REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksploatacja silników Forda: Zetec 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Dziedzic
Silnik Ford Zetec okazuje się niezawodny i godny polecenia
Silnik Ford Zetec okazuje się niezawodny i godny polecenia

REKLAMA

REKLAMA

Silniki Forda o nazwie Zetec, mimo niektórych swoich wad, są trwałe i niezawodne nawet po upływie kilkunastu lat. Jak wygląda eksploatacja Zetec-ów? Dowiesz się o tym w naszym poradniku.

Chyba każdy fan marki Ford, kojarzy silniki benzynowe o nazwie Zetec. Określenie to przypada na rzędowe, 4-cylindrowe silniki spalinowe, wyposażone w 4 zawory na cylinder i dwa wałki rozrządu (DOHC).

REKLAMA

Oryginalnie, z przyczyn prawnych miała zastąpić nazwę "Zeta", która była nazwą kodową silników o pojemności od 1,6 do 2,0l. zaprezentowanych w 1991. Dzięki działaniom reklamowym stała się tak rozpoznawalna w Europie i Ameryce Północnej, że Ford postanowił zastosować ją do nowszych silników. Nazwa Zetec nadal jest używana, pomimo że produkcja silnika Zeta zakończyła się w 2004.

Zobacz też: Silnik 5.0 V10 KM w BMW M5 - czym zyskał uznanie wśród miłośników marki?

REKLAMA

Nazwy Zetec po raz pierwszy użyto do silników rodziny Zeta które miały napędzać Forda Escorta mk5, Oriona Mk3 i Fiestę Mk3. Początkowo silniki były dostępne w pojemnościach: 1,6 i 1,8 litra. Silnik 2.0 wprowadzono do produkcji razem z modelem Mondeo.

Zetec-i w ciągu 12 lat produkcji przeszły szereg modyfikacji. Egzemplarze początków produkcji można rozpoznać po aluminiowej pokrywie zaworów i aluminiowym kolektorze dolotowym. Wyposażone były w hydrauliczne popychacze zaworów, które w przypadku użycia niewłaściwego oleju potrafiły zawiesić zawór (zawór pozostawał w pozycji otwartej). Problem ten rozwiązano w 1995 przy okazji pierwszej modyfikacji silnika. Otrzymał on plastikowy kolektor dolotowy i system recyrkulacji spalin EGR znany z Mondeo. Zmieniono również nazwę na Zetec-E. Problemami silników z tego okresu są obroty silnika. Użytkownicy narzekają na szybkie zużywanie się świec zapłonowych, niską trwałość przewodów wysokiego napięcia Motocraft, czy prawdziwą zmorę: silniczki krokowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Silnik 4,4l Twin Turbo w BMW M5 - jak działa?

REKLAMA

Kolejna modyfikacja odbyła się w 1998. Zetec-R, został wyposażony w rozbudowaną miskę olejową, która pomogła zmniejszyć hałas i wibracje jednostki. Hydrauliczne popychacze zastąpiono mechanicznymi z płytkami regulacyjnymi oraz zastosowano dłuższe korbowody, połączone z niższymi tłokami. Zmodyfikowano pompę oleju, dlatego też filtr oleju przeniesiono na blok. Modyfikacji uległa również pompa wody. Cechą charakterystyczną jest czarna pokrywa zaworów wykonana z magnezu, a w późniejszych latach produkcji z plastiku.
Wersja wzmocniona o turbosprężarkę (Duratec RS), dostarczająca 215 KM, napędzała Focusa RS.
Kolejna wersja silnika Zetec występowała w Focusie ST170, który powstał przy współpracy z firmą Cosworth, która modyfikowała głowice; dodano zmienne fazy rozrządu (VCT), zmienną długość kanałów w kolektorze dolotowym i podniesiono stopień sprężania. Silnik uzyskiwał 173 KM.

Ogólnie Zetec-i są uważane za bardzo trwałe jednostki, nawet egzemplarze z pierwszej połowy lat 90’ często nie wymagają ingerencji w samą jednostkę, możliwa ew. naprawa osprzętu.

Zobacz też: Silnik 2.0 TDI – nowoczesny i kapryśny

Montaż LPG do Zetec-ów, mimo obiegowych opinii, jest możliwy i nawet bardzo dobrze się sprawdza. Problemem może być mechaniczne regulowanie luzów zaworowych, czy rozrząd na łańcuchu. Należy pilnować regulacji luzów i obsługi osprzętu, a wszystko będzie w porządku. Częste są przypadki, gdy na LPG przejeżdżane jest 100 lub 200 tys. km bez większych remontów. Wszystko jest kwestią osoby montującej instalację i kalibrującej jej działanie. Odpowiednie dobranie podzespołów i utrzymywanie instalacji, zapewnia dobrą jej pracę przez długi czas.

Jednak należy zwrócić uwagę na wyjątkową „paliwożerność” Zetec-ów z lat 90’. Escorty z silnikiem 1.6 90KM potrafiły spalić do 12 litrów benzyny w mieście, natomiast Mondeo 1.8 z tego okresu, nawet do 14. Zazwyczaj na spalanie duży wpływ ma sam kierowca, jednak w tym przypadku, nie za wiele on zdziała choćby chciał. Zetec musi spalić, co jego.

Zobacz też: Rodzaje układów zasilania silnika w paliwo: rodzaje wtrysku

Ceny podzespołów są zależne od modelu i okresu w jakim zostały wykonane. Początkowe silniki są tanie w eksploatacji, cały silnik 1.6 można kupić używany za 500-600 zł, natomiast w modelach po 1998 roku, są już droższe, jako że technologia wykonania poszła wraz z duchem czasów.

Silniki Zetec są naprawdę godne polecenia. Gdy użytkownik odpowiednio dba swój silnik, to jego delikatność jest mało zauważalna. Natomiast na pierwszy plan wysuwa się jego niezawodna i trwała natura. Pamiętać jeszcze należy, że bardzo lubią smak benzyny…

Montaż silników Zetec w Fordach:

1,6 l. 90KM (66 kW):

  1. 1991–1992 Ford Escort Mk5
  2. 1992–1995 Ford Escort Mk6
  3. 1993–1997 Ford Mondeo Mk1
  4. 1994–1996 Ford Fiesta Mk3
  5. 1995–2000 Ford Escort Mk7
  6. 1997–2001 Ford Mondeo Mk2

1,8 l. 105KM (77 kW):

  1. 1991–1992 Ford Escort Mk5
  2. 1992–1995 Ford Escort Mk6
  3. 1992–1994 Ford Fiesta Mk3

115KM (85 kW):

  1. 1993–1997 Ford Mondeo Mk1
  2. 1995–2000 Ford Escort Mk7
  3. 1997–2001 Ford Mondeo Mk2
  4. 1998–2004 Ford Focus Mk1

130KM (96 kW):

  1. 1991–1992 Ford Escort Mk5
  2. 1992–1995 Ford Escort Mk6
  3. 1992–1994 Ford Fiesta Mk3

2,0 l. 124KM (91 kW):

  1. 1999–2002 Ford Cougar

132KM (97 kW):

  1. 1993–1997 Ford Mondeo Mk1
  2. 1997–2001 Ford Mondeo Mk2

136KM (100 kW):

  1. 1998–2004 Ford Focus Mk1

173KM (127 kW):

  1. 2002–2004 Ford Focus ST170

215KM (158 kW):

  1. 2002–2004 Ford Focus RS Mk1
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA