REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksploatacja silników Forda: Zetec 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Dziedzic
Silnik Ford Zetec okazuje się niezawodny i godny polecenia
Silnik Ford Zetec okazuje się niezawodny i godny polecenia

REKLAMA

REKLAMA

Silniki Forda o nazwie Zetec, mimo niektórych swoich wad, są trwałe i niezawodne nawet po upływie kilkunastu lat. Jak wygląda eksploatacja Zetec-ów? Dowiesz się o tym w naszym poradniku.

Chyba każdy fan marki Ford, kojarzy silniki benzynowe o nazwie Zetec. Określenie to przypada na rzędowe, 4-cylindrowe silniki spalinowe, wyposażone w 4 zawory na cylinder i dwa wałki rozrządu (DOHC).

REKLAMA

Oryginalnie, z przyczyn prawnych miała zastąpić nazwę "Zeta", która była nazwą kodową silników o pojemności od 1,6 do 2,0l. zaprezentowanych w 1991. Dzięki działaniom reklamowym stała się tak rozpoznawalna w Europie i Ameryce Północnej, że Ford postanowił zastosować ją do nowszych silników. Nazwa Zetec nadal jest używana, pomimo że produkcja silnika Zeta zakończyła się w 2004.

Zobacz też: Silnik 5.0 V10 KM w BMW M5 - czym zyskał uznanie wśród miłośników marki?

REKLAMA

Nazwy Zetec po raz pierwszy użyto do silników rodziny Zeta które miały napędzać Forda Escorta mk5, Oriona Mk3 i Fiestę Mk3. Początkowo silniki były dostępne w pojemnościach: 1,6 i 1,8 litra. Silnik 2.0 wprowadzono do produkcji razem z modelem Mondeo.

Zetec-i w ciągu 12 lat produkcji przeszły szereg modyfikacji. Egzemplarze początków produkcji można rozpoznać po aluminiowej pokrywie zaworów i aluminiowym kolektorze dolotowym. Wyposażone były w hydrauliczne popychacze zaworów, które w przypadku użycia niewłaściwego oleju potrafiły zawiesić zawór (zawór pozostawał w pozycji otwartej). Problem ten rozwiązano w 1995 przy okazji pierwszej modyfikacji silnika. Otrzymał on plastikowy kolektor dolotowy i system recyrkulacji spalin EGR znany z Mondeo. Zmieniono również nazwę na Zetec-E. Problemami silników z tego okresu są obroty silnika. Użytkownicy narzekają na szybkie zużywanie się świec zapłonowych, niską trwałość przewodów wysokiego napięcia Motocraft, czy prawdziwą zmorę: silniczki krokowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Silnik 4,4l Twin Turbo w BMW M5 - jak działa?

REKLAMA

Kolejna modyfikacja odbyła się w 1998. Zetec-R, został wyposażony w rozbudowaną miskę olejową, która pomogła zmniejszyć hałas i wibracje jednostki. Hydrauliczne popychacze zastąpiono mechanicznymi z płytkami regulacyjnymi oraz zastosowano dłuższe korbowody, połączone z niższymi tłokami. Zmodyfikowano pompę oleju, dlatego też filtr oleju przeniesiono na blok. Modyfikacji uległa również pompa wody. Cechą charakterystyczną jest czarna pokrywa zaworów wykonana z magnezu, a w późniejszych latach produkcji z plastiku.
Wersja wzmocniona o turbosprężarkę (Duratec RS), dostarczająca 215 KM, napędzała Focusa RS.
Kolejna wersja silnika Zetec występowała w Focusie ST170, który powstał przy współpracy z firmą Cosworth, która modyfikowała głowice; dodano zmienne fazy rozrządu (VCT), zmienną długość kanałów w kolektorze dolotowym i podniesiono stopień sprężania. Silnik uzyskiwał 173 KM.

Ogólnie Zetec-i są uważane za bardzo trwałe jednostki, nawet egzemplarze z pierwszej połowy lat 90’ często nie wymagają ingerencji w samą jednostkę, możliwa ew. naprawa osprzętu.

Zobacz też: Silnik 2.0 TDI – nowoczesny i kapryśny

Montaż LPG do Zetec-ów, mimo obiegowych opinii, jest możliwy i nawet bardzo dobrze się sprawdza. Problemem może być mechaniczne regulowanie luzów zaworowych, czy rozrząd na łańcuchu. Należy pilnować regulacji luzów i obsługi osprzętu, a wszystko będzie w porządku. Częste są przypadki, gdy na LPG przejeżdżane jest 100 lub 200 tys. km bez większych remontów. Wszystko jest kwestią osoby montującej instalację i kalibrującej jej działanie. Odpowiednie dobranie podzespołów i utrzymywanie instalacji, zapewnia dobrą jej pracę przez długi czas.

Jednak należy zwrócić uwagę na wyjątkową „paliwożerność” Zetec-ów z lat 90’. Escorty z silnikiem 1.6 90KM potrafiły spalić do 12 litrów benzyny w mieście, natomiast Mondeo 1.8 z tego okresu, nawet do 14. Zazwyczaj na spalanie duży wpływ ma sam kierowca, jednak w tym przypadku, nie za wiele on zdziała choćby chciał. Zetec musi spalić, co jego.

Zobacz też: Rodzaje układów zasilania silnika w paliwo: rodzaje wtrysku

Ceny podzespołów są zależne od modelu i okresu w jakim zostały wykonane. Początkowe silniki są tanie w eksploatacji, cały silnik 1.6 można kupić używany za 500-600 zł, natomiast w modelach po 1998 roku, są już droższe, jako że technologia wykonania poszła wraz z duchem czasów.

Silniki Zetec są naprawdę godne polecenia. Gdy użytkownik odpowiednio dba swój silnik, to jego delikatność jest mało zauważalna. Natomiast na pierwszy plan wysuwa się jego niezawodna i trwała natura. Pamiętać jeszcze należy, że bardzo lubią smak benzyny…

Montaż silników Zetec w Fordach:

1,6 l. 90KM (66 kW):

  1. 1991–1992 Ford Escort Mk5
  2. 1992–1995 Ford Escort Mk6
  3. 1993–1997 Ford Mondeo Mk1
  4. 1994–1996 Ford Fiesta Mk3
  5. 1995–2000 Ford Escort Mk7
  6. 1997–2001 Ford Mondeo Mk2

1,8 l. 105KM (77 kW):

  1. 1991–1992 Ford Escort Mk5
  2. 1992–1995 Ford Escort Mk6
  3. 1992–1994 Ford Fiesta Mk3

115KM (85 kW):

  1. 1993–1997 Ford Mondeo Mk1
  2. 1995–2000 Ford Escort Mk7
  3. 1997–2001 Ford Mondeo Mk2
  4. 1998–2004 Ford Focus Mk1

130KM (96 kW):

  1. 1991–1992 Ford Escort Mk5
  2. 1992–1995 Ford Escort Mk6
  3. 1992–1994 Ford Fiesta Mk3

2,0 l. 124KM (91 kW):

  1. 1999–2002 Ford Cougar

132KM (97 kW):

  1. 1993–1997 Ford Mondeo Mk1
  2. 1997–2001 Ford Mondeo Mk2

136KM (100 kW):

  1. 1998–2004 Ford Focus Mk1

173KM (127 kW):

  1. 2002–2004 Ford Focus ST170

215KM (158 kW):

  1. 2002–2004 Ford Focus RS Mk1
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA