REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik Renault 1.6 dCi Twin Turbo 160 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik Renault 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo
Silnik Renault 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo
Renault

REKLAMA

REKLAMA

Nowy wysokoprężny silnik Renault 1.6 dCi Twin Turbo dzięki rozwiązaniom stosowanym w F1 ma zapewnić wysokie osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Jakie usprawnienia przeszedł najnowszy motor z Francji?

Silnik 1.6 dCi 130 KM za230 milionów Euro!

Wprowadzony do oferty w 2011roku wysokoprężny silnik 1.6 dCi 130 KM doczekał się istotnej modernizacji. Dzięki zastosowaniu podwójnego turbodoładowania moc jednostki napędowej wzrosła o 30 KM osiągając 160 KM. Ulepszona jednostka napędowa 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo podobnie jak poprzednia korzysta z rozwiązań, które są efektem doświadczenia Renault w produkcji silników do bolidów Formuły 1. Cechą charakterystyczną obu motorów 1.6 dCi jest nowatorska konstrukcja kilku ich elementów, mających istotny wpływ na redukcję tarcia w silniku oraz poprawę ich chłodzenia.

REKLAMA

Zobacz też: Silnik Opla 1.0 Turbo 12V SIDI

Poprzeczny obieg płynu chłodzącego

Poprzeczny obieg płynu chłodzącego jest stosowany w Formule 1 dla maksymalnego zwiększenia skuteczności chłodzenia silnika i zmniejszenia oporów przepływu, co pozwala na stosowanie mniejszych, a więc mniej energochłonnych pomp wodnych. Oba elementy zostały wykorzystane w silniku R9M oraz uzupełnione o koncepcję głowicy z podwójnym płaszczem wodnym, co pozwala na lepszą kontrolę przepływu płynu chłodzącego, a w efekcie skuteczniejsze chłodzenie najgorętszych stref (komory spalania, kanały wtryskiwaczy) z zapewnieniem identycznego chłodzenia każdego cylindra. Płyn chłodzący jest zasysany za pompą wody i nie krąży wokół komór spalania. Zapewnia to bardziej skuteczne chłodzenie głowicy, co pozwala na zwiększenie mocy jednostkowej silnika. Ponadto taki naturalny obieg płynu chłodzącego umożliwia zmniejszenie zużycia energii przez pompę wodną, co ma korzystny wpływ na zużycie paliwa i emisję CO2.

Zdj.1: Silnik  1.6 dCi Twin Turbo wyposażony w dwie szeregowo zamontowane turbosprężarki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierścienie typu U-flex

Pierścienie typu U-flex, stosowane od ponad 10 lat w Formule, ze względu na swój kształt (w przekroju ma kształt litery "U") są bardziej elastyczne, a dzięki temu lepiej dopasowują się do odkształceń cylindra powstałych na na skutek działania wysokich temperatur i ciśnienia. W rezultacie stanowią udany kompromis pomiędzy skutecznością działania pierścieni (zgarnianie oleju z płaszcza cylindra w celu ograniczenia jego zużycia) a redukcją tarcia zachodzącego pomiędzy nimi a ściankami cylindrów.

Zobacz też: Silnik BMW 1.5 TwinPower Turbo : opis i budowa

Silnik 1.6 dCi 160 KM: dwie turbosprężarki zamiast jednej

Najistotniejszym usprawnieniem silnika wydaje się być zastosowanie dwóch turbosprężarek pracujących w sposób sekwencyjny, zamiast jednej, wyposażonej w turbinę o zmiennej geometrii kierownic.  Pierwsza turbosprężarka o bardzo małej bezwładności pozwala na uzyskanie znacznego momentu obrotowego dostępnego już od najniższych obrotów, co zapewnia bezzwłoczną reakcję silnika przy ruszaniu z miejsca i zmianie biegów. Gwarantujące elastyczną i dynamiczną jazdę 90% momentu obrotowego jest dostępne już przy 1 500 obr./min, co umożliwia bezzwłoczne reakcje silnika, dobre przyspieszenia na niskich obrotach i błyskawiczne wchodzenie na obroty. Druga turbosprężarka wkracza do akcji przy wyższych obrotach i umożliwia bezproblemowe osiągnięcie wysokiej mocy (100 KM/litr pojemności skokowej). Zapewnia tym samym ciągłe, równomierne przyspieszenie.

Zobacz też: 2UR-GSE: 5-litrowe serce Lexusa IS-F

Silnik 1.6 dCi 160 KM: osiągi

Na skutek poczynionych zmian w sposób istotny zmieniły się moc i moment obrotowy nowego silnika 1.6 dCi. Nowa jednostka napędowa osiąga maksymalnie 160 KM mocy (30 KM więcej) przy 4000 obr./min i 380 Nm momentu obrotowego (60 Nm więcej) przy 1750 obr./min.

Zobacz też: Silnik 5.0 V10 KM w BMW M5 - czym zyskał uznanie wśród miłośników marki?

Nowe rozwiązania w silniku 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo

REKLAMA

W nowym silniku 1.6 dCi ciśnienie wtrysku paliwa sięga 1800 Bar (czyli o barów więcej niż w odmianie o mocy 130 KM). Układ wtryskowy współpracuję z filtrem cząstek stałych, dzięki czemu spełnia on wymagania normy czystości spalin Euro 6b

Cechą nowego silnika jest również zastosowanie specjalnych powłok diamentopodobnych DLC (Diamond Like Carbon) na popychaczach zaworów. Ich wysoka odporność na ścieranie ma także wpłynąć na zmniejszenie oporów tarcia w układzie.

Silnik Renault 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo
Renault
Silnik Renault 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo
Renault
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA