REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik Renault 1.6 dCi Twin Turbo 160 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik Renault 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo
Silnik Renault 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo
Renault

REKLAMA

REKLAMA

Nowy wysokoprężny silnik Renault 1.6 dCi Twin Turbo dzięki rozwiązaniom stosowanym w F1 ma zapewnić wysokie osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Jakie usprawnienia przeszedł najnowszy motor z Francji?

Silnik 1.6 dCi 130 KM za230 milionów Euro!

Wprowadzony do oferty w 2011roku wysokoprężny silnik 1.6 dCi 130 KM doczekał się istotnej modernizacji. Dzięki zastosowaniu podwójnego turbodoładowania moc jednostki napędowej wzrosła o 30 KM osiągając 160 KM. Ulepszona jednostka napędowa 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo podobnie jak poprzednia korzysta z rozwiązań, które są efektem doświadczenia Renault w produkcji silników do bolidów Formuły 1. Cechą charakterystyczną obu motorów 1.6 dCi jest nowatorska konstrukcja kilku ich elementów, mających istotny wpływ na redukcję tarcia w silniku oraz poprawę ich chłodzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Silnik Opla 1.0 Turbo 12V SIDI

Poprzeczny obieg płynu chłodzącego

Poprzeczny obieg płynu chłodzącego jest stosowany w Formule 1 dla maksymalnego zwiększenia skuteczności chłodzenia silnika i zmniejszenia oporów przepływu, co pozwala na stosowanie mniejszych, a więc mniej energochłonnych pomp wodnych. Oba elementy zostały wykorzystane w silniku R9M oraz uzupełnione o koncepcję głowicy z podwójnym płaszczem wodnym, co pozwala na lepszą kontrolę przepływu płynu chłodzącego, a w efekcie skuteczniejsze chłodzenie najgorętszych stref (komory spalania, kanały wtryskiwaczy) z zapewnieniem identycznego chłodzenia każdego cylindra. Płyn chłodzący jest zasysany za pompą wody i nie krąży wokół komór spalania. Zapewnia to bardziej skuteczne chłodzenie głowicy, co pozwala na zwiększenie mocy jednostkowej silnika. Ponadto taki naturalny obieg płynu chłodzącego umożliwia zmniejszenie zużycia energii przez pompę wodną, co ma korzystny wpływ na zużycie paliwa i emisję CO2.

REKLAMA

Zdj.1: Silnik  1.6 dCi Twin Turbo wyposażony w dwie szeregowo zamontowane turbosprężarki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierścienie typu U-flex

Pierścienie typu U-flex, stosowane od ponad 10 lat w Formule, ze względu na swój kształt (w przekroju ma kształt litery "U") są bardziej elastyczne, a dzięki temu lepiej dopasowują się do odkształceń cylindra powstałych na na skutek działania wysokich temperatur i ciśnienia. W rezultacie stanowią udany kompromis pomiędzy skutecznością działania pierścieni (zgarnianie oleju z płaszcza cylindra w celu ograniczenia jego zużycia) a redukcją tarcia zachodzącego pomiędzy nimi a ściankami cylindrów.

Zobacz też: Silnik BMW 1.5 TwinPower Turbo : opis i budowa

Silnik 1.6 dCi 160 KM: dwie turbosprężarki zamiast jednej

Najistotniejszym usprawnieniem silnika wydaje się być zastosowanie dwóch turbosprężarek pracujących w sposób sekwencyjny, zamiast jednej, wyposażonej w turbinę o zmiennej geometrii kierownic.  Pierwsza turbosprężarka o bardzo małej bezwładności pozwala na uzyskanie znacznego momentu obrotowego dostępnego już od najniższych obrotów, co zapewnia bezzwłoczną reakcję silnika przy ruszaniu z miejsca i zmianie biegów. Gwarantujące elastyczną i dynamiczną jazdę 90% momentu obrotowego jest dostępne już przy 1 500 obr./min, co umożliwia bezzwłoczne reakcje silnika, dobre przyspieszenia na niskich obrotach i błyskawiczne wchodzenie na obroty. Druga turbosprężarka wkracza do akcji przy wyższych obrotach i umożliwia bezproblemowe osiągnięcie wysokiej mocy (100 KM/litr pojemności skokowej). Zapewnia tym samym ciągłe, równomierne przyspieszenie.

Zobacz też: 2UR-GSE: 5-litrowe serce Lexusa IS-F

Silnik 1.6 dCi 160 KM: osiągi

Na skutek poczynionych zmian w sposób istotny zmieniły się moc i moment obrotowy nowego silnika 1.6 dCi. Nowa jednostka napędowa osiąga maksymalnie 160 KM mocy (30 KM więcej) przy 4000 obr./min i 380 Nm momentu obrotowego (60 Nm więcej) przy 1750 obr./min.

Zobacz też: Silnik 5.0 V10 KM w BMW M5 - czym zyskał uznanie wśród miłośników marki?

Nowe rozwiązania w silniku 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo

W nowym silniku 1.6 dCi ciśnienie wtrysku paliwa sięga 1800 Bar (czyli o barów więcej niż w odmianie o mocy 130 KM). Układ wtryskowy współpracuję z filtrem cząstek stałych, dzięki czemu spełnia on wymagania normy czystości spalin Euro 6b

Cechą nowego silnika jest również zastosowanie specjalnych powłok diamentopodobnych DLC (Diamond Like Carbon) na popychaczach zaworów. Ich wysoka odporność na ścieranie ma także wpłynąć na zmniejszenie oporów tarcia w układzie.

Silnik Renault 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo
Renault
Silnik Renault 1.6 dCi 160 KM Twin Turbo
Renault
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA