnie po rozmiarze i rozstawieniu świateł wiemy, jaki pojazd widzimy. Dwa światła – samochód, jedno – motocykl, dwa i górne obrysowe – ciężarówka. Wszelkie dodatkowe elementy działają destrukcyjnie na percepcję kierowcy i zamiast powodować lepszą widoczność, rozpraszają.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA