Przewody paliwowe
REKLAMA
REKLAMA
Jedną z najczęstszych przyczyn pożarów samochodów, zaraz po zwarciu w instalacji rozruchowej, jest pęknięcie lub nawet zwykła niewielka nieszczelność przewodów paliwowych. Gdy paliwo z uszkodzonego przewodu tryśnie na rozgrzany silnik, niemal natychmiast nastąpi jego zapłon. Dlatego należy stale, przy każdej okazji sprawdzać stan instalacji paliwowej i ewentualne wycieki natychmiast likwidować, a po zauważeniu podejrzanych zmian w przewodzie, np. wybrzuszeń, nienormalnych zagięć lub złuszczania się zewnętrznej warstwy przewodu (w starszych modelach aut), natychmiast taki przewód wymienić na nowy, pełnosprawny.
REKLAMA
Są trzy podstawowe rodzaje przewodów paliwowych: metalowe, plastikowe i gumowe. Te ostatnie mają często nałożone wzmocnienia w postaci stalowej koszulki siatkowej, zapobiegającej ewentualnym uszkodzeniom. Metalowe przewody paliwowe są bardzo podobne do przewodów hamulcowych. Są one montowane pod karoserią pojazdu, a więc tam gdzie istnieje największa możliwość uszkodzeń, powodowanych np. przez wyrzucane spod kół kamienie, leżące na drodze różne przedmioty, np. gałęzie itp. W pozostałych miejscach stosuje się plastikowe przewody elastyczne. Dzięki temu instalacja paliwowa nie jest narażona na drgania, pochodzące od silnika lub z nierówności drogi.
REKLAMA
Tworzywo sztuczne, używane na tego rodzaju przewody musi odpowiadać rygorystycznym normom, a więc musi być całkowicie odporne na działanie substancji, wchodzących w skład paliwa lub mogących się w tym paliwie znaleźć z różnych powodów. Ponadto nie może być ono w najmniejszym stopniu podatne na elektryzowanie się. Ścianki przewodu muszą być dostatecznie mocne i wytrzymałe, co gwarantuje zmniejszenie szansy ich przypadkowego uszkodzenia do minimum. Dlatego przy wymianie przewodów paliwowych na nowe nie wolno stosować przypadkowych rurek plastikowych, lecz jedynie specjalne, posiadające odpowiednie atesty i świadectwa dopuszczenia do obrotu. Przewody takie mają najczęściej odpowiednie nadruki, biegnące wzdłuż rurki na całej jej długości.
Połączenia przewodów paliwowych powinny być bardzo szczelne. Ma to zasadnicze znaczenie w przypadku silników z wtryskiem paliwa. Niewielkie nieszczelności, nie objawiające się nawet śladowymi wyciekami, mogą powodować zasysanie powietrza i tym samym zapowietrzanie aparatury wtryskowej, które często trzeba usuwać ręcznie. Zaciski, stosowane do mocowania końcówek przewodów nie mogą posiadać ostrych krawędzi ani nierówności, powstających w procesie produkcyjnym.
Zobacz też: Mieszanka paliwowo-powietrzna
REKLAMA
REKLAMA