REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksploatacja silników Forda: Zetec 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Dziedzic
Silnik Ford Zetec okazuje się niezawodny i godny polecenia
Silnik Ford Zetec okazuje się niezawodny i godny polecenia

REKLAMA

REKLAMA

Silniki Forda o nazwie Zetec, mimo niektórych swoich wad, są trwałe i niezawodne nawet po upływie kilkunastu lat. Jak wygląda eksploatacja Zetec-ów? Dowiesz się o tym w naszym poradniku.

Chyba każdy fan marki Ford, kojarzy silniki benzynowe o nazwie Zetec. Określenie to przypada na rzędowe, 4-cylindrowe silniki spalinowe, wyposażone w 4 zawory na cylinder i dwa wałki rozrządu (DOHC).

REKLAMA

REKLAMA

Oryginalnie, z przyczyn prawnych miała zastąpić nazwę "Zeta", która była nazwą kodową silników o pojemności od 1,6 do 2,0l. zaprezentowanych w 1991. Dzięki działaniom reklamowym stała się tak rozpoznawalna w Europie i Ameryce Północnej, że Ford postanowił zastosować ją do nowszych silników. Nazwa Zetec nadal jest używana, pomimo że produkcja silnika Zeta zakończyła się w 2004.

Zobacz też: Silnik 5.0 V10 KM w BMW M5 - czym zyskał uznanie wśród miłośników marki?

Nazwy Zetec po raz pierwszy użyto do silników rodziny Zeta które miały napędzać Forda Escorta mk5, Oriona Mk3 i Fiestę Mk3. Początkowo silniki były dostępne w pojemnościach: 1,6 i 1,8 litra. Silnik 2.0 wprowadzono do produkcji razem z modelem Mondeo.

REKLAMA

Zetec-i w ciągu 12 lat produkcji przeszły szereg modyfikacji. Egzemplarze początków produkcji można rozpoznać po aluminiowej pokrywie zaworów i aluminiowym kolektorze dolotowym. Wyposażone były w hydrauliczne popychacze zaworów, które w przypadku użycia niewłaściwego oleju potrafiły zawiesić zawór (zawór pozostawał w pozycji otwartej). Problem ten rozwiązano w 1995 przy okazji pierwszej modyfikacji silnika. Otrzymał on plastikowy kolektor dolotowy i system recyrkulacji spalin EGR znany z Mondeo. Zmieniono również nazwę na Zetec-E. Problemami silników z tego okresu są obroty silnika. Użytkownicy narzekają na szybkie zużywanie się świec zapłonowych, niską trwałość przewodów wysokiego napięcia Motocraft, czy prawdziwą zmorę: silniczki krokowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Silnik 4,4l Twin Turbo w BMW M5 - jak działa?

Kolejna modyfikacja odbyła się w 1998. Zetec-R, został wyposażony w rozbudowaną miskę olejową, która pomogła zmniejszyć hałas i wibracje jednostki. Hydrauliczne popychacze zastąpiono mechanicznymi z płytkami regulacyjnymi oraz zastosowano dłuższe korbowody, połączone z niższymi tłokami. Zmodyfikowano pompę oleju, dlatego też filtr oleju przeniesiono na blok. Modyfikacji uległa również pompa wody. Cechą charakterystyczną jest czarna pokrywa zaworów wykonana z magnezu, a w późniejszych latach produkcji z plastiku.
Wersja wzmocniona o turbosprężarkę (Duratec RS), dostarczająca 215 KM, napędzała Focusa RS.
Kolejna wersja silnika Zetec występowała w Focusie ST170, który powstał przy współpracy z firmą Cosworth, która modyfikowała głowice; dodano zmienne fazy rozrządu (VCT), zmienną długość kanałów w kolektorze dolotowym i podniesiono stopień sprężania. Silnik uzyskiwał 173 KM.

Ogólnie Zetec-i są uważane za bardzo trwałe jednostki, nawet egzemplarze z pierwszej połowy lat 90’ często nie wymagają ingerencji w samą jednostkę, możliwa ew. naprawa osprzętu.

Zobacz też: Silnik 2.0 TDI – nowoczesny i kapryśny

Montaż LPG do Zetec-ów, mimo obiegowych opinii, jest możliwy i nawet bardzo dobrze się sprawdza. Problemem może być mechaniczne regulowanie luzów zaworowych, czy rozrząd na łańcuchu. Należy pilnować regulacji luzów i obsługi osprzętu, a wszystko będzie w porządku. Częste są przypadki, gdy na LPG przejeżdżane jest 100 lub 200 tys. km bez większych remontów. Wszystko jest kwestią osoby montującej instalację i kalibrującej jej działanie. Odpowiednie dobranie podzespołów i utrzymywanie instalacji, zapewnia dobrą jej pracę przez długi czas.

Jednak należy zwrócić uwagę na wyjątkową „paliwożerność” Zetec-ów z lat 90’. Escorty z silnikiem 1.6 90KM potrafiły spalić do 12 litrów benzyny w mieście, natomiast Mondeo 1.8 z tego okresu, nawet do 14. Zazwyczaj na spalanie duży wpływ ma sam kierowca, jednak w tym przypadku, nie za wiele on zdziała choćby chciał. Zetec musi spalić, co jego.

Zobacz też: Rodzaje układów zasilania silnika w paliwo: rodzaje wtrysku

Ceny podzespołów są zależne od modelu i okresu w jakim zostały wykonane. Początkowe silniki są tanie w eksploatacji, cały silnik 1.6 można kupić używany za 500-600 zł, natomiast w modelach po 1998 roku, są już droższe, jako że technologia wykonania poszła wraz z duchem czasów.

Silniki Zetec są naprawdę godne polecenia. Gdy użytkownik odpowiednio dba swój silnik, to jego delikatność jest mało zauważalna. Natomiast na pierwszy plan wysuwa się jego niezawodna i trwała natura. Pamiętać jeszcze należy, że bardzo lubią smak benzyny…

Montaż silników Zetec w Fordach:

1,6 l. 90KM (66 kW):

  1. 1991–1992 Ford Escort Mk5
  2. 1992–1995 Ford Escort Mk6
  3. 1993–1997 Ford Mondeo Mk1
  4. 1994–1996 Ford Fiesta Mk3
  5. 1995–2000 Ford Escort Mk7
  6. 1997–2001 Ford Mondeo Mk2

1,8 l. 105KM (77 kW):

  1. 1991–1992 Ford Escort Mk5
  2. 1992–1995 Ford Escort Mk6
  3. 1992–1994 Ford Fiesta Mk3

115KM (85 kW):

  1. 1993–1997 Ford Mondeo Mk1
  2. 1995–2000 Ford Escort Mk7
  3. 1997–2001 Ford Mondeo Mk2
  4. 1998–2004 Ford Focus Mk1

130KM (96 kW):

  1. 1991–1992 Ford Escort Mk5
  2. 1992–1995 Ford Escort Mk6
  3. 1992–1994 Ford Fiesta Mk3

2,0 l. 124KM (91 kW):

  1. 1999–2002 Ford Cougar

132KM (97 kW):

  1. 1993–1997 Ford Mondeo Mk1
  2. 1997–2001 Ford Mondeo Mk2

136KM (100 kW):

  1. 1998–2004 Ford Focus Mk1

173KM (127 kW):

  1. 2002–2004 Ford Focus ST170

215KM (158 kW):

  1. 2002–2004 Ford Focus RS Mk1
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA