REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto montować podświetlenie spryskiwaczy i anten?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podświetlone spryskiwacze to element stylizacyjny. Jego jedyną zaletą jest to, że widać, gdzie na masce znajdują się dysze spryskiwaczy. Podobnie rzecz ma się z antenkami. Nie służą niczemu innemu.

W sklepach pseudotuningowych można nabyć zestawy montażowe do podświetlania antenek, dysz spryskiwaczy czy wentyli. Kosztują niewiele, ich montaż jest prosty. Nie polecam jednak ich montażu czy używania. To wyrzucanie pieniędzy w błoto i podkreślanie swojego kiepskiego gustu. I - przy okazji - narażanie się na niepotrzebny kontakt ze stróżami prawa. Według wielu osób montowanie sobie na aucie świecących gadżecików to podręcznikowy przykład wiejskiego tuningu. Ergo – kupujesz coś takiego, szpecisz sobie auto i narażasz na mandaty i odebranie dowodu rejestracyjnego.

REKLAMA

Podświetlanie spryskiwaczy jest w Polsce nielegalne. Możesz pochwalić się nim na parkingu, zlocie tuningowym czy wystawie, ale jazda dodatkowym oświetleniem (dotyczy to także świecących wentyli czy antenek) skończy się odebraniem dowodu rejestracyjnego!

Podświetlone spryskiwacze i antenki...

Nie jest dla mnie jasny powód, dla którego niektórzy kierowcy decydują się na wmontowanie świecących diód w dysze spryskiwaczy czy anteny. Nie poprawia to ich działania. No i na ogół są to niebieskie świecidełka, które mogą na pierwszy rzut oka kojarzyć się np. z policyjnym motocyklem. Zaś właściciele podświetlonych spryskiwaczy czy antenek kontaktów z policją powinni raczej unikać.

...podświetlone wentyle,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I znowu większość tak ozdobionych aut ma zamontowane diodki o niebieskiej barwie. Jedyne świecące koła, jakie naprawdę budzą respekt, to rozgrzane na nocnym rajdzie do czerwoności tarcze, sypiące gradem iskier. Ale na co dzień trudno to osiągnąć :)

Zobacz również: Jak zamontować oświetlenie LED?

Niebieskie diody wmontowane w lampy

W tym przypadku jestem sobie w stanie wyobrazić, choć z trudem, konstrukcję psychiczną osoby, która wstawia w klosze lamp niebieskie diodki. Oczywiście nie zamiast lamp, ale przed właściwymi żarówkami. Otóż mają one imitować dużo droższe lampy ksenonowe – te faktycznie mają bardzo jasną barwę światła, które ludzkie oko postrzega jako delikatnie niebieską. Oczywiście montowanie diód w kloszach lamp jest nielegalne. A po drugie ma sens jak wkładanie sobie wypchanej skarpety w spodnie. Może i na pierwszy rzut oka jeszcze jakoś wygląda, ale jedno uważniejsze spojrzenie odkrywa, że usiłujesz coś zrekompensować.

Policja potraktuje Cię szczególnie surowo, gdy zdecydujesz się podświetlić samochód na niebiesko lub czerwono. Te barwy są zarezerwowane dla służb ratunkowych i stróżów prawa.

Zobacz również: Plusy i minusy ksenonów - porady

Wielu kierowców przyłapanych na używaniu niedozwolonych elementów oświetlenia tłumaczy, że przecież dzięki temu są lepiej widoczni na drodze. Nic bardziej mylnego – widząc w nocy pojazd rozjarzony jak choinka większość użytkowników drogi zaczyna się zastanawiać co to takiego. Normalnie po rozmiarze i rozstawieniu świateł wiemy, jaki pojazd widzimy. Dwa światła – samochód, jedno – motocykl, dwa i górne obrysowe – ciężarówka. Wszelkie dodatkowe elementy działają destrukcyjnie na percepcję kierowcy i zamiast powodować lepszą widoczność, rozpraszają.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA