REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik Renault 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo
Silnik Renault 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo
Renault

REKLAMA

REKLAMA

Nowy wysokoprężny silnik Renault 1.6 dCi Twin Turbo dzięki rozwiązaniom stosowanym w F1 ma zapewnić wysokie osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Jakie usprawnienia przeszedł najnowszy motor z Francji?

Silnik 1.6 dCi 130 KM za230 milionów Euro!

Wprowadzony do oferty w 2011roku wysokoprężny silnik 1.6 dCi 130 KM doczekał się istotnej modernizacji. Dzięki zastosowaniu podwójnego turbodoładowania moc jednostki napędowej wzrosła o 30 KM osiągając 160 KM. Ulepszona jednostka napędowa 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo podobnie jak poprzednia korzysta z rozwiązań, które są efektem doświadczenia Renault w produkcji silników do bolidów Formuły 1. Cechą charakterystyczną obu motorów 1.6 dCi jest nowatorska konstrukcja kilku ich elementów, mających istotny wpływ na redukcję tarcia w silniku oraz poprawę ich chłodzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Silnik Opla 1.0 Turbo 12V SIDI

Poprzeczny obieg płynu chłodzącego

Poprzeczny obieg płynu chłodzącego jest stosowany w Formule 1 dla maksymalnego zwiększenia skuteczności chłodzenia silnika i zmniejszenia oporów przepływu, co pozwala na stosowanie mniejszych, a więc mniej energochłonnych pomp wodnych. Oba elementy zostały wykorzystane w silniku R9M oraz uzupełnione o koncepcję głowicy z podwójnym płaszczem wodnym, co pozwala na lepszą kontrolę przepływu płynu chłodzącego, a w efekcie skuteczniejsze chłodzenie najgorętszych stref (komory spalania, kanały wtryskiwaczy) z zapewnieniem identycznego chłodzenia każdego cylindra. Płyn chłodzący jest zasysany za pompą wody i nie krąży wokół komór spalania. Zapewnia to bardziej skuteczne chłodzenie głowicy, co pozwala na zwiększenie mocy jednostkowej silnika. Ponadto taki naturalny obieg płynu chłodzącego umożliwia zmniejszenie zużycia energii przez pompę wodną, co ma korzystny wpływ na zużycie paliwa i emisję CO2.

REKLAMA

Zdj.1: Silnik  1.6 dCi Twin Turbo wyposażony w dwie szeregowo zamontowane turbosprężarki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierścienie typu U-flex

Pierścienie typu U-flex, stosowane od ponad 10 lat w Formule, ze względu na swój kształt (w przekroju ma kształt litery "U") są bardziej elastyczne, a dzięki temu lepiej dopasowują się do odkształceń cylindra powstałych na na skutek działania wysokich temperatur i ciśnienia. W rezultacie stanowią udany kompromis pomiędzy skutecznością działania pierścieni (zgarnianie oleju z płaszcza cylindra w celu ograniczenia jego zużycia) a redukcją tarcia zachodzącego pomiędzy nimi a ściankami cylindrów.

Zobacz też: Silnik BMW 1.5 TwinPower Turbo : opis i budowa

Silnik 1.6 dCi 160 KM: dwie turbosprężarki zamiast jednej

Najistotniejszym usprawnieniem silnika wydaje się być zastosowanie dwóch turbosprężarek pracujących w sposób sekwencyjny, zamiast jednej, wyposażonej w turbinę o zmiennej geometrii kierownic.  Pierwsza turbosprężarka o bardzo małej bezwładności pozwala na uzyskanie znacznego momentu obrotowego dostępnego już od najniższych obrotów, co zapewnia bezzwłoczną reakcję silnika przy ruszaniu z miejsca i zmianie biegów. Gwarantujące elastyczną i dynamiczną jazdę 90% momentu obrotowego jest dostępne już przy 1 500 obr./min, co umożliwia bezzwłoczne reakcje silnika, dobre przyspieszenia na niskich obrotach i błyskawiczne wchodzenie na obroty. Druga turbosprężarka wkracza do akcji przy wyższych obrotach i umożliwia bezproblemowe osiągnięcie wysokiej mocy (100 KM/litr pojemności skokowej). Zapewnia tym samym ciągłe, równomierne przyspieszenie.

Zobacz też: 2UR-GSE: 5-litrowe serce Lexusa IS-F

Silnik 1.6 dCi 160 KM: osiągi

Na skutek poczynionych zmian w sposób istotny zmieniły się moc i moment obrotowy nowego silnika 1.6 dCi. Nowa jednostka napędowa osiąga maksymalnie 160 KM mocy (30 KM więcej) przy 4000 obr./min i 380 Nm momentu obrotowego (60 Nm więcej) przy 1750 obr./min.

Zobacz też: Silnik 5.0 V10 KM w BMW M5 - czym zyskał uznanie wśród miłośników marki?

Nowe rozwiązania w silniku 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo

W nowym silniku 1.6 dCi ciśnienie wtrysku paliwa sięga 1800 Bar (czyli o barów więcej niż w odmianie o mocy 130 KM). Układ wtryskowy współpracuję z filtrem cząstek stałych, dzięki czemu spełnia on wymagania normy czystości spalin Euro 6b

Cechą nowego silnika jest również zastosowanie specjalnych powłok diamentopodobnych DLC (Diamond Like Carbon) na popychaczach zaworów. Ich wysoka odporność na ścieranie ma także wpłynąć na zmniejszenie oporów tarcia w układzie.

Silnik Renault 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo
Renault
Silnik Renault 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo
Renault
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA