REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przewody paliwowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Spośród różnych elementów samochodu, mających istotny wpływ zarówno na jego eksploatację bez przykrych niespodzianek, jak i na bezpieczeństwo, przewody paliwowe zajmują jedno z czołowych miejsc.

REKLAMA

Jedną z najczęstszych przyczyn pożarów samochodów, zaraz po zwarciu w instalacji rozruchowej, jest pęknięcie lub nawet zwykła niewielka nieszczelność przewodów paliwowych. Gdy paliwo z uszkodzonego przewodu tryśnie na rozgrzany silnik, niemal natychmiast nastąpi jego zapłon. Dlatego należy stale, przy każdej okazji sprawdzać stan instalacji paliwowej i ewentualne wycieki natychmiast likwidować, a po zauważeniu podejrzanych zmian w przewodzie, np. wybrzuszeń, nienormalnych zagięć lub złuszczania się zewnętrznej warstwy przewodu (w starszych modelach aut), natychmiast taki przewód wymienić na nowy, pełnosprawny.

REKLAMA

Są trzy podstawowe rodzaje przewodów paliwowych: metalowe, plastikowe i gumowe. Te ostatnie mają często nałożone wzmocnienia w postaci stalowej koszulki siatkowej, zapobiegającej ewentualnym uszkodzeniom. Metalowe przewody paliwowe są bardzo podobne do przewodów hamulcowych. Są one montowane pod karoserią pojazdu, a więc tam gdzie istnieje największa możliwość uszkodzeń, powodowanych np. przez wyrzucane spod kół kamienie, leżące na drodze różne przedmioty, np. gałęzie itp. W pozostałych miejscach stosuje się plastikowe przewody elastyczne. Dzięki temu instalacja paliwowa nie jest narażona na drgania, pochodzące od silnika lub z nierówności drogi.

REKLAMA

Tworzywo sztuczne, używane na tego rodzaju przewody musi odpowiadać rygorystycznym normom, a więc musi być całkowicie odporne na działanie substancji, wchodzących w skład paliwa lub mogących się w tym paliwie znaleźć z różnych powodów. Ponadto nie może być ono w najmniejszym stopniu podatne na elektryzowanie się. Ścianki przewodu muszą być dostatecznie mocne i wytrzymałe, co gwarantuje zmniejszenie szansy ich przypadkowego uszkodzenia do minimum. Dlatego przy wymianie przewodów paliwowych na nowe nie wolno stosować przypadkowych rurek plastikowych, lecz jedynie specjalne, posiadające odpowiednie atesty i świadectwa dopuszczenia do obrotu. Przewody takie mają najczęściej odpowiednie nadruki, biegnące wzdłuż rurki na całej jej długości.

Połączenia przewodów paliwowych powinny być bardzo szczelne. Ma to zasadnicze znaczenie w przypadku silników z wtryskiem paliwa. Niewielkie nieszczelności, nie objawiające się nawet śladowymi wyciekami, mogą powodować zasysanie powietrza i tym samym zapowietrzanie aparatury wtryskowej, które często trzeba usuwać ręcznie. Zaciski, stosowane do mocowania końcówek przewodów nie mogą posiadać ostrych krawędzi ani nierówności, powstających w procesie produkcyjnym.

Zobacz też: Mieszanka paliwowo-powietrzna

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA